Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Remastered? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 September 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

En af cd-samlingens absolutte farvoritter er et Dire Straits album som siden originalen blev indkøbt er kommet i en "Remastered" version. 

Hvad betyder det at et album er "Remastered"?

Vil der være hørbar forskel på "orignal" og "Remastered"... eller sagt på en anden måde: er fornuft i købe den Remastered selv om man har originalen?

PS: Det konkrete tilfælde drejer sig om "On Every Street"!

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 September 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Remastered betyder at man har haft fat i de originale indspilninger og mixet på ny. fx er næsten alle Stings cd'er er kommet i en remastered version, og det er tydeligt at lyden er blevet mere klar og transperent - måske mere cd-agtig, men på den gode måde synes jeg. Ofte lægges der i den nye mixing vægt på nogle andre ting, eksempelvis kan trommer, bas, en trumpetsolo i baggrunden være mere fremhævet og bedre defineret i forhold til før.

Jeg har selv købt de remasterede udgaver og foræret de gamle cd'er til mine venner. 

mvh.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 September 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hehe.... jeg har beholdt mine, så har både de "originale" Bon Jovi CD'er og de remastrede!!! Man er vel rigtig fan!!!!
Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Det lyder interessant. Må¨hellere få den købt... så har jeg jo noget at sammenligne med!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 04 September 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Remaster betyder at masterprocessen er lavet om, ikke mixet (det kan dog ses, at mixet også laves om, det sker svjv ikke tit).

Når det færdige mix er lavet, kommer der ind i mellem kyndige (men oftest ukyndige) hænder der skal lave den endelige master til LP eller CD presning. Mixet kommer gennem diverse apparater der komprimerer dynamikområdet i forskellige toneområder og man retter måske lidt på frekvensgangen.

Der kan gå meget galt i denne proces, og ofte vil der blive lavet kopier af kopier af masteren til den efterfølgende presning.

Der findes så nogle få guruer der får til opgave at lave en ny master, og ofte med rigtigt godt resultat (dog ikke for dem med ghettoblaster) fordi dynamikområdet ofte er blevet væsentligt udvidet, og der ofte blivere anvendt dyrt rørgrej fremfor billig transistor ditto.

Janis Ian som er blevet genopdaget her på forum er et eksempel hvor forskellen mellem original presning og remastered udgave er ubetydelig, de gjorde det sgu rigtigt første gang.

Nirvana har været gennem samme proces og her er remasterudgaven væsentligt bedre IMO.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Rina
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2004
Sendt: 04 September 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Zanetti skrev:
Hehe.... jeg har beholdt mine, så har både de "originale" Bon Jovi CD'er og de remastrede!!! Man er vel rigtig fan!!!!

Kan du høre forskel? Jeg har et par stykker (inkl These Days), men jeg synes ikke rigtigt, at der er nogen forskel. Jeg har hørt fra en ven, at det skulle være tydligere på de gamle albums... Passer det?

"Miracles happen everyday, change your perception of what a miracle is
and you'll see them all around you" ~ JBJ
Til top Vis Rina's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rina Besøg Rina's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 September 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

remasteret= en tur gennem Protools, tilføj EQ (loudness), en noisegate funktion, lidt BBE og så kan albummet kaldes remasteret.

Men personligt synes jeg også at både Sting, Dire Straits og Pink floyds remastere udgaver lyder bedre.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 September 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

det samme med led zeppelin....l

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 05 September 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Rina skrev:

Zanetti skrev:

Kan du høre forskel? Jeg har et par stykker (inkl These Days), men jeg synes ikke rigtigt, at der er nogen forskel. Jeg har hørt fra en ven, at det skulle være tydligere på de gamle albums... Passer det?

En smule.... men det er nu også mere for at have dem!!!!  På de remasterede er der jo også lidt til computeren....

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Sendt: 05 September 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Men personligt synes jeg også at både Sting, Dire Straits og Pink floyds remastere udgaver lyder bedre.  Tja, i mine ører har de oprindelige CD'ere med Dire Straits en mere afbalanceret lyd. Anlæg og personlige præferencer spiller nok med her...

Mvh Søren

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes