Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: SACD vs. CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 18 April 2006 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan forklare hvad forskellen er på SACD og CD, og er der en bedre lyd med SACD?

vh. Henrik

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

SACD har et større frekvensområde, større dynamikområde, samt højere samplingfrekvens. Endvidere anvender SACD et mere enkelt sprog DSD, der så vidt jeg husker undgår nogle af de mange konverteringer i cdens sprog PCM.

Ja, det lyder bedre, ,men hvor meget afhænger meget af hardware samt ikke mindst kvaliteten af de SACD remasters, der er lavet på de enkelte skiver

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Måske skulle man vælge en SACD spiller, hvis man er ude og investere 30 - 40 k ?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2006 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Nu er der en del tråde om det, men jeg ville tænke to gange inden jeg brugte så mange penge på SACD. Det er usikkert om formatet overhovedet overlever... men en Krell SACD Standard ville løse det problem  - der skulle du få det bedste af begge verdener.
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Jeg har bestilt en 280CD, da en Krell SACD koster kassen og lidt til

vh. Henrik

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik,

Den glæder jeg mig til at høre din vurdering af. Beklager lidt OT her.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Nu er der en del tråde om det, men jeg ville tænke to gange inden jeg brugte så mange penge på SACD. Det er usikkert om formatet overhovedet overlever... men en Krell SACD Standard ville løse det problem  - der skulle du få det bedste af begge verdener.

Tjoo! Saa skal du osse skiftet drev hver 6 mdr (mht krell standard) Der er kommer en bedre udgave Krell sacd 5.2.Prov en KW SACD  eller en Mcintoch SACD

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det er meget ærgerligt at SACD aldrig rigtig har fået fodfæste for det er sku et dejligt format...

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

SACD lyder helt klart bedre end CD. Man kan undre sig over, at der ikke er flere high-end entusiaster der har anskaffet en kvalitetsafspiller.

Men forskellen mellem medierne afhænger af kvaliteten af afspilleudstyret.

Lad være med at købe en multiafspiller og tro at nu kan du nyde SACD på anlægget. Disse afspillere er generelt ringere end man skulle tro. En afspiller der er bygget med focus på lyd, er det rigtige valgt. Selv om markedet ikke er overfyldt, så findes de... 

Og bemærk desuden at der også udgives SACD-plader, som ikke lyder specielt godt (der er smuttere indenfor alle verdener - også CD og vinyl). Men det skal ikke ligge mediet til last, det er blot eksempler på dårligt håndværk i lydstudiet. Heldigvis er  flertallet af SACD-plader særdeles gode (og ofte bedre end afspilleren).

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Kan man putte en sacdskive i en alm cdafspiller, og få et bedre resultat end normale cdèr? Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men jeg er lidt af en novice i hifi verdenen.
Til top Vis trutta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trutta

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

trutta skrev:
Kan man putte en sacdskive i en alm cdafspiller, og få et bedre resultat end normale cdèr? Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men jeg er lidt af en novice i hifi verdenen.

Godt spørgsmål. Jeg har haft lejlighed til at lave en del sammenligninger mellem CD'er og CD-laget på SACD'er og i nogle tilfælde lyder sidnævnte bedst. Der er et par ting, der skal tænkes over her:

- Hvis masterbåndet er er analogt, vil det typisk være remastered via en DSD converter inden det lægges på SACD'en. På CD'en, som typisk er af ældre dato, vil det analoge bånd være mastered via en PCM konverter (=gammel teknik). Det er altså ikke de samme data, der ligger på pladerne (musikken er, men lyden er forbedret i DSD versionen). På f.eks. Opus3 er forskellen meget tydelig, men også andre pladeselskaber har præsteret usædvanligt store forbedringer ved hjælp af DSD remastering.

- Hvis lyden derimod er optaget i DSD fra starten (det er tilfældet for en række nyere optagelse), så burde det være samme data man finder på en CD og i CD-laget på en SACD. Her synes det som om at CD'en lyder en smule bedre (afhængigt af afspilleren). Det kan være fordi nogle afspillere har lidt sværere ved at læse SACD'ens CD-lag fordi der er to lag information på pladen. Det lyder som om det kan forringe lyden en anelse.

Mvh Audiofreak

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes