Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Dansk nationalromantisk musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M1980
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 September 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Er der nogen her, der kan anbefale nogle gode indspilninger af dansk nationalromantisk musik? Jeg er mest interesseret i
nye udgivelser af sange skrevet ca. år 1700-1930.

Jeg holder meget af de gamle sange (såsom "Det haver så nyligen regnet", "Den danske sang", "Nu falmer skoven trindt om
land", "Kær est du fødeland", "Som en rejselysten flåde", "I Danmark er jeg født", m.fl.) og jeg ville meget gerne kunne
spille dem for udenlandske venner og bekendte frem for hver gang at skulle synge dem selv (hvilket i mit tilfælde desværre
altid lyder helt og aldeles forfærdeligt). Desværre lader sange af denne slags til at være nærmest helt umuligt at opdrive på
cd i en ordentlig kvalitet.

Hidtil er det bedste jeg har fundet Danacords 10 cd'ere med ovennævnte Schiøtz, og Ove Verner Hansen: Hilsen til
vennerne. Men jeg ville meget gerne have noget som ikke er eller ligner udpræget korsang, men hellere visesang, og gerne
i en bedre kvalitet end nævnte skiver. Af de to nævnte sangere er jeg mest til førstnævnte.

Udover at indspilningskvaliteten helst skal være så god som mulig, så skal sangene også være så tro mod originalerne som
muligt; dvs. bl.a. fri for tilsætning af pop-elementer, og ligeledes fri for den type stemmeføring der tilsyneladende er så
moderne, hvor det lyder som om sangeren lider af kronisk forkølelse, hæshed, eller stemmeovergang, som det bl.a.
forekommer mig kendetegner alle de mandlige sangere på cd'en "I skovens dybe stille ro" fra 2004, som foreløbig
forekommer mig en af de absolut værste af sin slags hidtil.

Endelig finder jeg det også af afgørende betydning at tekstens stemning kommer til udtryk i sangen; det kan således ikke
nytte noget med en cd af Danmarks Radios ellers ganske udemærkede pigekor, der synger alle sange lige pænt og
fredsommeligt som om de alle var søndagssalmer uden nogen føling for de enkelte sanges til tider direkte krigeriske indhold
og betydning - sådan noget er ikke blot uautentisk, men for mine ører også direkte uudholdeligt.

Nå, nok galde for nu herfra.

Nogen bud på gode indspilninger af den efterspurgte type?
Til top Vis M1980's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M1980

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes