Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvorfor er der vokal s-lyde på en cd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gesta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 April 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er der egentlig vokal s-lyde på en cd?
Det har undret mig meget, da der jo er masser af teknikker til at fjerne s, t og p lyde i studiet. Jeg satte lige Sting's "Brand New Day" på cd-spillen og var ved at blive blæst baglæns af s-lyde i hans vokal. Jeg kan ikke forestille mig han ville have været tilfreds, hvis det lød sådan i hans studie. Det undrer mig han sender noget sådant på gaden.

Er der nogle af jer der ved hvorfor det opstår.
Kan det være i processen fra masteren(den analoge/digitale indspilning), til den endelige CD?
Kan det være en genoptrykning af en Cd, der kan give udslaget?
Hvad med SACD'er, s'er de også?
Det kan selvfølgelig også være anlægget, men det er jo ikke på alle cd'erne der er s-lyde og hvorfor er det så ikke det??
Kan kabler forbedre/forværre s-lyde.
Der er sikkert ikke et endegyldigt svar, men jeg er blevet forfærdelig nysgerrig efter at vide noget mere om emnet.
Til top Vis Gesta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gesta

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 25 April 2011 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Problemet kan opstå mange steder i anlægget, også diskant enheden kan være synderen. I det område hvor s lyde og visse andre konsonanter er, kan på nogle optagelser være godt fremhævet frekvens mæssigt. Højttalerne i studiet kan også være matte i dette område, så man uforvarende kommer til uden at vide det, af fremhæve den del at diskant området for at få s'erne til at være hørbare, så man kan forstå hvad, der synges. Men alt efter hvor fremhævet området er og energien i den kan D/A konvertere også forvrænge grimt her. En pladespiller/pick-up skal også være godt justeret, hvis s og t'er skal lyde rent. Jeg mener at s' lyde ligger i 3-5 khz området.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2011 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

det er vel ikke bare cd men alle digitale afspillere, der på en eller anden måde laver s-lyde. Jeg har i øvrigt lige hørt en sting koncert på dk4, og som når jeg hører hans skiver,
faldt jeg også over S-lydene. Tror bare han larmer når man synger noget med S :)

Det har måske noget at gøre med at LPer ikke kan indeholde eller bliver printet med de informationer en skinger s-lyd er.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2011 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Se det i øjnene, digital fnidder, hør den seneste Kim Larsen, selv på LP er optagelsen ikke heldig (faktisk så dårlig at den ikke er til at holde ud). Jeg vil tilslutte mig koret, det er for dårligt i dagens teknik, at man ikke er mere opmærksom på hifi, man fikuserer mere på mp3 klientellet, hvor det er mindre hørbart.

Stram jer ad i studierne

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 April 2011 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
det er vel ikke bare cd men alle digitale afspillere, der på en eller anden måde laver s-lyde. Jeg har i øvrigt lige hørt en sting koncert på dk4, og som når jeg hører hans skiver,
faldt jeg også over S-lydene. Tror bare han larmer når man synger noget med S :)

Det har måske noget at gøre med at LPer ikke kan indeholde eller bliver printet med de informationer en skinger s-lyd er.
Prøv at lytte til en lp fra Proprius med barytonen Håkan Hagegård med f.eks a capella numrene. Her er der meget tydelige og helt præcise og rene s'er og t'er. Der er også Opus 3 lp'erne, som også har sang numre, der står rigtigt flot. Det kan lade sig gøre.    Hør så Paul Simon's seneste og den forrige cd. De plejer at være rigtigt godt indspillet. Men ikke disse 2 sidste.    Grimme konsonant lyde, uff!

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 25 April 2011 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Indenfor produktion's verdenen, arbejder man bla. med redskaber som DeEsser, hvilket minimere de hårde S-lyde der kan opstå rigtig mange steder i produktionsfasen. dog er mit bedste gæt at de fleste S-lyde bliver fremhævet når man EQ'er sangeren, jo mere du hæver diskanten på en stemme, jo mere luftig og fremhævet bliver den, dog for den så en ubehagelig S-lyd hvis ikke man har optaget vokalen efter aller fineste metoder.

Det er klart at en ringe og hidsig diskant vil lyde hysterisk hvis der er en tendens til S i optagelsen, men jeg tror samtidigt på at det ofte er med vilje at S-lydene er der for at give sangeren lidt kant, who knows, der er nok ikke et endeligt svar :)
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 April 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Yhde skrev:
Indenfor produktion's verdenen, arbejder man bla. med redskaber som DeEsser, hvilket minimere de hårde S-lyde der kan opstå rigtig mange steder i produktionsfasen. dog er mit bedste gæt at de fleste S-lyde bliver fremhævet når man EQ'er sangeren, jo mere du hæver diskanten på en stemme, jo mere luftig og fremhævet bliver den, dog for den så en ubehagelig S-lyd hvis ikke man har optaget vokalen efter aller fineste metoder.

Det er klart at en ringe og hidsig diskant vil lyde hysterisk hvis der er en tendens til S i optagelsen, men jeg tror samtidigt på at det ofte er med vilje at S-lydene er der for at give sangeren lidt kant, who knows, der er nok ikke et endeligt svar :)

Ja, og kombiner det så med at mikrofonen er 5 cm fra sangerens mund, så er s-lyde garanteret. Faktisk kan man vende den om og sige, at hvis ens anlæg ikke gengiver s-lyde, så reproducerer det nok ikke optagelsen korrekt

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Gesta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Sendt: 25 April 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Ja, og kombiner det så med at mikrofonen er 5 cm fra sangerens mund, så er s-lyde garanteret. Faktisk kan man vende den om og sige, at hvis ens anlæg ikke gengiver s-lyde, så reproducerer det nok ikke optagelsen korrekt

Ha ha, ja det er jo både til at græde og grine over. Og det er jo grunden til de bruger et DeEsser plugin når de efterbearbejder en vokal. Men jeg faldt over en side: http://www.4sound.dk/forum/forum_posts.asp?tid=119294
og det er ikke bare en DeEsser, men der er også compressor på og alverdens ting, de er totalt nørdede, så det er åbenbart ikke bare at stille sig op og skråle ind i en mikrofon.
Så der bliver lavet rigtig meget efterbearbejdning på stemmen. Og garanteret også alt det andet.

Men alligevel, så tror jeg ikke(altid) det er sjusk i studiet, jeg tror de fleste musikere, gerne vil have en ordentlig lyd ud af det.
Men når det downgrades fra 24bit, som den originale studieindspilning vistnok er idag, til 16bit som jo er cd formatet og så igen upsamples til 24bit i mange nye cd-spillere(det gør min), såeh sker der jo også noget der.
Men hvad med de der SACD'er, er der nogen der har "hørt" dem, det er jo noget helt, helt anderledes. Jeg var lige inde og snuse på denne side: http://www.sa-cd.net/faq#general1
og helt ærligt, efter at have læst lidt, så syntes jeg vi skal lave en demonstration imod PCM-formatet uanset om det er 24 eller 16bit, mp3-ficeringen og forlange at den musik vi køber, den bliver optaget ordentligt og distribueret med så lidt kvalitetstab som muligt.
Til top Vis Gesta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gesta

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 25 April 2011 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Thomas Sil...... har ret et rigtigt langt stykke hen ad vejen, og tak for det.

Har haft venner, der kom med deres cd-afspiller under armen til rep. for "den måtte da fejle noget". Næh, cd´en lød s´gu bare så´en. Må efter mange år erkende, at cd-mediet med 16 bit/44.1 KHz stadig har masser af potentiale. Hvis nogen er i tvivl, så prøv at lytte til Patricia Barber´s "Night Club" eller Eva Cassidy´s "Live at blues alley" eller Nils Lofgren´s "Acoustic Live", så er man ikke i tvivl om, hvilke muligheder der stadig ligger i standard cd mediet. Jeg skal undlade at gå ind på, om det er sjusk i processen, blot tænke tilbage på grupper/solister som har lagt sag an mod deres respektive pladeselskaber, fordi dét, de lavede i studiet, ikke var det, deres publikum fik, da de købte cd´en, (Stones-Pink Floyd-Neil Young m.fl). Det er vel et eller andet sted lisom med vinyl, der er masser af indspilninger, hvor man skal holde af musikken for musikkens skyld, for det lyder s´gu ikke ret godt. Jo bedre "gear", jo bedre er allægget til at skille fårene fra bukkene, og desværre, på mit anlæg i 70´erne lød det meste rigtig godt, i dag lyder noget endog meget godt, men en større del temmelig skidt. Nåh, det var bare en lille "bøvs" om måske ikke at klandre mediet så meget som at presse dem, der passer teknik/mastering om at være deres job voksent.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes