Forfatter |
|
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Venner
Er der nogen derude der kort kan give 3-5 forslag til Jazz-værker man bør eje?
|
Til top |
|
|
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan i hvert fald ét:
Miles Davis: Kind Of Blue
Derudover er jeg ikke den store kender, men dét der er mesterværket
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak. Kender dog Kind of Blue. Andre forslag?
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bigmaac, Det er lidt svært at gennemskue om jazz er nyt for dig eller om du er en erfaren jazz-lytter der blot søger ny inspiration  . Disse tør jeg dog godt anbefale:  Stan Getz/Joao Gilberto - Getz/Gilberto fra 1963. Det er jazz/bossa nova/brassiliansk jazz og den har den unikke egenskab at de fleste kan lide den - lige fra die-hard jazz purister til folk som normalt ikke kan lide jazz. En af mine egne all-time favoritter:  Louis Armstrong Plays WC Handy fra 1956. Armstrong er essentiel.
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har det lidt som Zaka.... hvorfor spørger du?
Dave Brubeck Quartets Time Out er da vist en klasikker.
Og hvis man er nået forbi punktet hvor man ikke kan høre forskel på en saxofon og en trumpet, kan det være at Kind Of Blue, til trods for alle kvaliteter, måske er lige et nummer for poleret.
Milestones to the rescue. Den indeholder bl.a. et par særdeles velkendte numre: Two Bass Hit og Straight, No Chaser.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
HE88 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er også "Night Train" med Oscar Peterson, som var min første jazz plade.
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, undskyld. Har et habilt kendskab til pop og rock de seneste 30 år, men savner nogle gode steder at starte med jazzen?
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok så fyrer jeg fra hoften: Art Blakey - Moanin' Tina Brooks - True Blue John Coltrane - Blue Train, Giant Steps, My Favorite Things Miles Davis - stort set alt før 1975, men måske er A Tribute To Jack Johnson et godt sted at starte for en der kan lide rock. Roy Eldridge - Little Jazz Duke Ellington/Louis Armstrong - Recording Together for the First Time, The Great Reunion. Derefter stort set alt med Ellington! Gillespie, Dizzy/Sonny Stitt/Sonny Rollins - Sonny Side Up Dexter Gordon - Go Hodges, Johnny/Duke Ellington - Side By Side Billie Holiday - Lady In Satin Abdullah Ibrahim (Dollar Brand) - African Marketplace Jan Johansson - Jazz På Svenska Charles Mingus - Mingus Ah Um Thelonious Monk - Brilliant Corners Lee Morgan - The Sidewinder Art Pepper - Art Pepper + Eleven Marc Ribot - Y Los Cubanos Postizos Sonny Rollins - Way Out West, Tenor Madness Tomasz Stanko - Suspended Night Trio Beyond - Saudades Lester Young - The Alladin Sessions Det er ikke alle der er gamle nok til at man kan kalde dem klassikere og nogle er mere udfordrende end andre (jeg har dog udeladt free jazz/avantgarde  ). Check dem på allmusic.com På allaboutjazz.com kan du finde gode artikler om "jazz for begyndere" Held og lykke
__________________ Med venlig hilsen
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg elsker i hvert fald Oscar Peterson trio - We get requests. Også meget let at lytte til...
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac: Følg Zaka....
Og start bare med Tribute to Jack Johnson. Det er en af de sejeste rockplader  ... forøvrigt mener mange kender af Miles Davis at hans solo på Right off netop fra fra Jack Johnson er hans bedste nogensinde....
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonny criss:go og this is criss
billie holiday:songs for distingue lovers
jimmy smith:walk on the wild side
herbie mann:push push
john coltrane a love supreme
miles davis :live in antibes (live in europe på cd)
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow - Tak
Så skulle der være lidt at starte op med. Mange gode oplevelser venter mig forstår jeg.
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
og jeg glemte lige:
Shelly Manne:live at blackhawk 1-2 og 4. 3 og 5 er ikke så spændende.
Dexter Gordon:one flight up og gettin' around,samt a swingin affair
kenny burell:midnight blue
freddie hubbard:open sesame
Cannonball adderly:somethin' else og in new york
dizzy gillespie:swing low,sweet cadillac
|
Til top |
|
|
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal du starte op er disse også et must:

Og siden at jeg kan se du bor i Kbh. så smut i TP Musik. En del af disse klassikere (også dem nævnt tidligere i denne tråd) sælges for henholdsvis 40,-, 50,- eller 70,-
Så det er ikke så dyrt igen at komme i gang med noget "jassmusik" lytning.  __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
Til top |
|
|
Managuense Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 454
|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 04:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan stærkt anbefale denne :
Bucky Pizzarelli - Swing Live .

Fed Jazz , med masser af dynamik .
mvh
|
Til top |
|
|
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
What a lot of namedropping.
Bigmaac skrev jo: "
Ja, undskyld. Har et habilt kendskab til pop og rock de seneste 30 år, men savner nogle gode steder at starte med jazzen?"
Tænk lige på at manden der efterlyser dermed ønsker noget der kan introducere til jazz genren.
Det begrænser ligesom en del. Stakkels Bigmaac hvis hans første jazz oplevelse bliver John Coltrane eller Thelonius Monk. Det er vigtige udgivelser er jeg helt enig i. Men gem dem til senere.
Der er forskel på jazzens hjørnesten og let tilgængeligt jazz til introduktion af genren.
Jeg vil fremhæve disse af de nævnte som gode til at starte op med: Stan Getz/Joao Gilberto Louis Armstrong Plays WC Handy Dave Brubeck Quartets Time Out "Night Train" med Oscar Peterson Billie Holiday - Lady In Satin Hodges, Johnny/Duke Ellington - Side By Side Jan Johansson - Jazz På Svenska Oscar Peterson trio - We get requests jimmy smith men mon ikke The Cat er nemmere at starte med så der er lidt genkendelse.
Og så kan man jo altid sluge lidt af Ella Fitzgeralds songbooks hvis det er. Der er: Sings the Duke Ellington Songbook Sings The Cole Porter Songbook Sings the Gershwin etc.etc.
Men indefor jazzen er der så mange underliggende stilarter så det er en jungle. Det er så også med til at gøre det spændende.
Ville DR bare genudsende Jazzens Saga i 12 afsnit.
"dolph"
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillad mig at være uenig.
jeg opdagede eller tændte på jazz da jeg for første gang lyttede til john coltrane:selflessness.
hvis jeg havde lyttet til stan getz,svenskajazz,gerry mulligan o.s.v vile jeg aldrig havde lyttet til jazz idag
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
dolph, jeg tror du undervurderer Le Bigmaac. Hvis han har et habilt kendskab til rock/pop, ved Bigmaac helt sikkert at nogle ting kræver mere tid end andre. Hvorfor må det ikke være svært? Det svære er tit og ofte den musik der giver mest glæde. Kun Bigmaac kender sin grænse. Det kan godt være at nogle af de nævnte skiver går over den, men det må være Bigmaac's vurdering. Start evt. med at låne hjem fra www.bibliotek.dk. Den første jazzskive der brændte sig fast hos mig var i øvrigt Monk's Brilliant Corners. Det var først senere jeg lærte at lytte til f.eks. Mulligan og Getz.
niklasthedolphi skrev:
What a lot of namedropping.
|
|
|
Name dropping: "Name dropping, also called namechecking (especially in hip hop music) or brand-name dropping, is the practice of mentioning important people or institutions into a conversation, story, song or other communication. The term oftern connotes an attempt to impress others and is usually regarded negatively. When used in argument it can be an example of the appeal to authority fallacy" Du kan ikke tillade dig at skrive sådan! __________________ Med venlig hilsen
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv "jazz after dark", det er kompilations med en masse forskellig "Hit" jazz. De kører ret tit hos undertegnede, måske ikke så "rigtigt" som mange af de nævnte, men...
|
Til top |
|
|
Bigmaac Forum Bruger

|
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
dolph, jeg tror du undervurderer Le Bigmaac. Hvis han har et habilt kendskab til rock/pop, ved Bigmaac helt sikkert at nogle ting kræver mere tid end andre.
|
|
|
nde
Godt tænkt. Ofte er den ikke så umiddelbare musik den man i sidste ende sætter størst pris på, og som til stadighed får et spin på afspilleren. Jeg har dog tidligere opgivet jazzen formodentlig fordi jeg fandt den for "skæv" og en kende kedelig. Derfor var mit oprindelige ønske af få nogle bud på forskellig jazz skiver som alle var rimelige nemme at gå til, så jeg ikke igen endte med at gå kold.
...og gå kold gør jeg næppe forløbig for følgende cdér er indkøbt i dag og spiller for fuld hammer:
Miles Davis: Kind of Blue, Tribute to Jack Johnson
Dave Brubeck: Time out
Oscar Petterson: We get request
John Coltrain: Blue Train
Ella Fritzgarald: The songbook collection
Vender tilbage og giver en kommentar når de alle er hørt et par gange.
|
Til top |
|
|