Da EMI begyndte med deres serie af Conductors rynkede jeg panden – samme gamle indspilninger for 10’ende gang bare i nye klæder.
Men man kan blive glædelig overrasket. 
Dirigentportrætterne er fyldt med optagelser der er svære at få fat på og i en del tilfælde ikke har været ude før. Altså ikke det sædvanlige som man har i forvejen.
Samtidig har EMI lavet en samarbejde med BMG, Universal, radiostationer og musiksamlere for at finde de spændende ting.
Der er 2 cd’er i æsken samt en fin portrættering af dirigenten meritter og kendetegn. Det er meget spændende optagelser og i generelt i rimelig til rigtig god lydkvalitet. Man kan høre når det er ældre optagelser eller bånd fra radiokoncerter – men det er lavet så godt som muligt. Jeg er meget imponeret. Det er ikke audiophilt junk – men 1. klasses musik i unikke udførelser.
Jeg bestilte 3 sæt hos Chrochet.co.uk og endte med en pris på £6,79 + 1,25 i porto pr sæt, det er noget billigere end Fun a hvor sættet koster næsten 200kr. Prisen er dog nu £7.99.
Jeg startede med Giulini, Monteux og Kempe. Kempe er i restordre så jeg har hørt de første 2. Monteux dirigerer Beethovens 2 symfoni med en energi og puls der får de bedste Pink Floyd til at minde om Plejehjems gymnastik. Der er en skøn optagelse fra DR med Radio Symfoniorkestret i Hindemith’s ”Mathis der Mahler”, Debussy, Wagner og Thaikowsky.
Giulini er ikke mindre spændende: Beethoven, Ravel, Strawinsky, Rossini.
Serien er nu så omfattende og jeg får pladsproblemer efterhånden jeg får anskaffet de mange sæt fra serien.

En kvalitetsserie udover det sædvanlige, utroligt meget at fordybe sig i. Så næste ”add to basket” vil indeholde: Fricsay, Jochum, Wather, Klemperer, Krips, Reiner, Böhm, Karajan, Furtwängler, Rodzinski ………tror jeg for en gangs skyld vil samle det hele.