Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Van Der Graff Generator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Er jeg sidste mand på skansen m.h.t. Van Der Graff Generator?

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Hej Macwerk,

Kender dem kun af navn.

Havde engang en kollega som var meget begejstret, men jeg nåede dog aldrig at få nogle anbefalinger, så input er velkommen ;o)

Hvis man slår dem op på www.allmusic.com kan man se at Robert Fripp er "major contributor to the group", men der står ikke rigtig hvordan. Jeg er meget begejstret for Fripp, så hvis du har en forklaring, vil det være meget velkommen.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Hvis man slår dem op på www.allmusic.com kan man se at Robert Fripp er "major contributor to the group", men der står ikke rigtig hvordan.

Hvor læser du det? Tror der er tale om en fejl eller en major overdrivelse.

Jeg kunne i farten kun finde et nummer hvor han skulle være med (på guitar). Et af de mest kedelige numre bandet nogensinde har udgivet. Ellers skulle han være med på en plade der hedder 'Fool's mate' som jeg desværre ikke har. Om denne plade kan man læse:

Although not on par with his best albums (1977's Over, 1978's The Future Now, etc.), this solo debut, Fool's Mate, shows Van der Graaf Generator's Peter Hammill taking his first steps toward later prog rock perfection. What makes Fool's Mate different than VdGG's material is that it's more mainstream, and for the most part, piano and acoustic guitar-based.......  Fool's Mate is not as bad as some Peter Hammill purists make it out to be, but casual fans should check out Over or The Future Now first.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Håber dog ikke der er en sammenhæng

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Er jeg sidste mand på skansen m.h.t. Van Der Graff Generator?

Nej jeg prøvede den i skolen, sikke håret kunne stritte.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

zaka skrev:
Hvis man slår dem op på www.allmusic.com kan man se at Robert Fripp er "major contributor to the group", men der står ikke rigtig hvordan.

Hehe det er sikkert en fejl - men den er god nok, det står under "Related artists" på allmusic.com. Fripp var en af hovedmændene bag King Crimson, som jo er i samme genre som Van der Graaf..... derfor tænkte jeg at der måske var en forbindelse.

Skal man starte med Pawn Hearts og The Quiet Zone/The Pleasure Dome som allmusic.com anbefaler (de får i hvertfald flest stjerner).?

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Februar 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte dem meget for en del år siden. Men de er vist efterhånden gledet lidt i baggrunden

Still Life og Quiet Zone/Pleasure Dome holder stadig. Tror sgu lige jeg smækker Godbluff på, og ser om den også gør

Mvh Søren

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Jeg hørte dem meget for en del år siden. Men de er vist efterhånden gledet lidt i baggrunden

Still Life og Quiet Zone/Pleasure Dome holder stadig. Tror sgu lige jeg smækker Godbluff på, og ser om den også gør

Mvh Søren

Hvis man ikke lige er i stødet, så er det MEGET anstrengende musik at hører på. Spørg bare mine X'er og gode venner

'Godbluff' og 'Quiet Zone/Pleasure Dome' har jeg aldrig hørt.

'Still Life' har jeg, men det ender altid med en af de andre.

Jeg har to numre som aldrig er kommet i baggrunden og det er 'Lost' fra 'H to he Who am the Only One' og klassikeren 'Meurglys III' fra 'World Record'.

Udover disse to hører jeg også gerne 'vital' og 'Pawn Hearts' LP'erne.

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:
Macwerk skrev:

zaka skrev:

Hehe det er sikkert en fejl - men den er god nok, det står under "Related artists" på allmusic.com. Fripp var en af hovedmændene bag King Crimson, som jo er i samme genre som Van der Graaf..... derfor tænkte jeg at der måske var en forbindelse.

Skal man starte med Pawn Hearts og The Quiet Zone/The Pleasure Dome som allmusic.com anbefaler (de får i hvertfald flest stjerner).?

mvh

Det kunne være man skulle undlade at svarer på indlæg når hovedet er optaget andet steds. Jeg lyder jo næsten som om nogen har trådt mig over tærerne.

Jeg kender ikke Robert/Bob Fripp. Han får godt nok ikke den store kredit bag på bandets covers, men derfor kan han jo sagtens have stor indflydelse alligvel. Jeg kender den bare ikke. Noget kunne dog tyde på at han er blevet brugt i studiet iflg. allmusic.com.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:
soka skrev:

Mvh Søren

Hvis man ikke lige er i stødet, så er det MEGET anstrengende musik at hører på. Spørg bare mine X'er og gode venner  Hehe, ja det var ikke mange man fik til at se lyset

'Godbluff' og 'Quiet Zone/Pleasure Dome' har jeg aldrig hørt.

'Still Life' har jeg, men det ender altid med en af de andre. Godbluff lægger sig tids- og stilmæssigt mellem Pawn Hearts og Still Life. Knapt så kontrastfyldt som den første og knapt så afdæmpet som den sidste. Kan sagtens høres igen, fandt jeg ud af.

Quiet... er i stilen temmelig langt fra hvad de ellers lavede. De enkelte numre er kortere, og der er flere af dem. Sax-spilleren er byttet ud med en el-violinist, der i den grad kan sit kram.  De spiller virkelig intenst her, koncist og aggressivt. Man kan vel kalde den for VDG's punkplade, uden at det dog har noget som helst med punk at gøre.

Jeg har to numre som aldrig er kommet i baggrunden og det er 'Lost' fra 'H to he Who am the Only One' og klassikeren 'Meurglys III' fra 'World Record'.

Udover disse to hører jeg også gerne 'vital' og 'Pawn Hearts' LP'erne.

Jeg ved ikke om jeg har nogle enkelte numre, jeg vil fremhæve, der er vel egentlig noget at hente på alle pladerne. Tekstmæssigt er Peter Hammill stærkest på Still Life. Han kan/kunne altså noget med de ord!!

Mht Robert Fripp, er han med på Emperor fra H to He.., og på hele Pawn Hearts. Hvis du hører Van Der Graaf, vil du sikkert også kunne lide King Crimson. Det er også prog-rock af højeste klasse.

Mvh Søren

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Var på Boston Technologic Museum for noen år siden og fikk demonstrert verdens største Van Der Graff Generator.

Denne ble brukt for å lage kunstige lyn. Den var ca 14 m høy eller noe slikt og testpersonen var trygt plassert i et Faradays bur. Veldig interessant.

http://www.mos.org/sln/toe/history.html

Regards

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Efter 3-4 uger har jeg endelig fået tid til at checke min nye VDG'er "Quiet Zone/Pleasure Dome" ud. Dejlig skive (var lige i rette humør), og den holder ganske rigtigt endnu

8 VDG'er og 5 Hammil'er - de er ikke just underrepræsenteret i min lille samling

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes