Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: For kort!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Så kommer man hjem med en nyerhvertvet cd - som i dagens Danmark koster den nette sum af 130kr.  Så sætter man den i afspilleren - bliver glad - sætter sig ned og lytter - og lige pludselig stopper musikken så. Man har følelsen af kun lige at have sat sig - venter lidt længere - det må vær en fejl - måske en masse "skjulte" numre. Men venter lidt mere. Rejser sig og kigger på afspilleren. Og ganske som frygtet står der der i displayet den samlede cd-længde på knap 30 minutter!!!!!

130 kr for en halv times musik!!! Så kan det sgu da ikke undre at folk ikke gider købe cd'er mere.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det er også noget af det der får mig til at blive irriteret, når jeg har købt en ny cd. Musikindustrien brokker sig over, at der bliver kopieret så meget, måske skulle de overveje at putte lidt mere musik på pladerne. Der er trods alt plads til mere end 70min på en alm cd skive. Og hvem kan ikke skrive/finde på mere musik end hvad der lige rækker til 30min !!?? .. Er det virkelig så svært? bliv dog i studiet i længere tid, og lad være med at komme ud før der mindst er 60min på skiven.

Nu køber jeg helst org. cder, jeg er ikke meget for kopier.. men at betale 130kr, ja endda 150kr for 30min. DET GIDER JEG IKKE.. så jeg forsøger så vidt muligt at købe min musik gennem internettet, det er ofte billigst.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hej Obi,

Det kommer da helt an på musikken . Jeg synes nogle gange de kan blive alt alt for lange og at der er en tendens til at man fylder ting på som man egentlig godt kunne have undværet  - bare fordi der nu kan være mellem 70 og 80 min. på en cd.

ok 30 min. er ikke lang tid. Hvem er den med? Er musikken ok? Raveonettes nye er vist omkring 30 min.

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hej Obi,

Er enig i at det er flabet. Hvad er det for en Narref.... der kan finde på at udgive en sådan plade?

Det er lidt imponerende at man ikke har mere at byde på, hvis man absout skal udgive en cd. Kan være Maxi singlen, eller en 78'eren kan få en renæssance?

Mvh. Becker

Til top Vis becker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af becker

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Det er The Peter Mallick Group featuring Norah Jones : New York City.

En RIGTIG FED jazz-blues ting . laaaaangt bedre end Jones' andre plader - mere drive, energi, musik, forskellighed og adspredelse - og mindre søvndyssende sofa-jazz-zzz-zzz-zzz...

Den kære Jones er vist en bedre sanger end sangskriver! Super lyd har den minsandten også. Anbefales til alle der kan lide Norahs stemme, men synes hun er lidt kedelig...

MEN: 7 numre af en samlet varighed på 30 minutter, det er alt for lidt i dette tilfælde. Det er rigtigt at tit er der også mange "fylde tiden ud" numre på de lange plader - og på den måde er det måske bedre med bare 7 gode numre, end 7 gode og 4 dårlige. Men det allerfedeste ville jo 11-12 rigtig gode numre.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Den skulle du sgu' da ha' købt på cdwow....

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hej Obi,
ja jeg blev også lidt skuffet da jeg havde købt den plade. Men
heldigvis gav jeg kun 5 pund for den i England, så det er til at leve
med for mig
Men enig i at det er en fed skive, og toppen af det man indtil videre
har hørt fra hende...
Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Den skulle du sgu' da ha' købt på cdwow....

Faldt bare lige over den inde i byen - hev den ned fra hylden, hørte 2 numre og købte den.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Thomas skrev:
Hej Obi,
ja jeg blev også lidt skuffet da jeg havde købt den plade. Men
heldigvis gav jeg kun 5 pund for den i England, så det er til at leve
med for mig
har hørt fra hende...

Sang nummer 3 - Deceptively - er røvfed. Spade på det nummer vildt fed. Simpelt, men sindsygt groovy. Den må du ud på laboratoriet og øve dig på Thomas...

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Thomas skrev:
Hej Obi, ja jeg blev
også lidt skuffet da jeg havde købt den plade. Men heldigvis gav jeg
kun 5 pund for den i England, så det er til at leve med for mig
har hørt fra hende...

Sang nummer 3 - Deceptively - er røvfed. Spade på det nummer
vildt fed. Simpelt, men sindsygt groovy. Den må du ud på
laboratoriet og øve dig på Thomas...

Yep, den er rigtig cool!!
God idé, det må jeg hellere, de glor underligt på mig i forvejen, så
der er jo
nok ingen skade sket ved at give den lidt mere gas med endnu et
nummer måske jeg også skal anskaffe mig en mikrofon og
synge så det kan høres laaaangt væk

Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

ej, nu må i helt ærligt stoppe med det tuderi!

Det er jo den klassiske diskussion om kvalitet ctr. kvantitet.

Personligt vil jeg langt hellere have en god cd på 30 minutter, end en der er 60 minutter lang, men hvor halvdelen alligevel er elendigt "fyld"

Så skulle et band/gruppe/solist  der er i studiet og "kun" har indspillet 30-40 minutter, blive i studiet og "presse citronen" for lige at få de sidste 15-20 minutter med??  Fordi en eller anden anmelder brokker sig over at "...hele cd'en ikke er fyldt ud"?? Come on, sådan en tankegang er da dræbende for enhver form for kreativitet! Det kan der da ikke komme meget godt ud af.

Hvad så med film; skal en god film på 1 time og 25 minutter, lige forlænges med en halv time, så den lige fylder lidt mere?  Og mens vi nu er i gang, så skal Mozarts og Bethovens symfonier også lige forlænges lidt??

Denne form for kvantificering af litteratur, lyrik, musik mv. er en kedelig tendens, der fjerner fokus fra kvalitet!  Der er altså ikke tale om metervarer her!

Og om I så bliver "snydt" er vel egentlig op til Jer selv.  Man kan jo evt. vende cd'en om og kigge efter antal numre og spilletid, hvis man virkelig går op i det

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej jdg1,

Heeeeelt enig .

Der er mange der godt kunne blive bedre ud i begrænsningens kunst.  Efter LP'ens dage er rindet ud, synes jeg der har været en tendens til at forventningerne til skivernes længde er steget og det er meget få kunstnere der har kunnet leve op til de forventninger. Før var det 35-40 minutter, nu er det omkring 60 min.

Før cd'ens tid skulle der så vidt jeg ved meget til før pladeselskabet gik med til at udgive en dobbelt-lp. Faktisk var der en tid hvor det blev anset som kommercielt selvmord (Zappa's Freak Out og Elton John's Yellow Brick Road er gode eksempler på dette).

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Det er The Peter Mallick Group featuring Norah Jones : New York City.

En RIGTIG FED jazz-blues ting . laaaaangt bedre end Jones' andre plader - mere drive, energi, musik, forskellighed og adspredelse - og mindre søvndyssende sofa-jazz-zzz-zzz-zzz...

Den kære Jones er vist en bedre sanger end sangskriver! Super lyd har den minsandten også. Anbefales til alle der kan lide Norahs stemme, men synes hun er lidt kedelig...

MEN: 7 numre af en samlet varighed på 30 minutter, det er alt for lidt i dette tilfælde. Det er rigtigt at tit er der også mange "fylde tiden ud" numre på de lange plader - og på den måde er det måske bedre med bare 7 gode numre, end 7 gode og 4 dårlige. Men det allerfedeste ville jo 11-12 rigtig gode numre.

Husk nu lige på at den plade rent faktisk kun er blevet udgivet fordi Norah malkeko der er blevet kendt, det er rene demooptagelser, lavet for sjov. Nu er fruen så blevet kendt også syntes pladeselskabet pludelig at det kunne være sjovt at udsende, derfor nok længden, at du så har givet for meget for den er en anden sag, jeg gav kun 99,00Kr.

En anden ting er faktisk at jeg personlig syntes cdér i dag er for lange, før i tiden varede en plade jo kun 40-45 min og det er alt rigeligt, helelre end kort plade fuld af gode numre end een med to hits og 60 min fyld ud fis.

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Nå for søren, det er dét tråden handler om..

Jeg troede lige du havde behov for et godt råd vedrørende.. Du ved..

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=jdg1]

ej, nu må i helt ærligt stoppe med det tuderi!

Jeg tuder ikke - jeg er bare irriteret.

Det er jo den klassiske diskussion om kvalitet ctr. kvantitet.

Nej - det er en diskussion om kvantitet kontra pris.

Personligt vil jeg langt hellere have en god cd på 30 minutter, end en der er 60 minutter lang, men hvor halvdelen alligevel er elendigt "fyld"

Jeg vil hellere have en god cd på 60 minutter. Hvor svært kan det være???

Så skulle et band/gruppe/solist  der er i studiet og "kun" har indspillet 30-40 minutter, blive i studiet og "presse citronen" for lige at få de sidste 15-20 minutter med??  Fordi en eller anden anmelder brokker sig over at "...hele cd'en ikke er fyldt ud"?? Come on, sådan en tankegang er da dræbende for enhver form for kreativitet! Det kan der da ikke komme meget godt ud af.

Har personligt svært ved at forstå, at det skulle være mere dræbende for kreativiteten at skulle lave 10 numre, end 6 numre. Tværtimod. Desuden er jeg ikke en anmelder, der brokker mig, men en lytter der ærgrer mig.

Desuden nævner du selv "30-40 minutter". Opfatter du det som en slags bundgrænse??? Den her omtalte cd er 30 min. - og så er det samme nummer altså med 2 gange. Dvs - nærmere 25 min. end 30. Der er altså nærmest tale om en EP og ikke en fuld længde cd - som den bliver solgt som i butikkerne.

Og nej - det skal ikke nødvendigvis blive i studiet - men enten vente med at udgive pladen til den er færdig - eller sælge den som EP.

Hvad så med film; skal en god film på 1 time og 25 minutter, lige forlænges med en halv time, så den lige fylder lidt mere?  Og mens vi nu er i gang, så skal Mozarts og Bethovens symfonier også lige forlænges lidt??

Den her analogi er skudt helt forbi målet hvis du spørger mig. Den slags sammenligninger af medier kan ikke bruges til noget. Jeg kan jo begynde at drage paraleller til "bogverdnen" hvis du er interesseret. Her bliver små bøger solgt billigere end tykke bøger. Så er bolden tilbage på din halvdel...

Denne form for kvantificering af litteratur, lyrik, musik mv. er en kedelig tendens, der fjerner fokus fra kvalitet!  Der er altså ikke tale om metervarer her!

Har som sagt svært ved at se hvordan en kvantificering i sig selv problematiserer kvaliteten. Ægte kvalitet er da ikke kun en "enlig svale" men at vise at man dur til noget i alle 50 minutter.

Du har så åbenbart ikke noget imod, eksempelvis at give 120 kr. for en single, hvis bare den er god nok? Ja - jeg stiller det på hovedet - men så er vi jo to.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Husk nu lige på at den plade rent faktisk kun er blevet udgivet fordi Norah malkeko der er blevet kendt, det er rene demooptagelser, lavet for sjov. Nu er fruen så blevet kendt også syntes pladeselskabet pludelig at det kunne være sjovt at udsende, derfor nok længden, at du så har givet for meget for den er en anden sag, jeg gav kun 99,00Kr.

En anden ting er faktisk at jeg personlig syntes cdér i dag er for lange, før i tiden varede en plade jo kun 40-45 min og det er alt rigeligt, helelre end kort plade fuld af gode numre end een med to hits og 60 min fyld ud fis.

Ja - fint nok. Men så lad os kalde en spade for en spade, og sælge den cd som den EP den faktisk er, med en dertilhørende maxpris på 70 kr. I butikkerne vel at mærke!

Igen bliver ca. 40 min. nævnt som en slags bundgrænse for en pladelængde, og igen må jeg påpege at denne her kun er 25-30 min.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Det er en ganske god plade - og jeg gav kun 79 kr. for den på CDon.com for et par måneder siden.

Umiddelbart måtte den dog gerne være længere!

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

Der er mange der godt kunne blive bedre ud i begrænsningens kunst.  Efter LP'ens dage er rindet ud, synes jeg der har været en tendens til at forventningerne til skivernes længde er steget og det er meget få kunstnere der har kunnet leve op til de forventninger. Før var det 35-40 minutter, nu er det omkring 60 min.

Jeg har stadig svært ved at forstå, at muligheden for at udgive mere end 30 minutters musik ad gangen, skulle være årsag til den faldende kvalitet. Jeg tror personligt ikke det er der problemet ligger.

Eller findes der en slags universel "kunstgrænse" der gør at man kun kan skabe  kvalitet inden for en hvis grænse, hvorefter niveauet begynder at falde.

Lad os antage at du, i "de gode gamle dage" hvor pladerne var kortere, (og derfor også naturligvis bedre???), havde købt en plade og sidenhen opdaget at der kun var 15 minutters musik på. Ville du så læne dig roligt tilbage i sofaen og sige - nåå pyt, der er vel en grænse for hvor meget man kan "presse" kreativiteten frem. Hellere 3 gode numre, end 2 gode og 4 dårlige. I de rigtig gamle dage var pladerne alligevel kortere, så det gør ikke noget. - ???  

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Nu ser det jo ud som om, at du er blevet "snørret" af forhandleren når der henses til den pris, som Thomas og Ronin har betalt.

Dette fratager dog ikke diskussionens relevante element.

Jeg vil holde fast på, at sådanne "mindste"-grænser for hvad en cd skal fylde er meget nær dræbende for det kreative "drive".  Har du aldrig haft en eller anden skriftlig opgave som skulle fylde mindst 30 sider eksempelvis, men hvor du personligt efter 20 sider mente, at opgaven var ganske udemærket?  Herefter handler det bare om at "fylde på".  Det kommer der intet godt ud af!

Lysten til at lave/indspille god musik skal da udspringe af ens egen vilje! Hvis man skal lave 10-12 numre, for bare at lave 10-12 numre og ikke fordi man egentligt har lyst; ja så bliver resultatet da også derefter (muligvis med enkelte undtagelser, intet er jo sort/hvidt).

(Den med anmeldere der piver, var nu mere rettet mod Witzel og et par andre )

Det er den kvantificering af musikken, som jeg vender mig imod.  Discount varehus tankegangen; "jeg skal i hvertfald ha' 1 kg hakkekød for min 50'er". Uden overhovedet at tænke på kvaliteten!  Hvorfor ikke gå op i om det var en fed plade (dvs. kvalitet) i stedet for om den nu varer 30 minutter eller 60 minutter? (kvantitet).  Og hvis du virkelig, virkelig går op i det her, så vend dog coveret om inden du køber! Det bliver da ikke meget enklere?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=jdg1]

Nu ser det jo ud som om, at du er blevet "snørret" af forhandleren når der henses til den pris, som Thomas og Ronin har betalt.

Ja - det kan du have ret i. Der er desværre ikke andre end mig selv at bebrejde på det punkt.

Dette fratager dog ikke diskussionens relevante element.

Jeg vil holde fast på, at sådanne "mindste"-grænser for hvad en cd skal fylde er meget nær dræbende for det kreative "drive".  Har du aldrig haft en eller anden skriftlig opgave som skulle fylde mindst 30 sider eksempelvis, men hvor du personligt efter 20 sider mente, at opgaven var ganske udemærket?  Herefter handler det bare om at "fylde på".  Det kommer der intet godt ud af!

JO. Sidder netop med en sådan opgave. Men det er nu mere omvendt. "må den kun være 30 sider..." Det er udtryk for kvalitet, at kunne tilpasse længden korrekt.

Lysten til at lave/indspille god musik skal da udspringe af ens egen vilje! Hvis man skal lave 10-12 numre, for bare at lave 10-12 numre og ikke fordi man egentligt har lyst; ja så bliver resultatet da også derefter (muligvis med enkelte undtagelser, intet er jo sort/hvidt).

Nu bliver det jo lidt mere generelt, og ikke specielt tilknyttet denne cd...

MEN: God musik afhænger af lysten. Der er vi enige. Men god musik er jo ikke "tilfældigt". Der er tale om proff. musikere, hvis interesse er  - og liv handler om  - musik. Så tag dog den tid det tager, at producere et fuldt album. Jeg taler ikke om at "presse" citronen (hvilket vi godt kan blive enige om, at der er for mange der gør) men om at vente med at udgive til man har 10-12 GODE sange. 6-7 sange og 25-30 munitters musik, er ikke et "færdigt" album i min verden. 6-7 gode sange, og 3 dårlige, er heller ikke et færdigt album i mine øjne.

(Den med anmeldere der piver, var nu mere rettet mod Witzel og et par andre )

Ja, han er også en være pivfis ham Witzel.

Det er den kvantificering af musikken, som jeg vender mig imod.  Discount varehus tankegangen; "jeg skal i hvertfald ha' 1 kg hakkekød for min 50'er". Uden overhovedet at tænke på kvaliteten!  Hvorfor ikke gå op i om det var en fed plade (dvs. kvalitet) i stedet for om den nu varer 30 minutter eller 60 minutter? (kvantitet).  Og hvis du virkelig, virkelig går op i det her, så vend dog coveret om inden du køber! Det bliver da ikke meget enklere?

Sådan er den danske kræmmer-metalitet. Jeg skal være den første til at erkende, at jeg gerne vil noget for mine surt optjente sparepenge. Skal jeg være helt ærligt, så kiggede jeg slet ikke på coveret før jeg købte, da jeg slet ikke havde forventet, endsige overvejet, at den ikke var længere. Men det gør jeg nok næste gang.

Derudover, så er kvalitet jo en subjektiv vurdering. Du synes måske et givent album indeholdet 6 gode og 4 dårlige numre, mens jeg synes der kun er gode numre på. Kvantitet er lidt nemmere at forholde sig til. Derudover må der da være en bundgrænsen for "hvor kort" en plade kan være. På et givent tidspunkt bliver den altså reduceret til EP, eller Single længde, og kan så ikke længere sælges under prædikatet "fuld længde album". Men det er så igen en subjektiv vurdering hvr denne grænse går.

I dette tilfælde mener jeg så, at 25 minutters musik, og en ubrugelig "radio-edit" at titelnummeret, er i underkanten.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes