Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Vinyl 180g, 200g og special pres? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 September 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er så småt begyndt at komme ind i vinylens verden men det er jo en helt videnskab

Nå men der findes jo et hav af forskellige versioner. 180g, 200g, 210g, 45rpm, 78`ere, 7 inch og mange flere.

Er der nogle som der kan give en lille guidline for de forskellig versioner samt fortælle om lyd forskellen mellem dem er der eller om det bare er "samle" objekter  kan det betale sig at ofre de (mange) flere penge på de forskellige specials pres???

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Vægt.

Desto tykkere desto mere solide.

Standard versioner (solgt i enhver pladeforetning osv.) er omkring 160-180gram og kræs er de højere end det.

45 rmp er hastighed og dækker singler samt nogen såkaldte EP'er hvilket er standard 33/3 Størrelse men fære numre. Et eksempel er Metallica's nyeste vinyl udgivelser Faster, louder, heavyer.

'78r er de helt gamle skiver fra før '60rne og her skal du undersøge om din pladespiller kan spille dem inden du finder dem i genbrugs butikker hvor der er mange af dem.

7 inch er 45rmp single plade størrelse med 1 nummer på hver side. Typisk promo på kommende album.

12 inch er 33/3 single plade størrelse. Fuldt album.

I mange tilfælde er de speciel pres kælet for i lyden. Det afhænger meget af hvilket mix og medium man er vokset op med, for sige om lyden er bedre.

Gasolin cd boksen lyder ganske fedt men de originale vinyl gør det samme. Jeg kan ikke afgøre det. Det samme gælder Metallica's Master of Puppets som jeg har i original dobbelt Music for nation vinyl fra 1986. Puppets på 45rpm nyudgivelse er stadig fedt men ikke den store forskel.

Alle har deres favoritter og med dem kan du rolig investere flere penge i end noget du ikke hører så meget. Lidt ligesom film. Selv køber jeg nogen gange film på vhs og hvis den er god bliver det til dvd.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har personligt oplevet forbedring i lyd fra original udgivelse til genoptryk i 180/200g.

Så når man går efter at købe nye plader så gå efter 180-200g
Tror faktisk det er de færreste der udgiver noget der ikke er minimum 180g idag. Det var mere et 70er 80er 90er fænomen.
Har diverse udgivelser fra de nævnte årtier, og de er så umanerligt tynde at man næsten skal passe på at nålen ikke skærer igennem

Og jeg bilder min ind at hvis jeg sætter mig ned og sammenligner min "tynde" 80er udgivelse af Jethro Tull's Aqualung, med min 200g udgivelse af selvsamme album er der en detalje verden og dynamik til forskel.
Det skal siges at begge plader er i eminent stand.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
Og jeg bilder min ind at hvis jeg sætter mig ned og sammenligner min "tynde" 80er udgivelse af Jethro Tull's Aqualung, med min 200g udgivelse af selvsamme album er der en detalje verden og dynamik til forskel.
Det skal siges at begge plader er i eminent stand.

Mon ikke det også har noget med mastering at gøre, og at de har kælet ekstra for overførslen? Presningen har de også gjort mere ud af, så det er totalen der gør det. Havde de blot overført "den samme lyd" tror jeg ikke forskellen havde været særligt stor.

Men uanset er det dejligt at man for det første kan få en frisk udgave, og så naturligvis også at den lyder bedre

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

45 RPM bliver af og til anvendt ifm. almindelige LP (Long Play) til at vriste lidt bedre lyd ud af vinylet, og det behøver ikke nødvendigvis kun være ifm. 200g udgaver. Det er dog dem man bemærker mest i markedsbilledet, og man bemærker bestemt også prisen!

Et godt eksempel på en god 45 RPM er Melody Gardot's Worrisome Heart - og den koster ikke mere end "normalt", men den er så heller ikke 200g.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:

det samme. Jeg kan ikke afgøre det. Det samme gælder Metallica's Master of Puppets som jeg har i original dobbelt Music for nation vinyl fra 1986. Puppets på 45rpm nyudgivelse er stadig fedt men ikke den store forskel.

Det er utroligt så ening jeg er. Jeg har kun metallica's ældre plader(op til black album) på vinyl, fordi jeg syntes de lyder meget bedre end CD udgivelserne.

Ander plader forholder det sig omvendt. Eksempelvis Led Zeppelin III

Jeg syntes dog også der er en ulempe ved de ældre tyndere plader, og det er at de desværre tit er skæve. Min Oxygen med Jean michel jarre er for nålen en tur i tivoli, og jeg tror jeg har købt 5 eksemplarer for at finde en som er bare ok. 

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes