Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 07:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: DIY: Delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Hvilke type filter bruger du i dine konstruktioner?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
11 [44,00%]
4 [16,00%]
7 [28,00%]
1 [4,00%]
2 [8,00%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 August 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

Syntes det kunne være sjovt at se hvordan folk gør.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

"Speciel lavede på målinger" må være mit valg.

Bruger aktive delefiltre til mine referencehøjttalere, og dem har jeg selv lavet (ud fra tegninger), men frekvenserne er ud fra beregninger og deraf målinger. Det går lidt hånd i hånd.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 August 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hey,

Med målinger menes at man har udmålt sin højttaler, og derefter lavet filteret. Ikke ud fra kurver på hjemmesider, men målt sin egen højttaler. Altså tilpassede filtre ud fra sin egen højttaler.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Ja, det kunne det ihvertfald.

Jeg bruger en kombination af beregning/simulering og lytning. Når jeg regner på en enhed er det vigtigt ikke "bare" at antage det er en "8 Ohm bas og 4 Ohm diskant" og så bare køre derudaf med lidt formler fra DAT eller lign. Jeg brugere en simplet kredsløbs program hvor jeg indsætter enheden som en serie af Le og Re. Det er så spændingen over hele enheden jeg tager udgangspunkt i. Det er en simpel model men det er det bedste man kan uden at have måleudstyr til at lave en bedere model af enheden. Og den afsløre hvis man ikke har lavet en fornuftig impedanskorrektion på enheder med stor Le!! det er (efter min erfaring især meget vigtigt ved 1. orden filter.

Noget der har voldt mig problemer er det såkaldte baffelstep det kan man jo regne på og tilpasse filteret efter dette. Og så er der jo følgsomheden på enhederne: I mange tilfælde har de ikke en flad responce over arbejdsområdet. den kan være stigende eller faldende.

Tilsidst vil jeg lige anbefale at man (uden måleudstyr) holder sig til enheder med en "pæn" frekvensresponce uden spidser rimelig impedanskurve.

Så det bliver et "Beregnede filtre til mine enheder" med hang til lyttejustering.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Mine aktive delefiltre er lavet ud fra udmåling af den specifikke konstruktion.

Jeg har ikke det mest avancerede måleudstyr, men det er godt nok til at fange uheldige peaks og andet. Samt T/S parametre. Ud fra det, laver jeg så de aktive filtre. Men i sidste ende er det lyttetestene der bestemmer. Nogle gange må man acceptere en knap så linær højttaler, hvis den til gengæld lyder godt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes