Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Hvorfor dårlig lyd?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Fordi det er meningen?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
4 [4,60%]
53 [60,92%]
30 [34,48%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chrhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er så mange pladeindspilninger så ringe? Laver man med vilje "dårlig" lyd? Tag nu en moderne rock plade som Everything Glows med D-A-D. Den plade er meget overstyrret og grumset i lyden. Den plade vil lyde dårligt på næsten alle anlæg i den bedre end. Hvorfor er så mange pop/rock og især heavy indspilninger SÅ dårligt produceret?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

95% af alle musikkonsumenter har et l****-anlæg og har aldrig hørt en ordenlig plade gengivet bare nogenlunde ordenligt!!! Hvis de havde det, ville de også kun købe ordenligt producerede plader og så var der intet marked for low-end musik!!! Hvor dygtig er nu lige den almindelige "upcome", er musikken noget som huskes bare 5 år ud i fremtiden??? Har de så krav på en ordenligt produceret plade??? De fleste unge kan jo sagtens nøjes med en tarvelig kopi eller værre endnu; en MPEG-version gaflet på nettet!!! Ergo: Pladeproducenter giver ikke folk mere end de beder om, derfor er der også et lille marked for audiophile udgivelser og det er her dette forums medlemmer bør vælge deres musik; der ofres ikke en high-end version af en gammel traver, hvis ikke musikmaterialet er helt i orden, heldigvis!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

jeg vil sige at jeg har nogle rigtig gode og meget rene heavy indspilninger i min samling af nyere dato, så min slutning må være dårlige producere

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jo bedre anlæg, jo flere plader lyder godt! Så måske er der for mange båt - dyt - og trut speakere derude. Kunne det være årsagen? - Jeg har stort set ingen problemer med dårlige plader nu.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Jo bedre anlæg, jo flere plader lyder godt! Så måske er der for mange båt - dyt - og trut speakere derude. Kunne det være årsagen? - Jeg har stort set ingen problemer med dårlige plader nu.

Hvad har du så fået af højttaler SES? Kom ellers gerne med en lille liste over gode og ikke båttende, eller pruttende HTere. Det ville jo være rart om man engang kunne få sig en pruttefri højttaler.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 15 Juni 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Kom nu SES. Hvad har du??

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Kom nu SES. Hvad har du??

Du kan nok finde informationen her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11163&P N=1

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke kun rock/heavy afdelingen som har problemer med kvaliteten af deres optagelser, faktisk er det størstedelen af musikbranchen og efter min mening en af årsagerne til at MP3 download og cd kopiering er blevet så udbredt som det er. Hvis man har anlægget til det, vil man sagtens kunne høre forskel på en brændt cd og en kopi, hvis ellers kvaliteten af originalen, altså selve optagelsen er i orden. Flere af Metallica´s albums har rimelig lyd på CD og samtlige Guns N´Roses er også ganske gode men ellers svinger kvaliteten godt nok skræmmende meget til det negative.

MVH

Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

måske fordi det er bedre det lyder godt på fru jensen's ghettoblaster end

super godt på hr hansen's high-end set up,her er det nok det store flertal

der bestemmer

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Det er nu heller ikke fordi deres forsøg på at kopisikre deres cd'er har givet en bedre lyd!... Min mor købte for nylig en cd hvor det lød somom man sad i en container, fordi der var kopibeskyttelse på den. Og det var ikke bare hendes Sony cdafspiller der var skyld i det! prøvede det også i computeren, som godtnok skulle bruge en speciel player, men det lød på samme måde! Og den ville slet ikke spille i min NAD 512'er
Men hun fik den byttet kvit og frit, fordi de havde solgt hende den som værende en cd, men det er de jo rent faktisk ikke...

Synes istedet de skulle ta alle de penge de bruger på at jagte fildelere, og forske i hvordan de ellers kan genere lytteren, ved at gøre lyden endnu ringere med en masse forskellig kopibeskyttelse på deres cd'er. Og så istedet bruge pengene på at lave ordentlige indspildninger og ordentlige kopier, så det rent faktisk også kan betale sig rent lyd messigt at købe en rigtig cd!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Og omvendt, kan det virkelig være rigtigt at musikken bliver bedre på et ghettoblaster-anlæg når den f.eks komprimeres ?

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Det er nu heller ikke fordi deres forsøg på at kopisikre deres cd'er har givet en bedre lyd!... Min mor købte for nylig en cd hvor det lød somom man sad i en container, fordi der var kopibeskyttelse på den. Og det var ikke bare hendes Sony cdafspiller der var skyld i det! prøvede det også i computeren, som godtnok skulle bruge en speciel player, men det lød på samme måde! Og den ville slet ikke spille i min NAD 512'er
Men hun fik den byttet kvit og frit, fordi de havde solgt hende den som værende en cd, men det er de jo rent faktisk ikke...

Synes istedet de skulle ta alle de penge de bruger på at jagte fildelere, og forske i hvordan de ellers kan genere lytteren, ved at gøre lyden endnu ringere med en masse forskellig kopibeskyttelse på deres cd'er. Og så istedet bruge pengene på at lave ordentlige indspildninger og ordentlige kopier, så det rent faktisk også kan betale sig rent lyd messigt at købe en rigtig cd!

Det er nu næppe kopisikringen der er skyld i at din mors plade lyder som den er indspillet i en container, det er mest sansyndlig bare produktionen der er sådan.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

SES. skrev:

Og omvendt, kan det virkelig være rigtigt at musikken bliver bedre på et ghettoblaster-anlæg når den f.eks komprimeres ?

Ja da, jeg ville nødigt spille et demobånd der ikke var komprimeret på en chettoblaster, DE små højtalere i en chettoblaster ville ikke overleve det.  

chrhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Er der nogle her på siden, som arbejder som lydmænd på prof. plan?

Krede :)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilslutte mig folkene herinde der kræver bedre udgivelser! Sjældent er jeg blevet så skuffet, som over Metallicas seneste plade St. Anger. Hele vejen igennem lyder det som en 96Kbps mp3 fil... Mudret og ligegyldig lyd... Er holdt helt op med at høre den, da det irriterer mig grænseløst hver gang jeg satte den på... Den er vist også kopibeskyttet på alle måder, hvis det altså har noget at sige...
Til top Vis Krede :)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krede :)

chrhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Krede :) skrev:
Jeg må tilslutte mig folkene herinde der kræver bedre udgivelser! Sjældent er jeg blevet så skuffet, som over Metallicas seneste plade St. Anger. Hele vejen igennem lyder det som en 96Kbps mp3 fil... Mudret og ligegyldig lyd... Er holdt helt op med at høre den, da det irriterer mig grænseløst hver gang jeg satte den på... Den er vist også kopibeskyttet på alle måder, hvis det altså har noget at sige...

Ja, det må jeg give det ret i. At forlange penge for sådan en dårlig lyd, er ikke rimeligt. Hvis St. Anger skulle koste hvad lyd og musik var værd, skulle den koste ca. 50,- og ikke en nikkel over.

BURN BOB ROCK BURN  

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Juni 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Mode - helt klart. Ligesom gated reverb på trommer i 80'erne.

Og fænomenet forsvinder igen!

Når man indspiller en plade er det naturligt at holde ens egen lyd op til andre kunstneres plader, som man accepterer som indeholdende en reference lyd for den pågældende genre (hvorfor tror i alt lyder så ens). Og når så musikerne og producerne finder ud af at den ikke lyder lige så højt, så tager man konsekvensen og går på kompromis med kvaiteten - fordi man ønsker at opnå en bestemt sound. Og bestemt ikke lyde lavere end ens konkurrenter - det gælder jo om at være den største og stærkeste

At det så er helt hul i hovedet er så en anden sag. De kunne f.eks bare få kunderne til at dreje volumen potmeteret 10 grader med uret...

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Tænk på hvordan størstedelen af pladekøberne eksponeres for musikken - gennem radio og fjernsyn!!! - Og af en eller anden grund, så lyder de ting, der lyder udemærket gennem en radio eller et fjernsyn, altid rigtig dårligt når de bliver spillet på et ordentligt anlæg. Jeg tror personligt det er er den uhæmmede og overdrevne brug af kompressere der er årsagen til problemet. Al dynamik og liv forsvinder til fordel for en stor grå monoton masse af lyd.

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Hmmm... måske det bare er fordi at kvalitet (og dermed også tid) koster penge? - og så selvf. da også lige det med de mange l*** anlæg ude i de små hjem!

Husk på at vi lever i et land hvor Råpindson, Big Sucker osv. kan trække næsten hele den danske befolkning hen foran kukkekassen... Hvad siger det ikke om vore kære medborgeres fornemmelse for kvalitet, eller rettere mangel på samme? 

Vil i have et perfekt eksempel på hvor galt det kan gå, så prøv at høre C21's She Cries, selv på et sneider anlæg fra Fakta til 300kr. kan man høre at det er noget galt...! - (Begrundelsen for den mildest talt elendige lyd skulle være, at det skulle lyde lidt råt...)

- Fyr den producer! -eller giv ham et høreapparat! (Gerne det omtalte sneider anlæg klistret fast på ørene, og så fuld styrke med netop "She Cries" - det burde kunne gøre det :-)

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 18 Juni 2004 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
Tænk på hvordan størstedelen af pladekøberne eksponeres for musikken - gennem radio og fjernsyn!!! - Og af en eller anden grund, så lyder de ting, der lyder udemærket gennem en radio eller et fjernsyn, altid rigtig dårligt når de bliver spillet på et ordentligt anlæg. Jeg tror personligt det er er den uhæmmede og overdrevne brug af kompressere der er årsagen til problemet. Al dynamik og liv forsvinder til fordel for en stor grå monoton masse af lyd.

Det grelleste eksempel jeg har oplevet var RHCP Californication (eller hvordan det staves) Jeg hørte Scar Tisue (eller hvordan det staves) over MTV (en musik video) og tænke, det lød sgu godt, den plade må jeg have mig. En uge senere, købte jeg så pladen, på vinyl.... Hold kæft hvor lyden den plade dårligt!!! Mere behøver jeg ikke at sige om den sag  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes