Sendt: 18 Juni 2013 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg havde alderen til det, blev jeg desværre aldrig sluppet løs i en legetøjsbutik. Nu ved jeg, hvordan det føles!
For ca. £ 80 har jeg anskaffet en box med 60 cd'er med optagelser fra stereoens barndom, dvs. fra ca. 1954 til begyndelsen af 60'erne. Plademærket er RCA, der lavede utallige optagelser i en serie, de kaldte Living Stereo. Tilbage i 60'erne og 70'erne købte jeg nogle få af dem, men RCA satte nærmest rekord i dårlige presninger.
Nu har jeg så fået fat i de fleste af dem i en (stor) box. CD-erne er nænsomt restaureret, nogle af dem har været udgivet som SACD, nogle er udgivet på 180 g vinyl.
Indholdet består for langt størstedelens vedkommende af klassisk musik, men unægtelig i nogle ret suveræne indspilninger.
Som hovedregel benyttes Boston Symphony Orchestra med franskmanden Charles Münch som dirigent. Han var om nogen ekspert i fransk musik, som spilles med både indsigt og elegance, bl. a., hvad der nok stadig anses for den bedste indspilning af Saïnt-Saens' symfoni nr. 3 (orgelsymfonien) fra 1959. Forrygende udgave. Ravels Daphnis et Chloè fra 1955 og Bolero. Berlioz' Symphonie Phantastique, Dvoráks og Waltons cellokoncerter
Chicago Symphony Orchestra og den ungarske dirigent Fritz Reiner leverer også pragtfuld musik. Chicago havde tidens bedste messingblæsere.
Reiners repertoire var mere centraleuropæisk, bl. a kendte Reiner Bela Bartok og der er nogle rigtig gode indspilninger af koncert for orkester og musik for strygere, slagtøj og celeste.
Richard Strauss er overvældende repræsenteret. Bl.a. med Also Sprach Zarathustra,og den til stadighed bedste indspilning af Mussorgskys Udstillingsbilleder.
Så er der alle de kendte - og nogle af de sjældnere spillede violinkoncerter med Jascha Heifetz.
Opera af Puccini, bl. a. la Bohéme og Turandot med bl.a. Anna Moffo og Jussi Björling Jeg har hørt det meste, og jeg er særdeles positivt overrasket. Jeg har IKKE hørt pladen med Mario Lanza eller en hel cd med marcher.
Kan du lide klassisk musik, og har du midlerne, er der ingen grund til betænkelighed.
__________________ mvh
Jens-B
|