| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://fpn.dk/digitalt/lyd/article1028370.ece
Lidt sørgeligt da det trækker hele markedet i den "forkerte" retning... Var det ikke noget som hifi4all.dk kunne tage op, og øge opmærksomheden omkring?
Jeg ved personligt ikke engang hvor man køber SACD eller en afspiller?
Mener dog heller ikke vi skal helt tilbage til LP'en, for den har trods alt også en del ulemper, som vi / forbrugeren generelt helst ikke vil leve med. Men det ville da være nice hvis cd markedet blev ført hen imod bedre formater ala. SACD (eller tilsvarende ukomprimerede formater på Blu-ray/HD-dvd?) Og download markedet tilbød lossless.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro at SACD og DVD-Audio, er ligså stille ved at gå i graven, men der bliver sat stadig lavet rene SACD afspille.
Har let et sted (kan ikke husk hvor), at sony har planer om at holder op med at prod. SACD disk og afspille, og ville i fremtiden kun prod. Blu-Ray
disk og afspille med lossless PCM, det samme plan har Sony også med DVD disk og afspille, så man ikke at fremtiden musik disk format komme
til at værre Blu-Ray, hvis ikke at nette komme det i forkøbet.
Men hel en god CD end en ringe SACD indspilling, deværre er man ved at ødløgge CD market, totalt, så er der kun SACD og LP tilbage.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der er VIRKELIGT sørgeligt, er at pladebranchen er ved at fuldbyrdige sit selvmord, ved at hænge fast i det fysiske medie, uden at tilbyde et ordentligt produkt.
Der findes omkring 100 mill. transportable afspillere ala ipods derude, her ligger markedet. Branchen havde muligheden i slut 90'erne for lave en deal med napster. På det tidspunkt havde napster 40 mill brugere ! Tænk hvis download markedet var blevet kontrolleret på det tidspunkt, og udviklet siden da.
Istedet er cd'ens værdi blevet udhulet siden da, og i dag er vi nået dertil hvor indbrudstyve dårligt nok gider stjæle dem....
Tænk at insistere på at markedsføre et så forældet produkt som CD/SACD, når man ser hvad der er muligt idag. Det kan umuligt være studenterhuen der trykker.
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja.... længe leve vinyl !
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
| Ja.... længe leve vinyl ! |
|
|
Der er faktisk nogen ræson i det statement, da LP over tid har vist sig at være kvalitetsmæssigt overlegen, ikke bare lydmæssigt, men også grafisk/æstetisk.
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så slemt kan det vel heller ikke være. Prisen er da endnu dyrere pr. GB på HD fremfor fysik medie. Jeg læste for et års tid siden at Sony var igang med at teste en 400 GB BluRay skive, mon ikke de har den på plads allerede så.
Ukomprimeret musik skulle fylde det vilde, men jeg vil hellere slæbe rundt på en discman/bluray afspiller fremfor en 3,5" disk hvis det er on-the-run man skal høre ukomprimeret musik. Og på et tidspunkt så er der heller ikke mere plads i ens hightower f et kabinet til HD´s.
Og jeg ved godt værktøjer er dyre (har selv lavet et værktøj til et ratlås-hus til Volvo der kostede 2 mill., og delen vel koster 50 kr. som den producerer), men når de har det, og kan trykke skiverne. Så kan de vel også sælge dem til rundt regnet 10 kr stykket hvis de vil. Så jeg spår ikke det fyskiske marked de store trusler. Det er kun pga de folk der er ligeglade med kvaliteten og vil leve med mp3 der er en trussel. (men dem er der jo også rigtigt mange af desværre)
__________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med SACD er netop det meget begrænsede udvalg. Som Sonys marketingschef siger i artiklen :
“Antallet af titler på SACD stiger fortsat. Der er blevet udgivet 4.651 titler på SACD siden 1999,” fremfører han over for The Guardian, som samtidig slår fast, at der bliver udgivet 26.000 CD-titler alene i England hvert år, og der er over 4 mio. titler tilgængelige på nettet, og mange af dem i en ringe lydkvalitet.
Det er da uden tvivl korrekt at mange forbrugere vælger den billigste løsning og downloader MP3, men pladeselskaberne bærer også selv en del af ansvaret. Hvis systemet skal overleve, skal alle de nye udgivelser også udgives på SACD.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vågn op og lugt kaffen ! Det fysiske medie har kun en fremtid i de griske dinosaur hjerner hos snart forhenværende CEO's på div. pladeselskaber. Hele produktions miljøet har forlængst forladt de gammeldags medier.
Vi skal have fokus over på kvalitet i download's. Personligt vil jeg have Flac, grafik filer/covernotes, så skal jeg nok lægge pengene......
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
Vågn op og lugt kaffen ! Det fysiske medie har kun en fremtid i de griske dinosaur hjerner hos snart forhenværende CEO's på div. pladeselskaber. Hele produktions miljøet har forlængst forladt de gammeldags medier.
Vi skal have fokus over på kvalitet i download's. Personligt vil jeg have Flac, grafik filer/covernotes, så skal jeg nok lægge pengene......
MVH
Bonné
|
|
|
Helt enig mht kvaliteten af downloads. Flac ville være super. Og for at det ikke skal være løgn så kan man downloade i cd-kvalitet (kan ikke huske om det var wav, flac eller andet) hvis man er amerikaner (det forudsætter at man har et USA-registreret kreditkort)!
/Nicoleif
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du en ide til hvordan vi kan gøre det?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Har du en ide til hvordan vi kan gøre det? 
|
|
|
Måske hvis man kunne få gennemført nogle anmeldelser e.lign. af noget grej? Kan se på hifipriser osv. at afspillere fås til meget små penge, men jeg kunne da ihvertfald godt tænke mig at vide lidt om hvad forskelle der ville være i forhold til dyrere modeller, hvis man køre signalet ud digitalt til en ekstern DAC... osv. Det var ihvertfald en af mine tanker, men der er jo mindst lige så meget at tage fat om, som alt muligt andet!
Jo mere omtale, jo større interesse må der jo også uundgåeligt være!
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja omtale er i alt fald noget vi prøver at skabe ved at teste produkter, så langt er jeg med dig  En test af "forholdsvis" billige SACD maskiner holdt op imod en high-end'ish redbook maskine kunne helt sikkert være en ide. Jeg skriver den lige bag øret  Det med at køre ud til ekstern DAC er faktisk et af problemerne med de nye formater. Den digitale udgang på SACD er enten i redbook kvalitet 16/44 eller ikke funktionel. Årsagen er kopibeskyttelse, da det jo er meget farligt at folk kan få bedre kvalitet ud end 16/44 uden kopibeskyttelse  . På den måde er den ene fod efter min mening allerede skudt af. På den helt personlige front er der lige et par synspunkter og valg jeg vil biddrage med. Jeg kan fortælle at jeg personligt har valgt ikke at satse på DVD-Audio eller SACD eller download for den sagsskyld. Ej heller LP. Lad mig forklare! Beskyttelsen af DVD-Audio og SACD gør for mig at når jeg køber et stykke musik, så har jeg ikke brugsretten af den på andet end det medie hvor jeg har købt den. Min bil han ikke SACD (eller LP), ej heller mit bærbare setup, for slet ikke at tale om sommerhuset eller på arbejde. Et format jeg ikke kan bruge bredt er ude af min verden ret hurtigt. Jeg har hørt lignende fra mange andre musik elskere. Det samme gør sig egentligt gældende for download. Umiddelbart lyder det som gaven til os hifi elskere. Umiddelbar ubegrænset kvalitet! let porterbarhed, brænd det på cd, smid det på den bærbare maskine, eller hør det direkte fra PC. Dog har det en ganske særlig ulempe, nemlig den at du køber et download fra et specifikt site og ikke rettigheden til en bestemt udgivelse. Med det mener jeg at når jeg køber f.eks. Iron Maiden Killers album, ja så vil jeg have en slags konto der sikre mig netop den udgivelse for evigt. Skulle min PC gå ned, eller min mp3 dimmer glemmes i toget, ja hvad så? på kort sigt kan det downloades igen, men rettigheden er stadig købt hos tredie part. Måske er jeg paranoid, men download er først aktuel den dag hvor jeg køber brugsrettigheden hos den der har rettighederne til musikken. Det er fint at brugsretten knytter sig til en bestemt udgivelse, altså en 30 års jubilæums udgivelse af samme har jeg ikke ret til, men kun netop den udgivelse jeg har købt. Jeg kan godt forestille mig en slags download gebyr til 3part der hoster filerne, men ikke en genbetaling for selve brugsretten. Hvad er der så tilbage? for mig CD, også historisk betinget af samlingens størrelse, men så sandelig også af de betænkeligheder jeg har nævnt herover.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var måske et emne at tage op, for jeg er ikke enig med dig ang. digital udgangen... For S/PDIF kan sagtens bære et 24bit/96khz. signal, og det med kopibeskyttelsen, er det ikke bare det copyright bit der kan sættes...?
Men det er jo stort set lige gyldigt, for afspillerne og udstyr i al almindeligehed kan bare ignorere det, alt efter konstruktionen... Men det skulle da helst ikke have noget at sige for afspilningen?
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min ydmyg maskine kan sagtens spise spdif 24/96, men vis mig lige en SACD der kan outputte det  . Som jeg lige husker det ud af lommen er DSD krypteret og det er ikke lovligt at outputte det i ukrypteret form. Der er et par firmaer der har lavet deres egne formater til overførsel, Teac, Denon mv., men altså ikke noget du kan få ud bedre end 16/44 på spdif. Nogen ret mig hvis jeg husker helt galt. Jf. det så tror jeg ikke at det blot kan ignoreres, selv om jeg da ville ønske et lille oprør fra fabrikanterne (det sker dog nok næppe). Edit: Jeg quoter lige fra wiki... http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD#Playback_hardwar e
Citér:
A number of new SACD players have encrypted IEEE 1394 (also called FireWire
or i. Link) digital outputs carrying DSD data, and it may be possible
to get the raw DSD data from these links. The protection mechanism used
is Digital Transmission Content Protection
(DTCP), which can be used in "Copy Once" or "Copy Never" modes. It is
unlikely, however, that the SACD license agreement rules permit
anything but the "Copy Never" mode to be used.
|
|
|
Men altså vi kan hurtigt blive enige om at det ville være super at få mange DAC's at skifte imellem, men jeg tror bare ikke det kommer til at ske med SACD.
|
| Til top |
|
| |
Runkeldunk Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
!S
Får min første sacd afspiller imorgen. En billig en af slagsen, man skal jo starte et sted.
Glæder mig vildt til at høre Dark side of the moon på sacd og david bowies lets dance. det er de to eneste skiver jeg har endnu som er sacd.
Men der er noget om kritikken om de manglende titler. Mangler klart mere pink floyd og beatles på sacd. Stones er heldigvis rigt repræsenteret på sacd
++++Runkeldunk++++
|
| Til top |
|
| |
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Føler mig lidt som en dinosaur på 23 år..
Jeg elsker min cd samling, og elsker også min iTunes (pga coverflow og det perfekte samspil med min iPod). Men at have medierne fysisk og
mærke, røre, dufte og se - der er der nu noget specielt ved. Det føles bare mere.. rigtigt.
For mig har medierne deres styrke til hver deres situation. iPod er genialt (og super god kvalitet til situationen) til at "høre" transportabel musik.
CD'ere er til rigtig "lytning".  LP'ere.. ja, der kom jeg nok lidt for sent til verden, men hvem ved...
Er der egentlig nogle SACD eller DVD-Audio titler I vil anbefale? Jeg har jo købt sådan en fin afspiller, men har ikke andet end alm cd'ere endnu.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ladet mig fortælle (fra mine kilder inden- såvel udenlandsk - der sælger alle medier, CD, SACD, DVD-A og LP) at salget af de nye medier (SACD og DVD-A) ikke kan måle sig med salget af LP'er.
Vi andre har hele tiden været viden om at kvaliteten på den analoge medie (LP) er bedre end de nye. Det står den enkelte frit at definere kvalitet, men jeg mener lyden. 
|
| Til top |
|
| |