Forfatter |
|
Peterlh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa. Jeg mindes at jeg engang faldt over en hjemmeside med en laaang liste med alverdens forskellige albums og en rating af hvor god lydkvalitet der er på albummet (jeg kan ikke huske hvad kriterierne var). Nu vil jeg gerne finde den igen, men jeg kan ikke huske hvad den hedder og en søgning på google giver mig simpelthen ingenting. Jeg håber at en af jer nørder derude bag skærmen kender en sådan side og vil være flink og smide et link op. Tak.
|
Til top |
|
|
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke det er denne ;
www.dr.loudness-war.info
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det ligner søreme den. Tak skal du have.
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er rating for og hvad er refrerencen og hvem har lavet den? Hvilket udstyr er det bedømt på?
Kunne måske være mere interessant med kommentarer til værdierne. Måske er dette link interessant for dig: http://www.analogplanet.com
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer sig egentligt af at jeg fik Diana Krall - Live in Paris på cd til jul, og jeg blev helt blæst væk af lydkvaliteten. Det er nok den cd jeg har med bedst lyd, og nu er jeg blevet helt opsat på at finde mere fantastisk musik i en virkelig lækker kvalitet. Som gli- skriver, kunne det være meget interessant med kommentarer til de forskellige ratings. Jeg prøvede at søge på en række forskellige albums under "album reviews" på analogplanet.com, men det virker ikke til at der er så forfærdeligt mange anmeldelser
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fejl . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peterlh skrev:
Det kommer sig egentligt af at jeg fik Diana Krall - Live in Paris på cd til jul, og jeg blev helt blæst væk af lydkvaliteten. Det er nok den cd jeg har med bedst lyd, og nu er jeg blevet helt opsat på at finde mere fantastisk musik i en virkelig lækker kvalitet. Som gli- skriver, kunne det være meget interessant med kommentarer til de forskellige ratings.
Jeg prøvede at søge på en række forskellige albums under "album reviews" på analogplanet.com, men det virker ikke til at der er så forfærdeligt mange anmeldelser 
|
|
|
Prøv Hans Theessink & Terry Evans "Visions" på CD, en af de få jeg kender, hvor cd´en er langt bedre end lp´en (desværre) . Hvis den går lige så rent hjem som Diana Krall, skal jeg da gerne smide en liste med tilsvarende musikstil, hvor der er masser af headroom på. En go´ regel, uden at den er absolut 100% skudsikker, er at generelt holde sig langt væk fra alt hvad der står "Remastered" på . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, diverse lister med album-med-bedste-lyd skal tages med et gran (og ikke "grand" - den gamle korrekturlæser stak lige hovedet frem) salt. Diverse
forhold spiller ind, så som anlægget, der er benyttet, om der lyttes til lp eller cd og i hvilken version/udgave (har fx oplevet, at diverse audiophile og
remasterede versioner i mine ører lød dårligere end førsteudgaven - mine erfaringer hermed er dog "begrænset" til lp) samt personlige præferencer.
For så vidt angår sidstnævnte, kan det fx nævnes, at nogle foretrækker et sæde i koncertsalen tæt på orkesteret, mens andre gerne sidder noget
længere væk, hvilket bl.a. hænger sammen med, hvilken lyd, der foretrækkes. Begge dele lyder naturligt, men alligevel forskelligt i forhold til
placeringen i salen, hvorfor det vel i den forstand ikke kan siges, at det ene lydideal er mere rigtigt end det andet.
Så listerne kan være udmærkede inspirationskilder, men det er vigtigt at kende forudsætningerne og etablere sin egen referenceramme. Jeg mindes
også diverse direkte skårne lp'er fra 70'erne og 80'erne med fantastisk dynamisk lyd og stor imponatoreffekt, men dødkedeligt musikalsk indhold.
Disse plader fortalte dybest set ikke ret meget om anlæggets evne til at formidle musik, men var særdeles velegnede til at evaluere dets tekniske
formåen. Det hele skal jo i sidste ende helst balancere og gå op i en højere enhed.
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, Analogueman har givet mig lidt at tænke over.  @Boydk, jeg vil prøve den CD du nævner, og lige vende tilbage når jeg har hørt den.
|
Til top |
|
|
pac-man Udelukket fra forum

Dobb.prof. Pierre?
Bruger siden: 24 December 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diana Krall har en meget god og naturlig klang, samt rigtig god musik. Så kan godt forstå at du er glad for det album og lyden. Derimod så er albummet med Thessink fra Stockfish ikke naturlig i lyden, men lavet med imponator effekt.
Tror faktisk at alle Stockfish optagelser lyder godt på alt De har en meget unaturlig klang over sig. Musikken kan være ganske fed, men man skal forvente badeværlse-klang som jeg kalder det...
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
pac-man skrev:
Diana Krall har en meget god og naturlig klang, samt rigtig god musik. Så kan godt forstå at du er glad for det album og lyden. Derimod så er albummet med Thessink fra Stockfish ikke naturlig i lyden, men lavet med imponator effekt.
Tror faktisk at alle Stockfish optagelser lyder godt på alt De har en meget unaturlig klang over sig. Musikken kan være ganske fed, men man skal forvente badeværlse-klang som jeg kalder det...
|
|
|
Lyder ikke som om, du har hørt ovennævnte, der er nærvær, utrolig god definition af optagerummet, fremragende perspektiv op/ned/for/bag. Theessinks plader ved jeg lyder forskelligt, men ingen af de vinyler jeg er i besiddelse af ejer skyggen af den badeværelses (ja, sådan staves det )-klang, du beskriver. Måske på tide med et nyt anlæg???  (det var en joke) __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan se er Theessink albummet ikke Stockfish Records, men derimod Blue Groove.  Jeg har nu hørt et par numre fra cd'en Boydk anbefalede (en kammerat har albummet), og jeg er begejstret.  Boydk: Du må meget gerne smide den liste op du snakker om.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kommer engang i aften (efter fyraften  ) __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super.
|
Til top |
|
|
pac-man Udelukket fra forum

Dobb.prof. Pierre?
Bruger siden: 24 December 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
pac-man skrev:
|
|
|
Lyder ikke som om, du har hørt ovennævnte, der er nærvær, utrolig god definition af optagerummet, fremragende perspektiv op/ned/for/bag. Theessinks plader ved jeg lyder forskelligt, men ingen af de vinyler jeg er i besiddelse af ejer skyggen af den badeværelses (ja, sådan staves det )-klang, du beskriver. Måske på tide med et nyt anlæg???  (det var en joke)
|
|
|
Nu snakkede jeg heller ikke vinyl, men cd. Jeg vil dog gerne sige at jeg forvækslede det omtale album med et andet Thessing album.
Men jeg var ikke klar over at der ikke måtte være stavefejl eller gramatiske fejl her på H4A. Det UNDSKYLDER jeg meget for og skal nok fremover ladevære med at skrive herinde. For kan ikke garantere at det ikke vil ske igen!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nævnte "Visions" var/er også CD som jeg tydeligt skrev  Beklager da meget min form for humor   , kan nu heller ikke garantere for, at det ikke sker igen __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter! Det musik du efterspørger er det Diana Krall lignende eller er det bare alt musik i en lækker indpakning? Krall er jazz. Er det så mere jazz i
flot indpakning eller er det fuldstændig ligegyldigt hvilken genre bare der er lækker lyd? Jeg spørger nok mest fordi jeg synes at indgangsvinklen til
musikken er meget begrænsede og måske ville forhindre dig i at høre meget godt musik, hvor indpakningen måske bare er lidt anderledes. Efter 35 år
med musik må jeg indrømme, at god lyd ikke er så simpelt for mig mere. Jeg mener ikke at Diana Kralls plader af dem jeg har hørt lyder bare
tilnærmelsesvis lige så godt som eks. Deep Purple : Made in Japan. Indrømmet så er jeg heller ikke til Krall, men lyden er så meget mere det jeg
søger på Made in Japan. Musikalsk smag og behag ja, men også lydmæssigt smag og behag. Jeg ville nok snarere gå efter forskellige jazzplader når
du nu kan lide Krall. Der skulle nok være nogen som kunne få kæberne til at ramme gulvet med en intensitet i musikken som anlægget også skal
kunne formidle. Miles Davis, Ella Fitzgerald, NHØP osv.
Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydkvalitet er jo mange ting - eller en kombination af flere ting.
Hjemmesiden koncentrerer sig om det dynamiske område, eller mangel på samme. Dette kan være en indikator om god lydkvalitet, men der er flere
andre ting i det.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror også, at det Peter mente (ret mig hvis jeg ta´r fejl  ), var cd´er med indspilningskvalitet/styrke, stik modsat de cd´er der er anledningen til "Loudness War" uanset genrer  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|