Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: CDér med den dårligste lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 December 2003 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Her kan du fortælle om CDér, hvor lyden er fæl.
Helst nyere indspilninger, idet vi jo alle kender Beatles første stereo indspilninger, med instrumenter i venstre og stemmer i højre kanal eller omvendt.

Altså hvis der er noget du mener er elendigt produceret og gerne med deciderede fejl på.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 December 2003 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jammen lyden er fæl på de fleste af Metallicas cd-plader. Det lyder som om de kun er optaget med 12 bits udstyr. Og så er det overproduceret efter min lydsmag, men det har måske også en anden forklaring.

Deres Cunning Stunts, liveoptagelse fra Sony viser at det godt kan lyde bedre. Men det viser dem desværre også som det de er, nogle halvelendige musikere live - for meget dope. De skal produceres ind i tyk sovs, før det lydder godt.

Jeg mindes at LP lyden på And Justice for All var noget bedre end cd-pladen. Men de helt gamle LP plader giver nu også lidt af forklaringen på, hvorfor så mange er gået over til cd-mediet.

VH
Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 December 2003 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jammen lyden er fæl på de fleste af Metallicas cd-plader. Det lyder som om de kun er optaget med 12 bits udstyr. Og så er det overproduceret efter min lydsmag, men det har måske også en anden forklaring.

Deres Cunning Stunts, liveoptagelse fra Sony viser at det godt kan lyde bedre. Men det viser dem desværre også som det de er, nogle halvelendige musikere live - for meget dope. De skal produceres ind i tyk sovs, før det lydder godt.

Den med dope må stå for sin egen regning, men i min verden er der ingen tvivl om at Metallica som musikere er stærkt overvurderede.

Jeg har og har hørt en del bootlegs fra midt/slutning af 80'erne, og de - specielt Lars U - kan ganske enkelt ikke spille deres egne numre. Trommebreaks falder fra hinanden,
og guitaren glemmer at flytte sig to bånd i forhold til Hammet's fingre

Dog skal det samtidig siges at til trods for tonsvis af den slags bøffer har Metallica jo en eminent timing der som regel redder det hele igen.

kramer71 skrev:

Jeg mindes at LP lyden på And Justice for All var noget bedre end cd-pladen. Men de helt gamle LP plader giver nu også lidt af forklaringen på, hvorfor så mange er gået over til cd-mediet.

Tja... måske.
Master Of Puppets er virkelig ikke god på normal 33 1/3 rpm. Hvem har en sammeligning med CD-udgaven?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 December 2003 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hehe - de klassiske Dansk Top fejl.

1: Det lyder som om det er Master'ed gennem en rumklang

2: Hi-hatten fortsætter selvom der er trommebreak/fill

3: ......

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Det kan selvfølgeligt sagtens være at de ikke var på stoffer eller var fulde... Det jeg mente var bare at det lød sådan. Deres teknik virker rigtig dårlig, men det har selvfølgeligt ikke noget at gøre med, at det hele lyder lidt presset i lyden :)

Mht. And Justice for All, så var den også fordelt på 2 LP ere. Jeg ved ikke om det kunne betyde noget.

Jeg ville faktisk have hørt dem på Roskilde, men gik i stedet over og hørte afrikansk musik, Salif Keita. Og det var et kanon valg.

VH
Kramer

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 December 2003 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=vilmann] 
Jeg har og har hørt en del bootlegs fra midt/slutning af 80'erne, og de - specielt Lars U - kan ganske enkelt ikke spille deres egne numre. Trommebreaks falder fra hinanden,

Kan som trommeslager skrive under på, at det er til grin at Lars Ulrik har vundet prisen som verdens bedste trommeslager. Han er mildest talt dårlig. At han næsten ikke har udviklet sit spil gennem de mange år med Metallica vidner om det samme.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 01 December 2003 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Mht. And Justice for All, så var den også fordelt på 2 LP ere. Jeg ved ikke om det kunne betyde noget.

Måske. Jeg tror hovedsageligt at det var på grund af mængden af musik at den endte som to vinyl-skiver.

Jeg har Master of Puppets som to 45 rpm skiver. Den er marginalt bedre end 33 rpm versionen, men kan selvfølgelig ikke kan skjule at det ikke er verdens fedeste optagelse.

kramer71 skrev:

Jeg ville faktisk have hørt dem på Roskilde, men gik i stedet over og hørte afrikansk musik, Salif Keita. Og det var et kanon valg.

Det tror jeg gerne. Der var helt ualmindelig frygtelig lyd på Metalllica i Roskilde.
Jeg gik over på mit kontor og hørte det live på P3. Det lød meget bedre.

/vilmann

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 December 2003 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

[QUOTE=vilmann] 

Kan som trommeslager skrive under på, at det er til grin at Lars Ulrik har vundet prisen som verdens bedste trommeslager. Han er mildest talt dårlig. At han næsten ikke har udviklet sit spil gennem de mange år med Metallica vidner om det samme.

Manden er jo også på stoffer.

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2003 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Var der ikke også noget med at Flemming Rasmussen fra sweet
silence studios lærte Lars at holde rytmen på deres første
plade?? Mener jeg at jeg fik fortalt engang....
Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 December 2003 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Lidt OT, men:

High Fidelity's sidste CD (78)
Mener at det er i track 3 (GRAND AVENUE) hvor en stakkels mikrofon "vrænger" heeeeeeelt vildt

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Thomas skrev:
Var der ikke også noget med at Flemming Rasmussen fra sweet
silence studios lærte Lars at holde rytmen på deres første
plade?? Mener jeg at jeg fik fortalt engang....

Det er ikke helt forkert....

Det tog laaang tid at indspille Kill'em All, netop fordi Ulrich ikke kunne holde en konstant rytme ("could not keep time" var det udtryk Flemming Rasmussen brugte i det interview jeg så).

Jeg tror nu ikke Flemming Rasmussen underviste Ulrich, men mere fortalte ham hvornår det var godt og hvornår det var skidt.

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 01 December 2003 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

Thomas skrev:
Var der ikke også noget med at Flemming Rasmussen fra sweet silence studios lærte Lars at holde rytmen på deres første plade?? Mener jeg at jeg fik fortalt engang....

Det er ikke helt forkert....

Jeg mener ikke Kill'em All er ikke indspillet i Danmark.

Ride The Lightning og Master Of Puppets er indspillet i Sweet Silence med den gode Rasmussen som tekniker.

Men historien er god nok, og sikkert rigtig nok.

/vilmann

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Jeg mener ikke Kill'em All er ikke indspillet i Danmark.

Ride The Lightning og Master Of Puppets er indspillet i Sweet Silence med den gode Rasmussen som tekniker.

Men historien er god nok, og sikkert rigtig nok.

/vilmann

Ehemmn...host...det er sørme rigtigt. Så må det have været Ride The Lightning Rasmussen talte om.

mvh

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg vil også lige give et bidrag, men mangelen på kvalitet er her mest af teknisk art. Hvis musikerne var dygtige, så kan man da ihvert tilfælde ikke høre det.

Det drejer sig om John Strong "Joined at the hip" på Linn records.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 01 December 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
Hejsa!
Her kan du fortælle om CDér, hvor lyden er fæl.
Helst nyere indspilninger, idet vi jo alle kender Beatles første stereo indspilninger, med instrumenter i venstre og stemmer i højre kanal eller omvendt.

Altså hvis der er noget du mener er elendigt produceret og gerne med deciderede fejl på.

ÆV dette ville jeg så gerne svarre på men jeg har aldrig været i et studie og ved ikke hvordan pladen skal lyde så om det er fejl eller meningen vil jeg ikke være dommer over.

Du nævner beatles hvad med den nyeste opsamling fra Elvis her er de første numre MONO senere stereo med et instrument i en kanal sang i den anden. Lidt senere er der perspektiv men helt fladt senere kommer der dybde virkninger til. Jeg ser det ikke som fejl med som at de ikke have bedre mulighedder og at tingene udvikler sig.

Faktisk kan der godt være god musik i disse gamle plader for sjæl var sku noget man dengang lagde i sit arbejde ofte mere end kunsterne idag. Men ja det kræver et anlæg som ikke kun tager sig at "HIFI" men også musikken og det mangler du jo hihi

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hvis det er dårlig lyd man vil lede efter, så er det sådanset bare at købe den nyeste popmusak der er på markedet, bare prøv at lytte til nogle af popstars vinderenes plader.

Nææ så hellere gode gamle Glaptons  slowhand fra 77, god analoglyd når det bedst.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 01 December 2003 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Du nævner beatles hvad med den nyeste opsamling fra Elvis her er de første numre MONO senere stereo med et instrument i en kanal sang i den anden. Lidt senere er der perspektiv men helt fladt senere kommer der dybde virkninger til. Jeg ser det ikke som fejl med som at de ikke have bedre mulighedder og at tingene udvikler sig.

Passer ikke. Mulighederne var der.
Jeg er ikke liger klar over hvornår de Elvis ting er indspillet, men jeg har et par Jazz-ting fra 50'erne, hvor der er masser af rumfornemmelse og mulighed for placering af musikerne i lydbilledet.

/vilmann

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 01 December 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Jonas bojer skrev:

Passer ikke. Mulighederne var der.
Jeg er ikke liger klar over hvornår de Elvis ting er indspillet, men jeg har et par Jazz-ting fra 50'erne, hvor der er masser af rumfornemmelse og mulighed for placering af musikerne i lydbilledet.

/vilmann

Det kan da godt være du har ret men måske så det studie Elvis benyttede ikke var så OBS på disse ting ? som studiet med Jazz musik ? Ja jeg ved intet om indspildning blot jeg får mine elskede forskelle. Kan du nævne nogle af de gamle Jazz indspildninger og kan de fås på CD ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

ÆV dette ville jeg så gerne svarre på men jeg har aldrig været i et studie og ved ikke hvordan pladen skal lyde så om det er fejl eller meningen vil jeg ikke være dommer over.

Jeg kender dig ikke som en forsigtig relativist i forhold til vurdering af hifi  Jeg kan ikke ikke se hvordan lydkvalitet på en plade på det punkt adskiller sig fra et anlæg. Optagelseskvaliteten er af større betydning for dem samlede lydkvalitet end anlæget, hvis anlæget har en bare rimelig klasse. Det kan du da også høre. 

Jeg ser det ikke som fejl med som at de ikke have bedre mulighedder og at tingene udvikler sig.

Vise ord.

Faktisk kan der godt være god musik i disse gamle plader for sjæl var sku noget man dengang lagde i sit arbejde ofte mere end kunsterne idag.

Vise ord. Jeg er rørt til tårer

Men ja det kræver et anlæg som ikke kun tager sig at "HIFI" men også musikken og det mangler du jo hihi

Vise ord. KK mangler et anlæg som "tager sig af musikken" og ikke kun "HIFI"

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 01 December 2003 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg kender dig ikke som en forsigtig relativist i forhold til vurdering af hifi  Jeg kan ikke ikke se hvordan lydkvalitet på en plade på det punkt adskiller sig fra et anlæg.

Jo du, et anlæg kan man teste men pladerne dem kan jeg ikke teste da jeg ikke kender indholdet af dem. Anlæg eller anlæggetsdele kan jeg jo koble ind og ud af min afspiller kæde og se hvad de gør men pladen sidder for enden den kan jeg ikke koble mellem noget så jeg kan se hvad forskel den laver. Derfor går jeg efter det anlæg som giver mig de største forskelle på mine plader for så håber jeg, at jeg spiller nærmere pladens indhold.

Den blev vist lidt mudret men håber du forstår

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes