Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Der er noget jeg ikke forstår.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Det er vist det der hedder udbud baseret på efterspørgsel og markedskræfternes frie spil? (jeg forstår det heller ikke altid..)

Mvh. Jens/Modifix von DCA,-sidst set i pladekasserne med 6 CD'er for en hund -på Dragør Marked..

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Filmene tjener jo ofte også på biografindtægterne...

Men en anden ting der undre mig lidt, er at en VHS film koster ca. 150kr. og den samme film på DVD koster 200kr.??
Men VHS udgaven koster jo mange gange mere at producere end DVD udgaven?...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Ja, men der er jo ingen, der gider at købe VHS mere, derfor er den nødt til at være billigere for at kunne sælges. Nemt, ikke?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Det er vist det der hedder udbud baseret på efterspørgsel og markedskræfternes frie spil? (jeg forstår det heller ikke altid..)

desværre ikke.... kunstneren får maks 27 kr, forretningen 18%, staten 20%, resten til pladeselskabet, der bestemmer prisen (inddirekte da det ellers er ulovligt, deres priser bliver sat op )

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Priser er "snyd" - en cd med en medvirkende koster det samme som en cd med fuldt orkester, dirigent og solist. En opera koster det samme som en soloklaverplade, produktionsomkostningerne kan ikke være ens. Og selvom der er fri konkurrence ???? er priserne stort set ens overalt. 

Branchen har klaret frisag når aftalte priser har været oppe at vende. Men de har osse avocadoer til en milliard i timen, så der er næppe udsigt til de store ændringer. 

Og jeg gider da heller ikke være irriteret over det. De har fundet ud af at jeg bruger det samme beløb uanset pris. Så hvorfor give mig 10 cd'er når jeg har købt 8?  

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Ideen med at produktionsprisen hænger sammen med salgsprisen er så oldnordisk som runeristning. Man tager den pris som giver det største overskud. Det kommer langt mere an på hvad man kan få for varen, hvad de potentielle købere mener den er værd end hvad den koster at lave.

Produktionsprisen for 200.000 kroners højttalere er heller ikke i nærheden af 200.000. En 1.6 liters motor til en bil koster det samme at lave som en 1.3. Den slags prisdifferentiering bruger man fordi det giver flere penge på bundlinien. Pladebranchen har ikke opfundet det og er ikke specielt slem; det er bare mere synligt når det er dem der laver det. I hvert fald for os der køber mange skiver.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Ja, der er sikkert tusinde ting jeg ikke forstår, men en ny CD koster 130kr,-150kr, og en ny DVD koster ca. 200kr, så er det her forskærmen punktere....     At indspille en CD koster en hundrede del af hvad det koster lave en film, men de koster næsten det samme (og mange film ryger ned på 100kr, efter et par måneder), hvor er logiken i det. 

Film har en del flere indtjeningsmuligheder end musik f.eks. disse:

1. Product placement (Carlsberg i Spiderman, Samsung i Matrix osv.)

2. Biografindtægter 

3. Udleje (Blockbuster osv.)

4. Tv-rettigheder (pay-tv og almindeligt tv)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Spider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

radioerne betaler jo også for at spille en kunsters musik. Men ja det er rigtigt, der er mange flere indtægter for film. men jeg mener stadig priserne er alt for høje både på cd og dvd. Så jeg forstår godt dem der kopier musik og film..Smile.

Til top Vis Spider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spider

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Men en anden ting der undre mig lidt, er at en VHS film koster ca. 150kr. og den samme film på DVD koster 200kr.??
Men VHS udgaven koster jo mange gange mere at producere end DVD udgaven?...

Det er da vidst en røver!

1. Der skal ofte gøres en del mere ud af efterbehandling af billedet på en dvd, da den afslører mere end vhs.

2. Hvor mange vhs film kender du, der har et 5.1 soundtrack? Det koster altså en hel del og få det mixet til dvd!

3. Der skal betales licens til dolby og evt. dts.

4. Der skal produceres ekstramateriale.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Spider skrev:

radioerne betaler jo også for at spille en kunsters musik. Men ja det er rigtigt, der er mange flere indtægter for film. men jeg mener stadig priserne er alt for høje både på cd og dvd. Så jeg forstår godt dem der kopier musik og film..Smile.

Det er rigtigt, men der er væsentligt flere penge i tv-rettigheder.

Og jeg forstår også godt dem der stjæler biler osv.    

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Det er et godt bevis på hvordan musikbranchen tager r*ven på os. Den mest inkompitente branche på jorden lever grundet deres ekstreme overpriser og ved at sagsøge alle deres egne kunder. Hvordan kan man dog undgå at elske dem?

Men generelt er det derfor. Prisen og produktet hører overhoved ikke sammen.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Der er rigtig mange ting jeg ikke forstår. Men, een ting har jeg lært:
Når man køber et produkt skal man ikke se så meget på hvad det fylder i forhold til arbejdsindsatsen det har krævet at opnå ejerskabet.
De fleste plader jeg har syntes jeg er mere værd end 150,- enkelte er nok nærmere flere tuside værd, hvis man ser på den oplevelse af indholdet den giver mig og hvor ofte de snurrer i spillen.
Hvem har ikke prøvet at fyre en tusse eller to af på en aften, for så at gå alene hjem  Dagen derpå opleves med bankende tømmermænd og hukommelsestab. Det har sikkert været sjovt, men trist at man skal have referat af turen for at kunne grine igen.
Om jeg så er villig til at betale en tusse for en god skive er en helt anden sag, tjah jeg er jo ikke blind så der ville der helt sikkert stå GNIER i panden på mig,  det er derfor ikke en opfordring til pladeselskaberne.

Mvh. Essoxfly der også har købt fuldpris skiver der ikke var/er en femmer værd.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Ja Essoxfly, så hellere brænde 8-9K af på en fjorten dages fisketur i det vestjydske, det ved man da hvad er -noget man kan leve på i halve år Igen: udbud, efterspørgsel og personlige referencer..

Mvh. Jens/Modifix von DCA -der ønsker sig mere tid til at fiske fuldfed kvalitetsmusik op af tilbudskasserne

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Uha ja. Er Det en nylig gjort erfaring herr Modifix?
Eller måske en halv monoblok for 11 dage på Bahamas med det ultimative i sigte, med risiko for derefter at finde de danske træk langsomme og måske endda kedelige. (Gud forbyde det)
Det er vel et spørgsmål om prioritet. Jeg ved hvad der er det vigtigeste her, eller hvad nu hvis man............ Lotto på lørdag! Det må virke

Tilbudskasserne kan være sjove men der er ofte langt imellem de gode.
Man kan så heldigvis bedre tillade sig at tage chancer og indimellem lære noget nyt og spændende at kende.

Mvh. Essoxfly der fornyligt "faldt" over lidt carbon og titanium som har dæmpet musikken en del.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes