Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Neil Young: Lydkvaliteten er ringere end (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m.b.petersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Neil Young: Lydkvaliteten er ringere end nogensinde

Den canadiske rocklegende brokker sig over lydkvaliteten i nutidens musik

Den 66-årige canadiske rocklegende Neil Young er ikke just imponeret over lydkvaliteten i nutidens. Det fortæller han til MTV News. "Jeg bryder mig ikke om det. Det gør mig bare sur. Ikke kvaliteten af selve musikken, men vi er i det 21. århundrede, og ikke desto mindre har vi den værste lydkvalitet, vi nogensinde har haft. Den er værre end på en 78'er (78 rpm-plade, red.). Hvor er vores genier? Hvad er der sket?" spørger den legendariske sanger og sangskriver, der for alvor brød igennem som solokunstner med albummet "Harvest" fra 1972.

"Hvis du er en kunstner og har skabt noget og du ved at masterbåndet er 100 procent godt, men forbrugeren kun får 5 procent, vil du så have det godt med dig selv?" fortsætter Neil Young og tilføjer: Dét vil jeg gerne gøre kunstnere opmærksomme på".

Neil Young udgiver i år selvbiografien "Waging Heavy Peace" på Blue Rider Press, der er det store forlag Penguins nye underselskab. Young tilslutter sig dermed rækken af aldrende rockikoner, der de seneste år har udgivet selvbiografier: Eric Clapton, Keith Richards og Steven Tyler.

I 2003 udgav Jimmy McDonough Neil Young-biografien "Shakey: Neil Young's Biography", der er baseret på interviews med Neil Young og hans nærmeste. Selvom Young i første omgang bidrog til bogen, endte han og Jimmy McDonoug i et juridisk slagsmål, da Young senere forsøgte at forhindre udgivelsen af bogen. Det lykkedes ham dog imidlertid kun at forsinke den.

Kilde:http://gaffa.dk/nyhed/56707

Til top Vis m.b.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m.b.petersen

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Lyd teknik af i dag, er af walkman generationen som har få ødelagde deres hørelse i en ung aldre.

Når man så også har musiker der er mere eller mindre døv. Så musik i dag er produceret af mere eller mindre døv personer,
det så i en coctel med pladeselskaber der ville tjene nogle hurtig penge, ved at udgive musiken på Mp3 format (gerne i en lav
bit-rate), ja så skal det gå galt.

Så musik blive i dag produset af og til walkman generationen, derved save pladeselskaber den gren de sidde på over, og vi få
så billige køb og smide væk musik (der tit kun kan holde en dag).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Så må vi høre om hans kommende album med Crazy Horse vil "lyde godt"

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Det handler hvor mange knapper og effekter en tekniker har til rådighed
Digitalt behøver ikke at være bedre end analog hvis det bruges forkert

Kasper/Lolland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give ham lidt kredit, for jeg undrer mig også over, hvor dynamikken blev af? Transienter i materialet er udjævnet via compression. Musikerne ofrer uger og måneder i studiet, blot for at pladeselskaber udjævner det hele til en walkman-venlig grød!

Neil Youngs musik har aldrig været beregnet for audiofiler, men hans "Unplugged" og for så vidt også "Sleeps With Angels" var ikke så ilde i indspilningerne!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

"Tonight´s the Night" er ubetinget hans bedst lydende og mest dynamiske indspilning af en LP/CD til dato (IMHO).

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Tja'e Der er vel, for så vidt, ikke noget nyt i den problematik!

Allerede i start firserne, var der mange der  brokkede sig! Bare tænk på Bo Hansson, fra Opus3, der postulerede at der havde været "40 års stilstand". - Og beviste det, ved at lave nogle optagelser der, stadig i dag, er på referenceniveau! Vel at mærke med rørbaseret udstyr fra før '65!!!

Men da vi "hifinødder" er en uddøende race, har vi ikke gennemslagskraft nok, til at påvirke konsumermarkedet... Take it, or leave it!!!

viennamahler
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Old_school

Bruger siden: 25 Februar 2009
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

En af de Niel Young plader jeg hørt meget da jeg var ung var 'On the beach' på vinyl.

Efterspurtge den i mange år på cd, men den kom først for nogle år siden, der står ovenikøbet 'first time on cd' på den. Lyden er meget ringe, med meget støj osv. Alligevel er den kilometer bedre end meget af det nye. Det nye er ringe fx. Kashmir. Havde en cd med Kashmir men smed den ud fordi lyden var så ringe. Komprimeret til ingenting.

Til top Vis viennamahler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af viennamahler

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da også mene, at Old ways er rigtig godt indspillet.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Den seneste, Le Noise, har en kanon lyd.

Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Neil Young er ikke ufejlbarlig, men han har helt klart en holdning til lyden. Stort set alle de cd'er han har udgivet i de seneste
vel næsten 20 år er udsendt som HDCD (det er der ikke mange andre kunstnere, der konsekvent har gjort...) og mange af
hans vinyler er ude på i 200 grams udgaver, der koster en bondegård (og ved ikke om de er så meget bedre end 140 eller 180
gram). Men han tænker på vinyltosserne.
Jeg har da også cd'er af hans, hvor lyden bestemt ikke er noget at skrive hjem om, men så tror jeg, det er et valgt, han har
taget. Nogle gange har pladeselskabet måske også lidt at skulle have sagt, selv når det handler om den fantastiske Neil Young.
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster

Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006
Sendt: 03 Februar 2012 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Håber det er ok med lidt bonus info... Le Noise er ikke hans seneste. Den er fra 2010. I 2011 kom "A Treasure", som godt nok
er et livealbum med primært hidtil uudgivne numre.
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster

Ivan Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved, er også flere CDèr med Mark Knopfler og Dire Straits udgivet i HDCD.

Jeg har flere gange lagt en nyindkøbt CD i afspilleren, hørt en trediedel for derefter at smide den i skraldespanden - og det var ikke musikken der er noget galt med, men lyden!

Nogle der ved lidt om, hvad man kan gå efter - HDCD, remastered eller noget helt andet - eller er det bare et spil i lotteriet, om der er gjort noget ud af lyden?

Er der mon nogle pladeselskaber, der fortjener lidt mere opmærksomhed end andre mht. god lydkvalitet...

Cambridge Azur 640 T
DALI suite 2.8
Til top Vis Ivan Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ivan Sten

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Det er jo også DANIEL LANOIS der har produceret den. Alt hvad han har fingerne og ørene i er fantastisk produceret og
lydmessigt helt i særklasse med masser af dynamik. Han er også Bob Dylans favorit producer. Hørte ham live et år på
midtfyn,og det var en oplevelse af de helt store
   Jens
Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Ivan Sten skrev:

Så vidt jeg ved, er også flere CDèr med Mark Knopfler og Dire Straits udgivet i HDCD.

Jeg har flere gange lagt en nyindkøbt CD i afspilleren, hørt en trediedel for derefter at smide den i skraldespanden - og
det var ikke musikken der er noget galt med, men lyden!

Nogle der ved lidt om, hvad man kan gå efter - HDCD, remastered eller noget helt andet - eller er det bare et spil i lotteriet,
om der er gjort noget ud af lyden?

Er der mon nogle pladeselskaber, der fortjener lidt mere opmærksomhed end andre mht. god lydkvalitet...

Du skal gå efter førstegangs udgivelserne. Det er i langt de fleste tilfælde dem med den bedste lyd/dynamik. Prøv at gå på
YOUTUBE og søg THE LOUDNESS WAR, så vil du få dig et mindre chock over hvor elendigt lyd der er på rigtig rigtig mange
remastered udgivelser. SÅ,køb hellere en brugt original udgivelse end en nyere/ny remastered udgave.

Jens
Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2012 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hamster skrev:
DKsoulman skrev:

Håber det er ok med lidt bonus info... Le Noise er ikke hans seneste. Den er fra 2010. I 2011 kom "A Treasure", som godt nok

Yep, ved det godt. Men nu regnede jeg ikke med arkivudgivelserne han (heldigvis) udgiver. Men Le Noise er hans senste "rigtige" nye album. Kan fåes på cd, dvd, BluRay, lp.

Ang. det HDCD. Det er en skam det aldrig rigtigt blev til noget. Tror heller ikke Neil Young bruger det mere.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Hamster skrev:
DKsoulman skrev:

Yep, ved det godt. Men nu regnede jeg ikke med arkivudgivelserne han (heldigvis) udgiver. Men Le Noise er hans senste "rigtige" nye album. Kan fåes på cd, dvd, BluRay, lp.

Ang. det HDCD. Det er en skam det aldrig rigtigt blev til noget. Tror heller ikke Neil Young bruger det mere.

HDCD er vist så godt som færdig ja, men tænk engang hvor nemt det egentlig ville være for dem, med de nye distributionskanaler.. 24 bit FLAC er vel nok den mest direkte "afløser", og det ville ikke kræve meget af selskaberne at tilbyde det som alternativ til Mp3.. Tror desværre bare ikke det bliver til det helt store, for som det jo allerede er blevet pointeret - vi er en uddøende race.. Som tingene ser ud i dag, skal vi vel være glade hvis vi får lov at beholde cd-kvaliteten....

//Allan

EDIT: Jeg læste SACD ikke HDCD - derfor indholdet af ovenstående...
Lidt offtopic - er jeg den eneste der synes at HDCD'er, hvis afspillet på grej der IKKE understøtter formatet, lyder en anelse lukkede i toppen??
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Hamster skrev:
DKsoulman skrev:

Det kan godt være at den seneste Niel Young : Le noise er udemærket produceret, men tilgengæld er den musikalsk helt til rotterne, og så er det sådan set ligegyldigt om den er fint produceret eller ej.

Men Niel Young har lavet mange gode albums og generelt har de haft en fin lydkvalitet, der er ingen "loudness effekt" her. Mange af Niel Youngs og Mark Knopflers soloalbums er med HDCD kodning, men det er ikke en kodning der har nogen stor betydning for der er ikke mange afspillere der understøtter standarden.

Men ellers er det vel helt op til den enkelte kunstner, hvordan musikken skal produceres, for de har jo naturligvis ejendomsretten til eget arbejde. Og hvis Anne Linnet vil sende en opsamlingsbox ud med et mix der passer bedre til en mobiltelefon, er hun da i sin gode ret til at gøre det, det betyder vel blot at det er væsentligt at kikke efter forskellige muligheder når vi køber musik. Og der er næppe nogen der køber musik fordi den er godt produceret, men der er givetvis nogle der lader være med at købe musik der er elendigt produceret, set fra en HIFI synsvinkel.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jeg hørte Harvest moon igår aftes og den lyder også godt. Det var godt nok på LP, men aligevel, den burde også lyde godt på CD.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Ivan Sten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Du skal gå efter førstegangs udgivelserne. Det er i langt de fleste tilfælde dem med den bedste lyd/dynamik. Prøv at gå på
YOUTUBE og søg THE LOUDNESS WAR, så vil du få dig et mindre chock over hvor elendigt lyd der er på rigtig rigtig mange
remastered udgivelser. SÅ,køb hellere en brugt original udgivelse end en nyere/ny remastered udgave.

Jens[/QUOTE]

Det vil jeg give et forsøg, og tak for tippet

Mvh Ivan

Cambridge Azur 640 T
DALI suite 2.8
Til top Vis Ivan Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ivan Sten

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum