En hyldest CD’en og dens betydning!
Jeg mener CD’en er noget af det mest demokratiske der findes på denne planet. Samtidig er musiksproget så universelt at næsten alle kan få glæde af musikken uanset hvilken kultur den kommer fra.
En kunstner der har noget på hjertet og brænder tilstrækkeligt kan få sin musik udgivet eller gøre det selv, uanset om det er i Ringsted eller Mozambiqe. Man kan nemt oprette web sider hvor musikken spilles eller kan downloades, og hvor kenderne kan finde det..
I disse dage hvor mega firmaer opgiver at ta ansvar for sig selv og fusionerer til endnu større beslutninglammede mastodonter - kan man i musikken finde svaret på hvordan det vil gå i fremtiden. I takt med at megaerne samler alt det dårlige i deres siloer, så kvitterer de frie mennesker med ny skaberkraft.
Se bare her….
I frustration over mega selskaberne har London Symphony Orchestra i flere år udgivet egne plader, og nu følger Concertgebouw efter.
Den mest betydende dirigent i dag John Eliott Gardiner har starter sit eget pladeselskab, violinisten Gil Shaham har startet sit eget selskab.
Små uafhængige selskaber som Channel, BIS, ECM, Hyperion Chandos, MDG, og mange mange andre, dominerer nu markedet hvis man vil have kvalitet. De får oven i købet overtalt kunstnere der ellers ikke vil udstilles som PR slik til at indspille plader.
I kender sikkert mange eksempler fra den kunstneriske del af rock/jazz scenen, jeg har eksempelvis købt direkte fra Jason Mraz, som også selv producerer og sælger sine plader.
Man kan ikke kalde Naxos for små nu – men det har de været for ikke længe siden.
Man har ikke mere kontrol over udviklingen fordi man sidder på 60% af verdensmarkedet, det skal vi nok få lavet om på. CD ”Red Book” har min største sympati fordi den muliggør at alt bliver udgivet og at man kan få fat i det man vil lære at kende.
Om jeg er bevist om hvad jeg køber og hvem der har lavet det? YES og det gælder ikke bare musik og HIFI.
|
COMPOSER: Johannes Brahms TRACKS: Symphony No.3 in F op.90. Serenade No.2 in A. ORCHESTRA: London Symphony Orchestra CONDUCTOR: Bernard Haitink |
|
- Jan-2005 5 star BBC Music Mag. |

|
COMPOSER: Antonin Dvorak TRACKS: Symphony No.9 in E minor op.95 B178 From the New World. ORCHESTRA: Royal Concertgebouw Orchestra CONDUCTOR: Mariss Jansons |
|
ADDITIONAL INFORMATION: recorded 6-Jun-2003 at the Concertgebouw Amsterdam - Jan-2005 5 star BBC Music Mag. |

|
BACH Cantatas Vol.1. The Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists, John Eliot Gardiner. Monteverdi Productions 2cds |
|
label: Monteverdi Productions |