Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvad er status på HD-format krigen ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hvad mener brugerne her om krigen på hd-formaterne so far ?

Er det Blue-ray der ender med at tilnærme sig den gængse forbruger, eller skal man satse på HD-dvd'ens umiddelbare fordele ?

Har forsøgt at danne mig et overblik, men det er nærmest umuligt på nuværende tidspunkt. Derfor kunne jeg godt tænke mig lidt input fra andre

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

intet er afgjort endnu, og med introduktionen af multiformat afspillere ser jeg desværre i krystalkuglen at vi må leve med to farmater 

konkurrence er godt! men ikke når man skal vælge side på den måde det er nødvendigt, for at kunne bruge produkterne

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Tror stadig på blu ray. Men intet er endnu afgjordt.

Som andersena er inde på så gør multimaskinerne det jo ikke det letter for en afslutning på format-krigen og jeg ser det ikke helt udlukket at vi om 5 år (måske 10 år) stadig sidder med 2 formater.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Det afgørende er vel egentlig, hvad filmselskaberne sætter sig endeligt på af format ! En del af disse er begyndt at release i begge formater.

Jeg har ladet mig fortælle, at har problemer med brugen af deres interaktive Java menu-systemer, som selv PS3'erne ikke er klar til. Og sony skulle ikke kunne nøjes med en software upgrade for, at løse dette problem. Det kan betyde et seriøst setback for blueray-siden, hvis PS3 skal indkaldes til en upgrade. Om det så er korrekt, mangler jeg endnu at få verificeret.

Desuden har Microsoft endnu ikke rørt voldsomt på sig. Hvis de først ruller markedsføringsmaskinen ud, så får Blueray kamp til stregen.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Tror ikke på multiformat-afspiller, Hr. og Fru. Alm.forbruger vil ikke springe på HD vognen hvis der er to formater (Betamax, Video2000 og VHS krigen spøger stadig). Enten finder de en vinder eller også dør HD.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Tror ikke på multiformat-afspiller, Hr. og Fru. Alm.forbruger vil ikke springe på HD vognen hvis der er to formater (Betamax, Video2000 og VHS krigen spøger stadig). Enten finder de en vinder eller også dør HD.

Jeg tror du har fat i noget af det rigtige her. Flere formater skaber bare forvirring for den almindelige bruger. Det er en af grundene til formatet aldrig vil få fat i den brede befolkning. Skal f.eks. butikkerne eller Blockbuster ha' to forskellige formater eller skal de satse på et format? Jeg tror ikke på nogen af delene, så HD vil dø hvis ikke man bli'r enige om et format og som det ser ud nu tror jeg ikke det sker. Man kan jo sammenligne på lydsiden, hvor man har MP3 som "det sikre format", da stort set alle afspillere understøtter formatet, selvom andre formater er klart bedre end MP3.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

problemet er vel at begge formater stadig er så relativt nye og langt fra udviklet færdigt. I modsætning til da dvd'en kom frem, hvor normerne var nogenlunde fastsat, så finder begge lejre hele tiden på et nyt gimmick for at bringe deres længere frem. Krigen mellem betamax og vhs stoppede jo stort set også først da dvd'en kom frem. vhs havde godt nok vundet lidt før, men det var ikke meget. Spørgsmålet er om det bliver det samme denne gang, at det ender med at begge lejre slår sig sammen og finder en fælles standard igen, hvor man har taget det bedste fra begge verdener. Jeg tror filmselskaberne i den forstand ingen indflydelse har, de følger bare hver især den teknologi hvor de tror der er flest penge at hente

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

helvede er brolagt med multiformatafspillere, det være sig DVD-VHS eller Blu-Ray- HD-DVD afspillere. addersen badersen. giv mig dedikeret elektronik, det er for fanden det jeg vil have.
og nu jeg er igang. surround recievere med indbygget DVD afspiller
eller surround systemer med indbygget reciever(forstærker)

lidt off topic, men jeg fatter bare ikke de her et egentligt kundegrundlag, eller jo det gør jeg for folk synes jo det er smart ting har mere end en funktion. men for fanden altså

multi -alt-muligt skal dø i gas

håber for øvrigt snart der sker et eller andet i format krigen. ellers har vi to formater der aldrig slår igannem som der allerede er sagt 

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

min tanke er at hvis en af formaterne skal vinde, skal den ud til den almindelige bruger, hr. og fru danmark skal tage imod det med åbne arme. Og det gøres lettest ved at sætte priserne ned. Det er stadig ALT for dyrt til at den almindelige bruger vil satse på det ene frem for det andet.

så ned med priserne, nørderne skal nok købe uanset pris, men man vinder altså ikke en formatkrig hvis målgruppen kun udgør 2-3% af det samlede befolkningstal.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig ville det være bedre uden formatkrig, men ret beset er det jo altså ikke kun
- eller måske ikke engang primært - på grund af formatkrigen, at den almindelige forbruger
endnu ikke har købt et HD-format. De ved vel knap nok, at der er en formatkrig.

For dem er det vel mere det, at de ikke gider ofre en masse penge på ny teknologi før de
synes det på en eller anden måde er nødvendigt, fx for at kunne se de film de køber i
supermarkedet eller låner hos venner, biblioteker osv. Og i de fleste setups er det vel ikke
ligefrem dvd-mediet som er flaskehalsen for bedre billedkvalitet, nærmere fladskærme og tv-signaler?

Formatkrigen medfører omvendt billigere afspillere. Uden konkurrencen er jeg ret overbevist om, at
HD-afspillerne på nuværende tidspunkt ville være markant dyrere.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Selvfølgelig ville det være bedre uden formatkrig, men ret beset er det jo altså ikke kun
- eller måske ikke engang primært - på grund af formatkrigen, at den almindelige forbruger
endnu ikke har købt et HD-format. De ved vel knap nok, at der er en formatkrig.

For dem er det vel mere det, at de ikke gider ofre en masse penge på ny teknologi før de
synes det på en eller anden måde er nødvendigt, fx for at kunne se de film de køber i
supermarkedet eller låner hos venner, biblioteker osv. Og i de fleste setups er det vel ikke
ligefrem dvd-mediet som er flaskehalsen for bedre billedkvalitet, nærmere fladskærme og tv-signaler? 

Nu er den almindelige forbruger jo aldrig årsagen til en en generel udvikling i kvaliteten. Hvis en reklame siger det er bedre og prisen er sat ned til 500,- kr, springer mange på vognen (desværre). Så det handler vel i lige så stor grad om, at begge lejre rent faktisk fortæller hvad lige nøjagtig deres produkt kan, og hvilke dele der har relevans for hr. og fru Danmark. Selv nørderne har svært ved at gennemskue begreberne, og hvordan skal man så kunne argumentere sin synspunkter videre.

Og så skal prisen ned på softwaren. Det er ufatteligt, at der ikke snart er nogen der ser lyset i mørket. Den største årsag til, at mange afholder sig fra at investerer, er prisen på softwaren. Der er ikke nogen, der ved sine fulde fem, vil give op mod 300 kr. for en film. (Ved godt det næsten er samme pris som i biffen, men det tolkes åbenbart anderledes).

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Citér:
Der er ikke nogen, der ved sine fulde fem, vil give op mod 300 kr. for en film. (Ved godt det næsten er samme pris som i biffen, men det tolkes åbenbart anderledes).

Undskyld, men hvor går du i biografen henne?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvor mange her der er klar over det, men der er faktisk et tredie HD format der lurer i kulisserne, nemlig HD VMD (versatile Multi-layer disc).

Forskellen på dette format og HD DVD og Blu-ray er at VMD bruger rød laser hvor de to andre som bekendt bruger blå. Dette betyder at hvert lag kun kan have ca 5 Gb ligesom DVD, til gengæld er der mulighed for flere lag, pt 4, men i nær fremtid op til 8.

Grunden til at dette format er interessant er at det er muligt at producere afspillerne langt billigere end HD DVD og Blu-ray, og selve discene kan med et par mindre modifikationer produceres på eksisterende DVD linier (ligesom HD DVD). Opbygning og kompleksitet kan sammenlignes med DVD og er derfor også billigere i authoringfasen.

Formatet er udviklet i Kina hvor man som bekendt leder efter alternativer udenom de store hardware producenter så man slipper for at betale diverse licenser m.m.

Det første store fremstød kommer til at ske i Europa, hvor man hidtil som bekendt blandt de lokale distributører har holdt meget lav profil i HD formatkrigen, fordi det for en lokal producent vil være en meget dyr spøg at vælge forkert, og under alle omstændigheder endnu er alt for dyrt at producere i HD, specielt med tanke på den meget begrænsede penetration blandt forbrugerne. Der er endnu stort set ingen HD titler i europa som ikke er fra de store Hollywood studier - det kommer formentlig til at vare lidt før vi ser lokale titler og independent udgivelser i større stil på denne side af atlanten.

I frankrig har HD VMD "scoret" et par af de største distributører, deriblandt Metropolitan Filmexport, som er fransk distributør af Newlines titler - dvs. bl.a. Lord of the Rings.

I skandinavien bliver Scanbox såvidt vides den første distributør som kommer til at sende titler ud i HD VMD, lur mig om ikke der kommer flere til i nær fremtid.

Afspillere vil formentlig være tilgængelig i butikkerne i løbet af efteråret, prisen skulle ligge i nabolaget af 1500-2000 kr, og sansynligvis lavere inden længe. Jeg kunne godt forestille mig at support for HD VMD bliver standard i rigtig mange DVD afspillere inden for et års tid, lidt ligesom man i dag næsten ikke kan købe en afspiller der ikke understøtter Divx og andre alternative formater. Lykkes dette kunne HD VMD godt gå hen og blive "menigmands" HD, simpelthen fordi prisen er så meget lavere at det ikke kun er for entusiaster der altid skal have det nyeste og vildeste først, uanset pris.

Læs mere her:

http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2007-05/artikel- 8313452.asp

http://hdtvspace.blogspot.com/search/label/HD%20VMD

http://www.lex18.com/Global/story.asp?S=6619769

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Citér:
Der er ikke nogen, der ved sine fulde fem, vil give op mod 300 kr. for en film. (Ved godt det næsten er samme pris som i biffen, men det tolkes åbenbart anderledes).

Undskyld, men hvor går du i biografen henne?

Hvis du skal i biffen med kæresten, og der også skal en cola og et bæger popcorn med ind i salen, så har du hurtigt brugt 2-300 kr.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Meget interessant læsning Rogue (som sædvanlig)..Men som nævnt i overstående kan Hr og Fru. Jensen ikke finde ud af de nye formater, og samt vil de heller ikke give 4K og opefter for en DVDafspiller, så jeg er helt sikker på et prisen har en vigtig betydning i HD/Blu-ray Krigen!..

Men jeg er helt enig om at det bliver endnu mere besværligt hvis der kommer 1 konkurrent mere på markedet, men det øger jo så til gengæld konkurrenceven og prisen kom så også forbruger til gode!.Men så er det jo op til individet hvad man vil satse på, og der kan jo blive et problem!..Men lad os vente og se til efteråret når der der kommer nye Blu-ray maskiner (har jo læst noget om Funjai ville udgive en til 3K, og det lyder jo dejligt, for os der ikke har så mange penge...)..

Så det er for tidligt med en afgørelse nu, men jeg tror til vinter 07 og forår 2008, så vil vi være en del klogere (forhåbentlig)..

mvh Zirio

Zirio's Cinema

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Sjove nok se det ud til at der er HD-DVD der vinder krigen, især her i Europa, de førse film fra Europa er udkomme på HD-DVD og der ingen Blu-
Ray film, ville tro at de første Danske film bliver nok kun udgivet på HD-DVD og ikke på Blu-Ray.

Så hvis intresse er Dansk film, eller smale film, så er der kun HD-DVD tilbage.

Det komme mange flere film ud på HD-DVD end på Blu-Ray, og det er udvalget der afgør krigen.

Selv om Blockbuster i USA har vald Blu-Ray formate til udlejnen, man hvis Blockbuste ønsker at udleje pono film i HD, er der kun HD-DVD, så
hvordan man vender og dreje det, så er der man fordele med HD-DVD i forhold til Blu-Ray.

Husk at der bliver soldt flere HD-DVD afspille end Blu-Ray afspille og der er udgivet flere film på HD-DVD, og så er prise på HD-DVD film og afspille
meget laver, plus den normal DVD afspille er beder på HD-DVD afspille end på Blu-Ray afspille, og man må ikke glæme at HD-DVD er reg. kode
fri, så man kan uden problmer købe film over hele verden.

Så selv om Blu-Ray har vunde den første kamp på grund af PS3, så når nyhedes intresse med PS3 er aftaget (hvad er ved at se nu), komme HD-
DVD stærk tilbage, og overhæle Blu-Ray.

Blu-Ray har skudt sig i foden, ved bl.a. ved at værre meget dyre end HD-DVD, og de regler der er få at få lov til at udgive film på Blu-Ray, alle
Blu-Ray afspille er ringe til normal DVD afspillen end HD-DVD.

Det er meget let, man stå i butikke og skal købe en HD film, og prisen (og mange gange kvalittet højer på HD-DVD) 230,- kr. for HD-DVD og den
samme film på Blu-Ray koste 300,- kr. så hvad ville du så vælge ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 14 Juli 2007 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Det er meget let, man stå i butikke og skal købe en HD film, og prisen (og mange gange kvalittet højer på HD-DVD) 230,- kr. for HD-DVD og den
samme film på Blu-Ray koste 300,- kr. så hvad ville du så vælge ?

Så snupper jeg filmen på SD-DVD til en 50'ser.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Ja, og hvis man har en fx. Denon DVD3930/2930 er der ingen grund til at hoppe på HD toget, man når næste lige så lange med en af disse
normale DVD afspille og så er DVD film jo meget bilige, helt ned til 25,-kr.

Det jeg har set på en DVD3910 med en god DVD overførels, er mange gange lige så god som dårlig Blu-Ray overførelse (hvad de fleste er).

Så hvis man kan, blive ved med at lave bede og beder scaler i normale DVD afspille, og så man kunne lave gode DVD pverførelse, så havde vi
slet ikke bruge for film i HD, og hvad skal vi med film i 1080, det samme som i biografer, vi bruger ikke et lærre på over 10 meter.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juli 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Ja, og hvis man har en fx. Denon DVD3930/2930 er der ingen grund til at hoppe på HD toget, man når næste lige så lange
med en af disse
normale DVD afspille og så er DVD film jo meget bilige, helt ned til 25,-kr.

Det jeg har set på en DVD3910 med en god DVD overførels, er mange gange lige så god som dårlig Blu-Ray overførelse (hvad de fleste er).

Så hvis man kan, blive ved med at lave bede og beder scaler i normale DVD afspille, og så man kunne lave gode DVD pverførelse, så havde vi
slet ikke bruge for film i HD, og hvad skal vi med film i 1080, det samme som i biografer, vi bruger ikke et lærre på over 10 meter.

Hmm...ny vinkel. man behøver bestemt ikke et 10 meter bredt lærred for at få udbytte af HD.

En del anmeldelser har jo faktisk påpeget, at de bedste HD-DVD- og Bluray-afspiller faktisk slår Denon-maskinerne - også på afspilning af
almindelige dvd'er, så jeg kan ikke se nogen gevinst i at vælge en dyr dvd-afspiller uden HD-mulighed (med mindre det er pga analog lyd).

Blot fordi har en HD-afspiller er det jo ikke forbudt at købe dvd-film til 25,- en gang imellem. HD-skiverne kan købes til ca 135 kr på
axelmusic.com, så med mindre man insisterer på at købe alt i føtex kan jeg ikke se, at prisen behøver være så afskrækkende.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Der er ingen tvivl om at man idag kan hive meget godt ud af SD-DVD, men HD er klart at fortrække.

P.S.  Digitale biografer viser som minimum film i 2K.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes