Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: SAGA Network med 5.1 lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 November 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

SAGA albummet Network er lige udkommet i Nordamerika med en bonus DVD med 5.1 lyd.
Det skulle kun være lyd der er på (ingen billeder), men er der nogen som har gode erfaringer med 5.1 lyd til musik? jeg ved at det er fedt til film, men ellers har jeg ikke det store kendskab til 5.1 lyd.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 November 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Der er jo delte meninger om formatet, den evindelige diskussion om, at rock skal høres i stereo og at det ikke hører hjemme nogen steder - at trommer eller andet instrument sidder i nakken - de skal sidde foran én. Og det vil jeg godt medgive, men man skal ikke glemme at mange 5.1 udgivelser, der er baseret på optagelser mere end 20 år (?) gamle, nok ender dér, i et misforstået forsøg på at opdatere lyden.

Jeg nævner lige det her, fordi optagelser der udnytter mulighederne for at give musikken rumlighed via 5.1 formatet (eller de andre multikanals-formater dvd-a og sacd) synes jeg er noget der klodser. Der er ikke tale om at placere instrumenterne i hvert sit hjørne, men bruge de ekstra kanaler til lydeffekter og at skabe et (virtuelt) rum, der såmænd sagtens kan være det, du selv har oplevet til en koncert. Som Pink Floyd har gjort det med Dark Side Of The Moon (på sacd) som Deep Purple prøvede det på Machine Head, oprindelig i qaudrofoni, men nu også på sacd.

De produktioner hænger ikke på træerne, men de det er lykkes for, er knaldgode. Porcupine Tree på den nyeste Deadwing (også studieoptagelse i 5.1), Uriah Heep med Magic Night Live, senest Dire Straits Brothers In Arms - se den tråd! Ikke at glemme: Neil Young Prairie Wind med billeder fra optagelsen, så vi ser, det vi hører.

Jeg synes, jeg har skullet vænne mig lidt til formatet, men jeg må indrømme det giver en ekstra dimension, et ekstra spark i det totale lydbillede som jeg godt kan li. Jeg ser ihvertilfælde efter de der bonus-udgivelser med 5.1 lyd på - med eller uden billeder. Hvis det er koncerter er de i 5.1 men som regel også i dts.

Er du grejmæssigt parat? (kabling, baght)

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke udstyret til 5.1 lyd endnu, men da anlægget snart trænger til en opdatering ligger muligheden åben.

Problemet er bare at jeg ikke ved om jeg skal satse på et alm. anlæg eller bruge en masse penge på de nye super lydkort som kommer inden længe og som skulle hamle op med de bedste anlæg?

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 11 November 2005 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Åh, ja! En diskussion om her, hvad der er "bedst" kunne sikkert være god, men det er nok en gråzone, for det med lydkortet hører til i pc-forums, og så kommer der en moderator forbi ... eller hvad?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hvis det stod til mig skulle vi tilbage til den analoge tidsalder, da det var/er lydens bedste ven.
Men tiden forandrer sig desværre og det er nok ikke den retning de store selskaber vælger at gå ...og så må jeg sgu indrømme at jeg nok er lidt forelsket i at have al min musik liggende på en pc. Det er så forbandet nemt.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 11 November 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Jeg lagde vinylen på hylden dengang, solgte de fleste af dem, nogle af sjældenheder ligger her endnu ... men jeg må indrømme at komforten, formatet, holdbarheden (nul skrat!) og ikke mindst så lidt det fylder i forhold til vinyl ... det vandt. Jeg er enig i lydforskellen, men omvendt så synes jeg et godt anlæg sørger for, at cd-lyden kommer godt ud.

Jeg har ikke sluppet opfattelsen af, at jeg vil have mit musik i hånden - ikke som filer på pc´en. Jeg ved godt lydkvaliteten kan gemmes i et format, så den kommer tæt på, men det virker samtidig "forgængeligt" i forhold til det fysiske medie - og minderne der knytter sig til det ...

Jeg har dog altid været nysgerrig efter de nye medier og mulighederne. Den næste udskiftning her i huset bliver på pc fronten, netop for at udnytte og integrere mediet med øvrig elektronik. Og mon ikke jeg ender at bruge det i det mindste som suppplement?

Hvis du skulle falde for flerkanalslyd via lydkort må du undvære sacd, for det kan en computer ikke klare (jeg har ihverttilfælde ikke hørt om drev der kan), formatet skal gengives fuldt analogt, også selvom en del sacd skiver kun udgives i 2 kanaler. F. eks Steve Ray Vaughan Texas Flood og Couldn´t Stand The Weather. Og hvis 5-kanals sacd skal kunne opleves fuldt ud, er der lige det med ht: De skal være ens front og bag.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror vi ligner hinanden temmelig meget mht lyd. Jeg opgav også mine lp'er pga cd'ens dejlige knasfrie lyd. Men oplevede til gengæld at lyden blev mere kold og metallisk.
Hvis jeg skulle gå efter pc anlægget ville det blive sådan at jeg skulle downloade musiken fra mine egne cd'er, da jeg ligesom dig fortrækker at have cd'en i hånden.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 12 November 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Mere kold og metallisk, ja sådan havde jeg det også, da de kom frem. Det var så også grunden til at jeg i begyndelsen ligefrem fravalgte mediet og fortsatte med at købe vinyl. Helt hellig var jeg dog ikke, for da der efter nogle år begyndte at komme mere styr på lyden - selv om den stadig var anderledes - hoppede jeg på. Så kom snakken om hvilken form for reproduceret lyd, der mestrer dette bedst eller er mest realistisk. Og den snak fortsætter, det vidner flere tråde om her.

Spørgsmålet du åbner tråden med kan måske få nogen her til at give et bud på om de mener 5.1 så bidrager til at gøre musik-gengivelsen bedre, om det tilfører noget. Jeg mener det er en gevinst, hvis det bliver brugt med omtanke i produktionen. De heldigste udgivelser er live-koncerter i dts, som godt nok er musik i surround-format, men det kræver en 5.1 opsætning for at kunne gengive det.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes