Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Ben Liebrand, nu kommer jeg! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 April 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden kom jeg via en fildelingstjeneste (kan have været Napster) af vanvare til at downloade Don't You Want Me med Human League. Siden har jeg foruden at være plaget af dårlig samvittighed også været plaget af den tvivlsomme MP3-kvalitet, som filen var lavet i. Imidlertid var det ikke så let at komme ind på dydens smalle sti, for den rigtige gode udgave, som jeg havde fundet, var åbenbart en hjemmelavet splejsning af vokal- og dubversionen og var lige over 8 minutter lang.

Så fornylig fandt jeg ud af, Ben Liebrand, den hollandske DJ og remixer, som nogen måske husker fra 80'erne, havde inkluderet Don't You Want Me på sit seneste opus i Grand 12-Inches serien, men ak. Undtagelsesvis havde han ikke splejset vokal- og dubudgaven sammen, som han ellers godt kan finde på. Han havde lagt blot begge udgaver på.

Øv, men så slog det mig, at jeg måske kunne lave et edit selv, nu hvor min kæreste havde købt cd'en til mig. 1,2,3, Google, jeg fandt et gratis redigeringsprogram, Audacity, og så gik jeg ellers i gang. Numrene blev rippet til WAV-filer, jeg klippede og klistrede, og time senere sad den lige i skabet! Ud med MP3-filen og ind med FLAC.

Pointen med dette indlæg er, at jeg synes, at det er helt utroligt, hvordan jeg, uden forstand på musikredigering i øvrigt, med enkle midler og i første forsøg kan nå et resultat, som jeg vurderer som særdeles tilfredsstillende. Med en almindelig pc og lidt gratis software har jeg gjort det, som for 20 år siden formentlig ville have krævet et professionelt studie med udstyr og software for flere hundredetusind kroner.

Jeg synes bare, det er imponerende, at jeg kunne! Er der nogen, der har Ben Liebrands telefonnummer?

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
Til top Vis Weissbier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weissbier

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 April 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Sjov historie. Hvor har du lagt dit mix?

Kan fax-numret på Ben Liebrand gør det? :-)

Director: Ben Liebrand
Fax 00 31 (0) 24 6775907

Ellers: http://www.liebrand.nl/

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Sjov historie. Hvor har du lagt dit mix?

Kan fax-numret på Ben Liebrand gør det? :-)

Director: Ben Liebrand
Fax 00 31 (0) 24 6775907

Ellers: http://www.liebrand.nl/

Peter Q.

Hej Peter

Tak for linket. Jeg kender godt Bens hjemmeside. Den frekventerer jeg jævnligt for at holde mig ajour med hans udgivelser. Ja, ikke fordi jeg køber i bundter, men ca. en gang om året udgiver han en ny Grand 12-Inches og så må jeg have den!  Han gør meget ud af mastering og søger vidt og bredt efter originale masterbånd. Nogen gange må han dog opgive og lægger så et vinylrip på!

Nå, Human League, jo, men jeg tager lige godt 3 minutter af vokalen, og så skærer jeg ind i dubben lige der, hvor der kommer to hurtige mutes (sådan ser det ud i waveform). Jeg kan jo desværre ikke tage æren for at have udtænkt manøvren, men det lyder godt!

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Kimber 4TC/8TC

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 April 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Som gammel DJ og nuværende electr. music maker lyder det for mig som om du har mixet 2 numre sammen??

Hvis det er tilfældet, så er det for 20 år siden sikkert blevet gjort med 2 x SL1200 + 1 stk. mixer.

Men denne form for kunst er superfed. Jeg kan huske jeg sad med dobbelt båndoptager og lavede mine egne megamixes (Det lød dog ikke vildt godt). Det gjorde jeg i 1990 som 12 årig. Og siden dengang har jeg interesseret mig for sampling og "computer" musik.

PS. http://www.myspace.com/sonardk

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:

Som gammel DJ og nuværende electr. music maker lyder det for mig som om du har mixet 2 numre sammen??

Hvis det er tilfældet, så er det for 20 år siden sikkert blevet gjort med 2 x SL1200 + 1 stk. mixer.

Men denne form for kunst er superfed. Jeg kan huske jeg sad med dobbelt båndoptager og lavede mine egne megamixes (Det lød dog ikke vildt godt). Det gjorde jeg i 1990 som 12 årig. Og siden dengang har jeg interesseret mig for sampling og "computer" musik.

PS. http://www.myspace.com/sonardk

Hejsa

Jeg udtrykte mig måske lidt upræcist, da jeg skrev skære, men faktum er, at jeg havde begge numre loadet ind i computeren. Slettede de sidste sekunder af vokalen, slettede de første par minutter af dubben, satte de to stumper sammen og gemte resultatet i en ny WAV-fil.

Det er netop kontrasten til de muligheder, vi som almindelige dødelige havde adgang til dengang og så i dag, som jeg synes er imponerende. Som du selv skriver, så var mulighederne for at lave edits dengang at sidde og fedte med bånd med tilhørende lydkvalitet. Gjorde du noget galt, kunne du smide det hele ud og begynde forfra. I dag trykker du bare "undo"!

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Kimber 4TC/8TC

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes