| Sendt: 16 Juli 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg langt fra expert. Men spørgsmålet i sig selv er jo næsten ikke til at besvare.
Miles nåede vel at skifte stil 6 eller 7 gange i løbet af karrieren.
Der er en verden til forskel på Kind of Blue, Bitches Brew og We Want Miles. Men de er jo alle gode.
Kvintetten hvor Coltrane spillede med rykkede jo ved nogle grænser. Det påstås at Coltrane havde solgt sin sjæl til Djævlen for at kunne spille som han gjorde
"Rock-holdet" der lavede Jack Johnson og Bitches Brew var jo også temmelig banebrydende, og tærede stærkt på inspiration fra Jimi Hendrix. Faktisk skulle Hendrix' trommeslager have spillet på Jack Johnson, men han dukkede aldrig op, så Billy Cobham tog over.
Kendere siger at Miles' solo i Right Off er den bedste han indspillede.
Begge plader er i høj grad et produkt af Teo Macero's kreativitet. Der bliver mixet ind og ud af de forskellige takes og lydeffekter tilføjes efter forgodtbefindene.
We Want Miles er jazz med funklyd. fra '80'erne engang. Og de får utrolig meget ud af en stump børnemelodi.
Aura har jeg aldrig fattet et kuk af. Den er bare underlig og er vel egentlig heller ikke et Miles Davis album, når alt kommer til alt. Og så er der jo pop-delen. Den er jeg ikke god til, men jeg husker noget med Cindy Lauper....
/vilmann
|