Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Klans Kultur Kanon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Lettere inspireret af en hvis Brians kulturkanon, har jeg gået og tænkt over hvilke mesterværker jeg bliver NØDT TIL at tvinge mine børn at lytte til . Dette har så resulteret i denne lille liste:

1) Neil Young: Harvest.
Denne skive var min første med Neil Young, og hvilket mesterværk. Jeg var 23, på vej mod de 24, og kunne gå og synge med på Old Man osv. Den har så også kostet mig en formue, idet jeg langsomt er ved at tygge mig igennem hele Hr. Youngs bagkatalog. Et must for de unge mennesker.

2) Nick Cave and the Bad Seeds: No More Shall We Part.
Så enkelt. Så smukt. Nick Cave kan få et enkelt klaver til at lyde som et helt heavyorkester, hvor hvert enkelt anslag rammer hårdt. Fifteen Feet Of Pure White Snow beviser dette.

3) Rammstein: Reise Reise
Og skal det være hårdt, så lad det være hårdt. Gå hjem Niarn og alle i andre drengerøve. Når Far lytter til hårdt musik, så er det dette der kommer frem. Intelligente tekster, hårde riffs, kor osv. Hvordan bærer de sig ad?

4) David Byrne: David Byrne
Teksterne og teksterne alene var jeg ved at sige. Men han kan altså også noget med melodierne. Men hver enkelt lille sang er en perle, et mesterværk. Lillies Of The Valley er jo ved at give mig tårer i øjnene hver gang jeg hører den, og Buck Naked giver mig lyst til at tonse n.... rundt. Min hustru ryster stadig på hovedet.

5) Leonard Cohen: Ten New Songs
Og når det kommer til min hustru, så er der ingen som Cohen der kan forføre hende. Silkeblød stemme, perfekte melodier, og hvis man giver sig tid til at lytte, nogle jernhårde tekster. Denne mand behøver ikke et heavy orkester for at ramme hver gang.

Dette skulle efter min mening være med på listen. Jeg har en stabel andre, Roger Waters, Stevie Ray Vaughan osv, men har begrænset mig til disse fem, som jeg synes er fantastiske, hver i sær på deres måde.

Jeg ville gerne have linket til et cover eller to, men mine evner ud i at håndtere en computer er næsten katastrofale. Jeg lever for min hustru, min søn og så musikken...

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke også have:

Tina Dickow "in the red" Dejlig afdæmpet dansk plade, med engelske tekster

Metallica "master of puppets" Fantastisk HÆVI fra de gode gamle dage

Pet Shop Boys: "Actually" En dejlig pop klassiker  

Pink Floyd "division belll" Stor pompøs rock, der spiller på alle tangenter

Depeche Mode "ultra" Et meget overset DM album, som jeg mener er en perle

Og sidst Rammstein med "mutter"  Stor lækker symfonityskermetal )

Disse plader SKAL mine børn TVINGES ()til at høre! (også naboens børn, samt B. Mikkelsen)

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Ultra er i samlingen, Metallica var også med i overvejelserne, jeg er mest til det gamle Pink Floyd, med Roger Waters.

Men det kan da godt være jeg er nødt til at snige mig ud og så købe frøken Dickows plade. Nu har jeg snart læst nogle hundrede gode anmeldelser, men det skal jo ikke afholde mig

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Ups. Jeg glemte Lenny Kravitz "let love rule" Fantastisk lækker plade!!!

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Klan skrev:

Ultra er i samlingen, Metallica var også med i overvejelserne, jeg er mest til det gamle Pink Floyd, med Roger Waters.

Men det kan da godt være jeg er nødt til at snige mig ud og så købe frøken Dickows plade. Nu har jeg snart læst nogle hundrede gode anmeldelser, men det skal jo ikke afholde mig

Jeg er nu også især glad ved THE WALL og FINAL CUT. Meeen, de gamle plader har jeg bare voldspillet så meget.......

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Jeg er nu også især glad ved THE WALL og FINAL CUT. Meeen, de gamle plader har jeg bare voldspillet så meget.......

Der er vel en grund til at de er blevet voldspillet...

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Januar 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Beatles, The Wite Album: Giver lidt pop af det, de blev kendt for, men også det syrede og progressive, som senere er taget op af mange andre.

Led Zeppelin, hmmm ... alt i princippet, men nok II, da det var den 1. jeg selv købte.

Deep Purple, Machine Head: De går og skråler med på Smoke On The Water, når de er på diskotek, uden at kende ophavet til den, så dén skal med.

Eagles, Hotel California: Den går de også og skråler med på, når de er på diskotek, uden at kende ophavet til den, så dén skal også med.

Ten Years After, Recorded Live: I´m Going Home på den skive indeholder jo et medley af den tidlige pop (Elvis bl.a.), lidt historie flettet ind på en tiltalende facon.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes