| Forfatter |
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder og lytter til min yngligs musik. men hvor er der forskel på indspilningner. Sad lige og lyttede på Train... miserabel rodent indspilning af temmelig nyere dato.
M edens Allman Brothers band står mere lige for, på trods ældre indspilninger. har produktion af lydbillede rykket sig ?
Hvad er det der sker ... lyder et anlæg ikke godt midt på formiddagen , eller bedre på eftermiddagen, sidst ikke mindst om aftenen.
Måske er det hørelsen - opfattelsen der hele tiden forandrer sig. der er bare kanon forskel på indspilninger .
tror squ går tilbage til håndværkertransitoren , altså bærbar B&O radio .
hmmmmm
mvh space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jeg også oplevet og fandt aldrig ud af hvad der gik galt, men det er længe siden nu...
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror nok det er almindelig kendt at anlæg lyder bedst når der ikke er en masse trafik på el-nettet dvs. sendt om aftenen/natten...Hvis det er det du mener?
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
| Tror nok det er almindelig kendt at anlæg lyder bedst når der ikke er en masse trafik på el-nettet dvs. sendt om aftenen/natten...Hvis det er det du mener?
|
|
|
Jeg tror nærmere det er når der ikke er så meget trafik i hjernen,når man er afslappet og stres fri ,så lyder det godt. Tror elværket er rimelig sagesløs
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er almenelig kendt at der kan være forskæld på indsplingern på cd´erne/lp´erne selv om det er den samme grupe/musikker og musik man høre, det har noget og gøre med hvordan den lydtekninker har mixet det, nogle genindspelninger lyder godt og andre ikke så godt
der er også forskæld på lyden fra nummer til nummer på samme CD/LP, det er det jeg kaller mandags/fredags indspelninger og når det lyder godt må det være onsdags indspilninger 
her hos mig lyder det bæst om aftenen, så er der mere ro så får hjerne tid til at fortolke det den får ind og så nyder jeg musikken bedre en om dagen
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er meget store forskelle i lydkvalitet på indspilninger uanset om de er af ældre eller nyere dato, analoge eller digitale. Og der er mange steder i produktionskæden, hvor kæden kan hoppe af. En teknisk god indspilning kan fx ødelægges af en dårlig mastering, ligesom den desværre omsiggribende loudness-krig giver øget kompression, der kvæler enhver form for dynamik på indspilningerne (det lyder bare højt. Lyt fx til Red Hot Chili Peppers "Californication" som et gyseligt eksempel herpå). Og det kan selv den bedste mastering ikke rette op på.
Og så er det egentlig underordnet, om der lyttes om morgenen, om eftermiddagen eller om aftenen.
God lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er cd du lytter på, så er de margin der tidligere var på 20 dB inddraget til at spille højere, men dynamikken er jo helt væk. Hvis der er på vinyl er det tossehoveder der har mixet den forkert, de troede det skulle være til cd og så kørte de det samme mix over på vinyl.
|
| Til top |
|
| |
hcba Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sikkert mange variable der forklarer det forhold du nævner ... et af dem er helt sikkert at mange af de CD'er der blev
smidt på markedet i specielt 80'erne og begyndelse af 90´erne og som oprindeligt var udkommet på vinyl, blev re-masted for
hurtigt og uden respekt for cd mediet muligheder.
Pointen er at musik reproduktion er en produktionskæde og hvis dette ikke er gjort sublimt og professionelt, så kan man let
blive skuffet som forbruger.
Af denne årsag kan du sagtens finde en indspilning fra 1958 på cd, der lyder helt fantatisk. Ligeledes kan være uheldig at købe
en cd der er indspillet i år, der lyder af H til.
:-)
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er sågar også forskel på lyd kvaliteten om det er en CD købt i USA eller i EU, de må have forskellige Mastere, for jeg har med held købt flere CD hjem fra USA, som er "printet in USA" og de lyder bedre, end samme CD i den europæiske version, i mine øre.
Jeg har flere af Dire Straits' CD'ere i både de oprindelige CD udgivelser og de senere re-master udgivelser, og jeg er klart mest til lyde på de originale udgivelser, inden at der blev skruet op for alle parametre på re-master udgivelserne, lidt som den loudness-krig som Analogueman nævner længere oppe i tråden. __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |