| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! Fik d.d. besøg af Fru Lis og SES her på casa cm3. Portene blev åbent og ned kom vindebroen. Vi fik hygget og spist lidt og hørt lidt musik. Fruen & SES er alletiders inspiratorer og nok engang ramte de cm3 dybt i mellemgulvet. Der var mange hug, men det her skal alle der ynder klassisk musik høre. Den er et must. Magen til ærlig, sart og åndelig fortolkning af LvB har jeg aldrig hørt. Den er der bare. Optagelsen er så flot lavet, at man ikke tænker over det. Dælens da osse at de tog den med igen.
|
 |

|
Ludwig van Beethoven Complete Music for Piano and Violoncello
András Schiff piano Miklós Perényi violoncello Sonate F-Dur op. 5, Nr. 1 Variationen über ein Thema aus Händels Oratorium “Judas Maccabaeus” G-Dur WoO 45 Sonate G-Moll op. 5, Nr. 2 Sonate F-Dur op. 17 (Horn-Sonate)
12 Variationen über „Ein Mädchen oder Weibchen“ F-Dur op. 66 Sonate A-Dur op. 69 7 Variationen über “Bei Männern, welche Liebe fühlen“ Es-Dur WoO 46 Sonate C-Dur op. 102, Nr. 1 Sonate D-Dur op. 102, Nr. 2
Recorded December 2001 and August 2002 ECM New Series 1819 Background Pressreactions Related Recordings
 |
“Beethoven’s five sonatas for piano and cello show in a nutshell the same evolution that the 32 piano sonatas show,” said András Schiff recently. “You have this wonderful young lion Beethoven in the opus 5 sonatas, you have the opus 69, the A major, which stands in the middle of his life, and then you have these wonderful two works, opus 102, which are at the gates of the late style, the last phase. And these are in a way experimental works, but fully crystallized.” Superbly played by Schiff and Miklós Perényi, these may be the definitive recordings of Beethoven’s music for piano and cello.

| | | |
Mange takker sendes herfra for den fine inspiration. Og så var der jo heller ikke noget i vejen med selskabet.
|
| Til top |
|
| |
Oluf Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det ikke voldsomt meget klassisk jeg lytter til. Men lidt
bliver det da til. Jeg er specielt vild med Beethovens
klaverkoncert nr. 5 (på samme cd er sonate op. 111) med
Wilhelm Kempff, Berliner og Ferdinand Leitner. Den er ganske
enkelt fænomenal! Har du eller SES andre bud på en
sindsoprivende udførelse af denne koncert og hvilke andre
klaverkoncerter det er værd at stikke næsen i?
vh Oluf
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
oluf skrev:
Nu er det ikke voldsomt meget klassisk jeg lytter til. Men lidt bliver det da til. Jeg er specielt vild med Beethovens klaverkoncert nr. 5 (på samme cd er sonate op. 111) med Wilhelm Kempff, Berliner og Ferdinand Leitner. Den er ganske enkelt fænomenal! Har du eller SES andre bud på en sindsoprivende udførelse af denne koncert og hvilke andre klaverkoncerter det er værd at stikke næsen i?
vh Oluf |
|
|
Af de 5 klaverkoncerter Beethoven har skrevet, synes jeg du har fat i den smukkeste af dem, men de andre er nu ikke sådan at kimse ad. Alfred Brendel har indspillet dem allesammen i Chicago på Phillips. Hvis du gerne vil høre flere klaverkoncerter, så kommer du ikke uden om Rachmaninov, hvis du er romantiker. De er fænomenale. Han har også skrevet anden klavermusik, lige nu spiller jeg Prelude op. 3 som jeg har lånt af SES - wow. Erato 8575 85770-2 Nikolay Lugansky. Grieg har lavet en flot klaverkoncert, Liszt er måske lidt for sig, men han har frembragt et par stykker, der er flotte og egenartede. Brahms er endog fabelagtige. Tchaikowsky må man heller ikke glemme, den er dog lidt meget populær. Ravel har lavet en forrygende koncert, men den er lidt for de hærdede. Prokofiev, Mendelsohn, Schumann, Chopin. Der er mange at vælge mellem. Hvis du er en ægte uforfalsket romantiker, så må Rachmaninov, Chopin, Grieg, Brahms, Shumann og måske Mendelsohn være klare favoritter. Jeg ville begynde med dem. Men glem ikke sonaterne og andre klaverstykker af de samme komponister. Violinkoncerterne og evt. dobbeltkoncerter kan være store oplevelser også.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun 5 klaverkoncerter af LvB. De er lige uundværlige – i tidens løb er no 1 og no 4 blevet meget uuuuuundværlige. Og prøv lige adagioen i no 3.
Jeg tilslutter mig gerne Kempff i no 5.
At vælge mellem indspilningerne er umuligt. Der er også denne http://www.crotchet.co.uk/4756757.html?id=jYzM6foC det er jo næsten gratis. Brendel har lavet de 5 en 4-5 gange på plade. Alle mesterlige jeg peger nok mest på LPO med Haitink og det nye med Wienerne og Rattle – de er også billige.
Og til KVK – fin anmeldelse af cellosonaterne håber der er nogen der prøver, og så gør det heller ikke noget at det blev spillet dit mesterligt sammensat stereo .
Hvordan fanden for vi folk til at indse at hifi bare skal spille musik så det er let at lytte på. Det er ikke en fakir sport selvom der er for meget der lyder som en lidelse.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her ville jeg starte med Prokofieff: Klaversonate no 6 med Nicolai Lugansky

Oh hvordan kunne jeg glemme Aimard og Harnoncourt i LvB 5?

Og så er der denne mesterplade. Mundvand så jeg sidder gurgler. Lad jer ikke forskrække af at det er SVÆR musik – Aimard spiller det lige så let som var det lille Peder edderkop med 1 finger. At et menneske kan lære så svær musik - og så fyre det på DEN måde - ubegribeligt.

|
At Carnegie Hall TRACKS: Piano Sonata op.1 (Berg). Sonata No.23 in F minor op.57 'Appassionata' (Beethoven). Legendes No.2 'St Francis de Paule marchant sur les Flots' (Liszt). From Images pour piano - Reflets dans l'eau / Poissons d'or (Debussy). From Etudes for piano Book 1 - Cordes a vide / Automne a Varsovie (Ligeti). Encores - Der Zauberlehrling - The Sorcerer's Apprentice Etudes for Piano Book 2 (Ligeti). Pour les huits doigts No.6 from Douze Etudes pour Paino (Debussy). Premiere communion de la Vierge from Vingt Regards sur l'enfant Jesus (Messiaen). ARTISTS: Pierre-Laurent Aimard |
|
ADDITIONAL INFORMATION: live recording 3-Dec-2001 - Aug-2002 5 star BBC Music Mag. - Aug-2002 Gramophone Editor's Choice 'A mouth-watering showcase for the artistry of a consummate pianist' |
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 05 Juni 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået denne udgave af Rachmaninovs 3. - klaverkoncert:

Den er fantastisk, intet mindre. Fortolkningen er vanvittig og infernalsk, udladningerne griber lytteren og fører én lige derhén hvor musikken opstår.
Kan anbefales.
Og så læser jeg lige med her: Jeg er helt ubekendt med Beethoven, og leder efter gode steder at starte.
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Oluf Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 07 Juni 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for velkommen inspiration. Jeg må vist lave en større
ekspedition til det nærmeste bibliotek og se på lidt forskelligt.
Glæder mig til at høre både nr. 1. og nr. 4. af Beethoven. Har
selv Grieg med Richter på piano. Men vil da også prøvelytte
nogle af de andre godbidder. Der er dog nogle problemer med
det lokale bibliotek. Enten har de "kun" de mere ordinære
indspilninger og/eller også er cd'erne så ridsede at det skærer i
hjertet at skal fodre laseren med sådan en gang scatch. Det
ødelægger helt glæden ved et bibliotek!
Om jeg er romantiker ved jeg ikke...Jeg kan let få det lidt
anstrengt hvis musikken bliver for bombastisk, opsvulmet og
selvhøjtidelig eller hvis det smager for meget af
følelsessvælgen. Netop derfor er Beethoven også så god, for
han har en enorm spændvidde fra det "vanvittige" smukke og
melodiske til det magtfulde og skarpe. Det bliver jeg aldrig træt
af. Mozart er enormt begavet og virtuos men hans musik falder
mig ofte lidt for "pæn" eller "flad", hvis vi lige ser bort fra
Requiem. Måske blev den så voldsom og mørk netop fordi
resten af hans produktion var mere eller mindre blottet for
denne side af hans person.......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så landede LvB´s samlede værker for piano og cello i casa cm3 .
Ikke alene har vi her en fremførelse, der er direkte konkurrent til Tomos for fuld gas, som er smurt med fuldsyntetisk letløbsolie. Den kører så fornemt på det musikalske, at man henrykkes uanset man har holdningen, at livet er da for kort til klassisk. Og så lydteknikken . Den indspilning er af en anden verden, dynamik, råstyrke og nerve, altsammen kombineret med nerve og en ubestikkelig neutralitet. Og her folks vil jeg mene, at hvis man er interesseret i at afprøve hvad en neutral klangballance gør for musik og det musikalske budskab, så er her en helt uforfalsket perle. Tak til fru Lis for introduktionen, hun lånte mig et par skiver ved besøget, men DEN skulle med hjem igen, hvilket jeg allerede begreb den dag, men nu ser jeg, at det ville have været e fuldbyrdet forræderi, at efterlade den ude i byen.
Et must for LvB fans, et megamust for nørder, et monster must for alle der vil have en ordentlig én på hifiopleveren.
Så godt gøres det altså.
http://www.ecmrecords.com/Startseite/startseite.php
En lidt mere end almindeligt kræsen anerkendelse til ECM herfra. Respekt du!
Kunne i øvrigt ikke dy mig for, at score Kieth Jarett´s seneste Radiance. Skal høre den om lidt
Tror lige jeg skal dyrke repertoiret hos ECM lidt. De er en seriøs konkurrent til f.eks. Denon optagelserne.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke! Ja der er langt mellem sådanne skiver. Den har DET, LvB's har lagt meget i disse stykker. Og de går til den som en leg, men netop derfor rammer de helt i dybden, deres samspil/modspil er meget sjældent så rigtigt.
Der findes nok ingen dårlige indspilninger, når man får lov at indspille sådanne mesterværker er man så god at det altid er spændende at høre. Denne rykker bare fra.
Og tilægsgevinsten en meget smuk optagelse, kan man kun glæde sig over.
Livet for kort til klassisk - man kan da ligeså godt bruge sit liv på den bedste musik der er skrevet, hvorfor nøjes med mindre?????
Husk den er slidstærk: Jeg er sikker på at vi har hørt den 75 gange eller mere og der er meget hente endnu. Så spil løs .
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 13 Juni 2005 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| ... Tror lige jeg skal dyrke repertoiret hos ECM lidt. De er en seriøs konkurrent til f.eks. Denon optagelserne.
|
|
|
Tord Gustavsen (jazz)
Keith Jarrett
Arvo Pärt
Gidon Kremer
Art Ensemble of Chicago (jazz)
Egberto Gismonti (jazz)
Dino Saluzzi (jazz)
Tomasz Stanko (jazz)
Zehetmair Quartett (på SES' anbefaling)
er nogle af mine ECM favoritter i min alt for lille samling fra det selskab.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Den nye Jarett "Radiance" kan anbefales. Live optagelser fra Japan i 2001 tror jeg, den er lige nu udgivet på CD her i 2005.
|
| Til top |
|
| |
Bundgård Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 14 Juni 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
oluf skrev:
Nu er det ikke voldsomt meget klassisk jeg lytter til. Men lidt bliver det da til. Jeg er specielt vild med Beethovens klaverkoncert nr. 5 (på samme cd er sonate op. 111) med Wilhelm Kempff, Berliner og Ferdinand Leitner. Den er ganske enkelt fænomenal! Har du eller SES andre bud på en sindsoprivende udførelse af denne koncert og hvilke andre klaverkoncerter det er værd at stikke næsen i?
vh Oluf |
|
|
Hej
Du kunne evt. lytte til Liebestraum af Franz Liszt. Den findes i mange indspilninger og fortolkninger. Nok et af de mest berømte værker fra hans side.
|
| Til top |
|
| |