| Forfatter |
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er ikke politisk korrekt, men mon ikke Back to Bach er ved at være korrekt i det mindste sæson mæssigt?
Og det er Johannes Sebastian jeg vil frem til. Fra nu af og 1½ måned frem er der næsten fråds i koncertopførelser af hans musik, og fråds bare løs, hans og Mozarts og måske Beethovens musik er nok det eneste der kan holde til det, uden at blive væsentligt slidt.
Det er lidt underligt at forholde sig til at der er noget der ikke kan slides op, destrueres eller mainstreamgøres i musikkens supermarked. Hver dag en ny Bach, selvom musikken er den samme.
Carl Nielsen sagde ”det er som at ridse i barken med en meget spidskniv, og man kan ikke komme igennem, men bliver man ved opstår der en varme som når en indianer gnider 2 træstykker mod hinanden, til sidste flammer det op, og sådan flammer det inden i mig når jeg ridser i Bach”.
Fra næste weekend og hele december, vil min dag kl 05.30 starte med mindst indledningen til Juleoratoriet og mange dage også resten af værket. Heftige rytmer, bankende pauker, sylespidse trompeter, og så koret ”Jauchet Frohlocket” mage til festmusik er aldrig skrevet.
Denne vinyl er på vej retur over Atlanten: Schmidt-Gaden dirigerer Collegium Aureum på Deutsche Harmonia Mundi (findes også på cd), glædens forventning er i hvert fald stor.
Kender dog ingen dårlige indspildninger. Jochum har lavet en meget smuk og stor opførelse på Philips, og som eksempler på mere ”moderne” barokindspildninger er der Gardiner (Archiv) og Japanerne på BIS. Begge anbefales uden forbehold.
Andre JSB musikforslag: Er ved at arbejde mig igennem hans måske største værk ”Kunst Der Fuge”, har valgt klaverversionen med Koroliov på Tacet til jobbet. (Er helt udenfor min rækkevidde på klaveret). Senere skal suppleres med i hvert fald orgelversionen.
Lidt nemmere at spise er ”Goldbergvariationerne” som skiftevis Glenn Gould og Murray Perahia får lov at spille.
Foreløbig blot 3 eksempler ud af mere end 1000 stykker musik.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SES! Der er vist blevet tradition for, at opføre Bachs juleoratorie i Århus hver jul. Sidst jeg hørte om det, var det i Sct. Lucas kirke på Frederiksbjerg. Har det tilgode selv.
Jeg tror jeg fedter mig ind i det også, hvis der findes usolgte leverencer her tidligt på sæsonen.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv! Dog en advarsel. Når Bach er passioneret er det PASSION, han 100% ialt han tror på, uopslidelig. Han sad næsten blind og "skrev" sine partiturer på kobberplader til trykning. Han havde sgu fortjent at have haft en PC, men så var partiturerne nok blevet væk, med virus på harddisken. De byggestene der er i musik, er endevendt og brugt i alle afskygninger man kan tænke på.
Back er min base, hvor jeg henter al inspiration og appetit på nye jagtmarker jeg endnu har været på. Selv de mest modernistiske komponister måber over dette Everest i musikken, og henter inspiration og mod.
Nå han skaber jo også PASSION her.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SES! Fik lige scoret 40CD sæt Brilliant The complete masterworks.
Juleoratoriet. alt orgel, Brandenborg koncerter, Transcriptioner o.m.a. 40 st CDér, de fleste på Licens fra f.eks. BIS m.fl. Skal lige have et overblik.
Samlet pris i Stereo Studio 399 kr.  
I samme serie findes og Bach Complete 160 CD pris ?? Mozart Complete Masterworks 40 CD 399 Bethoven do 399 Haydn do 399
Det er da latterligt billigt. Jeg har foreløbig sat mig på Mozart og Bach Se lige complete works her.
 Catalogue number 99697 |
|
BACH EDITION THE COMPLETE WORKS
Now available: the complete BRILLIANT CLASSICS BACH EDITION in one beautiful box, containing 160 CD in wallets. The perfect product to save space in crowded stores and overloaded CD-collections. Also very suitable for Direct Mail purposes. The smallest possible size in the highest possible quality for the lowest possible prize: that's what we call "value for money"!
|
|
| Til top |
|
| |
j_gerd Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du evt overvejet om det er sådan nogle skod-optagelser???
Helt ærligt 400kr. for 40 cd'er - Det dækker nærmest ikke produktionsomkostnigerne(!)
Du risikerer bare at det er en flok hviderussiske amatører der har været på dødsdruk dagen før de skulle indspille.
Jeg ville i alt fald høre sådan en compilation ordentligt igennem før jeg købte den. Specielt hvis man hævder at man er interesseret i HIFI...
Jeg syntes i alt fald det lyder lidt for godt til at være sandt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo J_Gerd
Jeg skrev det var for det meste BIS records Collins er også repræsenteret og en smule er Brilliants egne optagelser. BIS er rigtig gode, Colins er rimelige de sidste skal jeg lige høre derhjemme før jeg udtaler mig. Men det lover allerede godt.
Har i øvrigt allerede Mahler komplette symfonier 1-10 + Das lied von der Erde fra ingen ringere end Denon. Det er de suverænt sejeste Mahler indspilninger ever. Kr. 349 kr. for hele møget. Genudgivet på Brilliant
De har også Ravels komplette orkesterværker på Denon CD til ingen penge. Skynd dig mens tid er.
Og hvis det så var tilfældet at Bach var ene skod optagelser, så er det dog ligegyldigt til den pris. Så kan man jo blot bruge det til, at søge nogle favoritter ud og købe dem i bedre aftapninger. Når man så er færdig, så pakker du det hele ind og forærer det væk til én eller anden fødselsdag.
Se deres hjemmeside her http://www.joanrecords.com/
|
| Til top |
|
| |
j_gerd Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, jeg tror på dig... du kan have ret i at til 400 kr. så er det næsten nok med kvantiteten...
Men(!)
Er det så kun i den der "Stereo Studio" i Århus den er på tilbud?... Fordi hvis det er det så kan jeg desværre ikke bruge til møj'
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke også de har den i Axel Classic's på Bülowsvej på Frb.?
Mvh. Jens/Modifix, -der har købt en del Denon-optagelser på Brilliant i good kvalitet derinde.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens! Du ved da hvad der er godt. Denon bruger B&K mikes og så lige Holger Urbach ved knapperne. det sparker klodser, ja det gør. Jeg tror iøvrigt snildt æsken kan fås andre steder også, det eneste problem jeg er stødt på, er at Mahlers komplette på Brilliant (Denon) har været langt dyrere, såfremt den skulle bestilles hjem andre steder. Min kostede 300 og en slat. Og det er rent røveri og samtidig S.O.T.A. Bach æsken indeholder f.eks. juleoratoriet, som snildt kan koste de 400 alene, så hvad er der at tabe. Der fås også Masterworks af Händl, Beethoven, Bach, Vivaldi, Mozarts operaer complete (44CD) og meget mere.
|
| Til top |
|
| |
j_gerd Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2003 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tomos-fætter
Haha...
Bare rolig. Jeg prøver ikke konsekvent at modargumentere. For at være helt ærlig er jeg faktisk blevet lidt interesseret i pakken. Jeg tror næsten jeg er villig til at tage chancen og købe svinet, såfremt de har den i Axel Classic. Den kan jeg jo nemt droppe forbi.
Den der "Bach Complete Works" ser nu da også meget spændene ud... Men den er sikkert væsentlig dyrere. Du kender ikke prisen på den Kurt, vel?
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 07 Januar 2004 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|