Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: HD på alm. DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 November 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg leder som en gal efter noget HD-materiale (720p el. 10801) på DVD!? Det eneste jeg kan finde er de formater der skal afspilles via computer

Har både Pioneer DV-668AV og Philips DVP9000S og skærm der kan vise det (og oven i købet fortæller hvad opløsningen signalet den modtager)

Ved godt at det fylder uhyggeligt meget, men ALT kan bruges, gerne en slags demo disk el. lign?

Til top Vis Westergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Westergaard

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 17 November 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Nedenstående forklarer, hvorfor det ikke kan lade sig gøre;

DVD is not an HDTV format. DVDs cannot hold HDTV information. The maximum resolution of a DVD is 480i (which can be played back in 480p on a progressive scan DVD player). HDTV resolution is usually either 720p or 1080i, which is beyond the capabilities of a DVD recorder and is also beyond the capabilities for a DVD player to play back (although there are growing number of DVD players and DVD recorders that can now upscale standard DVD playback output to match the pixel count of 720p and 1080i -- but the DVD itself does not contain any HD information).

In addition, DVD recorders cannot record in HDTV standards, due to the physical limitations of both the laser wavelength used and in the limited space of current DVDs for the storage capacity needs of HDTV signals

---

Nu kender jeg ikke dine afspillere, men mit gæt er, at de indeholder en mulighed for opskalering til 1080i. Men det bliver det ikke mere HDTV agtigt af - det kommer bare til at se bedre ud på din skærm, som sandsynligvis opfylder HDTV og dermed det rette antal pixels.

Du kommer med andre ord til at vente på enten en HD-DVD eller Blue-Ray afspiller - eller benytte Computeren som du selv skriver - beklager

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Westergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 18 November 2005 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Nå, så må jeg jo vente -eller smide computeren på

Hvilken side har du "forklaringen" fra?

Vh

Mads

Til top Vis Westergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Westergaard

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Sendt: 18 November 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

DVD is not an HDTV format. DVDs cannot hold HDTV information. The maximum resolution of a DVD is 480i (which can be played back in 480p on a progressive scan DVD player). HDTV resolution is usually either 720p or 1080i, which is beyond the capabilities of a DVD recorder and is also beyond the capabilities for a DVD player to play back (although there are growing number of DVD players and DVD recorders that can now upscale standard DVD playback output to match the pixel count of 720p and 1080i -- but the DVD itself does not contain any HD information).

In addition, DVD recorders cannot record in HDTV standards, due to the physical limitations of both the laser wavelength used and in the limited space of current DVDs for the storage capacity needs of HDTV signals

---

Nu kender jeg ikke dine afspillere, men mit gæt er, at de indeholder en mulighed for opskalering til 1080i. Men det bliver det ikke mere HDTV agtigt af - det kommer bare til at se bedre ud på din skærm, som sandsynligvis opfylder HDTV og dermed det rette antal pixels.

Du kommer med andre ord til at vente på enten en HD-DVD eller Blue-Ray afspiller - eller benytte Computeren som du selv skriver - beklager

Det er muligt at man ikke kan spille HD fra en DVD afspiller, men det der står der er forkert. Max opløsning på en DVD er ikke 480i/480p (ntsc) så ville vi jo ikke kunne se pal som er 576i

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Knud98 skrev:

---

Det er muligt at man ikke kan spille HD fra en DVD afspiller, men det der står der er forkert. Max opløsning på en DVD er ikke 480i/480p (ntsc) så ville vi jo ikke kunne se pal som er 576i

Det er korrekt - oplysningerne er hentet fra en amerikansk side og de bruger ikke så meget energi på andre standarder end deres egne.

Pal er rigtig nok 576 linier, men de kan desuden også være progressive.

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Westergaard skrev:

Nå, så må jeg jo vente -eller smide computeren på

Hvilken side har du "forklaringen" fra?

Vh

Mads

http://hometheater.about.com/od/dvdrecorderfaqs/f/dvdrecgfaq 14.htm

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes