| Forfatter |
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Karsten,
Så en fremragende live optagelse af Nulle og Verdensorkestret fra Jazzhouse på tv for et stykke tid siden, så den nævnte vil jeg bestemt checke - takker for tippet .
mvh
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej zaka,
Jeg synes det er synd de er så oversete, måske pga. navnet?
Købte oprindeligt CD'en fordi jeg er ret vild med den måde som Nulle håndterer en klarinet på, og jeg må sige at hverken han eller de andre musikere skuffer mig på nogen måde. Tværtimod, en fremragende performance med oceaner af sjæl.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, Nulle er genial på sin egen helt stilfærdige måde, efter min mening. Jeg var stor fan af Poul & Nulle's julekalender i TV .
Har ikke hørt Nulle's klarinet nok til at have en mening, men har læst andetsted at han er meget respekteret blandt andre jazzmusikere. Jeg husker specielt sangerinden fra optagelsen fra Jazzhouse.
Det var en optagelse hvor man tydeligt fornemte de ikke havde brug for de store armbevægelser for at fremhæve deres talenter - ikke så meget lir, de gjorde det bare.
mvh
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
zaka skrev:
|
Altså, Nulle er genial på sin egen helt stilfærdige måde, efter min mening. Jeg var stor fan af Poul & Nulle's julekalender i TV .
Poul & Nulle lavede en hel del geniale programmer, håber stadig på genudsendelser af nogle af dem.
Har ikke hørt Nulle's klarinet nok til at have en mening, men har læst andetsted at han er meget respekteret blandt andre jazzmusikere.
Det kunne jeg godt forestille mig, jeg synes ihvertfald han er god.
Jeg husker specielt sangerinden fra optagelsen fra Jazzhouse.
Det er Loise Albeck, tror faktisk hun og Nulle bor sammen.
Det var en optagelse hvor man tydeligt fornemte de ikke havde brug for de store armbevægelser for at fremhæve deres talenter - ikke så meget lir, de gjorde det bare.
Jep.
A Global Affair er ikke kun jazz, men dog meget jazz inspireret. Faktisk er der numre der kommer pænt over i andre stilarter også.
Hvis man kan lide traditionel jazz, går man dog ikke helt galt i byen. Desværre er det typisk en CD der skal bestilles, og det kan godt tage noget tid.
Karsten
mvh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo StudioSound,
Verdensorkestret er jo stjerne-godt - jeg er meget overrasket.
Har ganske vist ikke hørt din anbefaling, men lånte "C'est si bon" på biblioteket.
Optagelsen er rigtig lækker. Dejligt at kunne høre vejrtrækning og diverse klik lyd fra klarinetten. Det bliver mindre klinisk på den måde - mere liv .
Nulle's klarinet svinger helt vildt.
Genrebeskrivelse er umulig - her er alt fra Ellington, Tyrkisk musik, blues, Louis Armstrong og latin amerikansk. Det forunderlige er at man ikke bemærker de forskellige genreskift ;o).
Et soundtrack til en lun, vindstille og lys sommeraften hvor man kan mærke dagens sol og aftenens rødvin i kinderne .
mvh
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 23 April 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zaka,
Jeg forstår heller ikke at man ikke hører mere til dem, "Global Affair" er klart blevet en af mine favorit CD'ere.
Jeg har faktisk bestilt en stak eksemplarer, som jeg har tænkt mig at give som gaver til mine leverandører i udlandet. Desuden har jeg også bestilt "C'est si bon" som jeg glæder mig meget til at høre.
Det med genreskiftet er, som du selv nævner, utroligt at det kan gøres så elegant og på en måde at det alligevel hænger så flot sammen.
Og jo, Nulle kan bare håndtere en klarinet på fenomenal vis.
Du bliver garanteret ikke skuffet over "Global Affair"
Karsten
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nulle-jazz; er det ikke fifleri i een toneart (kryds for B) og islandske sweatere???
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Nulle-jazz; er det ikke fifleri i een toneart (kryds for B) og islandske sweatere???  |
|
|
Det vil jeg nu ikke mene... Nu falder de nævnte indspilninger jo også ind under genren "verdensmusik" som vel egentligt er et lidt diffust begreb. Jeg kendte faktisk intet til deres musik før jeg bestilte den første CD. Årsagen til at jeg købte den, er at jeg ret godt kan lide lyden af en god klarinet, og Nulle var den eneste jeg kunne komme på, som jeg vidste kunne håndtere en sådan, på overbevisende vis. Så var det jo bare dejligt at ende op med en indspilning i super kvalitet, med masser af dejlig musik....
Karsten
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zaka,
Nu fik jeg også selv hørt "C'est si bon" Der er jo en del gode numre. Dog vil jeg mene at "Global Affair" er en klasse bedre. Lidt mere spændende musik, og teknisk klart bedre.
"C'est si bon" lyder i mine ører lidt mere som en studie optagelse, hvor musikken ofte ikke hænger helt perfekt sammen. Desuden er slagtøjet en smule "papkasseagtigt" Optagelsen vil jeg give en 5-6 stykker på en skala fra 1-10. "Global Affair" ligger til sammenligning på noget der ligner 8,5 til 9 stykker.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok - så er der jo ingen vej udenom Global Affair  .
Jeg vender tilbage når jeg engang får den hørt...
mvh
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 06 Maj 2004 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørte den oppe hos Studiosound/ Karsten i går.
det er en fed skiv, måde som ren musik lytning, og som test plade. den er optaget uden den vanlige MTV reference, og de spiller fordi de kan lide det, og ikke fordi det står i en kontrakt, eller for at tjæne top-dollar.
desvære var det Johnny, der købe den sidste karsten havde = så må jeg jo selv til plade pusheren 
|
| Til top |
|
| |
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I forbindelse med Copenhagen Jazzfestival var jeg nede at høre Nulle & verdensorkestret (foranlediget af denne tråd!) på vandkunsten søndag.
Og jeg må sige, det var fabelagtigt godt. At høre Nulle spille Nocturne var en suveræn oplevelse. Ligeledes synes jeg guitaristen Carsten Lund spillede fantastisk på de mere latinske numre, hvor han virkelig fanger gløden fra Sydamerika. Og Louise Albeck synger også glimrende, omend forstærker/højttalerene ikke kunne følge med under "Crazy".
Efter pausen præsenterede de en cubansk percussionist på bongo. På trods af at han spillede godt, synes jeg ikke musikken efter pausen var så helstøbt. Det var lidt som gæsteoptrædenen opfordrede til for mange soloer, og dermed gik lidt af gruppens homogenitet fløjten.
Men, alt i alt en god oplevelse, og helt gratis (bortset fra 2 fadøl).
Mvh. Becker
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 13 Juli 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Tjek Nulle & Verdensorkestret "A Global Affair"
Fremragende optagelse, dygtige musikere og god musik (hvis man kan li' den slags)
|
|
|
Kan kun være enig!! Et fremragende orkester som jeg også havde den glæde at høre live til den netop genopstandne Sorø Jazz Festival(og hurra for det). Desværre var der et dårligt lydanlæg, som især var synd for Louises flotte stemme. Hun lyder klart bedre i mine Matin Logan!! Det skal også bemærkes at lydmanden sad BAG ved højtalerne!!! Nu var det jo lokale der frivilligt stiller op og arrangerer sådan en festival. Det gør de nok bedre næste år!!
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Zaka,
Nu fik jeg også selv hørt "C'est si bon" Der er jo en del gode numre. Dog vil jeg mene at "Global Affair" er en klasse bedre. Lidt mere spændende musik, og teknisk klart bedre.
"C'est si bon" lyder i mine ører lidt mere som en studie optagelse, hvor musikken ofte ikke hænger helt perfekt sammen. Desuden er slagtøjet en smule "papkasseagtigt" Optagelsen vil jeg give en 5-6 stykker på en skala fra 1-10. "Global Affair" ligger til sammenligning på noget der ligner 8,5 til 9 stykker.
Karsten
|
|
|
Her er jeg ikke helt enig med dig. "C'est si bon" er faktisk en live optagelse, hvorimod "A global affair" er en studie indspilning, og denne har fået lige en tand for meget igennem compressoren. Prøv at ligge mærke til hvor kraftigt den lyder i forhold til "C'est si bon", men de lyder bestemt godt begge to. "C'est si bon" er blot lidt mere ægte og dynamisk!
Hvis du kigger på coveret på "Cest sin bon" takker de faktisk Solsorten på "Old Folks" for dens medvirken på optagelsen. Det er da sødt
Men jeg er enig i at musikken er en tand bedre på "A global affair".
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 13 Juli 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er jeg ikke helt enig med dig. "C'est si bon" er faktisk en live optagelse, hvorimod "A global affair" er en studie indspilning, og denne har fået lige en tand for meget igennem compressoren. Prøv at ligge mærke til hvor kraftigt den lyder i forhold til "C'est si bon", men de lyder bestemt godt begge to. "C'est si bon" er blot lidt mere ægte og dynamisk!
Hvis du kigger på coveret på "Cest sin bon" takker de faktisk Solsorten på "Old Folks" for dens medvirken på optagelsen. Det er da sødt
Men jeg er enig i at musikken er en tand bedre på "A global affair".
[/QUOTE]
Det var pudsigt, "A Global Affair" lider på ingen måde under at være komprimeret, på mit grej?
Jeg giver da lige "C'est si bon" en chance mere, så kommer jeg med en eventuel revideret melding.
Karsten
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
callesoroe,
Jeg fik lige lyttet "C'est ci bon" igennem på ny....
Den er bestemt ikke så ringe optaget som jeg fejlagtigt fik omtalt tidligere. Tak fordi du lige fik min opmærksomhed rettet mod dette.
Stor undskyldning til Nulle og Co
Karsten
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Det var pudsigt, "A Global Affair" lider på ingen måde under at være komprimeret, på mit grej? [/QUOTE]
Hej Karsten!
Jeg har jo heller ikke sagt at den lyder dårligt!! Men den lyder KRAFTIGT i forhold til andre CD'er, og det tyder på et der er pillet lidt ved compressoren. Jeg ved godt jeg ikke kan blive fri for dem, men det var jeg nu helst .
Nu har jeg faktisk været inde at se Finn Olaffsons hjemmestudie. Han har selvfølgelig også en compressor, men hvis du lytter på hans produktioner, så forstår han at bruge den fornuftigt, så den ikke kvæler al dynamikken. Det kræver blot den rette mand bagved knapperne!!.
Igen. "A global affair" er slet ikke en dårlig indspilning. Tværtimod. Men jeg stejler altså bare en lille smule, når jeg FOR tydeligt kan høre en for kraftig brug af compressor.
Men tråden handlede jo i grunden om, at vi har et rigtigt godt orkester her i Danmak, nemlig Nulle og Verdensorkesteret. De fortjener bestemt en større udbredelse. Det må vi da håbe denne tråd kan bidrage til!!
|
| Til top |
|
| |
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop fået fat i en vinylskive med Nulle og Verdensorkestret. Det første nummer hedder "Speak softly love", og er et fedt nummer. Men, men, men. Det lyder grangiveligt som "Love theme" fra filmen Godfather.
Så ved lidt efterforskning fandt jeg ud af, at begge numre er skrevet af Nino Rota, og rent faktisk er det samme nummer. Min frygt var, at Carmine Coppola havde kopieret "Speak softly love". Men tydeligvis har han lånt nummeret, og det er da også krediteret Nino Rota. Han har nok fået et tilbud han ikke kunne afslå......
Bottomline er, at der er en lige linje mellem hullet i jorden, og muligheden for at vågne med et hestehoved i fodenden af sengen..... .
Mvh. Becker __________________ Mvh. Becker
|
| Til top |
|
| |