Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Jimi Hendrix i aften (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

I aften kl 23.30 sender DR2 en udsendelse om Jimi Hendrix - det moderne guitarspils ukronede fadder !

Endelig noget andet end de der bevidstløse popstars udsendelser, hvor vokalisterne gøres til guder. Lav dog en "tromme-stars" eller "guitar-stars", så det ikke kun er de der bomuldsdyr til sirener, der trækker al opmærksomheden ud af musikken !!!

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg var lidt skuffet over det program der var ikke meget med Jimi selv , og meget af det de andre fyrede af var temmeligt uinterassant   - eller er det bare mig der har misforstået noget ???

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det var et godt program -og særligt interessant var det med Eddie Kramer ved mixerpulten - han fortalte nogle historier som jeg ikke tidligere havde hørt - alt i alt kom man godt i dybten med tilblivelsen af "Electric Ladyland" -og det var vel også programmets hensigt, mere end et portræt af guruen selv.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Alex

Du har faktisk ret - b.la. det med alle de måder Jimi kunne finde på at få lyd ud af sin guitar på var interassant - det er bare mig der fejlagtigt havde forventet mig noget andet.

Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Er "electric ladyland" overhovedet Hifi??? Mage til led lyd med wow og flutter skal man SQ lede længe efter, but afterall, he´s only a lefthanded motherf*cker!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror end ikke at der er noget ord som kan dækker 100% over Jimi Hendrix -og hvad skal man bruge ordet "hifi" til i den sammenhæng, hifi virker lige pludseligt helt uvedkommende og fuldstændigt ligegyldigt !

"I stand up next to a mountain and chop it down with the edge of my hand"

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

uanset hvad, jeg mener han er den største guitarist nogensinde, man kan kun gisne om hvad det var blevet til hvis han ikke havde været lidt for glad for "jack" og skulle dø så ung....

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jimi Hendrix er da noget i retning af det ypperste der findes indenfor hifi !!!!!!! Hvordan kan I skrive andet !?!?!?!??

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Jimi Hendrix er da noget i retning af det ypperste der findes indenfor hifi !!!!!!! Hvordan kan I skrive andet !?!?!?!??

Hej Thomas

Læse lige tråden igen, der er vist ingen som skriver andet end positivt om Hendrix.

Og glem ordet "hifi" om Hendrix, han var essensen af en shaman med en gudsbenådet evne til at få en guitar til tale et musikalsk sprog som ingen siden har hørt gjort efter.

"I stand up next to a mountain and chop it down with the edge of my hand"

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej Alex,

Jeg deler absolut din begejstring for Hendrix, og så programmet, som jeg synes var yderst spændende. F.Christians skrev tidligere: "Er "electric ladyland" overhovedet Hifi???" OG det var det jeg svarede på ved at skrive at Hendrix er det ypperste af HiFi

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Hej Alex,

Jeg deler absolut din begejstring for Hendrix, og så programmet, som jeg synes var yderst spændende. F.Christians skrev tidligere: "Er "electric ladyland" overhovedet Hifi???" OG det var det jeg svarede på ved at skrive at Hendrix er det ypperste af HiFi

Med venlig hilsen

Yep, jeg er 100% enig !

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Er "electric ladyland" overhovedet Hifi??? Mage til led lyd med wow og flutter skal man SQ lede længe efter, but afterall, he´s only a lefthanded motherf*cker!!!

Det forstår jeg overhovedet ikke. Jeg har selv den oprindelige Electric Ladyland både på vinyl og den oprindelige dobbelt CD. Lyden er noget af det mest ægte, jeg har hørt, især på live numrene, f. eks nummer 4 - Voodoo Chile. For mig er det en af referencerne, hvis jeg skal høre, hvad et anlæg kan. Lyden er selvfølgelig præget af, at det er en art club-optagelse med ægte livelyd. Har man selv spillet i band, skulle man nok kunne genkende den lyd som rigtig. HiFi er vel ikke kun HiFi, hvis man får poleret "stereoanlægslyd" som på udstillinger ud i stuen? For mig at se er det HiFi, når optagelsen lyder troværdig - altså som om man selv er til stede ved indspilningen, og den oplevelse får jeg på mit anlæg - Snell AIII og Sonus Faber Musica med Cardas Golden Cross, når jeg hører Voodoo Chile. Men måske er der "forbedret" ved en dejlig digital remastering på din Electric Ladyland, som måske er af nyere dato end min.

Mit eksemplar hedder Polydor 823 359-2 og er den med alle de grimme nøgne damer udenpå.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

donkeyshark, bare sådan en til dig

HIFI er jo at det skal lyde troværdigt, jeg må med skam meddele at jeg ikke har meget med Hr. Hendrix men jeg har da "BLUES" og man skal da lede længe efter så meget troværdighed i optagelsen, der er sgu' det hele både løse ledninger lille trommen der rasler når bassen og de dybe guitarstrenge bliver slået an og så den der lyd der er enten i øverummet eller studiet - man ved hvordan når man  ved festlige lejligheder selv vrider en spade.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Med kærlig tanke til Kurt von Kubik vil jeg også lige nævne lyden af publikums og musikernes stemmer i baggrunden på pladen. Her kan man bedre end på nogen anden måde høre, om det er High Fidelity = høj troværdighed.

Til dig, Lasse: Helt enig. Jeg tror, at dér, hvor mange går fejl, er, at vi er blevet vænnet fra, hvordan f. eks et ikke equalised trommesæt lyder (eksemplet kunne lige så godt gælde nogle af de andre rockinstrumenter). Hovedparten af især moderne rock/pop indspilninger har trommer, som lyder godt på mindre anlæg, men skidt på rigtige. Er man ikke i livekontakt med den rigtige tørre trommelyd uden forstærkning af kickdrum regelmæssigt, bliver man vænnet til at synes, at der "mangler noget". Endnu værre er det at gå til moderne livekoncerter, hvor lydmændene alle har gået i skole hos dem, som i 70'erne fandt på at mixe trommelyden under lydprøven før koncert, så det skulle lyde mere spændende. Al ære og respekt for det valg, det er bare umuligt at bedømme et anlægs kvalitet på, for ingen ved, hvad der er rigtigt, når lyden bliver manipuleret på den måde. (det kan sagtens lyde fedt til en rockkoncert).

På 1. nummer på Led Zeppelin 1 har man stadig den rigtige lyd fra kickdrum, men det er virkelig blevet en sjældenhed siden den gang i 1968.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

F.Christians SPURGTE: Er electric ladyland overhovedet "Hifi"????? Jeg har også hørt LP-versionen i 1970-80´erne, ja endda i midt90´erne på et Sony model alt for 5000kr og med Mission 771, musikken gør også noget ved mig, men rent teknisk??? Næh, det var den lyd fra TV-optagelser, der for mig lød som var både billede og lyd optaget på analogspolebåndoptager med et ikke ubetydeligt tilskud af wow og flutter. Eksemplerne afspillet i studiet fra råbåndet ud gennem mixeren fejlede da heller ikke noget!!! UNDSKYLD mig at jeg "kun" synes, at J. Hendrix var en rigtigt dygtig guitarvirtuos med mange gode ideer, jordling og barn af det højeste, men som han selv har udtalt; "after all, I´m only a lefthanded motherf*cker"  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Jamen, det er jo netop rent teknisk, jeg snakker. Jeg ser bort fra/lytter igennem tape hiss og andet "ikke op til dagens tekniske standard". Det er ikke et stort problem på et rigtigt godt anlæg. Jeg kan vælge at høre det eller at høre musikken. Det ligger ligesom i hvert sit lag, ligesom en rigtigt god vinylafspillekæde kan gøre det - now you hear it, now you don't. Det, jeg så hører, er rent faktisk vældigt meget HiFi. Man kunne sige, at frekvensområdet er begrænset, bassen for voldsom osv. Men det lyder af live performance i en lille klub på en måde, som meget få andre optagelser magter. Derfor for jeg i blækhuset/tastaturet. Der er denneher energi i musikken, som meget få moderne optagelser tillader at slippe ned på CD'en. Som et eksempel er næsten alle optagelser af bækkener i trommesættet frekvensbegrænset nedadtil, men står man tæt på et stort bækken hos en rocktrommeslager er der rigtigt meget energi i lavfrekvensen i bækkenerne.

Det er på dén måde, jeg mener, at det er HiFi, hvis du forstår (og accepterer). Men f.eks er de færreste to-vejs systemer, selv velrenommerede, i stand til at gengive det, så det lyder rigtigt, derfor ved mange mennesker ikke det her. Min mission var egentlig mest at gøre opmærksom på noget unik lyd, som er hundesvært at gengive troværdigt, men som kan give gåsehud nok til Christianias julebord, når det lykkes.

Og hermed har jeg vist sagt nok (i hvert fald mere end jeg oprindelig havde planer om) om emnet. Ellers ryger vi helt uden for tråden.

PS. På Axis Bold as Love, nr 2 Up from the Skies, er bækkenlyden (og tromme ditto) også af referencekvalitet, men også vanskelig for moderne anlæg - den bliver ofte for tynd og uden energi.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Intet slår koncerten i KB hallen i september 70 !! Redaktøren var på pletten sammen med sin onkel !!!

Band of Gypsys rules !!

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes