Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Jethro Tull (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 April 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ovre i en anden tråd blev der snakket Tull:

kibri skrev:

Skal vi starte en Tull-tråd-..?

Ja tak!

Tull bliver jo dyrket med en fanatisme der lader selv de mest inkarnerede heayve rockere langt bagud.
Og det er svært at finde hovede og hale i deres temmelig mange skiver.

Jeg har kun Aqualung (den er jo god og behøver næppe nærmere introduktion), Too Old To Rock'nRoll - Too young To Die (som jeg faktisk ikke kan huske meget om; det er længe siden jeg har hørt den) og Crest Of A Knave (en 80'er-ting som jeg holder virkelig meget af - men det er nok fordi jeg ikke er rigtig Tull-fan )

I øvrigt var min introduktion til Jethro Tull en B-side på en Iron Maiden Maxi: En cover af Crosseyed Mary.

Hvad kunne man ellers finde på at anskaffe sig? Hvad bør man have?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 April 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Ho-Ho...

Tull er bare specielt - har altid været og bliver ved med det.

Frontfigur Ian Anderson er en meget karismatisk person, med en utrolig udstråling. Han er en fremragende komponist af stort set alle stilarter og skriver formidable tekster. Han har styret Tull med hård hånd i næsten 4 decader og der har været et stort bytten ud og rundt af musikere. Tror ikke det er her, at grunden til deres meget forskellige plader og stilarter skal findes - det hele foregår efter Andersons hovede, idéer og koncepter. Han har igennem årene udviklet en helt speciel "fløjteteknik" og mestrer et hav af instrumenter.

Mit første Tull lyt må være fra "Stand Up" fra 69. Har ikke været særlig gammel og det sagde mig ikke noget. Jeg konverteres først mange år efter, med "Heavy Horses" fra 78, som jeg slæbte hjem efter en plademesse. En søndag morgen er den dér: sidder med tårer i øjnene til nummeret "Heavy Horses" og må høre det igen og igen. Fabelagtigt. . Resten af pladen bliver langsomt slugt og er stadig min favorit Tull. Det samspil og den energi der bliver præsenteret her, har jeg aldrig hørt matchet.

Og herfra bliver der købt ind ALT med Tull bliver slæbt hjem - noget godt, andet... hreemmm...anderledes... I dag har jeg alle skiver + enkelte singler, rareities, og bootlegs samt alt hvad I. Anderson har lavet solo.

Hvad der skal startes med, er lidt svært. "Aqualung" (71)

bliver gerne betegnet som en rockklassiker, med en af de bedste guitarsoloer ever, af Barre. "Stand Up" (69)

med "Bourée" er et must have og en liveklassiker, der stiller krav til bassisten. "Thick As A Brick" (72)

er Tull´s første konceptalbum og kan være lidt svær at komme i gang med. Skal ejes alene pga. coveret... Der bliver stillet store krav til dit grej med denne plade; alle lagene skal åbnes før den, ja, åbner sig.... "A Passion Play" (73)

er meget svær. Den kræver meget af dig som lytter. Meget kompleks og lider måske lidt at det skulle gå stærkt med indspilningerne (oprindeligt inspillet i frankrig, men studiet og båndende brændte. Der var desuden dødsfald i gruppen, så det hele blev lavet færdigt i UK. Meget af originalmaterialet kan høres på dobbelt CD´en "Night Cap" (93)

- "Chateau D´isaster", hvor det er genskabt.) "To Old To Rock ´n´ Roll" (76) 

er igen et konceptalbum. Nem at gå til med nogle sange der sætter sig. "Songs From The Wood" (77) 

Songs From The Wood -- album cover

varslede nye tider i Tull. Anderson begyndte at interessere sig for landbrug og friluftsliv og det er i den grad smittet af på tekst og musik. Nærmest folkrock og usandsynligt fedt album. Stilen fortsætter på "Heavy Horses" (78),

Heavy Horses

hvor jeg mener at Tull topper. Umulige rytmeskift, og smukt sammesatte instrument-eksplosioner... Et super livealbum "Bursting Out" (78)

Jethro Tull  - Burstin Out Duplo

kommer herefter og kunne være et rigtig godt sted at starte. Fatter ikke at de evner at spille de numre live...?!? "Stormwatch" (79)

Jethro Tull - Stormwatch  CD album cover

er resultatet af Andersons interesse for meteologi. Stilen er mere slæbet og skarp, igen med nærmest ufattelig præcision bliver der leveret kvalitet. Så rammer vi 80-erne og Tull falder i synthlyd-fælden, som næsten alle andre bands. "A" (80)

Jethro Tull - A CD album cover

er gruppens klart dårligste. "Crest Of Knave" (87)

Jethro Tull - Crest Of A Knave  CD album cover

er faktisk helt OK og vandt en pris for årets bedste heavyrock-plade. Lidt akavet, men pladen er faktisk fin med det geniale nummer "Budapest", der ligeledes er en liveoplevelse der vil gøre dig søvnløs. I 1991 kommer "A Little Light Music",

Jethro Tull - A Little Light Music  CD album cover

der er en halvakustisk dobbelt live. Svær at finde på vinyl - ser man den, kræver det ikke at man tænker, den skal bare i posen. Nye versioner af alt det lækre, et mesterstykke.  

Der er menge flere end dem jeg nævner her - hvilken der vil vække dig, er svært at gætte. Tull er under alle omstændigheder, et unikt band ledet af en musikalsk genial hjerne, der er en af de helt store i rockmusikkens historie. 

Ian Anderson of Jethro Tull

http://www.j-tull.com/musicians/iananderson/

God Tull-læsning: http://www.progarchives.com/Progressive_rock_discography_BAN D.asp?band_id=418

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 21 April 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann,

Jeg har også Aqualung, men selve skiven er pist borte. Den smuttede nok i en brandert sidst i 80'erne.....

Derudover har jeg Live og Thick as a brick. Selvom jeg ikke har verdens dyreste anlæg (jf. Schelde's kommentar) holder jeg af Thick as a brick. Hvis den blot åbner sig endnu mere hvis mit anlæg bliver bedre, er det kun dejligt. Let tilgængelig er den ikke, og jeg kunne sagtens foretille mig Schelde har ret.

Skulle have hørt dem i ca. 1990 i Skive, men måtte melde fra på grund af sygdom. Mine venner som var der, taler stadig om den koncert!!

Mvh. Becker

Til top Vis becker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af becker

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Du skal endelig også tjecke 'Minstrel in the gallery' ud, imho noget af det bedste sammen med 'Songs from the Wood' Tull har lavet, titel sangen(Minstrel in the gallery) er noget af det fedeste progressive hard rock der kan opdrives.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 April 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for den fine gennemgang - blev læst med stor interesse .

Jeg kender som skrevet i en anden tråd ikke Jethro Tull særlig godt. Udfra det jeg har hørt har jeg et indtryk af at det er noget folk-rock inspireret noget... er det helt galt ?

mvh 

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 22 April 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej zaka...

Tull er alle genre og ligner alligevel ingen.....

De tre første, til og med "Benefit", er rock-blues, som så meget i den tid. De samme numre blev spillet på de engelske klubber. Der er dog Ian´s fløjte til forskel. Allerede her blev "one-leg-standing-man" opfundet og publikum krævede ham hver gang. Han skulle havde stået urokkeligt på ét ben i en 25 min. udgave af "Burée", i KB-hallen i ´69 !! 

Fra "Aqualung" bliver det noget hårdere, mere tråd og teksterne får ny dybde. Med "Thick As..." begynder konceptperioden og det progressive træder i kraft. En klassiker i progrock genren. "Minstrel In...." er et hardcore Tull-fan album - noget rodet og usammenhængene for den nye lytter, men en perle rent musikalsk, som exciter skriver. 

"Living In The Past" (72) er en dobbelt LP fyldt med små smukke/sjove melodier. Mange B-sider og radiotunes er herfra. Kopieret af mange bands fremover... Skiller sig helt ud fra konceptalbums´ (samtidigt et af de største pladekøbsscoop jeg har begået: white label i org. laethercover for 100.- !!!) 

"War Child" (74) skiller sig også ud fra denne periode ved at have adskilte numre. Det progressive ligger dog på lur. Det er her det flotte "Skating Away On The Thin Ice Of The New Day" er med.

Så er vi fremme hvor folk-lyden slår igennem. Det er stadig progrock men mere melodisk. Fra 1977 - 1979 er dette det drivende.

I 1980 med "A" er det ikke helt lagt på hylden, ligger langt væk. Men der går elektronklang i det. Hørte den den anden dag - ikke så skidt som husket, men et klart tilbageskridt rent musikalsk. Herefter er det ikke så spændende.....

Forsøg med havd du kan finde fra 60´- og 70´erne.

Håber det var til hjælp.

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv "Aqualung", "A Passion Play", "Thick As A Brick", og "This Was" - Jeg er meget glad for dem alle sammen og hører dem ofte. Der er ikke meget musik jeg kender til der minder om det på nogen måde.
Alle er selvfølgelig på vinyl.

Ud over det har jeg "Songs From The Past" på cd. (er rettet i senere indlæg)

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 April 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Takker igen - meget læseværdigt .

Var på musikbiblioteket i dag og faldt over Aqualung. Den kommer med på arbejde i morgen.

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 22 April 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hej...

P. Simon - "Songs From The Past" ? Er det en opsamling?

zaka - God fornøjelse! Det kan meget nemt være den der sætter det hele igang. Den er både typisk Tull og så ikke  - giv det tid...

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 April 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hi Zaka blev ved at spørge, det er lige vand for Mr Schelde. Kan huske før jeg kendte ham at jeg et eller andet sted skrev at jeg havde genanskaffet Songs from the Wood fordi billedet på bagsiden er en smuk SME arm svævende over rillerne på en træstub - JEG FIK ORDRE OM OGSÅ AT SPILLE DEN.

Der er intet så inspirerende som musikalske forbilleder og helte

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Sendt: 23 April 2004 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Hej...

P. Simon - "Songs From The Past" ? Er det en opsamling?

zaka - God fornøjelse! Det kan meget nemt være den der sætter det hele igang. Den er både typisk Tull og så ikke  - giv det tid...

Songs from the past er en opsamling som Tull selv har konstrueret. Men den er på sin vis orig. eftersom jeg mener at der er visse tidligere ikke udgivede numre på - visse live. Og så er den udgivet forholdsvis tidligt i forløbet - sommeren '72. lige efter "Aqualung".
Det var det første Tull jeg hørte - og gjorde mig hooked.

Nu er jeg lige vågnet og har tænkt mig lidt om - Albummet hedder ikke "Songs from.....", men "Living In The Past". Ultra flovt eftersom jeg stort set kan udgivelsesdatoerne på næsten samtlige Tull albums.

Er her nogen som har en vinyl-version af "Stand Up" - hvor i bandet foldes ud når man åbner coveret?
Det er en af deres bedre pladere hvis man synes om deres tidligere arbejde.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 23 April 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hej P.S.

Ohhh!.....dét forklarer en del. Var ved at søge nettet sønder og sammen; "den måtte da være der, havde aldrig hørt om "Songs From The Past", var det mig?...." Det er denne du tænker på:

Jethro Tull - Living In The Past  CD album cover

Ser den ikke som en opsamling, grundet de mange "outtakes".. 

Og nej, intet er flovt efter min kommentar i "Sprængfarlig i KbH" - tråden i går.

Ja - jeg har samtlige på vinyl frem til nogle sen-´80 bootlegs, bl.a. "Stand Up" org. UK. Er der nogle der ligger inde med "Roots To Branches" (95)

Jethro Tull - Roots To Branches  CD album cover

på vinyl, er jeg interesseret....!?

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej, har lige siddet og hørt første side på denne skive jeg fandt i
weekenden. Kan huske jeg ikke forstod Tulls musik i 70'erne men nu
er det bare guf guf. Det var en stor overraskelse at sætte denne
skive på specielt det nummer sidst på side 1 hvor trommer og fløjte
spiller op til hinanden.

Og så var det lige jeg opdagede denne tråd også. Fedt med alt den
info her i tråden. Mere Tull til mig. Til jer der ikke kender dem eller
måske som jeg ikke syntes at det var noget dengang i 70'erne. Giv
dem så lige et genlyt.

Det var denne her jeg lige lyttede side 1 på:

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

"..og tak til jethro tull for ikke at udgive et album i år, således at vi kunne vinde."

metallica.

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 August 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jamen jamen en Tull tråd - den skal da fyres op under

Desværre er det efterhånden længe siden det sidste "rigtige"tull album kom på gaden, når man ser bort fra div.jubilærums opsamlinger og div. soloudspil fra Ian Anderson og Martin Barre som absolut også altid er en fornøjelse. Men et nyt Tull album er altid noget specielt bla. fordi man sjældent ved hvor de nu her bevæget sig hen. Hva fa... er nu det for noget - øv hvorfor spiller de nu ikke ligesom på Heavy horses - catfish rising eller ............ er ofte den første reaktion for sjældent sidder den i øret ved første lyt.
Musikken er umiddelbart  ikke lettilgængelig (det er der dælme også nok af)  den/de/han kræver opmærksomhed af lytteren men giver så også mindst 10 fold tilbage.

Kibri - grunden til at du syntes at albummet A stikker lidt ud , kunne måske være at det oprindeligt skulle have været Andersons  første soloalbum, deraf titlen.

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 August 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

først en tak til KIBRI for et informativt og engageret indlæg med link!

"standup" fra 69 byder på bla "bourre" som idag nærmest er jt`s varemærke - og "we used to know" der stadig kan gi mig gåsehud og blanke øjne..

"benefit" fra 70 er mere rockorienteret,men er folkrock med psykedeliske islæt,og tydeligt britisk.

"thick as a brick" fra 72 var et langt nummer fordelt på 2 sider lp - svært tilgængelig symfonisk rock,med akustiske passager,men i den grad indsatsen værd.

"a passion play" i 73 der som "thick as a brick" er et 2 sider langt nummer,og om muligt mere kompleks symfonisk rock,med en weird tekst..

jumper til "a little light music" der for mig rummer essensen af JT - et dobbelt livealbum,optaget under en 2 år lang turne - hvor musikerne tydeligt er blevet ældre,uden det på nogen måde hæmmer spilleglæden..og eneste elektrisk instrumentering er singleguitar og orgel - must have!!

kan se blækket og blikket løbe,så inden indlægget bliver for langt,ønsker jeg kun men stærkt - at i der ikke har stiftet bekendtskab med jethro tull - omgående indhenter det forsømte.

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 18 August 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Ovre i en anden tråd blev der snakket Tull:

Hvad bør man have?

Thick as a brick !
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

This Was.                                                                                                           10/68

·         Stand Up.                                                                                                         07/69

·         Benefit.                                                                                                              04/70

·         Aqualung.                                                                                                         03/71

·         Thick As A Brick                                                                                                  03/72

·         Living In The Past.                   Studie/live.     2 lp                                         07/72

·         A Passion Play.                                                                                                 07/73

·         War Child.                                                                                                        10/74

·         Minstrel In The Gallery.                                                                                   09/75

·         Too Old To Rock”n”Roll Too Young To Die.                                                 03/76

·         Songs From The Wood.                                                                                  02/77

·         Heavy Horses.                                                                                                 04/78

·         Live- Bursting Out.                                           2 lp                                         11/78

·         Stormwatch.                                                                                                    09/79

·         The Broadsword And The Beast.                                                                   04/82

·         Underwraps.                                                                                                      09/84

·         Crest Of A Knave                                                                                            09/87

·         Rock Island.                                                                                                      08/89

·         Live At Hammersmith “84                                                                               11/90

·         Catfish Rising.                                                                                                    09/91

·         A Little Light Music.               Live in Europa              2 lp                              09/92

·         Night Cap.                              Unreleased Masters  2cd                              11/93

·         In Concert.                                                                                                        06/95

·         Roots To Branches.                                                      2 lp                               09/95

·      J-Tull.Com                                                                                                             08/99 

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Så er chancen der for de hurtige, få billetter til Jethro Tull acoustic tour, i Amager bio. Man. 27/11 kl.20.00.

http://www.j-tull.com/

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Hej P.S.

Ohhh!.....dét forklarer en del. Var ved at søge nettet sønder og sammen; "den måtte da være der, havde aldrig hørt om "Songs From The Past", var det mig?...." Det er denne du tænker på:

Jethro Tull - Living In The Past  CD album cover

Ser den ikke som en opsamling, grundet de mange "outtakes".. 

Og nej, intet er flovt efter min kommentar i "Sprængfarlig i KbH" - tråden i går.

Ja - jeg har samtlige på vinyl frem til nogle sen-´80 bootlegs, bl.a. "Stand Up" org. UK. Er der nogle der ligger inde med "Roots To Branches" (95)

Jethro Tull - Roots To Branches  CD album cover

på vinyl, er jeg interesseret....!?

Har også "Songs From The Past" på Lp, fantastisk skive, har også en del andet Jethro Tull, det er fantastisk specielt musik!

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes