Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: A Profect Day (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 25 August 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Langt om længe kom jeg i gang med at profecte mine vinyler. Først lidt om de positive sider:

Schubert lieder Janowitz/Gage DG. Sopran og klaver så må der ikke være for meget nålestøj, og efter behandling er det igen husets bedste sangplade.

Beethoven 9 symfoni Carl Schurict CfP. En af de 3 indspildninger der er uden for kategori (de to andre er Furtwängler og Fricsay) Det er et 2.hand køb og en af de "værre", her gjorde jeg en fejl idet jeg burde have hørt at nålestøjen kom fra tidligere rensemidler. Til trods for et stort rensearbejde kunne disse kemikalier ikke fjernes og er nu konserveret med profect. Hm – resultatet er dog meget bedre idet musikken klinger rent og flot, men det tidligere renseværk støjer med endnu. Det er en at de 10 store plader der findes og lidt støj kan ikke ødelægge glæden ved denne mesterindsplining.

Poulenc Orgelkoncert/Concert Champetre, Alain/Martinon, Erato. Måtte spille pladen 2 gange, fabelagtig musik – troede du Pink Floyd var de første? Nope.

Elgar, Cellokoncert DuPre/Barbirolli EMI. En anden mesterindspilning hvor celloen nu står mejslet helt clean – det er et fantastisk instrument, sikke et træklang.

Brahms klaverstykker Lupu, Decca. Så kom der bund i Steinwayen.

Sibelius/Tshaikowsky violinkoncerter, Chung/Previn Decca. Efter profect rykker denne plade op blandt de 10 bedste violionplader. Den bedste Tchaikowsky indspilning og Sibelius ikke langt efter.

Tschaikowsky: Nøddeknækker, Dorati Phlips. Noget af det bedste Peter har lavet, og en fryd på et anlæg, hele orkesterpaletten anvendes, og i perioder med fuld hammer. Gänsehaut.

Joni Mitchell/Pastorius/Brecker/Metheny, Light and Shadow. Købt 2.hand og burde have været renset for længst – nu blev den det. Kan jo godt lide fed bas og det leverer Jaco i stride strømme, en af Michells bedste (og så er det godt).

Ella Fitzgerald, Let No Man Write My Epitaph, Verve 180. Ella’s bedste plade og et unikum af en optagelse. Klaver og Ella – ikke mere – men nok.

Eleanor McEvoy, Yola – har nu i lang tid været spillet dagligt, så det var på tide at få overfladen beskyttet – super.

Neil Young, Old Ways – det er old ways med en masse symbolik og lydeffekter. En kæmpeoverraskelse hvad der havde gemt sig i rillerne.

Profect gevinst: Almindelig støv, fedtfingre og alm. snavs fjernes før profect, det tager lidt tid men pladen bliver helt ren og med profect beskyttet. Lyd efter behandling. Enestående.

Sidste del af behandlingen er afspilning, pick uppen samler den sidste lille rest slam op, og det er ganske hyggeligt at sidde og rense og profecte medens resultaterne spiller til. Der går 3-4 vintre før jeg er igennem.

Profect problemer 1: Det er nu svært at spille en plade uden den store kur – og synet af de mange mange meter der mangler kan godt tage pippet fra en.

Profect problemer 2: Er pladen "ødelagt" af vådafspilning eller andet pladerens, er det meget svært og måske umuligt at rette op. Ovenstående 9er blev dog bedre, men en anden van Morrison’s No Guru (ellers god skive) kunne ikke reddes.

Du lader vel ikke dine vinyler ligge uden cover, det er ufatteligt hvad der kan være af snavs - og det er utroligt hvad rillerne kan holde til for der skal bruges kræfter og uendelig tålmodighed. En skive er 30 cm i diameter - gad vide hvor stor denne ville være hvis alle riller blev rette ud. Sendte en venlig tanke til den gamle Linn der efter 10 års tjeneste er blevet afløst. Den må have "kørt" jorden rundt flere gange - kilometer efter kilometer. En grammofon er et enestående stykke håndværk. Basta.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 August 2003 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Ved du hvem forhandler Profect i midtjylland, og hvad er prisen på dette vidundermiddel ?

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

(Rettelse 14/10. Havde ikke checket godt nok. Der er faktisk en tråd om Opskrift på pladerens...?)

Hej SES. Hvilken metode bruger du, eller andre, til at rengøre med inden du profecter?

Kemikalier + Destilleret vand ? Har kigget i forum men synes ikke jeg har kunnet finde en tråd om rensemetoder ud over maskinelle.

Kan du/i anvise en tråd, hjemmeside, opskrift eller lignende om emnet?

Jeg har nemlig selv været rundt og rode lidt i kasser som man måske har bemærket og skal nu til at fjerne fedtede hår, Marsbar efterladenskaber, malerklatter og hvad folk ellers har dekoreret deres lp'er med.

Er ny ud i rensning og har endnu ikke turdet gå igang for ikke at ødelægge pladerne med en forkert metode.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

ekko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
Hej SES. Hvilken metode bruger du, eller andre, til at rengøre med inden du profecter?

Kemikalier + Destilleret vand ? Har kigget i forum men synes ikke jeg har kunnet finde en tråd om rensemetoder ud over maskinelle.

Jeg har nemlig selv været rundt og rode lidt i kasser som man måske har bemærket og skal nu til at fjerne fedtede hår, Marsbar efterladenskaber, malerklatter og hvad folk ellers har dekoreret deres lp'er med.

Er ny ud i rensning og har endnu ikke turdet gå igang for ikke at ødelægge pladerne med en forkert metode.

9/10 dele destilleret vand.

1/10 isopropylalkohol.

Et par dråber opvaskemiddel.

Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Super. Lige hvad jeg har brug for. Så må jeg på apoteket. Lige de rigtige stikord til google kan jeg se. Nu kan jeg forske videre.

Thanks mate.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Ha ha. Jeps. For pokker for et snenarie.
mr. bean som små-neurotisk pladesamler
i færd med at rense sin samling.
Og så går det hele fuldstændigt galt.

Det afsnit gad jeg godt se.

Übersjovt

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Og så lige tak for tippene til dig SES.

Hvad er det for en børste du henviser til i din beskrivelse?
Mener jeg har set dig andet steds referere til en børste der hedder noget med N....

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Som Ekko skriver er en blanding af 9/10 dele destilleret vand og 1/10 isopropylalkohol en god opløsning til besværligt skidt, men prøv i stedet for et par dråber opvaskemiddel, at bruge et par dråber afspændingsmiddel til fotofremkaldelse, da dette ikke indeholder noget der kan lave aflejringer på LP'erne.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Børste børste o.s.v.

Mon ikke man kan bruge en pensioneret rilleplov? Spænde en kulhårs børste på denne, hælde lidt vidunder middel ud på pladen og så bare lade den køre?

ekko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2003 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Er der ikke lige én, der kan give en mere uddybende redegørelse for, hvad detteher "profect"-stads består af.

Umiddelbart er jeg lidt skeptisk, men det er nok bare mig...

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej ekko..

Sundt at være skeptisk, men denne gang er det bare dig......

Profect er/var en dansk patenteret opfindelse. Det eksisterer ikke mere og da det gjorde var det beskyttet af patentet - derfor ingen forklaring af blandingen på flasken. I dag er det vel enhver frit for at vælte ind på patentkontoret og finde patentet... God bryggelyst!

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

ekko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej ekko..

Sundt at være skeptisk, men denne gang er det bare dig......

Profect er/var en dansk patenteret opfindelse. Det eksisterer ikke mere og da det gjorde var det beskyttet af patentet - derfor ingen forklaring af blandingen på flasken. I dag er det vel enhver frit for at vælte ind på patentkontoret og finde patentet... God bryggelyst!

Det lyder da som et fint lille projekt. Hvornår blev det solgt/markedsført? - Og hvordan er det lige, I siger, det virker?

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Ved det ikke helt... tror det afgik ved døden i starthalvfemserne.

Man fjerner først støv med alm. pladebørste. Derefter kan man gå amok med special-børster, som SES gør det. Profectvædsken sprayes ud over den ene side af pladen, som ligger på et blødt vidskestykke. Herefter fordeles vædsken godt med en "skumsvamp" betrukket med et fint klæde, der medfølger. Man øger trykket langsomt mens man drejer med rillen. Til sidst er der ingen modstand og du lader pladen tørre ca. 2 min. Så er det polértid - med et lille fint medfølgende stykke stof, skal den bare ha´. Resultatet er en meget blank plade uden den statiske effekt. Gnidningsmodstanden er nedsat - det kan PU godt lide..... Der bliver selvfølgeligt gravet ufattelige mængder l**t op ved første efterfølgende afspilning...

Det altstå både renser og behandler.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Der bliver selvfølgeligt gravet ufattelige mængder l**t op ved første efterfølgende afspilning...

Bør man så ikke have en PU specielt til første afspilning efter Profect-kuren?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Har gjort mig samme tanke, men det er meget nemt at fjerne med en lille børste. Det klistrer ikke... falder nærmest af som én klump. Det skader ikke PU.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2003 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Er vinyl nørder snart lige så hardcore som rørfolket?. Eller tillader vi stadig giftermål med den digitale almene hob (host).

Scene1: Vinylcrawl i skumle baggårdsbutikker.  

Scene2: Heftige diskutioner med den sortsmuskede indehaver. Hvad er der galt med denne Pink Floyd på grøn vinyl i direct cut 45rpm fra Haines i 1968. Den plejer at koste 10000kr og ikke 500kr.

Scene3: Hjemme, alt levende bortvises fra lytterum. Medens rørerne luner op op, bliver vidunderet beundret og får så den helt store tur.

Scene4: Refsvindinge Ale hældes på glas, Pick up renses, Gardiner rulles for, nipseting der spiller med smid ud, omdrejninger checkes.

1. akt slut. Hvad gør han i 2. akt (det er en han!!!!)

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

Ok, der er faktisk allerede en tråd om Opskrift på pladerens...?) Den havde jeg bare ikke fundet da jeg spurgte ovenover. Kan jo smutte.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes