Emne: Megadeth - remixed and remastered ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Dejen Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine, til tider, ret vilde og rockede teenageår hørte jeg sådan set kun Dave Mustaine og co, når Metallica-skiverne lå og kølede ned pga for megen rotation. 
Hetfield havde jo smidt Mustaine på porten i sin tid (øjensynligt havde han i samme omgang sparket Mustaines hund samme vej...), og det etablerede ligesom hierarkiet mellem Metallica og Megadeth på forhånd i mine infantile og pubertære øjne.
Jeg købte dog altid den nyeste Megadeth-skive når den kom, på linie med Metallica´s albums.
Der er vitterligt løbet meget vand under min musiksmags bro siden start-halvfemserne - og både Metallica og Megadeth-skiverne er som oftest lidt halvstøvede, når jeg af og til - som regel i havberuset tilstand - hiver et album ned fra reolen.
Men i dag genkøbte jeg så Megadeth´s "Countdown to Extinction" fra ´92 - remikset og remastered - som lidt af et impulskøb til 39,-i Stereo Studio

Jeg vil ikke lægge skjul opå, at dette album simpelthen er et mesterværk indenfor heavy-metal genren i mine ører. Det er "vintage-heavy", med bandet i stærkeste line-up.
Selvom der selvfølgelig er en vis portion nostalgi-trip over at vende tilbage til musik, man ikke har lyttet til i mange år, lyder det simpelthen så frisk og nyt (remikset er rigtig godt).
Det overrasker mig, hvorfor jeg ikke fuldstændigt omfavnede albummet, da det kom - måske fordi det udkom i slipstrømmen på "Metallica", der totalt definerede hvordan heavy-metal skulle lyde på daværende tidspunkt.
"Countdown to Extinction" er et langt bedre udtryk for hvad metal handlede om dengang, præ-black album.
- også selvom Metallica stadigvæk står det blødende heavy-hjerte nærmest 
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Rathgen Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg så dit indlæg skulle jeg da lige støve min "Countdown to Extinction" af, jeg havde helt glemt den. Men det er sku et fedt album, med en god gang spade __________________ Tyler says use soap.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
|
I mine, til tider, ret vilde og rockede teenageår hørte jeg sådan set kun Dave Mustaine og co, når Metallica-skiverne lå og kølede ned pga for megen rotation. 
Hetfield havde jo smidt Mustaine på porten i sin tid (øjensynligt havde han i samme omgang sparket Mustaines hund samme vej...), og det etablerede ligesom hierarkiet mellem Metallica og Megadeth på forhånd i mine infantile og pubertære øjne.
Jeg købte dog altid den nyeste Megadeth-skive når den kom, på linie med Metallica´s albums.
Der er vitterligt løbet meget vand under min musiksmags bro siden start-halvfemserne - og både Metallica og Megadeth-skiverne er som oftest lidt halvstøvede, når jeg af og til - som regel i havberuset tilstand - hiver et album ned fra reolen.
Men i dag genkøbte jeg så Megadeth´s "Countdown to Extinction" fra ´92 - remikset og remastered - som lidt af et impulskøb til 39,-i Stereo Studio

Jeg vil ikke lægge skjul opå, at dette album simpelthen er et mesterværk indenfor heavy-metal genren i mine ører. Det er "vintage-heavy", med bandet i stærkeste line-up.
Selvom der selvfølgelig er en vis portion nostalgi-trip over at vende tilbage til musik, man ikke har lyttet til i mange år, lyder det simpelthen så frisk og nyt (remikset er rigtig godt).
Det overrasker mig, hvorfor jeg ikke fuldstændigt omfavnede albummet, da det kom - måske fordi det udkom i slipstrømmen på "Metallica", der totalt definerede hvordan heavy-metal skulle lyde på daværende tidspunkt.
"Countdown to Extinction" er et langt bedre udtryk for hvad metal handlede om dengang, præ-black album.
- også selvom Metallica stadigvæk står det blødende heavy-hjerte nærmest 
MVH
|
|
|
Velkommen til "det virkelige liv"....Sg godt at se der er nogle af vi gamle rotter der stadig kan "falde tilbage" musikmessigt til vores glade ungdom. Som du har det med megadeath, sådan har jeg det med Iron Maiden.... 
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger


Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Ja MegaDeath har en helt speciel lyd og det er god lyd, har altid godt kunne lide den måde Dave spiller spade på samt hans stemme også resten af bandet self. Jeg har dog ikke noget med dem mere, da jeg i sin tid bestemte at Heavy ikke mere var noget for mig, solgte jeg alt hvad jeg ejede af Heavy musik...Men MegaDeath er mega godt 
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn B skrev:
|
Hey.
Ja MegaDeath har en helt speciel lyd og det er god lyd, har altid godt kunne lide den måde Dave spiller spade på samt hans stemme også resten af bandet self. Jeg har dog ikke noget med dem mere, da jeg i sin tid bestemte at Heavy ikke mere var noget for mig, solgte jeg alt hvad jeg ejede af Heavy musik...Men MegaDeath er mega godt 
|
|
|
Jeg var på et tidspunkt ved at gøre det samme - og nåede rent faktisk at formøble min Guns ´n Roses-samling for ganske få håndører til et par bekendtskaber (måske ikke det ALLER-største tab for musiksamlingen, men ærgerligt alligevel; der er perler ind imellem)
Heldigvis kom jeg hurtigt på bedre tanker, så langt de fleste af pubertetens pladeindkøb stadig står på hylden 
- og altså heldigvis Megadeth´s bagkatalog; nu står den på denne skive:

- efterfølgeren til "Countdown to Extinction". Youthanasia overgår ikke forgængeren, men byder alligevel på gode momenter. En del af speed-metal-elementerne har måttet vige pladsen for mere melodiske arrangementer, hvilket også gør pladen mere homogen/ mindre "kantet".
Til gengæld har Y ikke den nerve og vildskab, som CtE besidder - men Mustaine synger på fransk, og der er synkronguitar af allerbedste skuffe.
- jeg vil have bestilt Y i den remiksede udgave snarest.
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeah... Megadeth basker til hver en tid Metallica... Isærn nu hvor gutterne i Metallica spiller som om de ikke gider øve mere... Ingen er mere gnaven end Dave...  __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhøj dér!
Så er der landet endnu et par Megadeth-skiver, "revamped" kunné man sige, de er:
"Peace Sells, but Who´s Buying?"

Ikke en skive jeg lyttede så meget til i min kåde ungdom, men den har nu sine momenter i sange som "Good Mourning/Black Friday" og "The Conjuring".
Musikken er udpræget dateret, og bandet er hæmmet i det musikalske grundet en halvsløj trommeslager og guitarist (dette er præ-Menza og præ-Friedmann). 
Mustaine skriver i sine nye sleeve-notes, at den eneste seriøse konkurrence Megadeth havde på dette tidspunkt (1986) var Anthrax, Slayer og Metallica. Jeg vil til enhver tid foretrække et album som "Master of Puppets" over dette udspil fra Mustaine og co... 
Men, men, men: Der ER mere end blot nostalgi at komme efter. Men det skulle jo vise sig at blive meget bedre i senere udspil.
"Youthanasia"

Opfølgeren til bandets "Countdown to Extinction" og ifølge Mustaine indspillet midt i en meget turbulent periode i bandets karriere (hvornår har der været ro på, spørger jeg om ). Der var åbenbart demokratiske strømninger i den Megadeth´ske undergrund, og dette huede øjensynligt ikke Mustaine´s lettere kontrolmaniske personlighed...
Men bandet løfter arven værdigt fra forgængeren; Der er speed-riffs, en til tider hysterisk vokal og store flader af melodisk guitar, der løfter den musikalske oplevelse meget højt op. Numre som "Addicted to Chaos", "A Tout le Monde" og "Family Tree" er højdepunkter på et album, der holder standarden fra start til slut.
Der er dog øjensynligt indgået diverse kunstneriske kompromisser undervejs (som Mustaine også påpeger i sine nyskrevne sleeve notes), og det giver skiven en kant af pop-metal, som jeg personligt ikke kan lide.
Den "re-vampede" udgivelse indeholder desuden fire ekstranumre: 2 demoer og 2 aldrig udgivne numre fra perioden, herunder et rigtigt svedigt instrumentalnummer.
Og så er jeg vild med det cover, klasse-artwork! 
Til 39,- pr. stk hos den lokale Stereo Studio er begge albums must-haves for enhver, der har siddet med nål og tråd og syet metal-mærker på den forvaskede Levi´s cowboyjakke engang i de sene 80´ere/tidlige 90´ere 
Og for yngre metal-mennesker er dette selvskrevet i samlingen; musikhistorie, der i disse nye mix har fået fornyet liv.
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
Managuense Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 454
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Kan kun gi Dr Jeep ret ! Megadeth er federe end metallica , og det har de altid været imo !
Dejen ! Du skal da ha " so far so good .... so What også Nummerne "in my darkest hour" og " Mary Jane" er helt suveræne og så lige " Hook in Mouth" .... Nøj den er fed 
Mvh
|
| Til top |
|
| |
McBrain Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lyden så meget bedre på remastered udgaverne at det er værd at udskifte sine gamle (noget brugte) skiver?
__________________ Venlig Hilsen
McBrain
--------------------------
NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger


Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
McBrain skrev:
| Er lyden så meget bedre på remastered udgaverne at det er værd at udskifte sine gamle (noget brugte) skiver? |
|
|
Det mener jeg, de er. Remiksingen er rigtig fed, og mange af numrene lyder betragteligt anderledes og langt mere "friske" end på originaludgivelserne.
På eks. Youthanasia er bassist Ellefson hevet længere frem i mikset, hvilket var tiltrængt. Ligeledes er der nogle steder fjernet noget af effekten ved vokaler, der fremtræder renere og mere rå.
Det er dog ikke en ubetinget vellykket remastering, Mustaine har foretaget på alle pladerne, synes jeg: Nogle numre lyder en kende for "pumpede" trommemæssigt på især Countdown to Extinction og Youthanasia.
Men når man kan få 3 skiver til 100,- er det en no-brainer. Alt i alt er de nye at foretrække.
Go get ´em! __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
McBrain Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
McBrain skrev:
| Er lyden så meget bedre på remastered udgaverne at det er værd at udskifte sine gamle (noget brugte) skiver? |
|
|
Det mener jeg, de er. Remiksingen er rigtig fed, og mange af numrene lyder betragteligt anderledes og langt mere "friske" end på originaludgivelserne.
På eks. Youthanasia er bassist Ellefson hevet længere frem i mikset, hvilket var tiltrængt. Ligeledes er der nogle steder fjernet noget af effekten ved vokaler, der fremtræder renere og mere rå.
Det er dog ikke en ubetinget vellykket remastering, Mustaine har foretaget på alle pladerne, synes jeg: Nogle numre lyder en kende for "pumpede" trommemæssigt på især Countdown to Extinction og Youthanasia.
Men når man kan få 3 skiver til 100,- er det en no-brainer. Alt i alt er de nye at foretrække.
Go get ´em! |
|
|
Tak for inputtet :) __________________ Venlig Hilsen
McBrain
--------------------------
NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|