Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: De fedeste Marillion/Fish cd/dvd’er? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har for nylig stiftet bekendskab med Marillion. Fik et hint herinde om at det måske var noget for mig. Og det var det!!!!!!

Jeg har indtil videre købt:

Script for a Jesters Tear

Misplaced Childhood

Clutching at Straws

Seasons End.

De tre førstnævnte synes jeg er de bedste.

Desuden har jeg købt Dvd'en der hedder Live from Lorely, som er med lutter fede numre. Desværre er lyden ikke så god som på cd'erne....

Nu tilspørger jeg så alle Marillion/Fish fans (hvilke der må være mange af). Hvad skal jeg købe?

Er Fish's solo albums i samme stil som de tidlige Marillion albums og hvad med de nyeste Marillion. Er det blevet for poppet?

Og hvad med koncertoptagelser? Er der nogle Koncert på dvd jeg er nød til at have?

Mvh. en ny STOR fan!

hvidbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 April 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hej Riis

Velkommen i Marillion universet.

Jeg kan se du allerede har de bedste marillion plader. Det nyeste kan jeg ikke helt følge.

Derimod mangler du helt sikkert Fish's to første solo plader:

Vigil in a wilderness of mirrors og Internal exile.

Vigil kan ikke fås herhjemme mere men du kan høre lidt af den og bestille den her:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00006I4DB/ref =pd_sim_music_8/103-2225990-4972614?v=glance&s=music& ;n=507846

Internal exile kan du købe herhjemme.

Fish har også udgivet flere solo plader men jeg syntes det er gået ned af bakke derfra.

Hilsen hvidbjerg

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Riis

Marillion rykker for vildt, ik?

Af Marillion med Steve Hogarth, ville jeg købe "Seasons end" og "Brave" som indeholder nogle suveræne numre, bl.a "Easter" med et af de fedeste Marillion guitar-rifs, men også et nummer som "The Great escape" er fantastisk. Desværre er det gået ned af bakke derefter efter min smag.

Hvad Fish solo albums kan jeg gi' Hvidbjerg ret i de to albums han nævner, men vil ikke gi' ham ret i at det er gået ned af bakke derefter.
Et af de nyere albums "Fields of crows" er suverænt.

Hvad dvd'er angår har jeg kun 2 med Marillion, nemlig en med deres videos "EMI SIngles Collections" og så en koncert-dvd med gammelt koncertmateriale fra 1982-83 "Recital of the script".

Hvis jeg var dig ville jeg investere i Fish's live dvd'er som sparker r.. for vildt!
Jeg tror desværre kun at du kan købe dem på hans hjemmeside, men de er alle pengene værd.
"Fool's Company" - Live in Holland 2002 er suveræn og gi'r mig gåsehud hver gang jeg ser den. Der er 2 discs og på den ene spiller de kun gammel Marillion numre på bl.a hele "Childhood's end" som han synger for første gang i 'jeg ved ikke hvor mange år'.
Den anden disc er så med hans solo materiale + fedt ekstra materiale, bl.a en ganske underholdende rundvisning bag scenen og i tourbussen med Fish.
Han er iøvrigt en ganske cool og enorm flink fyr, som jeg har været så heldig at møde 2 gange bl.a en gang backstage i Holland til en stor festival.
Den anden dvd er "Sunsets on impire - Live in Poland 1997" som også er ganske fed, men ikke så god som den anden.

Du må iøvrigt ikke snyde dig selv for at gå ind og se Fish næste gang han gæster os, for han er en oplevelse uden lige.

Jeg fandt lige et par billeder.

Fish i Amager Bio sidst han var her.

Her sidder jeg i Holland backstage med Fish og SAGA.

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 09 April 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jamen dog, hvor herligt at der stadig er nogen der opdager Marillion. Jeg syntes også lige at følgende bør nævnes som gode Marillion-plader:

- Fugazi (min favorit)
- Real to Reel (live)
- The Thieving Magpie (dobbelt live)

Til top Vis Buch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buch

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Sendt: 09 April 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hej Riis,

script for a jesters tear er min favorit, og så kommer misplaced childhood men den er i skrap konkurrence med fugazi. hvidbjerg nævner de første soloplader af fish, og dem ville jeg heller ikke undvære hvis jeg var dig. de er meget poetiske, og med fish´ nænsomme sang som betoner ethvert ord og rim, er de noget helt særligt. jeg syntes der kommer billeder på sangene, noget jeg ikke har oplevet med de første marillion. det glæder mig at der stadig kommer flere medlemmer i marillion-klubben. vh torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Silent Knight skrev:

Han er iøvrigt en ganske cool og enorm flink fyr, som jeg har været så heldig at møde 2 gange bl.a en gang backstage i Holland til en stor festival.
Den anden dvd er "Sunsets on impire - Live in Poland 1997" som også er ganske fed, men ikke så god som den anden.

når du nu har haft mødt Fish, har han så fortalt hvilket musik han selv lytter til? det ville være spændende at høre. En undskylding til Riis hvis spørgsmålet forstyrrer trådens fokus, men jeg må vide det. VH Torben

Riis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 April 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Helt i orden Torben.

Jeg tror også at Script for a jesters Tear er min favorit......

Jeg må ud og få fat i Fish's soloalbums. Har også hørt at han kommer til DK i efteråret og spiller in Misplaced Childhood turné........

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

torben kbh. skrev:
Silent Knight skrev:

når du nu har haft mødt Fish, har han så fortalt hvilket musik han selv lytter til? det ville være spændende at høre. En undskylding til Riis hvis spørgsmålet forstyrrer trådens fokus, men jeg må vide det. VH Torben

Vi snakkede mest om ham og Marillion. Om chancerne for at han vendte tilbage til Marillion. Efter hvad jeg forstod ville han gerne tilbage til Marillion, men at det aldrig blev til noget da Marillion ikke var interesseret. Dette har jeg også hørt fra Marillion's guitarist Stever Rothery (som jeg også har mødt og snakket med). Rothery sagde at de havde fået skabt sig et godt nyt publikum og at de havde det godt sammen med Hogarth, så de ville ikke have Fish tilbage.
Jeg spurgte også Fish om der så ikke var muligheder og perspektiver i en dobbeltkoncert-tour med både Marillion og Fish, hvor han evt. sang sine egne numre + nogle af de Marillion numre som han sang på og så kunne Marillion evt. spille deres nyere Hogarth materiale, men det afviste Fish' med ordene "Hogarth er bange for mig. Han tør ikke møde mig, så det bli'r aldrig til noget".
Og det var sgu på en måde trist at høre ham sige "og det band har jeg været med til at danne..."
Men han er en rigtig fed fyr og helt nede på jorden. Jeg var sammen med SAGA på Arrow Rock Festival og vi sad og hyggede os i backstagegårdhaven, da Fish kom hen og spurgte om han måtte sidde hos os og så sad vi bare og hyggede os med ØL (Fish drak dog rødvin) og snakkede om SAGA, Marillion, Fish, Skotland (Fish og SAGA's keyboardspiller er skotter!) og musikudviklingen nutildags, men hans personlige musiksmag kom vi ikke ind på.

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Riis skrev:

Helt i orden Torben.

Jeg tror også at Script for a jesters Tear er min favorit......

Jeg må ud og få fat i Fish's soloalbums. Har også hørt at han kommer til DK i efteråret og spiller in Misplaced Childhood turné........

Hvor har du hørt, at han kommer til Danmark, henne???

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 10 April 2005 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Marillion EMI singles collection er en rigtig fed musik dvd med en masse af de gode gamle og nye numre. Selv om billedsiden ikke er særlig god, kan jeg alligevel anbefale dig at skaffe den, bare for musikkens skyld.

Fugazi og Clutching at Straws står for mig som nogle af de bedste Marillionudgivelser meget tæt forfulgt af Misplaced Childhood og Seasons End. Men det er nok også fordi jeg har nogle ret fede minder med knyttet til de plader. Specielt "Jigsaw" på Fugazipladen er jeg helt vild med og den har den mest følte guitarsolo, jeg har hørt.

Fugazi er en must-have efter min mening.

Fish som solo er jeg til gengæld ikke helt vild med. Internal Exile er en ret fed plade, som kan være god at investere i, men prøv til at starte med at investere i A Kettle og Fish. Den giver en god ide om, hvad det er han udgiver.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2005 kl. 06:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke den store Marillion eller Fish kender, men i samlingen har jeg Fish "Vigil in a Wilderness of Mirrors" og Marillion "Misplaced Childhood".

Begge plader som jeg på det varmeste kan anbefale og som jeg ikke ville undvære!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej

interessant indlæg Silent Knight, det kræver nok sin mand at arbejde sammen så tæt som de jo gør i et band.

Jeg fandt Marilion i Politikkens Store Rock Leksikon, og der var masser af beskrivelser omkring Marillion. Bla. stod der, at de har været forhadte i pressen, og var blevet beskyldt for, at deres musik var Genesis kopi, det forstår jeg nu ikke. Tilsyneladende har de været meget selvstændige, alternative og opfindsomme i deres markedsføring og distiubution de senere år. Jeg læser det som om, de nærmest ikke har haft brug for og er gået uden om pladeselskaberne. En vigtig del af dette skulle være deres fanklubber og relationerne til disse. Jeg fandt links til disse, der skulle være en for skandinavien, men jeg kunne altså kun finde en for Norge og Sverige:

norge: http://www.web-scandinavia.com/

sverige: http://www.marillion-sverige.tk/

"verden": http://www.marillion.com/web/

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 April 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej Riis

"Fugazi" er et must. Den er jo trods alt anden del af trilogien/historien "Script.., Fugazi, Misplaced..". Hvis du også kan få fat i "B'sides Themselves", er du vel stort set dækket ind mht. Marillions studieudgivelser fra Fish-perioden. "B'sides.." er , som titlen antyder, b-sider fra div. singler + det udmærkede minialbum "Market Square Heroes". Liveskiverne "Real to Reel" og "The Theiving Magpie" er ikke så forfærdeligt nødvendige. Førstnævnte er et ok øjebliksbillede med masser af energi, sidstnævnte er vist mest lavet for pladeselskabets skyld..

Hogarth-perioden topper med "Brave" og "Afraid of Sunlight". Det er til gængæld de eneste to fra den æra, der tåler sammenligning med perlerne fra Fish-tiden.

Mht. til torben kbh's spørgsmål om hvad Fish selv lytter til, kan der henvises til pladen "Songs From the Mirror", hvor han fortolker musik lavet af sine inspirationskilder. Og ja, både Genesis og Pink Floyd er repræsenteret med hver deres nummer. Jeg hørte den en del da den udkom, men syntes egentligt bedre om originalerne.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 April 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Jeg er ikke den store Marillion eller Fish kender, men i samlingen har jeg Fish "Vigil in a Wilderness of Mirrors" og Marillion "Misplaced Childhood".

Begge plader som jeg på det varmeste kan anbefale og som jeg ikke ville undvære!

Nu har jeg lige siddet og lyttet til begge albums og de er fantastiske.

Når man nyder musikken, er det også værd at studere deres "cover art" som er ganske flot. Især "Vigil in a Wilderness of Mirrors" forsiden, som findes i midtersiderne i en større/udvidet udgave...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 April 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke marillion så godt, men de to første regnes for mesterværker. Men jeg er temmelig pjattet med Fish. Den første....wilderness of mirrors.... det er særdeles fin original musik. Få fat i digital remaster udgaven, der er også 5 fine bonus tracks. Det bringer skiven op på næsten 74min. Guf. Den jeg spiller mest med Fish, min personlige favorit, den hedder RAINGODS WITH ZIPPOS. Jeg synes det er et mesterværk. Hvis du døjer med at finde Fish, kan jeg kun anbefale www.amazon.co.uk  der kan du også gøre fine handler ved brugte cd
Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og flegnede totalt ud til Fish: Field of crows på lydstyrke 'RIGTIG HØJT' igår aftes... hold da helt kæft, hvor er det et fantastisk album.
Jeg husker at jeg ikke faldt pladask for dette album, men at det ganske langsomt kravlede ind under huden og opslugte mig. Han er dog en utrolig sangskriver, den mand.
Riis, du har fået mig til at gå rundt med julelys i øjnene i forventningerne om at han gæster Danmark senere i år.

Torben KBH.
Marillion har været geniale og nyskabende med deres markedsføring uden om de store pladeselskaber. De kan (og kun) på grund af en kæmpe fanbase, sælge deres cd'er, merchandise og lign. gennem deres hjemmeside og score profitten selv i stedet for at putte den i et stort pladeselskabs lommer.

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Mht. til torben kbh's spørgsmål om hvad Fish selv lytter til, kan der henvises til pladen "Songs From the Mirror", hvor han fortolker musik lavet af sine inspirationskilder. Og ja, både Genesis og Pink Floyd er repræsenteret med hver deres nummer. Jeg hørte den en del da den udkom, men syntes egentligt bedre om originalerne.

tak for det fine svar, jeg bestilte den med det samme, kun 3,5£+fragt på amazon. det er godt nok et syret cover:

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hey torben kbh

Jeg har sgu løjet for dig, for ganske rigtigt som Soka skriver fortalte han at han var vild med Genesis fra perioden hvor Peter Gabriel var forsanger. Ups sorry!

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Silent Knight skrev:

Hey torben kbh

Jeg har sgu løjet for dig, for ganske rigtigt som Soka skriver fortalte han at han var vild med Genesis fra perioden hvor Peter Gabriel var forsanger. Ups sorry!

Så kom det endeligt frem!

nå, men Gabriel er kanon, når jeg hører Genesis før og efter Gabriel, så mener jeg egentlig at både Gabriel og Genesis blev bedre af at de skiltes. Det er måske fordi det blev mere melodisk, jeg syntes det. VH Torben

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

torben kbh. skrev:
Silent Knight skrev:

Hey torben kbh

Så kom det endeligt frem!

nå, men Gabriel er kanon, når jeg hører Genesis før og efter Gabriel, så mener jeg egentlig at både Gabriel og Genesis blev bedre af at de skiltes. Det er måske fordi det blev mere melodisk, jeg syntes det. VH Torben

Ja, der forsvinder mange ting ved indtagelse af alkohol´

Genesis blev mere poppet med Phil Collins som forsanger, men jeg syntes så til gengæld at Collins synger meget bedre end Gabriel men jeg nyder begge perioder og også både Collins og Gabriel's solo stuff.
Sjovt nok da jeg i sin tid hørte Marillion's Misplaced Childhood for første gang, syntes jeg Fish lød helt vildt meget som Phil Collins.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes