Emne: Træls lyd ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
morten8620 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har for nylig skiftet lidt ud i mit set-up og føler mig nu sat tilbage til mit gamle traume.
Når jeg skal hygge med lidt musik, ender jeg med at høre de samme 5-10 cd'er som jeg altid har gjort. eksempelvis
roger waters: amused to death
pink floyd: the final cut
jazz at the pawnshop
andreas vollenweider: book of roses
lisa ekdahl: lisa ekdahl
Grunden til at jeg hører de samme plader er, at jeg fokuserer på lyden og ikke så meget musikken. Og de plader lyder altså dejligt.
Så står der jo nogle hundrede cd'er på hylden med rigtig dejlig varieret musik, men som ikke spilles fordi de lyder bedre i bilen. suk
Kender du det, hvis du gør, hvilke cd'er bruger du så __________________ morten
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4924
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været samme sted som dig... jeg fokuserede alt for meget på teknikken, og ikke musikken.
Så gik jeg tilbage til vinylen, og siden har min CD-afspiller stået stille. Det er simpelthen bare for teknisk via CD.
Så nu leder jeg med lys og lygte efter en CD-afspiller, som ikke lyder af en CD-afspiller, men som stadig har samme præcision, liv og naturlighed, som min pladespiller.
Og nu har jeg en dyr(!) afspiller stående i lytterummet, og jeg tror at min leden er ved at være overstået. Jeg skal dog lige igennem et par stykker mere. Men det skal du nok få lov til at læse mere om, her på siden de næste måneder 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har jeg også været, men hen ad vejen lærte jeg at det var musikken der var væsentligt, og jeg kan nu abstrahere fra lyden, når bare den har et vist niveau.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep... det er lidt den klassiske med at man både vil have det hele med, men man vil samtidig heller ikke høre for meget til
det dårlige i en optagelse.
Her har mange enten rent psykisk tilkendegivet at - sådan er det bare. eller man kan "farve" sit anlæg således at den musik
man holder mest af... er den som man bedst kan holde ud at lytte på.
jeg syntes selv nu - at jeg har fået mit anlæg til at komme ganske tæt på den fine balance, hvor man kan nyde sin
musiksamling uden at være for kritisk. dog skal det nævnes at jeg da BESTEMT kan høre når en optagelse er noget L*** !!
Hvad præcis er det, som du syntes er træls ved musikken?
Jeg genkender hovedsageligt den dårligt indspillede musik, som værende skarp i diskanten og lidt forstoppet i
mellemtone(forkølet), samt roddet i bassen.
Men jeg vil klart anbefale Jennifer Warners med f.eks "Hunter" og "Somewhere somebody". Her oplever jeg bassen meget
dyb og dynamisk-uden bulder, mellemtonen er dejlig klar og behagelig, mens diskanten er blid, "luftig" og detaljeret. Og der
er masser af dynamik samt liv i lyden. Nogle vil måske kalde den analog - men jeg nyder den
|
| Til top |
|
| |
morten8620 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
|
Jeg genkender hovedsageligt den dårligt indspillede musik, som værende skarp i diskanten og lidt forstoppet i mellemtone(forkølet), samt roddet i bassen
|
|
|
Jeg synes ikke musikken er træls, men lyden som jeg synes du fint beskriver i ovenstående. Samt at jeg ikke rigtig kan abstrahere fra den dårlige lyd.
Tror også at det spiller ind, at jeg har skiftet ud i set-uppet og nu igen fokuserer mest på lyden.
havde det på samme måde for 15 år siden, hvor jeg samlede et anlæg af Accuphase E305 int. forstærker. Alphason Sonata pladespiller og Kef ref 105/3 højt.
Der gik 5 år inden jeg kunne holde ud at høre dårligt indspillede lp'er. men derefter gik det fint
__________________ morten
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
morten8620 skrev:
Digital_Thor skrev:
|
Jeg genkender hovedsageligt den dårligt indspillede musik, som værende skarp i diskanten og lidt forstoppet i mellemtone(forkølet), samt roddet i bassen
|
|
|
Jeg synes ikke musikken er træls, men lyden som jeg synes du fint beskriver i ovenstående. Samt at jeg ikke rigtig kan abstrahere fra den dårlige lyd.
Tror også at det spiller ind, at jeg har skiftet ud i set-uppet og nu igen fokuserer mest på lyden.
havde det på samme måde for 15 år siden, hvor jeg samlede et anlæg af Accuphase E305 int. forstærker. Alphason Sonata pladespiller og Kef ref 105/3 højt.
Der gik 5 år inden jeg kunne holde ud at høre dårligt indspillede lp'er. men derefter gik det fint
|
|
|
Jammen KEF'en er da en dejlig højttaler - hvorfor ville du af med den?. Måske du har noget andet i din kæde, eller dit lytterum som driller dig. Jeg har for nyligt læst om en gut som anmelder noget af det dyreste HIFI i hele verden. og han kunne en dag ikke forstå hvordan et tåbelig dyrt anlæg til flere hundrede tusinde dollars, simpelthen kedede ham. Men på vej hjem i bilen, sad han og tappede på rattet til sin Blaupunkt til 200kr - indtil det gik op for ham at man kan vælge at lytte til musik, eller at lytte til anlæg - Resten kompencerer vores geniale hjerne, langt hen af vejen for. Selvfølgelig skal tingene være i orden. men mennesket har en irriterende tendens til at ønske at finde fejl, når vi går tilpas meget op i det. Og så er det på tide at holde en lille pause. tag ud og lyt på andres anlæg. tag til messer, hyggeaftner hos andre HIFI-nørder. På den måde får du et mere bredt billede af hvad HIFI går ud på. Ingen kender det præcise svar, da det jo er så individuelt. Derfor må man prøve sig lidt frem - samt få inspiration fra andre. 20-20Khz, flad frekvens kurve, mange hundrede Watt, osv. er ikke nødvendigvis lig med kvalitet eller gode lydoplevelser. Jeg er f.eks blevet overrasket mange gange
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring er, at hvis det kun er "udvalgte" cd'er der lyder godt, er der noget galt med ens anlæg/højttalere/frekvensgang.
Uanset hvor dårlig en højttaler er, kan man nemlig altid finde nogle cd'er der lyder godt.
Da jeg havde er Tact 2.2x rumkorrektionsenhed, var jeg nødt til at sortere mine cd'er i to bunker, de der lød godt, og dem
man ikke kunne holde ud at høre på.
Nu hvor mit anlæg er væsentligt bedre, lyder stort set alle cd'er godt (selvfølgelig afhængig af optagekvaliteten).
Der er desværre en ny faktor som blander sig i denne problematik - "The Loudness War".
Stort set alle nyere cd'er med "populær" musik er komprimeret og klippet, altså tilført forvrængning, med det formål, at de
lyder godt på dårlige anlæg. De er ikke rare at høre på, på et ordentligt anlæg (man kan dog skrue ned, så forvrængningen
ikke er så generende).
Pga. af pladestudiernes manipulation af signalerne, lyder en højttaler med ret frekvensgang spidst og aggressivt, en
passende afrulning mod toppen afhjælper dette problem.
Et passende valg af pladespiller/pickup kan til nogen grad afhjælpe disse problemer, derfor denne store interesse for lp'er.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
P Sikjær Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten
Kan sagtens følge dig, det er som bekendt ikke alle CD plader der er indspillet lige godt.
Du kunne jo gøre følgende, tag de skiver du altid hører og læg dem i bilen. Find nogle af de andre gode skiver som du sikkert har, med masser af god musik og hyg dig lidt med dem.
Det du så kan gøre når dit fixpunkt jo er lyden, så lyt efter noget af det som er godt på skiven, find det gode. Der er altid noget. Det er muligt at stemmerne måske på nogen lyder som om der er et tæppe over diskant og mellemtone, men så kan det jo være at der til gengælde er masser af rum og godt perspektiv. Måske er der en tromme som du faktisk aldrig har lagt mærke til før, eller hvad ved jeg. Så dukker der hele tiden nye ting op, hvis du bare flytter fixpunkt.
Du har masser af musik, så nyd det du har. Der er jo mange der har anlæg for en hulens masse penge, men kun et lille udvalg af plader, de har focus på teknikken, hvilket selvfølgelig er OK. Men det er vel musikken det drejer sig om. Og så må vi jo bare erkende at ikke alt er lavet lige godt. __________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hvor mit anlæg er væsentligt bedre, lyder stort set alle cd'er godt (selvfølgelig afhængig af optagekvaliteten).
Der er desværre en ny faktor som blander sig i denne problematik - "The Loudness War".
Stort set alle nyere cd'er med "populær" musik er komprimeret og klippet, altså tilført forvrængning, med det formål, at de
lyder godt på dårlige anlæg. De er ikke rare at høre på, på et ordentligt anlæg (man kan dog skrue ned, så forvrængningen
ikke er så generende).
Pga. af pladestudiernes manipulation af signalerne, lyder en højttaler med ret frekvensgang spidst og aggressivt, en
passende afrulning mod toppen afhjælper dette problem.
Et passende valg af pladespiller/pickup kan til nogen grad afhjælpe disse problemer, derfor denne store interesse for lp'er. [/QUOTE]  ja og verden ER flad
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit anlæg lyder godt, uanset hvilken af mine ca. 400 CD'er, der sættes på - det har jeg også købt det efter. Musik er nemlig ganske rigtigt vigtigere end hifi.
|
| Til top |
|
| |
morten8620 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
P Sikjær skrev:
|
Hej Morten
Kan sagtens følge dig, det er som bekendt ikke alle CD plader der er indspillet lige godt.
Du kunne jo gøre følgende, tag de skiver du altid hører og læg dem i bilen. Find nogle af de andre gode skiver som du sikkert har, med masser af god musik og hyg dig lidt med dem.
Det du så kan gøre når dit fixpunkt jo er lyden, så lyt efter noget af det som er godt på skiven, find det gode. Der er altid noget. Det er muligt at stemmerne måske på nogen lyder som om der er et tæppe over diskant og mellemtone, men så kan det jo være at der til gengælde er masser af rum og godt perspektiv. Måske er der en tromme som du faktisk aldrig har lagt mærke til før, eller hvad ved jeg. Så dukker der hele tiden nye ting op, hvis du bare flytter fixpunkt.
Du har masser af musik, så nyd det du har. Der er jo mange der har anlæg for en hulens masse penge, men kun et lille udvalg af plader, de har focus på teknikken, hvilket selvfølgelig er OK. Men det er vel musikken det drejer sig om. Og så må vi jo bare erkende at ikke alt er lavet lige godt.
|
|
|
Det er et rigtig godt råd Sikjær. Det vil jeg prøve at efterleve, måske forkorter det den periode der irriterer mig.
Misforstå mig ret. Jeg er ganske godt tilfreds med lyden i mit anlæg. Godt indspillede cd'er (i mine ører), lyder rigtig, rigtig godt. Stor bredt lydbillede, fløjlsblød klang, god dybde og alligevel præcist og detaljeret lydbillede. Problemet er at jeg i øjeblikket søger det ideal når jeg lytter. Og så får jeg ikke hørt eksempelvil Bruce Springsteen, hvor jeg godt kan li musikken, men ikke lyden.
Jeg er stor fan af U2 og har alle deres plader, men jeg hører dem kun når der skal være fest i gaden og høj musik.
Jeg er frivillig medhjælper på vores regionale spillested og hører der ca 20-25 live koncerter om året. Alle koncerterne er på samme PA anlæg og i samme rum/akustik. Nogle koncerter har lyd så englene synger, mens andre helt klart nedtoner eller fremhæver aspekter i musikken og ikke altid med heldigt udfald. Så selvfølgelig handler det også om artistens og lydmandens præferencer. __________________ morten
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|