Sidder netop tilbagelænet i den ultimative lytteposition og lader mig flyde hen til tonerne af noget af det bedste rock, jeg til dags dato har stiftet bekendtskab med.
Hvor har jeg været henne i al den tid, hvor dette fremragende band har været på banen....har jeg fyldt mig med diverse former for bevidshedsudvidende stoffer og hvorfor ikke bare 100 procent ren "PLACEBO"
Jep... Det er netop det fremragende band PLACEBO, der snurer lystigt i spillen. Var så heldig, at smutte forbi den lokale pladepusher på vejen hjem fra jobbet i går, og der blev jeg mødt af en mur af den fedeste rockmusik. Gik lidt rundt i Stereo Studio og forsøgte at samle tankerne om mit evt. næste pladekøb. De mange hyldemeter med jazz blev kigget igennem, men ikke med tilstrækkelig opmærksomhed, thi hele tiden blev jeg irreteret eller skal man sige pirret af den musik, der tordnede i baggrunden... Op til disken og ha' en snak med den nydelige fru Dorthe om hvad det var for noget musik jeg her blev forkælet med, når det nu ikke var hende, der nussede om undertegnede.
... PLACEBO var svaret med det samme. Den bedste plade på udsalgshylden til sølle 69.95 Kr., var hendes svar.
Skiven jeg taler om er "once more with feeling" fra 2004, der er en opsamling af alle deres singler fra 1996 og frem til 2004. Det er intet mindre end klasse. Samtlinge numre fortjener at være med på denne skive. Ikke mindst track 8, hvor forsanger og guitarist Brian Molko synger duet med David Bowie, er sublimt. samt track 16 "English summer rain" og track 17 "protege moi", hvor Brian Molko leger med de forskellige sprog... En skøn forening af fransk og engelsk, synges der i netop "protege moi".
Nu er jeg blevet så skudt i Placebo, at jeg selvfølgelig har benyttet formiddagen til at erhverve mig endnu to albums med disse tre gutter, nemlig "Black Market Place" fra 2000 og "Sleeping With Ghosts" fra 2003.
Jeg er dog en smule i tvivl om, hvorvidt trioen med vokalist/guitarist Brian Molko, svenske Stefan Olsdal på bas og Steve Hewitt (ex Breed) på trommer stadig eksisterer, men det skal undersøges, thi disse gutter formår virkelig at skrue musikken sammen, så undertegnede oplever musikken som rene kunstværker, der forplanter sine udtryk dybt i min underbevidsthed.
Prøv det!
Mvh. Flex