Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musik og kopiering.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

En lille bemærkning fra en messe hvor en udstiller nægtede at afspille en "brændt" CD, startede dette indlæg. Det der umiddelbart virker som en fornuftig og politisk korrekt afvisning af illegalt materiale, er i mine øjne fuldstændig fejlplaceret protektionisme.

Det kræver nok en historie eller fire så de kommer her:

Mit perspektiv.

Min musikinteresse stammer fra mine helt unge år i 70'erne. Jeg havde en lille Philips kassettebåndoptager med forstærker og højttaler indbygget (mono) og min musik fik jeg i første omgang overspillet fra min storebrors Tandberg spolebåndoptager. Han fik hans fra ejne og venners LP'er. Jeg bliv hurtigt bidt af sagerne og begyndte at købe LP'er som jeg så fik overspiller hos venner, da jeg endnu ikke havde pladespiller...men en samling tog sin begyndelse. Senere blev biblioteket brugt til lån og kopiering af interessante emner og de bedste blev senere vekslet til egne indkøb. Disse indkøb blev ikke sjællent til kompette samlinger at samtilge udgivelser af favoritterne.

En stor del af fritiden gik også med at ænge ud i pladeforretninger og rode og gennemhøre plader, når vi ikke hang ud hos hinanden og byttede og lånte indbyrdes. Alt sammen med en selvforstærkende virkning....mere og mere musik. Slade udviklede sig til Janis Joplin, Hendrix, Led Zeppelin og Deep Purple. Senere Kansas, Genesis, etc. der også blev til klassisk og Led Zeppelin der blev til the blues. og videre over imod jazzen.....der blev købt massevis af musik.

Så kom CD'erne og i lighed med tidligere havde jeg faktisk mine første 20-25 CD-plader inden jeg fik mig en afspiller. Samtidig blev det næsten umuligt at høre plader i forretningerne, så fejlkøbene voksede, Indtil de gamle dyder med båndoptager og lån kom op igen. Musik budgette blev bibeholdt, eller nærmere var stødt stigende, men fejlkøbene faldt igen og horisonten voksede.

Så kom MD, CD-R og så videre og kopisikring og lignende. Jeg forsatte dog som jeg plejede med kopiering blandet med indkøb. Lige indtil det blev ulovligt at kopiere lånte plader.....

Skulle man så tilbage til fejlkøbenes dage? Nix! Men være lovbryder? Nej. Derfor gør mig et par venner det at vi køber CD'er der har marginalt interesse og kopierer disse til os selv. Derefter forærer vi originalerne til hinanden. Dermed får vi pladerne (de marginale) til 25% af udsalgsprisen. De "nødvendige" køber vi naturligvis alle sammen selv, for man skal jo have originalen i en rigtig samling. Og ofte veksles en brændt udgave til en original når den har udviklet sig til en uundværlig....

Der købes stadig masser af musik!

Pladebranchens perspektiv:

Der sælges masser af plader i verden, teknologien boomer og flere og flere får råd til eget anlæg. The Beatles gamle rekorder falder til mere middelmådige kunstnere på grund af det meget større market. Det går rigtig godt. Man har også et produkt uden konkurrence for kopiering på bånd efterlader kun en bleg og ulden appetitvækker af originalen.

Så kommer CD'en. På grund af de vanskelige produktionsforhold i støvfrie omgivelser er prisen noget højere en tilsvarende vinyl. Produktet er stadig uden konkurrence. Vi skorer kassen. Vi maksimerer vores profit i alle led. Når en kunstner er et hit, finder vi kloner at denne, få det er nemme penge og sikkerheden er god, pengene ruller ind.

Produktions prisen på en CD er nu latterlig lav, få kroner incl. cover og holder...langt under LP prisen. Men vi fastholder prisen fordi det er jo muligt.

Markedet er nu (i store træk) intetsigende muzak til overpriser.....og det kan pludseligt mærkes på salget der styrtdykker. Samtidig bliver det muligt for hvermand at kopierer i klon-kvalitet på husmansudstyr. Og nye generationer med andre forhold til musik og medier er vokset op. Samlet set en katastrofe....hvad gør man så?

Man gør almindelige forbrugere til kriminelle og sender musikpolitiet ind. Store fisk som brænder brian fra 9C i elllebælle skolen andholdes og sigtis i lighed med Rasmus Trads.....der skal rulle hoveder.

Nu har vi fundet årsagen til vores manglende indtjening.

En 3. vinkel

Se på dansk film. For nogle år siden snakkede alle om at biograferne ville lukke på grund af manglende kunder. Og en del lukkede faktisk også. Folk gik ikke i biffen mere, fordi der var for langt imellem snapsene.

Så skete der noget. Dansk film trak sig op med hårene, en ny generation dukkede op med gode danske film. Publikum viste tillid og strømmede til og biograferne blomstrede op, blev flere og mere moderne. Nu kunne man også drikke en øl i salen. Succes som følge af kvalitet og produktudvikling, ikke udpumpning af en forældet produkt.

Overfør dette til plade branchen. Hvis de i tide havde fået fingrene hvæk fra yveret på malkekoen og udviklet nye tallenter i stedet for at finde nye Kim Larsner og Sanne Salomonsener, havde det ikke set så slemt ud. Tildensen er på vej nu med flere nye danske navne der synger på dansk. Godt, men alt for sent.

En 4. Vinkel

George Michael trækker sig tilbage og vil lade folk hente hans musik gratis på hans hjemmeside. Men en opfordring til at bruge pengene til at støtte et godt formål....hvorfor mon?

Hvorfor han han ikke doneret hans masterbånd til pladeselskabet? Skylder han ikke dem hans succes og indtjening?

Hvorfor giver han i stedet hans værker til offentligheden, kopipiraterne og fribytterne? Vi kan jo selv se hvordan pladeselskaberne slås for kunsternes interesser i reklamekampagner og retsale......??

Mon plade selskaberne bifalder Georges handling?

Prolog

Dette ret omfangsrige indlæg skal selvfølgelig læses men en gran salt eller to.

Kopier dine egne plader uden at skamme dig (til bilen, fester, messer, etc.), de er ikke dårlige eller pinlige

Og husk, køb dine favoritter originalt, det giver langvarig glæde........

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er ved at være en "ulogisk jungle" omkring hvad man må og ikke må i forbindelse med kopiering -Istedet for sund fornuft.

Som jeg har hørt det er det ulovligt hvis materialet er digitalt mens analogt er lovligt at kopiere. 

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Dav-dav og godformiddag hr. Groove!

Glimragende indlæg.

Egentlig synes jeg ikke, du skal have dårlig samvittighed.

Og det siger jeg som gammel (men ikke sur) musiker

De høje priser på CD'er skyldes nemmerlig slet ikke kopisterne.

Tværtimod har alle uafhængige undersøgelser vist, at kopisterne har styrket CD salget med mellem 11 og 17 procent.

Blandt de uafhægige undersøgere er bl.a. det højt respekterede Gartner Group.

Det er sjovt nok kun film- og pladeselskabernes egne undersøgelser, der giver brændsel til de uforholdsmæssigt høje CD/DVD priser.

Det kan vidst ikke være svært at se, at der er noget galt, når en CD i Danmark skal koste over 50 procent mere, end den gør i verdens dyreste by, New York.

Jow-jow, profitorientering har skam afløst godt, gammeldaws købmandsskab. Blot lidt synd for dem, at de tror det er sådan, man tjener flest penge på et produkt.

Din "3. vinkel" viser med al ønskelig tydelighed, at det ikke kan betale sig, at have hovedet begravet deroppe, hvor solen aldrig skinner. Og nu må vi endda drikke både øl & Arnbitter i salen - hurrrrra!

Filmbranchen er endda så "fremmelige", at alle de film, der er tilgængelige i de danske binære newsgroups allesammen er nogle, der allerede er solgt til TV. Det er vidst nok noget med den gamle historie om moral og dobbeltmoral og at sådan får man TV seerne ind i biograferne og til at købe/leje DVD'er i stedet. For nyt skal der til, og konkurrence kan vi ikke have, for det er jo noget wæmmerligt uwæsen, sådan noget konkurrence

Din "4. vinkel" taler helt for sig selv. Ham Georg-Michael har da også tjent mere end rigeligt

Mon ikke det er ved at være på tide, at plade- og filmbranchen holder op med at tisse i buksen for at få varmen...?

Eller skal vi vedblivende finde os i endnu en gang forkælet klynk fra dem, hver gang de hæver prisen med den årlige 10'er...?

Med høflig musikhilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

grundet til jeg begyndte at kopiere var pga de begyndte på det l**t med kopispærring, for min daværende bilradio kunne ikke læse de originale, kun de kopier jeg lavede, af de "kopi"spærret CDer (weird)

Og nu kan min DVD heller ikke æde dem, dvs jeg er nødsaget til at lave en CD kopi for at høre min nyindkøbte CD.......TRO PÅ DET.

jeg er begyndt at låne mine kammeraters og så kopier deres, gider ikke det bøvl med først at købe(dvs bruge tid på at finde det HELT rigtige), blive sur over l**tet ikke funker(som man har betalt en formue for) og derefter brænde den.

Den dag de dropper det pis med kopispærringen der ikke funker alligevel, vil jeg godt købe CDer igen.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

For dem herinde der ikke ved hvad det koster at lave en cd (og det er en del vidst nok.), kan klikke på dette link og læse nærmere.

http://www.dansermeddrenge.dk/hva_syns_du/hva_koster.htm

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Groove, dit perspektiv er genkendt!

Ud fra din beskrivelse må vi være næsten samme årgang. Og min håndtering af musikkøb og kopiering i mine yngre år ligger ganske tæt op ad din .... jeg indkøbte stabler af kvalitetskassettebånd og fik opbygget en pæn samling ved siden af lp´erne. Jeg kan huske fornemmelsen af de lp´er man bare måtte have en kopi af - med det formål at købe den "rigtige" ... når altså indkøbslisten med de originale var indløst. Jeg synes bare altid ny-udgivelserne maste sig ind foran indkøbslisten, som bare voksede og voksede og med tiden blot fik status af en ønskeliste for kommende indkøb ... en dag jeg fik råd.

Men hvad skete der egentlig med alle de bånd? Jeg opdagede, at når jeg ville høre musik var der altid et gennemsyn blandt lp´erne der afgjorde valget. Det var som om, at kopierne blot stod der som en sikkerhed for, at jeg havde musikken - ikke nødvendigvis for at spille den. Altså båndene blev uinteressante fordi de var anonyme i forhold til lp´erne og efterhånden som jeg begyndte at værdsætte lydkvalitet, blev båndene nærmest ignoreret. Dertil kom den forkætrede oplevelse af at stå med varen i hånden, for gu ´ved hvilken gang at læse og beskue informationerne på coveret. Med andre ord blev jeg vænnet til at sætte pris på originalen. Og båndene? De blev til gengæld brugt flittigt i bilstereoen, men i dag er de gemt i en kasse, bagest i garagen.

Selv om lydkvaliteten på en brændt cd er lige så god som den originale, har erfaringerne med de båndede kopier sat sig. Jeg begyndte også at købe cd´er før jeg fik en afspiller og der gik mange år, før jeg fik min første kopi og det var ikke engang noget jeg havde bedt om - en af vennerne synes blot jeg skulle lytte til det og i dag har jeg højst en håndfuld brændte stående blandt 5 meter cd´er. Jeg har det sådan, at jeg giiider ikke kopiere. Hvis jeg vil høre det, køber jeg det - også fordi jeg stadig ikke vil undvære de informationer, coveret giver.

Ovenstående er sagt udfra musikken i den fysiske form, den stadig fås i, nemlig cd-mediet. For alle informationer, der måtte være relevant for et album, kan jo hentes på det her internet - sammen med musikken. Jeg er ikke klar over, hvordan jeg vil agere, den dag skiven jeg går efter, KUN fås via nettet. Så er vi vist ovre i en anden diskussion, men perspektivet er der jo: I stedet for at flå en bog eller noget musik ned fra hylden, henter vi det via nettet - hvordan vil vi forholde os til kopieringen af noget som end ikke bærer originalens fysiske dyder, men bare er en fil fra nettet?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

For dem herinde der ikke ved hvad det koster at lave en cd (og det er en del vidst nok.), kan klikke på dette link og læse nærmere.

Hejsadasse hr. Slips!

Det var da et sjovt regnestykke. Faktisk kan man uden at få sved på panden sige, at det grænser til det alternative

Enhver med kendskab til momsregnskab bør kunne se, at der mangler 55 kr. i regnestykket

Hvis regnestykket derimod skulle være sandt, så tjener butikkerne reelt 90 kr. på en CD, da det kun er forskellen på ind/ud moms, der afregnes med Told & Skrat. Det vil så sige, at de nævnte 35 kr. i butikkens avance ikke holder på vandet.

Så nu fristes jeg næsten til at antyde, at den gamle Tøsedreng hr. Kjellerup kunne være ansat i pladebranchen, men det skal jeg nok lade være med

Du synes ikke, det ser en smule uldent ud?

Med musikhilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Go´Dav i stuen!!

Om Kopiering ligefrem styrker pladesalget, som hr. Ghammel & Suhr Siger, mener jeg nu ikke!! Jeg har altid købt mit musik originalt, fordi jeg mener at Originalskiven bibeholder en gensalgsværdi, (Omend den er lille!), hvorimod en brændt skive reelt er uden værdi! Jeg kender også eks. på forsikringssager der har taget en uventet drejning, efter det kunne bevises at en del af cd samlingen var Kopier!!  Min tid som Dj. betød også at alt det nye "Døgnfluemusik" blev købt originalt, fordi man rent faktisk kontrolere om der bliver benyttet uoriginalt musik i det offentlige rum!! Denne slags musik, altså f.eks. Opsamlinger med de nyeste hits, kopiere jeg i dag. Og jeg vil godt garantere, at man i dag ikke sælger halvt så mange skiver i dette marked, som i de "Gode gamle dage"!   Selvfølgelig er der sikkert masser af eks. på kunstere som kun pga. kopier er blevet kendte og mere udbredte, men som helhed taber Markedet MANGE penge på Kopisterne!! At Måle et marked kun ud fra solgte stk. er ikke helt Fair, når alle ved at der bliver flere og flere Potentielle Købere i verden!!

Dette Indlæg skal slet ikke læses som en opsang, for jeg har da også kopier, (Dog mest i min bil!!), og vil fortsætte med at Lave dem, men at påstå at Kopisterne ligefrem gavner Cd-salget..... Det er sgu´for langt ude!!!

Mvh. Hifido

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Hejsadasse hr. Slips!

Det var da et sjovt regnestykke. Faktisk kan man uden at få sved på panden sige, at det grænser til det alternative

Enhver med kendskab til momsregnskab bør kunne se, at der mangler 55 kr. i regnestykket

Hvis regnestykket derimod skulle være sandt, så tjener butikkerne reelt 90 kr. på en CD, da det kun er forskellen på ind/ud moms, der afregnes med Told & Skrat. Det vil så sige, at de nævnte 35 kr. i butikkens avance ikke holder på vandet.

Så nu fristes jeg næsten til at antyde, at den gamle Tøsedreng hr. Kjellerup kunne være ansat i pladebranchen, men det skal jeg nok lade være med

Du synes ikke, det ser en smule uldent ud?

Med musikhilsen
G&S

Det er lidt svært at bedømme syntes jeg, men selvfølgelig skal man da være opmærksom på at han er i pladbranchen.

Nu har jeg også selv været musiker og der er sådanset mange udgifter forbundet med med en cd udgivelse, bla tager et studie meget let 1000 kroner i timen.

Med hensyn til pladebutkkerne, så ved jeg at de køber en cd plade hjem til 90 kroner, så kan man selv regne deres fortjeneste ud, måske DE skulle sætte prisen ned.

Derimod tjener de ikke ret meget på dvd film,dem skal give ca.170 kroner for.

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Der er faktisk lavet seriøse undersøgelser, af f.eks Gartner group, der viser, at kopieringen kun har ringe indflydelse på salget af cd'ere. Men det er selvfølgelig en "nemmere" forklaring på det dalende salg fra branchens side end de faktorer, som jeg mener har langt større indflydelse (der er faktisk også lavet større afhandlinger om dette)

- Efter i nogle år at have levet højt på genudgivelser af bagkataloget på cd er det marked ved at være mættet - Når man en gang har købt Thin Lizzys bagkatalog på cd, så er der ligesom ikke mere at hente der - og med branchens  og radio/tv's nuværende fokus (se nedenfor) er der sikkert ikke mange unge, der overhovedet kender dem og derfor køber cderne

I stedet  for at satse på udviklingen af nye kunstnere har selskaberne satset på de hurtige gevinster i form af promoveringen af diverse tv "stjerner" best-of dit og dat osv. Noget, som sikkert gør sig fint i tv og radio, men som ret beset ikke sælger mange cder. Kan nogen f.eks. komme på et nyere navn, som kan fylde parken til koncerter? Hr. Kjellerup har ytret sig mange steder om sit skrantende pladesalg. Jeg tror ikke det skyldes kopiering, men mere at musikken stadig sidder fast i firserne og således har "overlevet" sig selv (bare læs anmeldelserne af hans seneste dvd/cd)

Branchen synes også at have glemt, at den egentlig er en del af den bredere branche, der hedder "underholdning". Hvis vi går tilbage til pladebranchens fede år (slutfirserne/star halvfemserne), hvor mange dvd skiver blev der så solgt dengang og hvor mange bliver der solgt nu? man kan i hvertfald godt se på mit cd indkøb over de senere år at DVD'en er kommet til!

Alt i alt er snakken cd salg vs kopiering noget mere kompleks end branchen gerne vil gøre den til..

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Så engang i en artikel om dette forhold at butikerne tager det markedet kan bære altså ikke nødvendigvis det bedste fra forbrugernes synspunkt.En sund balance ville være det bedste. 

Tag så eksembelvis en ny DVD film er omkostningerne så høje at det kan godtgøre en pris på omkring 200kr eller derover jeg tror det ikke,her tror jeg på det overstående er tilfældet.

Egentlig kan man vel også spørge om butikerne og pladebranchen ikke fårst og fremmest tænker på bundlinien og vel ikke så meget på forbrugerne,kan de tillade sig det ja så forsøger de at skrue prisen op.Systemet er jo også sådan indrettet at firmaer helst skal tjene mere og mere for at tilfredsstille ejerere o.s.v.

Problemmet for dem er at på et tidspunkt så gider forbrugeren ikke mere eller finder andre veje. 

Omvendt så er jeg overbevist om at moralen blandt de unge er dårligere end den tidligere var de er da ret ligeglade med tingene.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Obii skrev:

Alt i alt er snakken cd salg vs kopiering noget mere kompleks end branchen gerne vil gøre den til..

Jo, men kopieringens omfang hænges jo op på salget af blanke cd´er - incl. den skønnede import fra det, folk selv henter med fra f.eks. Tyskland. Branchen er vel i rigtig god tro, når den antager at alle disse blanke cd´er bruges til "noget". Antallet der går til erhvervsmæssige (og legale!) formål - dvs. simpel filkopiering, back up, osv. udgør vel en forsvindende lille del ...?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Go´Dav i stuen!!

Om Kopiering ligefrem styrker pladesalget, som hr. Ghammel & Suhr Siger, mener jeg nu ikke!! Jeg har altid købt mit musik originalt, fordi jeg mener at Originalskiven bibeholder en gensalgsværdi, (Omend den er lille!), hvorimod en brændt skive reelt er uden værdi! Jeg kender også eks. på forsikringssager der har taget en uventet drejning, efter det kunne bevises at en del af cd samlingen var Kopier!! Min tid som Dj. betød også at alt det nye "Døgnfluemusik" blev købt originalt, fordi man rent faktisk kontrolere om der bliver benyttet uoriginalt musik i det offentlige rum!! Denne slags musik, altså f.eks. Opsamlinger med de nyeste hits, kopiere jeg i dag. Og jeg vil godt garantere, at man i dag ikke sælger halvt så mange skiver i dette marked, som i de "Gode gamle dage"!   Selvfølgelig er der sikkert masser af eks. på kunstere som kun pga. kopier er blevet kendte og mere udbredte, men som helhed taber Markedet MANGE penge på Kopisterne!! At Måle et marked kun ud fra solgte stk. er ikke helt Fair, når alle ved at der bliver flere og flere Potentielle Købere i verden!!

Dette Indlæg skal slet ikke læses som en opsang, for jeg har da også kopier, (Dog mest i min bil!!), og vil fortsætte med at Lave dem, men at påstå at Kopisterne ligefrem gavner Cd-salget..... Det er sgu´for langt ude!!!

Mvh. Hifido

Dav-dav hr. Hifido!

Jamen det har du da lov til at mene og tro

Blot er det ikke mig, men flere andre, jeg referer til. Se selv:

Gartner's numbers back up the conclusions drawn from a similar survey from media researcher Jupiter Communications, published last month

Og hær, do:

The music and film industries like to suggest that file sharing networks will destroy their industries.

Og dette skal under ingen omstændigheder forstås sådan, at støtter pirateri eller lignende - for det gør jeg under ingen omstændigheder!

Men jeg synes sq der er for meget blålys fra en profithungrende branche til, at det skal gå upåtalt hen. Og folk æder desværre den slags råt.

Hvis man ser på Tøsedreng Kjellerups "regnestykke", så kan skiverne sq stadig rasles ned til omkring en hund.

Budgetter og udregninger bør man ikke basere på potentielle købere, det hører markedsundersøgelser til

Hvem ved, måske musik- og filmbranchen i Danmark måske en dag lærer den virkelige betydning af begrebet "mersalg"

Med musikhilsner
G&S

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Uden jeg vil forholde mig til alt det principielle (min egen holdning er man ikke bør lave andre kopier end til sig selv) så vil jeg lige påpege at hvis du køber en cd, tager en kopi og forærer originalen væk, så må du ikke beholde kopien. Det er faktisk ulovligt. Kopien skal følge originalen; ellers vil det blive betragtet som hajkopiering.
Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

mbm1 skrev:

Jeg synes det er ved at være en "ulogisk jungle" omkring hvad man må og ikke må i forbindelse med kopiering -Istedet for sund fornuft.

Som jeg har hørt det er det ulovligt hvis materialet er digitalt mens analogt er lovligt at kopiere. 

Det er ikke nogen jungle og den er ej heller ulogisk.

http://www.kulturministeriet.dk/sw12528.asp

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12096&P N=1&TPN=1

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8437&PN =2

Og hvis det er din egen cd må du gerne tage en digital kopi

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
hifido skrev:

Go´Dav i stuen!!

Om Kopiering ligefrem styrker pladesalget, som hr. Ghammel & Suhr Siger, mener jeg nu ikke!! Jeg har altid købt mit musik originalt, fordi jeg mener at Originalskiven bibeholder en gensalgsværdi, (Omend den er lille!), hvorimod en brændt skive reelt er uden værdi! Jeg kender også eks. på forsikringssager der har taget en uventet drejning, efter det kunne bevises at en del af cd samlingen var Kopier!! Min tid som Dj. betød også at alt det nye "Døgnfluemusik" blev købt originalt, fordi man rent faktisk kontrolere om der bliver benyttet uoriginalt musik i det offentlige rum!! Denne slags musik, altså f.eks. Opsamlinger med de nyeste hits, kopiere jeg i dag. Og jeg vil godt garantere, at man i dag ikke sælger halvt så mange skiver i dette marked, som i de "Gode gamle dage"!   Selvfølgelig er der sikkert masser af eks. på kunstere som kun pga. kopier er blevet kendte og mere udbredte, men som helhed taber Markedet MANGE penge på Kopisterne!! At Måle et marked kun ud fra solgte stk. er ikke helt Fair, når alle ved at der bliver flere og flere Potentielle Købere i verden!!

Mvh. Hifido

Dav-dav hr. Hifido!

Jamen det har du da lov til at mene og tro

Blot er det ikke mig, men flere andre, jeg referer til. Se selv:

Gartner's numbers back up the conclusions drawn from a similar survey from media researcher Jupiter Communications, published last month

Og hær, do:

The music and film industries like to suggest that file sharing networks will destroy their industries.

Og dette skal under ingen omstændigheder forstås sådan, at støtter pirateri eller lignende - for det gør jeg under ingen omstændigheder!

Men jeg synes sq der er for meget blålys fra en profithungrende branche til, at det skal gå upåtalt hen. Og folk æder desværre den slags råt.

Hvis man ser på Tøsedreng Kjellerups "regnestykke", så kan skiverne sq stadig rasles ned til omkring en hund.

Budgetter og udregninger bør man ikke basere på potentielle købere, det hører markedsundersøgelser til

Hvem ved, måske musik- og filmbranchen i Danmark måske en dag lærer den virkelige betydning af begrebet "mersalg"

Med musikhilsner
G&S

Hr. G&S,

Nu havde du jo selv travlt med at påpege den muligvis manglende objektivitet ved det link som Slips henviste til.  Men hvordan skal man så tage noget seriøst der står på "openp2p" ? (p2p er peer to peer filesharing)

Den anden undersøgelse du henviser til er fra begyndelsen af år 2000 og altså før det store "bredbånds-boom".  Man skal nok lige overveje hvordan en sådan undersøgelse ville tage sig ud i dag, nu hvor bredbånd er blevet mere reglen end undtagelsen og cd-brændere samt tomme skiver kan købes for en slik?  Endelig viser undersøgelsen "alene" at de folk der downloader illegale mp3's, køber mere musik end andre.  Undersøgelsen er tavs om hvorvidt denne gruppe ville have købt endnu flere cd'ere, hvis de ikke havde mulighed for at downloade de ulovlige filer.  Endelig er det vel ikke så mærkeligt, at de folk der holder af musik (hvoraf mange downloader illegalt), generelt køber flere cd'ere, end hr. og fru flæskesteg der lytter til Joddle-Birge hver søndag formiddag på "giro 413"?

Så tingene skal tit ses i perspektiv og med en god portion kildekritik, og kritisk sans i øvrigt er ganske fornuftigt

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Hejsadasse hr. Slips! Det var da et sjovt regnestykke. Faktisk kan man uden at få sved på panden sige, at det grænser til det alternative Enhver med kendskab til momsregnskab bør kunne se, at der mangler 55 kr. i regnestykket Hvis regnestykket derimod skulle være sandt, så tjener butikkerne reelt 90 kr. på en CD, da det kun er forskellen på ind/ud moms, der afregnes med Told & Skrat. Det vil så sige, at de nævnte 35 kr. i butikkens avance ikke holder på vandet. Så nu fristes jeg næsten til at antyde, at den gamle Tøsedreng hr. Kjellerup kunne være ansat i pladebranchen, men det skal jeg nok lade være med Du synes ikke, det ser en smule uldent ud? Med musikhilsen G&S

Det er lidt svært at bedømme syntes jeg, men selvfølgelig skal man da være opmærksom på at han er i pladbranchen.

Nu har jeg også selv været musiker og der er sådanset mange udgifter forbundet med med en cd udgivelse, bla tager et studie meget let 1000 kroner i timen.

Med hensyn til pladebutkkerne, så ved jeg at de køber en cd plade hjem til 90 kroner, så kan man selv regne deres fortjeneste ud, måske DE skulle sætte prisen ned.

Derimod tjener de ikke ret meget på dvd film,dem skal give ca.170 kroner for.

Hejsadasseda hr. Slips!

Ingen tvivl om, at det ikke er gratis, at udgive en skive, det ved vi jo godt. Meeen...

Man kan da undre sig lidt over, hvorfor danske, importerede skiver er billigere i udlandet. Som eksempelvis i Nøw Wørk

Det er mig bekendt også de færreste kunstnere, der får 20 dask eller mere pr. solgt eksemplar. Jeg ved at f.eks. Kim larsen gør, da han er en sikker sællert. De nye og de mindre får desværre ofte noget mindre, alt efter den indgåede aftale.

Hvis en pladebix giver 90 i indkøw og tager 150 i salg, så skal de afregne den swimlende sum af kr. 18 til Told & Skrat. Fortjenesten er dermed 60 kr. lige ned i lommen til den enøjede. Altså næsten det dobbelte af, hvad hr. Klaus Kludder beskriver

"Den med momsen" er et gammelt trick. "....jahhhhmen, vi skal jo betale moms to gange..."

Produktionsprisen ("presningen") pr. CD ab fabrik er vidst også nået ned under 4 kr. Altså under det halve af, hvad hr. Klaus Kludder beskriver

Når man tager i betragtning, at efterhånden en del produktioner bliver mastered på fabrikken, så ryger prisen på en mastering i 20K klassen også af fadet, i forhold til hvad hr. Klaus Kludder beskriver

Godt han ikke er min revisor, ham Klaus Kludder

At butikkerne giver ca. 170 kr. for en DVD er fu***** outrageous. Der er sq ikke noget at sige til, at handlen i de danske butikker forsvinder ud på Indernettet. Men det finder de nok ud af den dag, det er for sent

Med høflige musikhilsner
G&S

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
hifido skrev:

Go´Dav i stuen!!

Mvh. Hifido

Dav-dav hr. Hifido! Jamen det har du da lov til at mene og tro Blot er det ikke mig, men flere andre, jeg referer til. Se selv: Gartner's numbers back up the conclusions drawn from a similar survey from media researcher Jupiter Communications, published last month Og hær, do: The music and film industries like to suggest that file sharing networks will destroy their industries. Og dette skal under ingen omstændigheder forstås sådan, at støtter pirateri eller lignende - for det gør jeg under ingen omstændigheder! Men jeg synes sq der er for meget blålys fra en profithungrende branche til, at det skal gå upåtalt hen. Og folk æder desværre den slags råt. Hvis man ser på Tøsedreng Kjellerups "regnestykke", så kan skiverne sq stadig rasles ned til omkring en hund. Budgetter og udregninger bør man ikke basere på potentielle købere, det hører markedsundersøgelser til Hvem ved, måske musik- og filmbranchen i Danmark måske en dag lærer den virkelige betydning af begrebet "mersalg" Med musikhilsner G&S

Hr. G&S,

Nu havde du jo selv travlt med at påpege den muligvis manglende objektivitet ved det link som Slips henviste til. Men hvordan skal man så tage noget seriøst der står på "openp2p" ? (p2p er peer to peer filesharing)

Den anden undersøgelse du henviser til er fra begyndelsen af år 2000 og altså før det store "bredbånds-boom". Man skal nok lige overveje hvordan en sådan undersøgelse ville tage sig ud i dag, nu hvor bredbånd er blevet mere reglen end undtagelsen og cd-brændere samt tomme skiver kan købes for en slik? Endelig viser undersøgelsen "alene" at de folk der downloader illegale mp3's, køber mere musik end andre. Undersøgelsen er tavs om hvorvidt denne gruppe ville have købt endnu flere cd'ere, hvis de ikke havde mulighed for at downloade de ulovlige filer. Endelig er det vel ikke så mærkeligt, at de folk der holder af musik (hvoraf mange downloader illegalt), generelt køber flere cd'ere, end hr. og fru flæskesteg der lytter til Joddle-Birge hver søndag formiddag på "giro 413"?

Så tingene skal tit ses i perspektiv og med en god portion kildekritik, og kritisk sans i øvrigt er ganske fornuftigt

Halløjs hr. jdg1!

Jeg tror nu mest hr. Slips henviste til den pågældende side for at øge til debatten. Og det er jo kun fint

Du kan ikke tage de referede undersøgelser seriøst, fordi begrebet "p2p" optræder i dem??? Det er jo blot den metode, hvormed den slags foregår.

Nu mener jeg mere, det er kilderne, man bør se på. Så hvis du kan henvise til en uafhængig undersøgelse foretaget af et firma med et solidt rygte (á lá Gartner Group), der understøtter pladeselskabernes påstande, kunne det være ret så interessant.

Men det bliver nok mere end almindeligt svært

Du har helt ret i, at der er løbet vand i åen siden år 2000.

Min pointe var/er, at film- og musikbranchen skal tages med et gran salt. De har jo gentagne gange fremkommet med tal, der tydeligvis kun har til hensigt at dække over de reelle tal. Så den største skepsis bør nok rettes i den retning, eller hwa'?

Og nu snakker også du om potentielle kunder. Sorry, men det er en smule våset, set ud fra en økonomisk synsvinkel

Det er Reelt Mersalg, der er interessant i denne sammenhæng. Og det kommer du jo også selv lidt ind på.

Monrad & Rislund har i øvrigt fremturet en glimragende joke om forskellen på "potentielt" og "reelt"

Med høflig onsdagshilsen
G&S

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Uden at kunne huske de præcise tal (først og fremmest fordi jeg er hamrende ligeglad) så tror jeg ik pladeselskaberne lider nogen nød. det er jo blevet ligesom med fodboldspillerne, deres "spillere" skal ligeledes helst have et par milliarder for at love at lave et par plader for dem..

de små pop piger og drenge skal jo ik lide nogen nød og de hårde døgnflue "rappere" ligeså..

så kommer der den lidt alternative musik (de kunstnere der fortjener en større bid) men pladeselskaberne gider ik rigtig at promovere deres albums eller navn (her er jeg overbevist om at fildeling har øget salget) har hørt og købt rigtig mange plader fra bands jeg aldrig ville ha kendt hvis jeg ik tilfældigt var faldet over dem !

og så er der de musikere der brokker sig over alt og ik kan forstå hvorfor ingen køber deres plader.. hvis de bare gad at lytte på dem fik de svaret..

alt i alt lider branchen næppe nogen nød, og den komplet og fuldstændigt sindsyge fordeling af pengene blandt kunstnerne er de selv skyld i !

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jesperthomsen skrev:
Uden jeg vil forholde mig til alt det principielle (min egen holdning er man ikke bør lave andre kopier end til sig selv) så vil jeg lige påpege at hvis du køber en cd, tager en kopi og forærer originalen væk, så må du ikke beholde kopien. Det er faktisk ulovligt. Kopien skal følge originalen; ellers vil det blive betragtet som hajkopiering.

Det har du faktisk uret i Jesper! Du må gerne lave en kopi af en original du har og derefter enten sælge eller give originalen væk. Det står både på:

http://www.forbrug.dk/familie/computerudstyr/lyd-og-billeder /hvad-maa-du/

og

http://www.kulturministeriet.dk/sw12528.asp

Det du ikke må er at sælge eller forære kopien væk!!! Ulogisk JA!!! Men ikke desto mindre sandt. Under alle omstændighed gør lovgivningen det ulovligt, at kopiere eller massekopiere og distribuere disse kopier videre.

En anden ting jeg finder interessant er, at da brændbare cd-skiver i danmark gik fra at være billige til at få pålagt en skyhøj afgift, var begrundelsen en lovændring på det tidspunkt. Begrundelsen var, at det blev tilladt at kopiere fra cd'ere lånt på biblioteket. Det interessante i den forbindelse er, at det kun var tilladt i ca. et halvt år, dernæst måtte man ikke mere... men er afgiften fjernet??? NEJ SGU DA! Derfor har tyske forretninger jo også kronede dage mht. at sælge tomme cd-medier i tonsvis.

Men i øvrigt har jeg samme holdning som dig jesper, musik bør købes ikke downloades eller piratkopieres.

Mvh.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes