| Forfatter |
|
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 02 November 2003 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du til klassisk musik så læs videre.
Synes lige jeg vil slå et slag for denne underholdende og lærerige udsendelse som jeg har nydt at lytte til gennem årene. Tit bliver man overrasket over valg af vinderen.
Søndagsklassikeren:
Den 2. søndag i måneden kl. 20.00. Der sidder 3 gæster i Radiostudiet. De lytter til seks forskellige indspilninger af det samme værk. De ved ikke, hvem der spiller, synger eller dirigerer. De blindlytter for at finde frem til den bedste version. Ofte er de ikke enige. Nogen kan lide den perfekte lydgengivelse, andre falder for de gamle optagelser med sus og skrat. Men hver gang kommer det alligevel til at handle om, hvor vidt kunstnerne virkelig har noget på hjerte. Efter mere end 2 timers lytten og diskussion bliver den valgte indspilning spillet, enten i sin helhed eller i et større uddrag
Lader til de gør lidt ekstra ud af det her til jubilæet.
Fra DR P2:
"Søndag 16. november fejrer vi 10-året for den første Søndagsklassiker med en stor jubilæumsudsendelse.
Omkring 100 lyttere har meldt sig som publikum i studie 2 og de vil samtidig være panelets fjerde medlem.
Det indbudte panel udgøres af dirigenten Frans Rasmussen, solofløjtenist Toke Lund Christiansen og chefen for DR Radiosymfoniorkestret Per Erik Veng.
Aftenens værk er Beethovens dionysiske 7. Symfoni, som vil blive præsenteret under den sædvanlige blindlytning i seks versioner. En version kåres så som vinder."
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 16 November 2003 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi Micjac!
tak fordi du satte denne husker - en meget fin Beethoven aften, og en fin finale.
ham Ludwig van kommer man ikke udenom. Glæder mig allerede til næste gang der kommer en mere af de helt store, Brahms's Deutsche Requiem. Et værk jeg først lærte at holde af da Ole Schmidt dirigerede en fantastisk koncert i Odense, siden et absolut must.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SES, ja jeg håber du og andre havde en hyggelig aften, selv
var jeg så uheldig at være blevet for optaget af andre ting. Så
jeg fik det desværre ikke hørt. Har mailet DR om genudsendelse
men der er ikke noget at gøre.
Nå, sådan kan det jo gå
Ps. Jeg har brugt den sidste uges tid på installation af nyt OS på
'puter. Nu er jeg ved at være klar igen.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2003 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
I går aftes var det Brahms's Deutsche Requiem. Måtte dog undvære 1.omgang da wifi ville se total kvindeforvirring i TV.
Men bankede lige ind i den smukkeste Brahms indspildning jeg har hørt. Selvfølgekig gammel og den var svær at gætte da jeg ikke kendte indspilningen. Men sopranen kendte jeg, hende glemmer man ikke. Det lød henad Schwarzkopff men uden denne dames til tider kvalmende indfald. Smuk smuk stemme - har heldigvis mange skiver med hende. Det var Maria Stader.
Det var en gammel Fritz Lehman plade fra ca 55, med Stader og Wiener lavet i Berlin. Klemperer, Karajan og DR's egen var klasser efter. Det er en af de mest gennemførte optagelser jeg har hørt - det er jo kormusik og de stod smukt og klart man hørte hvad der foregik - og de blev ikke mast af orkestret (det er det normale - jeg ved ikke hvorfor).
Når jeg en periode ikke har fulgt klassikeren er det fordi de folk de samler til diskution, ikke altid er gode nok. var temmelig irriteret på en deltager i går.
Men man lærer meget hver gang - og det er vigtigt i min alder.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
For dem der skal have (bør man) den gamle indspilning af Brahms med Lehmann så er den deleted fra DG og fra alle min sædvanlige pushere. Fandt den endeligt på et outlet i US.
Herhjemme kan man være heldig at finde den hos de få lagerførende butikker der er tilbage.
I outlettet scorede jeg også en ret ny DENON indspildning af Mahler 4 med sopranen Inge Dam Jensen - ellers var der ikke så mange Denoner - ellers var der osse sendt en privat mail til Århus .
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
|
For dem der skal have (bør man) den gamle indspilning af Brahms med Lehmann så er den deleted fra DG og fra alle min sædvanlige pushere. Fandt den endeligt på et outlet i US.
Herhjemme kan man være heldig at finde den hos de få lagerførende butikker der er tilbage.
I outlettet scorede jeg også en ret ny DENON indspildning af Mahler 4 med sopranen Inge Dam Jensen - ellers var der ikke så mange Denoner - ellers var der osse sendt en privat mail til Århus . |
|
|
Hej SES! Var Denon ikke med Inball/Frankfurt Radio Symf? Kan du i øvrigt hjælpe mig med en rigtig gedigen indspilning af Shumanns violin? Jeg er også i markedet for en omgang Shumann symfonier. Jeg har ganske vist alle 4 på Phillips, meeen det gøres bedre - ja det gør.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi Sir Von Van
No – den er meget nyere – så det er lidt spændende.
Schumans orkesterting på plade er efterhånden lidt bedrøveligt. Alle de gode plader er gamle 60-70 indspilninger eller ældre. Mine favoritter er Furtwängler no4, og Kubelik og Szell i alle, Karajan i no 1, Bernstein CBS i no 2 - men man kan høre alderen. Gramophone har nu i snart 40 år anbefalet Sawallich.
Jeg ville nok afprøve Christoph Eschenbach på RCA, han er en god Mahler dirigent som jo hentede meget inspiration hos Schuman.
Inbal har lavet no. 4 i 1996 på Denon.
Schuman er hundesvær pga. hans orkestrering, så er indstuderingen sjusket lyder det som grød – kun de bedste klarer skærene.
Violinen er endnu sværere, jeg mener du har Kremer, og kan vist ikke finde nogen bedre. Bell har lavet violinen på Decca. Ondine og CBC har også versioner.
Så ingen indlysende nyere indspilninger. Vi må i gang med B&K og Aarhus Symphony!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
|
Hi Sir Von Van
No – den er meget nyere – så det er lidt spændende. Det
Schumans orkesterting på plade er efterhånden lidt bedrøveligt. Alle de gode plader er gamle 60-70 indspilninger eller ældre. Mine favoritter er Furtwängler no4, og Kubelik og Szell i alle, Karajan i no 1, Bernstein CBS i no 2 - men man kan høre alderen. Gramophone har nu i snart 40 år anbefalet Sawallich.
Jeg ville nok afprøve Christoph Eschenbach på RCA, han er en god Mahler dirigent som jo hentede meget inspiration hos Schuman.
Inbal har lavet no. 4 i 1996 på Denon.
Schuman er hundesvær pga. hans orkestrering, så er indstuderingen sjusket lyder det som grød – kun de bedste klarer skærene.
Violinen er endnu sværere, jeg mener du har Kremer, og kan vist ikke finde nogen bedre. Bell har lavet violinen på Decca. Ondine og CBC har også versioner.
Så ingen indlysende nyere indspilninger. Vi må i gang med B&K og Aarhus Symphony!!!
|
|
|
|
|
Hej SES! Yep! Jeg har Gidon Kremer/Harnoncourt med Shumann violin. Jeg tror jeg vil checke Inbal ud med 4éren.
Jeg kan ikke du mig for lige at trække et par guld skiver frem i lyset denne gang. Bartok, som jeg ved du holder af. Jeg kan høre denne her på Denon inde i mit hovede. Prøv den, jeg tror ikke den skuffer. Den næste er 4 klaverkonerter, Grimaud med Rachmaninoff nr. 2 i Abbey road studio 1, den er rimelig, men også lidt højrøstet pga studiet. Chopin no 1 i et studio i Budapest med Rigutto og vist nok Krivine - rimeligt flot, men lidt højrøstet også. Shumann med Dalberto i en klasse jeg aldrig har hørt klaverkoncerter optaget i, den er bare flot så det brager og alle pengene værd. Tchaikovsky Engerer er tæt på at være lige så lækker som Shumann. Simpelthen et brag af en skive for piano lovers.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo også meget fine pianister du har fat i.
Kocsis fylder pænt i diskoteket også i Bartok (kun Philips men godt) - han har indspillet det for Hungaroton, lidt Denon og nu Philips. Du burde overveje hans Debussy selvom det kun er Philips, en gammel Gramophone vinder der nu sælges billigt i England..
Dalberto fin Schubert/Schuman på ældre Erato vinyl - klasse. Engerer kender jeg kun af fin omtale.
Lidt ærgerligt at Denon selvom de har lukket ned ikke gider passe deres bagkatalog bedre. Alt det der Joan gider jeg ikke, synes heller ikke at Mahler lyder Denons egne.
Af dine jeg har hørt står Ravels klaverkoncert og Saint-Saens violinkoncert klart i ørerne endnu.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
|
Det er jo også meget fine pianister du har fat i.
Kocsis fylder pænt i diskoteket også i Bartok (kun Philips men godt) - han har indspillet det for Hungaroton, lidt Denon og nu Philips. Du burde overveje hans Debussy selvom det kun er Philips, en gammel Gramophone vinder der nu sælges billigt i England..
Dalberto fin Schubert/Schuman på ældre Erato vinyl - klasse. Engerer kender jeg kun af fin omtale.
Lidt ærgerligt at Denon selvom de har lukket ned ikke gider passe deres bagkatalog bedre. Alt det der Joan gider jeg ikke, synes heller ikke at Mahler lyder Denons egne.
Af dine jeg har hørt står Ravels klaverkoncert og Saint-Saens violinkoncert klart i ørerne endnu. |
|
|
Hej SES! Ravel var med Grimaud og Säint Säens var Chu yun og kan fås endnu, men overse ike denne shumann koncert. Siden jeg fik den, har den ikke været på plads i reolen endnu - bliver de slidt CDér ? Kor og godt, så er den nok den ene af dem alle der er den ene forstår du? Det hele går ligesom op i en højere enhed og tekniken er næsten helt usynlig. Dejlig dejlig! Jeg mener der er 5-6 nye eksemplarer tilbage. Har i øvrigt lige scoret den Mahler 4 du omtalte.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
For dem der skal have (bør man) den gamle
indspilning af Brahms med Lehmann så er den deleted fra DG og
fra alle min sædvanlige pushere. Fandt den endeligt på et outlet
i US |
|
|
Jeg skal give €14,50 inkl. fragt for cd'en. Glæder mig.
Håber den når frem i år
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hi fin pris - min er billigere - men den kan ende med at blive lidt dyrere med diverse tillæg: 2 hand rimeligt billigt specielt med den $ - men kunne jo vente den bliver meget billigere endnu.
1. CD 83308-TELARC Lionel Hampton and The Golden Men of Jazz {Clark Terry Ha... Category: CD, Qty: 1, Price: 8.99 Code 31073
2. CO 78832-DENON Mahler Symphony #4 {w.Inger Dam-Jensen soprano}. Webern ... Category: CD, Qty: 1, Price: 7.99 Code 62918
3. 457710-2-DEUTSCHE GRAMMOPHON Brahms A German Requiem. (Maria Stader Otto Wiener St. He...Category: CD, Qty: 1, Price: 5.99 Code 117448
4. CDCD 1004-CHARLY Fats Waller (16 titles incl.Hold Tight Lulus Back in To...
Category: CD, Qty: 1, Price: 3.99 Code 118299
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
DEUTSCHE GRAMMOPHON Brahms A German
Requiem. (Maria Stader Otto Wiener St. He...Category: CD, Qty:
1, Price: 5.99 |
|
|
Det var pokkers.
det er den her
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SES, hørte den i aftes. Smukt. Glæd dig.
Nu var det første gang for mig med dette mesterværk så jeg
kan ikke bedømme mht. om Lehmanns udgave er *for* tysk.
Ihvertfald dejligt der ikke er noget imponade over Stader og
Wiener. Jeg vil sige det hele passer sammen. Min første
nyindkøbte mono cd iøvrigt.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
har min tilgode endnu, men det var det totale indtryk jeg faldt først for - så koret - så Maria. En gl. korsanger kan godt lide ikke blive overdøvet af et orkester, når det ikke er meningen. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
I aften gennemgåes: Bartók: Strygekvartet nr. 5.
Ja, så er der igen 3 timers klassisk-plade-nørderi på DR.
Søndagsklassikeren iaften på P2 kl. 20
Et panel diskuterer seks forskellige indspilninger. Efter tre
runder vælges den bedste version, som spilles i sin helhed ca.
22.25. I panelet: Violinist Rune Tonsgaard Sørensen, bratschist
Peter Fabricius og Henrik Sleiborg, Radio Klassisk.
Vært: Valdemar Lønsted.www.dr.dk/soendagsklassikeren
Ps. Hør også pladeforum kl. 19.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi MicJac! Har trænet i eftermiddag, og fandt til min skræk ud af at der kun står 2 sæt af de 6 kvartetter i reolen. Bliver en fin aften med en af de lidt svære men mesterlig kvartet. (Juillard og Tacacs)
PS: Lehmans Brahms endelig i hus - herligt. Maria Stader var "min" første sopran. Hvis du kan lide hende, bør du også finde noget med Gundula Janowitch - de synger så rent så rent. Decca's singerportrait er et must have af Gundula.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SES træningslejr. Ha ha. Rettidig omhu, må jeg sige.
Selv ved jeg, at jeg har noget stående, vistnok cd'en i min
Lønsted bog som jeg har lånt ud pt.  Til gengæld var
pågældende kolega så flink at minde mig om iaften  .
Værket er endnu mest en stor hvid plet, endnu en, på landkortet
for mig. Glæder mig meget til i aften.
Godt du fik din Stader. Jeg vil skrive mig Gundula bag øret. Hvis
man kan det
God fornøjelse med Bartok
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ta-da. Allerede imorgen igen.
Søndag 8. februar på DR P2 kl. 20.
Denne gang udvælger panelet bedste
Ravel: Klaverkoncert i G-dur
I panelet:
Merete Westergaard, pianist
Hans Abrahamsen, komponist
Jan Kaspersen, pianist
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - desværre kær gæst på besøg så må nok undvære. En herlig koncert ret Gershwinsk og en langsom sats af de fineste.
Kan ikke selv vælge en vinder af mine udgaver er Collard, Queffelec, Michelangeli, Lefebure, Ciccolini er på hver måde fremragende. Undrer mig lige lidt over at jeg ikke har Roge, Haas, Argericht. Iøvrigt mente Bernstein at her var han den bedste både med pinden og 10 fingre på en gang.
God fornøjelse - mangler et par hovedtelefoner de kunne gøre gavn sommetider.
|
| Til top |
|
| |