Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Anbefaling af klassisk ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hej Alle "klassikere"

Jeg blev meget inspireret forleden da jeg så dette program på DR2, beskrivelsen lød sådan ?

>>>>>>>>>>>>>>> >>>>> KLIP >>>>>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>>

En vittig, vidende og afslappet atmosfære indfører Andrew Manze og det norske Kringkastningsorkester publikum i Mozarts teknik og genialitet samtidig med, at han fortæller om samtidens holdninger til musik. Udgangspunktet er Symfoni nr. 31 i D-dur, "Pariser-symfonien", som blev til, da Mozart i en alder af 22 år var på koncertturné, netop i Paris.

>>>>>>>>>>>>>>> >>>>>> KLIP >>>>>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>>

Ham Manze var squ en kilde til inspiration, sikken en glæde og energi ? Kender i ham ?

Nå, men jeg kunne jo lide hvad jeg hørte så nu skal der noget klassisk i samlingen. Men hvilket ?

Kan i blive enige om 2-3 skiver som er nogle absolut MUST HAVE inden for klassisk musik. Jeg tænker både musikalsk (kunster), teknisk (fremføring), og ikke mindst teknisk fremragende indspillet.

Ved godt der findes en "trilliard, trillion" kunstere, orkestere, stilarter osv. Men kan i blive enige om lige præcis de skiver som jeg skal hente nede i pladekisten .

Det skal jo heller ikke være for "tungt" for en første gangskøber som mig, det skal være noget der inspirerer mig til og ville have mere .

Tak for hjælpen

Allan R.

PalleC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hej skybums.

Prøv at kigge på dr.dk/klassiskmusik, og gå ind under anmeldelser. Her finder du bl.a. en anmeldelse af samme manze der har indspillet mozart:Night music , på harmonia mundi. Efter den anmeldelse er den i hvert fald på min lytte/købe liste.

med venlig hilsen

Til top Vis PalleC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PalleC

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Andrew Manze er en af tidens største inspirationskilder - han er en blændende orkesterleder og endnu mere på violin. Han er en fornyer.

Må lige rette nedenstående til Geminiani (elev af Corelli) - men vær ikke nervøs selvom Geminiani eller Corelli ikke er så kendte navne. Corellis concerto grossi som han gar indspillet på HarmoniaMundi - er en af huset allerbedste cd'er. Musikken er (min mening) mindst så god som Vivaldi, melodiøs, nemt at høre på. Og alle Manze's optagelser er helt perfekte. Kan også anbefale ham i Bach's violinkoncerter. 

Rygterne fra hans optræden i efter året i København bekræfter tiul fulde dine oplevelser.

3 cd'er med Manze er ikke for meget

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Det er denne her

Sep-2000 5 star Classic CD Mag. 'performances of sublime sensitivity and punchy panache' - Sep-2000 5 star BBC Music Mag. - Sep-2000 Gramophone Editor's Choice 'Delightfully spirited music-making in these masterly works inspired by Corelli.'

HMU 90726162 2cd sæt.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Skal det være orkester værker, kammermusik (få musikere) eller vokalmusik ?

Jeg vil jo nok sige at Bethovens 5. symfoni med Wiener Philharmonikerne og Karajan på Deutche Grammophon var et bud.

Skybums
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Til og starte med tror jeg, at det skal være orkester værker. For det lød dælme dytme godt på mit nye anlæg (og det var fra TV til surround reciver, til forforstærker, til effekt forstæker ). Hvordan mon det så ikke lyder fra CD .

Men det er lidt af en jungle og starte op i, for der er meget og vælge imellem. Men jeg noterer jeg bud, læser lidt om dem på nettet og går en tur til pladepusheren om et par dage .

Allan R.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Du skriver Pladekisten. Så er du i gode hænder Kristian kan sagtens fylde en pose med guf nok til en weekend - og han ved hvad god lyd er.

Får helt lyst til en Århus smutter - gad vide om de opdager hvis jeg holder week nu - nå wifi beroliger, der holder 3 UPS biler i kø på gaden med plader, og SAS er også i luften -

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 April 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

der er lavet den der opsamling, "200 klassikere", kvaliteten af optagelserne er lidt svingende, der mangler dødsmarchen og john Williams "imperial March", men ellers er den en klar anbefaling

Jailbird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 04:27 | IP-adresse registreret  

Hej Skybums, jeg mener at du som en start bør anskaffe Händels Watermusic, det er et fremragende stykke musik at starte med og man kan kun blive inspireret til at købe mere.

Ellers er det meste af Mozart også rimeligt let tilgængeligt, her vil jeg anbefale Eine kleine nachtmusik som en blød opstart på det klassiske, god fornøjelse.

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 April 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej Skybums,

Du får lige en enkelt konkret anbefaling:

http://catalogue.deccaclassics.com/catalogue/prodshow.jsp?se archstr=443762

Har den ikke selv, men så vidt jeg kan gennemskue må det være en glimrende intro til Mozart.

Jeg kan sige god for track 7-9: Piano Concerto No. 21 in C, K.467 med Radu Lupu på piano - den har jeg selv på vinyl og den er rigtig god og let tilgængelig.

Er selv nybegynder indenfor klassik og overvejer om jeg skal købe den.

Måske eksperterne herinde kan sige hot eller not om den?

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Godt skud ZAKA - mangler kun Porgi Amor - sopran arien fra Figaro. Det var den der blev brugt i Stephen Kings film fra fængslet (kan aldrig huske hvad filmen hedder) den sang havde sin effekt. At en Mozartianer som mig så ville købe alle værkerne separat - kan jo være lige meget. Strålende musik med de gode musikanter.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Jeg startede med at købe en best of classical fra naxos, der er lidt af hvert og selvom det ikke er lige godt det hele får man en god fornemmelse af hvad man kan lide.

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 April 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

uhada det er guf for mig det her. Denne mozart, hvor kan den købes?

Jeg er selv intet klassisk musik, så jeg er i samme situation.

Jeg har lige lånt beethovens samlede symphonier, og det var lige tungt nok. Den femte og den niende symphoni, var dog ret ok.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

jeg kommer lige i tanke om, mozarts "Krönungs konzert"!!

pentaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 April 2004 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Jeg så samme udsendelse, fængende!

En god idé er at få fat i en god kompilation og finde ud af hvad du har lyst til, men for at hjælpe dig lidt i gang :

Mit bud på en "begynder" top 3 er helt klart:

nr. 1 ! Grieg - Peer Gynt

nr. 2 - Tchaikovsky - nøddeknækkeren og/eller svanesøen

nr. 3 - Debussy - Prelude A L'apres - Midi D'un Faune (indeholder bl.a. Clair de L'une, som du helt sikkert vil synes om, og den dejlige sjove samling "Childens Corner"

køb alle i fuptex eller hvor nu de billige cd'er står, nr 1 og 3 findes i the rose collection (ELAP), nr 2 fåes billigt i A-play Classics... Man får sindssygt meget musik for pengene, hvad er det 20 kr. pr cd? og hvis du så kan lide det, så find den helt rigtige indspilning når du føler behov for en bedre indspilning/fortolkning. Jeg synes ikke det er så nødvendigt at få den helt rigtige indspilning i første hug (når de første er SÅ billige) og det er jo en smagssag, jeg kunne f.eks. godt have lyst til at sparke Karajan hårdt.. - men han får folk til at lytte til klassisk musik, og det er da godt!

Personligt kan jeg langt bedst lide de russiske komponister frem for den tyske skole - dog med undtagelse af Beethoven. Skulle du have fået blod på tanden, kan jeg kun varmt anbefale Rachmaninovs 3. klaverkoncert ... et sandt monster - jeg bliver ALDRIG træt af dén. (Den indgår også meget i filmen SHINE, som virkelig har fået nogle folk i gang med at høre klassisk musik, og den er god!)

Nogle vil sikkert indvende at Mozart, Beethoven, Strauss + div. andre burde have været på top 3'en - men det her er musik jeg ved mange andre incl. jeg selv startede med, og nu da du har købt en fin opsamling med alt muligt god klassisk musik, får du jo alligevel hørt dem her

Hvis du virkelig vil udfordres så kig på Stravinsky - firebird (L'oiseau de feu)  det andet af mine to yndlingsstykker, desværre er der flere og MEGET forskellige versioner af den.. som Stravinsky selv har lavet - han startede med en lang, og har revideret den kortere og kortere.. selv kan jeg godt lidt den fulde længe... musikken til StarWars har snuppet flere passager herfra!  (gælder egenligt også fra Rachmaninovs 3. klaverkoncert)

HÅBER at du eller andre kan bruge denne smøre, om end ikke andet så lån evt. filmen Shine eller A Clockwork Orange og se dem.

Over and out!

PS. følg endelig op på dine opdagelser udi den klassiske musiks verden!

Til top Vis pentaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pentaz

pentaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

A Clockwork Orange kommer faktisk på på torsdag (29/4) på DR1 kl 22.25

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

nøddeknækkeren er ok, jeg er især vild med "sugar plum fairy" som jeg mener stammer herfra

pentaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Et forslag til en af de "sjovere" opsamlinger er den her :

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00000AOTQ/ref=sr_a ps_classical_1_2/026-3343697-3666061

Den er en sjov blanding af nyt og gammelt, desværre har jeg ikke set den i DK.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 April 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

pentaz skrev:

Jkøb alle i fuptex eller hvor nu de billige cd'er står, nr 1 og 3 findes i the rose collection (ELAP), nr 2 fåes billigt i A-play Classics... Man får sindssygt meget musik for pengene, hvad er det 20 kr. pr cd? og hvis du så kan lide det, så find den helt rigtige indspilning når du føler behov for en bedre

Jeg vil nu sige at de billige klassiske indspilninger jeg har købt, stort set har været spild af penge, simpelthen for dårlige indspilninger. Dog har jeg hørt at der findes undtagelser fra Ungarn og andre af de tidligere østeuropæiske lande.

Det ser ud til at der kommer en del tvilsomt skrammel fra Holland.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

pentaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Kartsten - ja det kommer an på temperament, ellers kan man jo også bare låne det på biblioteket, det er gratis.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes