Her lidt alternative oplevelser og mening til de to glimrende tråde om godt og skidt:
3 dimensional klang – dynamik - variationer i anslag – smukt indfanget akustik- musikalsk energiudladning. Man hører hvordan kunstneren spillede og hvad han som kunstner var i stand til at formidle og udtrykke i sit spil – det står lysende klart. Ved første anslag vokser ørerne en ½ meter af sig selv. Wifi’s dameblad falder på gulvet, hvad er det? Hvem er det? Det er jo ubegribeligt dejligt.
Hvor finder man sådan lyd ?????:
På f.eks. klaveroptagelser på Decca og Columbia ca. 1950-1960 altså mono, Eksempler klaver: Kempff – Backhaus, Haskil, Krauss, Yves Nat. Det er blot eksempler: Der er også violinisterne, cellisterne, sangerne, kvartetterne – for ikke at tale om jazz indspilningerne.
kontra i dag
hvem spiller, det lyder ens de fine nuancer der giver magi som tidligere nævnt er væk. Klangene er store og sikkert dynamiske, det er imponerende, og det er glemt når der er slukket.
Man forstår ikke at Callas er så berømt, hvis man ikke hørt hende på mono plade. Jeg kender mange af de nævnte verdensklasselyd plader, og jeg kan ikke huske dem medmindre jeg hører dem. Kempff’s klaverspil eller Callas’s stemmer klinger straks i min hukommelse når jeg tænker på dem.
Hvad kan et godt anlæg gøre ved det gamle stads? Efter Nottingham og Shahinian er kommet på banen spiller jeg mere og mere de gamle skiver (som har været arkiveret i Linn og Thorens tider) – alt graves op og serveres musikalsk perfekt. Fik for nylig foræret Mills Brothers fra ca 1935 overført til LP omkring 1954. Disse overførsler overgår al remastering jeg har hørt, både analogt og digitalt uanset antal bits. De 4 stemmers pragt og varme står klart, dimentionelt, dynamisk, ”Dinah is there anything finer – no there is not”.
Alt efter personlig opfattelse kan disse gamle mononyler indgå både i verdens bedste og verdens dårligste – men jeg er ikke i tvivl, når musikken har 1. prioritet.
Og for resten: Kvalitet var noget man ville dengang, man skyede intet, brugte et hav af penge på kvalitet. En RCA Living Stereo kostede i 1956 14$ og $ kursen var vel det dobbelte af i dag. Ikke mærkeligt at en mint copy i dag koster det samme gange 20-30-40.
Må overveje
Må nok investere i det bedste fra Nottingham og Shahinian, sælge mine stereoer og digitaloer og se at få købt alle disse vidunderlige plader (er begyndt at købe plader, Mærsk har sat sin flåde ind mellem US og Midtfyn.
At gå til læge – er det hovedet?