Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Bedste Country skiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 December 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle,

efter en lille opfordring åbnes nu et emne omkring country musik. Vi hører så ofte om blues, jazz, klassisk og andre typer musik - al respekt for det - men jeg savner nu at høre om der ikke skulle være andre herinde som hører en smule hestehvisken nu og da.

Personligt holder jeg meget af Garth Brooks plader + Allan Jackson, men har da også plader med the judds (reunited), faith hill, martina mcbride,reba mctire,vince gill + flere.

Denne type musik er jo netop genren som man skal lytte godt efter til - teksten giver jo mening *S*  og har en histore at fortælle - så her nydes både de gode detaljer i lyrik OG ikke mindst musikken.

Desværre er det ikke denne genre der udgør størstedelen af cd/dvd hylderne hos diverse forhandlere og jeg savner ofte anbefalinger til andre country udgivelser som er detaljemæssigt værd at lede efter. Kan I mon hjælpe ?

Måske kunne det også være en ide at give lidt råd til gode online stationer som netop spiller denne type af musik i en ordentlig kvalitet - Jeg vil da meget gerne starte med mine anbefalinger - www.cmt.com - hvor der findes en hel række forskellige grupperinger af numre som sendes i en god kvalitet.

Håber at høre fra jer alle - glædelig jul til alle 

hilsen

Haspalm

ps.:det var IKKE Ronan Keating der skrev "if tomorrow never comes"!

Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Sendt: 23 December 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

haspalm skrev:

ps.:det var IKKE Ronan Keating der skrev "if tomorrow never comes"!

Nope. Men desværre er det hans udgave istedet for Garth Brooks som folk kender.

Men for nu at komme tilbage til det med alternative kunstnere, så kan jeg anbefale Clint Black og John Michael Montgomery for nu at nappe 2 fra hukommeren.

Og så er der jo alle de store gamle såsom Johnny Cash, Patsy Cline, Hank Williams etc.

Brian

Jailbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa, herligt emne.

Randy Travis må da også komme med blandt de store, jeg har en særdeles fin koncertdvd med ham, bare super.

Chet Atkins og Mark Knopfler har udgivet en helt sublim cd sammen, Neck and Neck, den må høres, man kan næsten fornemme den gode stemning på tredie skæring hvor de pjatter og hygger.

Mark Knopfler er også med på en anden cd med en fyr der hedder John Anderson, de spiller blandt andet Knopflers When it come's to you, også godt!

Kris Kristoffersen kan også andet end at spille skuespil, prøv at lytte til hans Me and Bobby Mcgee.

Anyway, that's what I think !

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 December 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Når ørerne skal hvile efter hidsig klassisk/jazz - sætter jeg stor pris på disse skiver:

CD:

Trisha Yearwood: Everybody Knows

Heather Myles: Sweet Talk & Good Lies

Superbe sangere, kanonoptagelser

Bill Frissell: Nashville

Denne stikker lidt af, men Bill hylder sine rødder med en række klassikere, han spiller ufattelig godt - optagelsen er suveræn.

Vinyls:

Highway 101

Randy Travis: Old 8x10 (Sammen med den berømte berygtede TRIO – vinylt superguf).

Garth Brooks: Roping the wind

Commander Cody and his lost Planet Airmen: Live from in the Heart of Texas (Den sletter jeg igen, ingen skal vide jeg kan finde på at spille sådan noget). Og så lidt gammelt snask med Tammy Wynette, Patsy Cline, Bobby Bare, Loretta Lynn.

"On Blue Bayou" skal man høre Linda Ronstadt, ligesom Emmylou's 5 første plader er uomgængelige.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 30 December 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

hejsa i glemmer da vidst George Straith

APB

Til top Vis APB1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af APB1

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 30 December 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hej haspalm,

Dejlig tråd. Jeg holder rigtigt meget af country, også det der er sentimentalt så det driver - så nu er i advaret .

Gamle klassikere:

Johnny Cash: se her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17782&K W=cash

Hank Williams (Sr. - der er også en Jr. - så pas på hvis i køber): 40 Greatest Hits indeholder en samling hits der nemt nemt kan sammenlignes med Elvis og Beatles produktion. Den mand var genial efter min mening.

Patsy Cline - The Patsy Cline Collection på Rhino (tror jeg nok). 4 CD boks, ikke een dårlig sang. Hun var en husmoder som lærte sig selv at synge, nøj for en stemme.

Marty Robbins: The Essential Marty Robbins 1951-1982. En fremragende 2CD boks. Her er vi meget tæt på dansk-top country, eller i al fald en som har inspireret mange mange dansk top kunstnere. Han synger fremragende - ren fløde, absolut intet der irriterer. Musikken svinger fra ren country til pop over pop med hawaii toner . Jep det lyder skrækkeligt på "papiret", men det er fremragende - tro mig. Forøvrigt den eneste skive i min samling som min mor og jeg kan enes om er god.

Willie Nelson:
Han bliver efter min mening let for meget men nogle fremragende skiver har han på sin samvitighed. Bl.a. Red Headed Stranger og Phases and Stages

Gram Parsons:
Hvis der er en som fortjener samme status som Hank Williams, så er det efter min mening Gram Parsons. Han opfandt country-rocken (se længere nede). GP og Grievious Angel er mesterværker.

Byrds: Sweetheart of the Rodeo. Endnu et mesterværk med Gram Parsons ved roret.

International Submarine Band: Igen Gram Parsons. Her opfinder han country-rock.

Merle Haggard: En herre der kan være sentimental ud over alle grænser, men også en der regnes som en outlaw (sammen med Cash, Nelson, oa.) Tyske Bear Family Records har udgivet Same Train - Different Time hvor Haggard fortolker gamle Jimmie Rodgers sange (Jimmie Rodgers skal dyrkes i 2005, men han skulle også være en af de helt store).

Gamle der stadig kan:

Dolly Parton - Little Sparrow. Blue Grass - altså helt tilbage til rødderne. Meget dybtfølt album. Og hun synger jo fremragende.
Loretta Lynn - Van Lear Rose. Hendes samarbejde med Jack White fra White Stripes fra 2004. Min kandidat til bedste album fra 2004.
Emmylou Harris: Hun bliver bedre og bedre. De nyeste: Wrecking Ball, Red Dirt Girl og Stumble Into Grace er alle fremragende. Bemærk hun har også lavet guf i sine tidlige dage, men hun står efter min mening stærkere end nogensinde.

Nye:

Ween - 12 Golden Country Greats
Country Teasers - Destroy All Human Life

Ween og Country Teasers har egentlig ikke noget med hinanden at gøre, men disse to albums er begge herlige og kærlige parodier på genren. Fremragende sange.

Townes Van Zandt: Har lavet rigtig mange gode skiver, men Live at The Old Quarter står for mig som noget af det bedste.
KD Lang - Shadowland. Produceret af Buck Owens i  bedste  Nashville stil. Man kan sagtens høre KD Lang's  beundring for Patsy Cline.
The Handsome Family: Through The Trees.  Mørkt mørkt mørkt.
Lyle Lovett: Hans første. Minder lidt om Gram Parsons. Country-rock der svinger.
Buddy Miller - Cruel Moon. Så ham som opvarmning til Emmylou i Vega. Han spillede noget af det ondeste country guitar jeg har hørt.
Wynona - Lost Hill. Til Sidst et album der beviser at DK også kan være med i den genre. Skammeligt oversete efter min mening.

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes