Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Megadeth - remixed and remastered (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

I mine, til tider, ret vilde og rockede teenageår hørte jeg sådan set kun Dave Mustaine og co, når Metallica-skiverne lå og kølede ned pga for megen rotation.

Hetfield havde jo smidt Mustaine på porten i sin tid (øjensynligt havde han i samme omgang sparket Mustaines hund samme vej...), og det etablerede ligesom hierarkiet mellem Metallica og Megadeth på forhånd i mine infantile og pubertære øjne.

Jeg købte dog altid den nyeste Megadeth-skive når den kom, på linie med Metallica´s albums.

Der er vitterligt løbet meget vand under min musiksmags bro siden start-halvfemserne - og både Metallica og Megadeth-skiverne er som oftest lidt halvstøvede, når jeg af og til - som regel i havberuset tilstand - hiver et album ned fra reolen.

Men i dag genkøbte jeg så Megadeth´s "Countdown to Extinction" fra ´92 - remikset og remastered - som lidt af et impulskøb til 39,-i Stereo Studio

Jeg vil ikke lægge skjul opå, at dette album simpelthen er et mesterværk indenfor heavy-metal genren i mine ører. Det er "vintage-heavy", med bandet i stærkeste line-up.

Selvom der selvfølgelig er en vis portion nostalgi-trip over at vende tilbage til musik, man ikke har lyttet til i mange år, lyder det simpelthen så frisk og nyt (remikset er rigtig godt).

Det overrasker mig, hvorfor jeg ikke fuldstændigt omfavnede albummet, da det kom - måske fordi det udkom i slipstrømmen på "Metallica", der totalt definerede hvordan heavy-metal skulle lyde på daværende tidspunkt.

"Countdown to Extinction" er et langt bedre udtryk for hvad metal handlede om dengang, præ-black album.

 - også selvom Metallica stadigvæk står det blødende heavy-hjerte nærmest

MVH



__________________
Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen
 
Rathgen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 154
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Da jeg så dit indlæg skulle jeg da lige støve min "Countdown to Extinction" af, jeg havde helt glemt den. Men det er sku et fedt album, med en god gang spade

__________________
Tyler says use soap.
Til top Vis Rathgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rathgen
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

I mine, til tider, ret vilde og rockede teenageår hørte jeg sådan set kun Dave Mustaine og co, når Metallica-skiverne lå og kølede ned pga for megen rotation.

Hetfield havde jo smidt Mustaine på porten i sin tid (øjensynligt havde han i samme omgang sparket Mustaines hund samme vej...), og det etablerede ligesom hierarkiet mellem Metallica og Megadeth på forhånd i mine infantile og pubertære øjne.

Jeg købte dog altid den nyeste Megadeth-skive når den kom, på linie med Metallica´s albums.

Der er vitterligt løbet meget vand under min musiksmags bro siden start-halvfemserne - og både Metallica og Megadeth-skiverne er som oftest lidt halvstøvede, når jeg af og til - som regel i havberuset tilstand - hiver et album ned fra reolen.

Men i dag genkøbte jeg så Megadeth´s "Countdown to Extinction" fra ´92 - remikset og remastered - som lidt af et impulskøb til 39,-i Stereo Studio

Jeg vil ikke lægge skjul opå, at dette album simpelthen er et mesterværk indenfor heavy-metal genren i mine ører. Det er "vintage-heavy", med bandet i stærkeste line-up.

Selvom der selvfølgelig er en vis portion nostalgi-trip over at vende tilbage til musik, man ikke har lyttet til i mange år, lyder det simpelthen så frisk og nyt (remikset er rigtig godt).

Det overrasker mig, hvorfor jeg ikke fuldstændigt omfavnede albummet, da det kom - måske fordi det udkom i slipstrømmen på "Metallica", der totalt definerede hvordan heavy-metal skulle lyde på daværende tidspunkt.

"Countdown to Extinction" er et langt bedre udtryk for hvad metal handlede om dengang, præ-black album.

 - også selvom Metallica stadigvæk står det blødende heavy-hjerte nærmest

MVH

 

 

Velkommen til "det virkelige liv"....Sg godt at se der er nogle af vi gamle rotter der stadig kan "falde tilbage" musikmessigt til vores glade ungdom. Som du har det med megadeath, sådan har jeg det med Iron Maiden....

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1592
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hey.

Ja MegaDeath har en helt speciel lyd og det er god lyd, har altid godt kunne lide den måde Dave spiller spade på samt hans stemme også resten af bandet self. Jeg har dog ikke noget med dem mere, da jeg i sin tid bestemte at Heavy ikke mere var noget for mig, solgte jeg alt hvad jeg ejede af Heavy musik...Men MegaDeath er mega godt

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B
 
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Bjørn B skrev:

Hey.

Ja MegaDeath har en helt speciel lyd og det er god lyd, har altid godt kunne lide den måde Dave spiller spade på samt hans stemme også resten af bandet self. Jeg har dog ikke noget med dem mere, da jeg i sin tid bestemte at Heavy ikke mere var noget for mig, solgte jeg alt hvad jeg ejede af Heavy musik...Men MegaDeath er mega godt

Jeg var på et tidspunkt ved at gøre det samme - og nåede rent faktisk at formøble min Guns ´n Roses-samling for ganske få håndører til et par bekendtskaber (måske ikke det ALLER-største tab for musiksamlingen, men ærgerligt alligevel; der er perler ind imellem)

Heldigvis kom jeg hurtigt på bedre tanker, så langt de fleste af pubertetens pladeindkøb stadig står på hylden

 - og altså heldigvis Megadeth´s bagkatalog; nu står den på denne skive:

 - efterfølgeren til "Countdown to Extinction". Youthanasia overgår ikke forgængeren, men byder alligevel på gode momenter. En del af speed-metal-elementerne har måttet vige pladsen for mere melodiske arrangementer, hvilket også gør pladen mere homogen/ mindre "kantet".

Til gengæld har Y ikke den nerve og vildskab, som CtE besidder - men Mustaine synger på fransk, og der er synkronguitar af allerbedste skuffe.

 - jeg vil have bestilt Y i den remiksede udgave snarest.

MVH



__________________
Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen
 
dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Yeah... Megadeth basker til hver en tid Metallica... Isærn nu hvor gutterne i Metallica spiller som om de ikke gider øve mere... Ingen er mere gnaven end Dave...

__________________
Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
Til top Vis dr. jeep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr. jeep
 
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 01 April 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Øhøj dér!

Så er der landet endnu et par Megadeth-skiver, "revamped" kunné man sige, de er:

"Peace Sells, but Who´s Buying?"

Ikke en skive jeg lyttede så meget til i min kåde ungdom, men den har nu sine momenter i sange som "Good Mourning/Black Friday" og "The Conjuring". 

Musikken er udpræget dateret, og bandet er hæmmet i det musikalske grundet en halvsløj trommeslager og guitarist (dette er præ-Menza og præ-Friedmann).

Mustaine skriver i sine nye sleeve-notes, at den eneste seriøse konkurrence Megadeth havde på dette tidspunkt (1986) var Anthrax, Slayer og Metallica. Jeg vil til enhver tid foretrække et album som "Master of Puppets" over dette udspil fra Mustaine og co...

Men, men, men: Der ER mere end blot nostalgi at komme efter. Men det skulle jo vise sig at blive meget bedre i senere udspil.

"Youthanasia"

Opfølgeren til bandets "Countdown to Extinction" og ifølge Mustaine indspillet midt i en meget turbulent periode i bandets karriere (hvornår har der været ro på, spørger jeg om ). Der var åbenbart demokratiske strømninger i den Megadeth´ske undergrund, og dette huede øjensynligt ikke Mustaine´s lettere kontrolmaniske personlighed...

Men bandet løfter arven værdigt fra forgængeren; Der er speed-riffs, en til tider hysterisk vokal og store flader af melodisk guitar, der løfter den musikalske oplevelse meget højt op. Numre som "Addicted to Chaos", "A Tout le Monde" og "Family Tree" er højdepunkter på et album, der holder standarden fra start til slut.  

Der er dog øjensynligt indgået diverse kunstneriske kompromisser undervejs (som Mustaine også påpeger i sine nyskrevne sleeve notes), og det giver skiven en kant af pop-metal, som jeg personligt ikke kan lide.

Den "re-vampede" udgivelse indeholder desuden fire ekstranumre: 2 demoer og 2 aldrig udgivne numre fra perioden, herunder et rigtigt svedigt instrumentalnummer.

Og så er jeg vild med det cover, klasse-artwork!

Til 39,- pr. stk hos den lokale Stereo Studio er begge albums must-haves for enhver, der har siddet med nål og tråd og syet metal-mærker på den forvaskede Levi´s cowboyjakke engang i de sene 80´ere/tidlige 90´ere

Og for yngre metal-mennesker er dette selvskrevet i samlingen; musikhistorie, der i disse nye mix har fået fornyet liv.

MVH



__________________
Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen
 
Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 454
Sendt: 01 April 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hej !

Kan kun gi Dr Jeep ret ! Megadeth er federe end metallica , og det har de altid været imo !

Dejen ! Du skal da ha " so far so good .... so What også  Nummerne "in my darkest hour" og " Mary Jane" er helt suveræne  og så lige " Hook in Mouth" .... Nøj den er fed

Mvh

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense
 
McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 01 April 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Er lyden så meget bedre på remastered udgaverne at det er værd at udskifte sine gamle (noget brugte) skiver?

__________________
Venlig Hilsen

McBrain
--------------------------

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Til top Vis McBrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McBrain
 
Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 957
Sendt: 01 April 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

McBrain skrev:
Er lyden så meget bedre på remastered udgaverne at det er værd at udskifte sine gamle (noget brugte) skiver?

Det mener jeg, de er. Remiksingen er rigtig fed, og mange af numrene lyder betragteligt anderledes og langt mere "friske" end på originaludgivelserne.

På eks. Youthanasia er bassist Ellefson hevet længere frem i mikset, hvilket var tiltrængt. Ligeledes er der nogle steder fjernet noget af effekten ved vokaler, der fremtræder renere og mere rå.

Det er dog ikke en ubetinget vellykket remastering, Mustaine har foretaget på alle pladerne, synes jeg: Nogle numre lyder en kende for "pumpede" trommemæssigt på især Countdown to Extinction og Youthanasia.

Men når man kan få 3 skiver til 100,- er det en no-brainer. Alt i alt er de nye at foretrække. 

Go get ´em!



__________________
Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen
 
McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 01 April 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:

McBrain skrev:
Er lyden så meget bedre på remastered udgaverne at det er værd at udskifte sine gamle (noget brugte) skiver?

Det mener jeg, de er. Remiksingen er rigtig fed, og mange af numrene lyder betragteligt anderledes og langt mere "friske" end på originaludgivelserne.

På eks. Youthanasia er bassist Ellefson hevet længere frem i mikset, hvilket var tiltrængt. Ligeledes er der nogle steder fjernet noget af effekten ved vokaler, der fremtræder renere og mere rå.

Det er dog ikke en ubetinget vellykket remastering, Mustaine har foretaget på alle pladerne, synes jeg: Nogle numre lyder en kende for "pumpede" trommemæssigt på især Countdown to Extinction og Youthanasia.

Men når man kan få 3 skiver til 100,- er det en no-brainer. Alt i alt er de nye at foretrække. 

Go get ´em!



Tak for inputtet :)


__________________
Venlig Hilsen

McBrain
--------------------------

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Til top Vis McBrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McBrain
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes