Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Køb MP3 eller CD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Vil du købe MP3-filer online istedet for på CD?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
21 [14,29%]
120 [81,63%]
6 [4,08%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 December 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har set at man kan købe plader som MP3-filer igennem DBA's hjemmeside. Men de koster 100 kr for en ny plade, og det synes jeg er for meget, for kvaliteten på en MP3fil er ikke nær så god som på en CD, selvom filen er i 192 kbps. Desuden får man heller ikke noget flot cover med, hvilket vil sige at musikken alene er max 40 kr værd per plade. Ville du købe MP3 filer istedet for en CD?
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 December 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

MJaa, når jeg på et tidspunkt køber en afspiller bliver det en "mp3" afspiller med min. 20 Gb plads, og så ryger cd'erne direkte over i wav format.

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 December 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet at købe cd'ere i mp3 format, og har heller ikke tænkt mig det, men jeg kan da godt se det smarte i at man spare lidt penge, for jeg synes cd'ere herhjemme er blevet for dyre.

Jeg køber dog for det meste mit musik hos www.cd-wow.co.uk der koster de fleste skiver alligevel under 100kr.

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Foretrækker også cd lyd, men det er 100 gange lettere at sidde med mp3'erne... Men når de nu kopibeskytter alle deres cd'er osv. så synes jeg helt klart det er lydmessigt en fordel med mp3!
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 December 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil simpelthen ikke betale for "akvarielyd" fra MP3.

CD til mig tak!

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 December 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

KasperP skrev:

Jeg har ikke prøvet at købe cd'ere i mp3 format, og har heller ikke tænkt mig det, men jeg kan da godt se det smarte i at man spare lidt penge, for jeg synes cd'ere herhjemme er blevet for dyre.

Jeg køber dog for det meste mit musik hos www.cd-wow.co.uk der koster de fleste skiver alligevel under 100kr.

hvad koster det at sende til DK fra den hjemmeside?

Nicolai

whatz
Branchemedlem
Branchemedlem
Hififreaks

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:
KasperP skrev:

hvad koster det at sende til DK fra den hjemmeside?

Nicolai

"Free Delivery WorldWide"

Densen Audio / HeadFreaks.dk / StaxHeadphones.eu
https://headfreaks.eu
Til top Vis whatz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af whatz Besøg whatz's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 December 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

`lyt til dab (mp3) og til en samme cd bagefter....

cd!!!!

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne aldrig finde på at købe mp3-lyd! Det kunne komme på tale hvis de lydfiler man kunne købe var ukomprimerede og identiske med dem på cd'en, men selvom det var tilfældet ville jeg nok kun gøre det en enkelt gang for at prøve.

Det er da også meget mere praktisk at have sit musik på en cd. En computer udskiftes jo og så skal filerne kopieres, eller man får virus og samlingen er tabt og bla bla osv.... Næh, CD det ved man hvad er!

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 28 December 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Måske lidt off-topic, men lige en lille en at tænke over til alle dem derude, der stadig synes at en mp3-fil encoded i 320 kb/s lyder som en transistor-radio der er smidt i en blikspand.

Det er fakta, at et DD-lydspor til en film er encoded i 448 kb/s (tror jeg , er tæt på), hvilket ikke giver anledning til nogen hørbar forskel fra de 320 kb/s, udover at bitraten pr. kanal er væsentlig lavere.

DD 5.1 = ca. 89 kb/s pr. kanal = ca. 448 kb/s ialt
Stereo = ca. 160 kb/s pr. kanal = ca. 320 kb/s ialt

De fleste DVD'er giver envidere mulighed for at afspille et rent stereo-spor, hvis dette skulle være ønskeligt, men dette er ikke i 320 kb/s men istedet 192 kb/s.

Det er så her kæden hopper af for mig....Jeg har sjældent hørt folk klage sig over lydkvaliteten på deres DVD'er, allerhøjst måden lyden er mixet på, men det er noget andet. Men når det gælder mp3-filer af samme kvalitet, så mener de fleste det er kattejammer.......

Hvad er det lige der sker? Jeg er som sagt ikke helt med på hvad det er der gør det ene bedre end det andet, når bitraten er den samme?
Kommentarer ønskes   

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 28 December 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun finde på at købe MP3 filer, hvis der er tale om enkelte numre jeg kun skal bruge til fest, hvor jeg alligevel ikke rigtigt lytter efter.

Så snart der bare er tale om det mindste brug ud over festbrug, så VIL jeg have CD-kvaliteten.

Selv Britney Spears røg ind i min CD-samling, for MP3 udgaverne lød simpelthen for dårlige.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Det er jo 2 vidt forskellige komprimerings metoder og kan imo ikke samlignes.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 December 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

så slemt er det da heller ikke . nu høre jeg selv meget musik fra CD, men jeg har da også en MP3 afspiller, og den har jeg ved hver gang jeg er ude og cykle eller ude at gå.

Jeg skal jo have popcon og cola til alle de film jeg ser

rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
Til top Vis ralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ralle

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 28 December 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Er ret sikker på at folks opfattelse lider, tildels pga. dårlige lydkort... Teknisk set kan der ikke være tvivl om at cd'en er bedst, men når det er sagt, så er mp3 formatet altså ikke så ring, så det skal sammenlignes med akvarie lyd og kattejammer...

Nu prøvede jeg lige for sjov skyld at sætte, ja Drengene fra Angora ;-) på cd'en, og samtidig på computeren, og med Lars's DIY DAC på cd'en og min egen USB DAC som lydkort. Med Øresundsvisen (Sav, er rigtig godt ;-) på i 224Kbit i mp3 versionen, og self. i cd kval. på cd'en, så er den eneste umiddelbare forskel jeg kan høre (udover de forskelle jeg er kendt med er på de forskellige apparater), så er mp3'en trukket en anelse ud i toppen, men sådan klang messigt så synes jeg ironisk nok at mp3'en er mere åben... Bassen er lidt dybere på cd'en, men alt i alt, så er forskellene minimale.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 28 December 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Det finnes bedre codecs en MP3, FLAC er min personlige favoritt. Filstørrelsen er ca det ½ av wav, men lagrinsplass er billig i dag, så det anser jeg som et mindre problem
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

phoegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Sendt: 28 December 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Der er nok ingen tvivl om at Cd'en idag er et mere sikkert valg og mere udbredt end MP3. Og så kan man holde på den og der er et etui og et cover med oplysninger.

Men på sigt vil det ikke kunne betale sig at producere Cd'er, og de vil afgå ved døden lige som vinyl pladerne er. Og det kommer ikke til at vare ret længe spår jeg. Også fordi det vil være meget nemmere at kunne downloade fra nettet - og ikke mindst billigere.

Vi vil også se kunstnere som man ikke kunne få på en Cd, som vil bruge MP3 filerne til at sælge musik på internettet mod betaling, som de ikke før kunne få et "pladeselskab" til at markedsføre.

Cd'er og også såmænd DVD'er vil på kort sigt blive samlerobjekter ligesom vinyler.

Derfor har jeg stemt på MP3

Til top Vis phoegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoegh

marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Sendt: 28 December 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Det er også det jeg frygter. At de vil sælge noget ikkefysisk, som ingen omkostninger har for kunstnerne/pladeselskaberne , til overpriser som man ser på dba. Jeg tror ikke de vil gå den vej pga at det er smartere eller bedre, men udelukkende fordi de kan tjene flere penge. Pladeselskaberne er i forvejen meget griske.
Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

HamDenFede skrev:

...

Det er så her kæden hopper af for mig....Jeg har sjældent hørt folk klage sig over lydkvaliteten på deres DVD'er, allerhøjst måden lyden er mixet på, men det er noget andet. Men når det gælder mp3-filer af samme kvalitet, så mener de fleste det er kattejammer.......

Hvad er det lige der sker? Jeg er som sagt ikke helt med på hvad det er der gør det ene bedre end det andet, når bitraten er den samme?
Kommentarer ønskes   

Forskellen er jo at der ikke rigtig er noget alternativ til lyden på DVD. Desuden er film-lyd jo ikke at samenligne med musik. Set heller på det således: DVD ("det nye") er langt bedre end VHS ("det gamle"), men MP3 ("det nye) er dårligere end CD ("det gamle"). Det er jo lige 180 rundt.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Sendt: 29 December 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Det er nu rart at se, jeg ikke er den eneste, der nægter at betale penge for komprimeret lyd!

Næ stik mig en CD

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

MP3 er for børn og unge, som endnu ikke har set lyset af Hifi-nirvana!!! MP3 er vel nærmest at sammenligne med de små grammofonplader, til at sætte ind i ryggen på en dukke, "ma-ma"!!!  (Nå-nej, de er ikke i stereo)
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes