Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvornår er musik hifi?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej Gutter (og guttinder, hvis der er sådan nogle på siden..)

Som overskriften lyder: Hvornår er musik HIFI?? Nu skal det frem. Har længe gået og irriteret mig over, at folk kan nedgøre en bestemt type musik, bare fordi de ikke selv kan lide at lytte til denne genre. Ofte er det technomusikken folk er efter. Hvad er der nu galt i at høre techno??  Er flere gange stødt ind i, at folk siger til nogle der spørger om råd til højttalere: "Det er vel ikke ligefrem en hifi-højttaler du skal have fat i med den musiksmag du har". Og hvorfor er det så ikke lige det om jeg må spørge??? Man må da respektere folk for det de kan lide, og det grej de gerne vil have. Der er da ikke nogle der siger det samme til folk der lytter til jazz, klassisk eller kammermusik, og hvorfor er der så ikke det?? Er denne type musik hellig - eller er den mere HIFI????  Bare lige nogle tanker..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Sendt: 17 April 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Dance/techno/hip hop og andet "ungdomsmusik" tages nok ikke så seriøst, på grund af stilen omkring det. Hvad er det "den slags" musik fokusere på, og hvad bliver det brugt til? Mange ser nok ikke den slags musik, som værende særlig "voksen" og mget "ungdomsmusik" appelere måske ikke så meget til den intelektuelle lytter. Det er ikke anderledes med det, end så meget andet.

Meget musik i dag, specielt "ungdomsmusikken" er stærkt komprimeret, og hører man ikke andet end dance og disco dasco, så giver det måske ikke så meget mening at smide kæmpe summer penge efter sit anlæg. Men alt er jo realativt.

Det er ikke fair at nedgøre folk der lytter til "sådan noget" men at der er en vis "seen ned på" kan vel ikke overraske nogen. Sådan er vi mennesker.

Jeg skal lige skynde mig at sige, at også godt kan lide "useriøs" pop

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 April 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hifi er vel det, at tilstræbe at gengive et kildemateriale med fokus på præcision og korrekthed.

Det har vel som sådan ikke noget med kildematerialets karakter at gøre, selv om man kan argumentere for, at det er omsonst at bruge alt for meget krudt på korrektheden, hvis kildematerialet er helt uden virkelige referencer (f.eks. 100% elekronisk musik).

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

HiFi er vel i virkeligheden bare et andet udtryk / navn for musik, men bruges og opfattes lidt forskelligt.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 April 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

techno kan sagtens være hifi. tag fx: Rank1 med deres CD symsonic. fantastisk indspilning, god lyd og mange detaljer.

Eller barcode Brother med deres første CD som jo nok ligger i den tunge Dance genre. Godt være nogle mener det ikke er hifi musik. dog aligevel har et så anerkendt blad som High Fidelity haft CD'en inden over, og givet store roser.

Så jooo det kan sagtens være HiFi!
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Forskellen på meget "ung" musik som f.eks. techno der her bliver hængt ud og så klassisk, vocal og lign. er at techno er lavet på computer. Dvs. man har ikke en reference for hvordan den skal lyde. Den kan lyde rigtigt på den ene eller anden type højttaler, men ingen kan sige hvad der er mest korrekt - og mange gange er den type musik også beregnet med høj volume og billige højttalere for øre/øje og vil derfor lyde ganske fint på et sæt billigt CV med to monsterbasser.
Anderledes forholder det sig med klassisk etc. Tag en violin, klaver, bas, lige meget hvad og spil på det. Gengiver højttalere ikke instrumentet troværdigt nok er det ikke godt nok, så er der noget galt et sted. Det er altså her noget nemmere at sige hvad der skal lyde rigtigt.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

og mange gange er den type musik også beregnet med høj volume og billige højttalere for øre/øje og vil derfor lyde ganske fint på et sæt billigt CV med to monsterbasser.

Det er da noget fis. Hvis alle begyndte at spille jazz højt til ungdomsfester osv. så er det heller ikke hifi musik mere? ? ? Og høj volume? ? ? ja og så er det ikke hifi? ? ? Høre tit techno på mine B&W 805s er de da billige.

Fordi nogle ikke tage musiken seriøs så kan vi andre nu sagtens gøre det.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 17 April 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Hifi er vel det, at tilstræbe at gengive et kildemateriale med fokus på præcision og korrekthed.

Præcis

Jeg er af helt samme mening som ovenstående. Hvad enten det er dance, goa, klassisk, osv.
Musik er musik, og det skal nydes på et ordentligt anlæg.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
og mange gange er den type musik også beregnet med høj volume og billige højttalere for øre/øje og vil derfor lyde ganske fint på et sæt billigt CV med to monsterbasser.

Det er da noget fis. Hvis alle begyndte at spille jazz højt til ungdomsfester osv. så er det heller ikke hifi musik mere? ? ? Og høj volume? ? ? ja og så er det ikke hifi? ? ?

Hvis anlægget kan gengive jazz troværdigt, så er det hifi

Kiwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 April 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Når anlæget er købt hos JENSEN, ham i odense, så bliver musik HI-FI!

Til top Vis Kiwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiwin

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jaaa. Men kan det gengive Techno troværdig så er det vel også hifi. "JAMEN HVAD ER SÅ TROVÆRDIG TECHNO? ? ?" godt spørgsmål sonny hehe. har været til koncert med Rank1 i berlin. og det lød fedt. smed CD'en på mit anlæg og det lød knap så fedt så skulle der rodes lidt med det ene og det andet og jeg er nu kommet noget tættere på.

Når du kan tage en CD/vinyl eller... og smide på et anlæg og det lyder godt også du så bagefter smider det på andet anlæg og det lyder bedre end det gjorde før. Er det så ikke hifi?

Var der nogle inde til LYD og BILLEDE i Århus??? der gav Hi-Fi Klubben da en fantastisk demonstration på lidt tysk folkemusik (som de sagde) det var sku HI-FI! ! !

og spørgsmålet igen hvad er troværdigt? Er det ikke sådan det lyder til koncerten?

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hej...

Der er en tendens til at "hifi" er finere end techno, dance....dansk top. Denne opfattelse kommer oftest fra mennesker som har behov for at sige hifi er bedre end techo....og hvorfor nu det?

Fordi man kan spille smart, snakke om perspektiv, ambiance osv, man kan næsten være kulturfin med små standerhøjttalere og 2 x 20 watt, så ville jeg måske også flytte fokus fra et KEDELIGT anlæg og fremhæve andres påståede mangler! Jeg synes ikke så godt om billedet af entusiasten som en afdanket kedelig type som er lige så kedelig som støvet i vindueskarmen, men der findes også.

Man kan faktisk bruge techno som reference..og dem som påstår andet . Det er vel ligeså troværdigt med et elektronisk håndklap som Claptons elektriske spade som reference. Der er vel ingen som vil påstå at et anlæg alligevel kan formidle virkelighedens kompleksitet! Skal det være en reference...så tag og hør det live....det lyder alligevel a H tid i til virkedelighedens koncerter! Der er ingen liniæritet...hved med fase osv. Det kommer ud af et PA-anlæg......come on!

Jeg har nu ingen problemer med techno musik, men ja - der er meget af det, og jeg kan ikke lide det hele. Men moderne mennesker kan lave musik uden at fjerne dynamik og saft fra lyden.....som er lavet på en maskine....uha. Men fordelen er lyder er "direkte" fra kilden og masser af det musik mine venner har lavet, det lyder jo noget bedre en alle mulige optagelser som kommet ud på en sølvdisc.....der er andre muligeder med techno end blot at skrinlægge det!

Hifi er et personligt anliggende og jeg er tilfreds med mit "hifi". For rigtig "high Fidelity" (virkelighedstro) bliver det jo aldrig. Folk må styre deres brandert og droppe illusionen om at hifi er andet en tidsfordriv for de store drenge.

Med venlig hilsen

Bradford

Prometheus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Ofte er det technomusikken folk er efter. Hvad er der nu galt i at høre techno??  

Med chance for at virke provokerende så vil jeg vove den påstand at techno ikke engang kan betegnes som musik da det meste vel er elektronisk generede lyde og derfor ikke i min verden kan betegnes som musik. Men jeg er nok bare gammeldags. Og mener bestemt ikke der er noget galt med at høre techno og jeg lidt uforstående over for dem der siger at det ikke kan være rigtig hifi når ens anlæg skal spille techno. Typisk vil mange af argumenterne imod techno, med al snakken om reference, også passe til film da mange af de lyde på film er computer genereret og i nogle tilfælde bruges andre lyde end i virkeligheden da det bare lyder mere rigtigt.

Til top Vis Prometheus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prometheus

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Det' nemlig helt rigtigt. Når løven der gnasker et bytte den har nedlagt lyder som én der knaser bladselleri med hænderne, så er det hifi! 

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Sendt: 17 April 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Tjae, Hifi er det vel, vil bare ikke kalde det musik

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 April 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Kan sagtens se hvad i mener!

det er ikke musik. Jo bare ikke musik du/i kan lide.

det er ikke hifi. jo bare ikke noget der er speciel godt til lytte efter detaljer osv.

Det er jo ligesom film/surrounde. Alle lydeffekter er max overdrevet. Og er det så Hi-Fi??? for det er i hvert fald ikke "troværdighed" Og der kan diskutionen starte igen (og det skal ikke undre mig hvis vi om 5 min begynde at diskutere det emne.)

Alt i alt gælder det så ikke bare om at det skal lyde p***e godt! Og så et eller andet sted droppe den troværdighed... For jo, det er jo det som det går ud på. Men hva nytte det hvis det ikke lyder godt?

TECHNO ER MAAAAAAAAX HI-FI. . .

Jakabov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006
Sendt: 18 April 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel an på hvilken slags "techno" vi snakker om, vil jeg mene. Jeg hører mange stil-arter (arbejder i musikbutik), og har en Jamo DVR50-receiver samt Jamo-surroundsæt.

Meget af det jeg hører lyder simpelthent tudesmukt på fuld skrue. Her snakker vi så om kunstere som Boards of Canada, Plaid, Ulrich Schnauss, Fragile State, Amon Tobin, Bonobo, Cinematic Orchestra og meget meget andet. Jeg kunne ikke drømme om af falde tilbage til et minianlæg efter det jeg har nu. Jeg ved godt at jeg ikke har top of the pops mht anlæg, men det lyder sgu godt i forhold til det jeg eller har haft gennem tiderne, og næste gang jeg skal have nyt skal den have et nøk op af i kvalitet.

Til folk med trang til det lidt nørklede, så tjek Amon Tobins soundtrack til Splinter Cell: Chaos Theory på dvd-audio. Mere dystert og dunklent bliver det ikke. :-)

Til top Vis Jakabov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakabov

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 April 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jakabov skrev:

Det kommer vel an på hvilken slags "techno" vi snakker om, vil jeg mene. Jeg hører mange stil-arter (arbejder i musikbutik), og har en Jamo DVR50-receiver samt Jamo-surroundsæt.

Meget af det jeg hører lyder simpelthent tudesmukt på fuld skrue. Her snakker vi så om kunstere som Boards of Canada, Plaid, Ulrich Schnauss, Fragile State, Amon Tobin, Bonobo, Cinematic Orchestra og meget meget andet. Jeg kunne ikke drømme om af falde tilbage til et minianlæg efter det jeg har nu. Jeg ved godt at jeg ikke har top of the pops mht anlæg, men det lyder sgu godt i forhold til det jeg eller har haft gennem tiderne, og næste gang jeg skal have nyt skal den have et nøk op af i kvalitet.

Til folk med trang til det lidt nørklede, så tjek Amon Tobins soundtrack til Splinter Cell: Chaos Theory på dvd-audio. Mere dystert og dunklent bliver det ikke. :-)

Hej Jakabov

Jeg tør godt love dig at en prøve derhjemme med et par high- end højtalere, vil chockere dig. Prøv et par Vienna Acoustics .

VH. Henrik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes