Forfatter |
|
SilverLine Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum
Jeg har fået mig en pladeafspiller. Og skal derfor have lidt at afspille. Jeg har en brugt Lp med Dire Straits - Brothers in arms. Har så ved min søgning rundt på nettet, set at den kan købes som 180grams vinyl. Er lydkvaliteten nævneværdig bedre på denne udgave, end den almindelig LP udgave ? Og hvad med nogen af hans andre albums som også kan fåes som 180 gram ? Kan jeg samligne det med 24bit vs. 16 bit fra den digitale verden ??
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 321
|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har Dire straits Brothers in arms på almindelelig vinyl, 180gram og på sacd, den 180 gram er klart den bedste.
Der er mere ro i lyden og det hele lyder bare bedre på den 180gram vinyl.
Jeg er ikke klar over hvor meget forskel der er hvis pladespilleren ikke er så god som min Linn LP12.
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det
|
Til top |
|
|
Hamster Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes der er gået lidt inflation i det med 180 gram eller endnu tungere vinyler. Kender ikke den udgave, der spørges til, så snakker generelt. Tror ikke vægten i sig selv har ret mange procent at sige for lyden. Det handler mere om den rigtige mastering og om kvaliteten af selve presningen og ikke lige, om der er 120, 140, 160, 180 eller 200 gram vinyl.
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror heller ikke at vægten alene gør det, men den org. vinyl er ret tynd.
Der 180 grams vinyl er mere stiv og er af jomfru vinyl, derfor er der mindre baggrundsstøj og sus
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
der kan jeg ikke hjælpe dig med hvordan den lyder, har den normale 180 grams vinyl
|
Til top |
|
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
k.s.p skrev:
Tror heller ikke at vægten alene gør det, men den org. vinyl er ret tynd.
Der 180 grams vinyl er mere stiv og er af jomfru vinyl, derfor er der mindre baggrundsstøj og sus |
|
|
A'hva' er den lavet af?!!!!!!
|
Til top |
|
|
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det skal nok tages med et gran salt 180 g, cd eller lp, jeg har dem alle og den bedste i mine ører er den sidst indkøbte cd remasteret "forbandet ord" måske det også handler om hvilket setup de bliver spillet på.
M.v.h.
|
Til top |
|
|
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mig er alle vinyl udgivelser jeg har hørt af Brother in arms elendige. Værst er dog min nye 180g udgave.. De bedste Dire Straits plader er de første, og især den første. Men ellers vil jeg nok foretrække Brothers in arms på CD. NYE 180g plader er 99% af elendig presning, og remastret, som gør at de er støvsuget for dynamik. Du kan finde de gode vinyl tryk fra dengang de vidste hvordan man lavede vinyl, i div gernbrugsbutikker, til 5-10kr pr stk. Med lidt træning og erfaring finder du ud af hvilke labels og årgange der muligvis lyder furnuftige, eller fantastiske.. Som regel er gl. 1st edition langt at foretrække, men det kræver lidt indsigt i hvordan pladerne er mærkede.
Held og lykke med søgningen..
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du den omtalte første udgave på LP? For så kan jeg tjekke op med om det er den brugte jeg har liggende. (Kendetegn)
Jeg har den også på CD, og den første jeg fik var nemlig den remastered udgave desværre. Var så heldig at finde den første udgave (1985) brugt på dba, og den er en del bedre ja.
Kørte begge igennem audacity. Og den remastered led en del af "the loudnes war"
Havde en forhåbning om at det samme ikke var gældende for LP'en.
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
For mig er alle vinyl udgivelser jeg har hørt af Brother in arms elendige. Værst er dog min nye 180g udgave.. De bedste Dire Straits plader er de første, og især den første. Men ellers vil jeg nok foretrække Brothers in arms på CD. NYE 180g plader er 99% af elendig presning, og remastret, som gør at de er støvsuget for dynamik. Du kan finde de gode vinyl tryk fra dengang de vidste hvordan man lavede vinyl, i div gernbrugsbutikker, til 5-10kr pr stk. Med lidt træning og erfaring finder du ud af hvilke labels og årgange der muligvis lyder furnuftige, eller fantastiske.. Som regel er gl. 1st edition langt at foretrække, men det kræver lidt indsigt i hvordan pladerne er mærkede.
|
|
|
Bortset fra det er du glad nok  måske handler elendigheden mere om hvorvidt Brothers in arms egentlig er særlig godt i forhold til de gamle? Smag og behag. Jeg har masser af gamle travere på 180 gr vinyl i fremragende kvalitet. Samtidig lyder flere af de alm. vinyler fra gamle dage også godt. Jeg skal ikke sige om det ene er bedre end det andet. Skulle jeg købe den selv gik jeg nok efter standard udgaven i vinyl. På cd har den aldrig været en åbenbaring for mig, men det kan skyldes min manglende begejstring for dette album. Heldigvis hænger oplevelsen sammen af flere ting. Guld kan købes for dyrt. Om Brothers in arms er flere hundrede kroner værd på 180 gr må være op til dig.
|
Til top |
|
|
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu hellert ikke den bedste Dire straits, on every street er langt bedre i mine ører.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
SilverLine skrev:
Har du den omtalte første udgave på LP? For så kan jeg tjekke op med om det er den brugte jeg har liggende. (Kendetegn)
Jeg har den også på CD, og den første jeg fik var nemlig den remastered udgave desværre. Var så heldig at finde den første udgave (1985) brugt på dba, og den er en del bedre ja.
Kørte begge igennem audacity. Og den remastered led en del af "the loudnes war"
Havde en forhåbning om at det samme ikke var gældende for LP'en.
|
|
|
Det samme er gældene for nyere LPer.. De fleste af mine LPer er pakket væk lige pt, så kan detsværre ikke kontrolere. I grove træk er der ikke lavet rigtig fed vinyl efter ca 1983 +-
Analog optaget analog mastret, eller mangel på mastring samt analog afspilning, kan være fantastisk, men blander man analog og digital syntes jeg man får alt det værste fra begge formater,
så jeg foretrækker gl musik på vinyl, og nyere musik på CD.
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes at der er lavet meget møg ved at trykke elendige optagelser på 180g, men man lærer med tiden at sortere det fra bl.a ved at vælge pladeselskab og hvem der trykker pladerne. De senere år er der kommet meget super godt der både er remasteret på den ene og den anden måde, samt på super vinyl moderne og meget støjsvagt. Prisen er varierende meget afhængig af pladeselskab.
eksempler: Paul Simon - Graceland i den originale 1982 vinyl er fin, men prøv den seneste 25 års jub udgave - WAUW - det er nat og dag i forskel. Pink Floyd - Dark side of the moon - den originale er super, har en 180g mellem tids som ikke når den til sokkeholderne, den sidste 180g ano 2012 - kanon presning og lyd der slår den originale med flere længder. Dire Straits - de 4 første på 180g - alle kanon Bros. in Arms den seneste 180g på 2 LP'er - slår den originale stort.
Man kan ikke sige at nye moderne optagelser er bedre på cd eller digital medie, det er meget afhængig af kunstner og produktions selskab. Der findes rigtig meget udynamisk optagelser på cd, der er næsten totalt fladt, så er det bedre at købe dem som download i høj opløsning.
Pas på med vinyl på eBay og billig priser - tjek plademærke, vægt, omdr. osv. - hos nogle plademærker kan man købe flere kvaliteter af samme plade titel - at du sammenligner æbler med æbler.
Så brug hovedet når du handler både cd, download og vinyl.
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du så nævne nogen gode plademærker og pladeselskab er når vi snakker vinyl jeg kan gå efter ?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silverline...
Det er edderma´ne´me nogle "brede" spørgsmål, du stiller  , Jeg kan da godt smide et par plademærker som f. eks. "Nonesuch" eller " Three Blind Mice" som altid laver total superkvalitet, men de indspiller med al sandsynlighed ikke den slags musik, du gider høre  . Find det musik, du ka´ li´. Hvis det findes på 180g, så check ud på nettet omkring tilblivelsen. Hvis det er fra de originale mastertapes, og en eller anden i den sammenhæng kendt person har stået for den nye mastering, kan du være sikker på, at det findes at læse mere end et sted på "nettet". Så undgår du også de skrammel-releases, hvor det "bare" er en eller anden lo**e-digitalmaster, der ligger til grund for vinyludgaven.
Er ikke sikker på dette, men et fremragende album som Hans Theessink & Terry Evans "Visions" lyder aldeles fantastisk på CD, vinyludgaven er direkte elendig. Da jeg første gang hørte den på CD var der ingen tvivl, den måtte jeg ha´ på vinyl. Hørte den så hos en "kammi", og så skulle jeg ikke ha´ den på vinyl længere  , så det er somme tider et "spil på lykkehjulet", om man er heldig eller bliver taget i r***n __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
stridsvognen skrev:
Fandt min ynglings Dire Straits / Dire Straits. Den er fra 1978 på Vertigo 6360 162
|
|
|
Hvis det nummer indikere årgang/presset er det den samme jeg har.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er det heder den der blev trykt igår også.. Så det er lidt svært.. Og jeg kender ikke systemet i matrix nr på de plader.
Jeg køber dem når jeg falder over dem, og lytter den op mod den jeg har, eller den jeg har jeg foretrækker, og derefter får den en plads i reolen eller i skraldespanden.
|
Til top |
|
|