Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 03:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Jeres mening om SACD og DVD-A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Spørgsmålet: Hvad er jeres indstilling til de "nye" formater?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
20 [27,78%]
5 [6,94%]
3 [4,17%]
0 [0,00%]
44 [61,11%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har i et stykke tid grundet lidt over om SACD og DVD-A afspillere er et godt køb eller om begge formater er dødssejlere der er spild af penge på langt sigt.

Hvad mener I? Kan de betale sig eller skal man vente på Blu-Ray o.lign?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har stemt glem det!

Det er ikke fordi, at nogen af formaterne er dårlige som sådan, men da ingen af dem er slået igennem nu, så sker det heller ikke. Jeg tror "surround-musik" i fremtiden kommer på enten BD eller HD-DVD, evt indspillet i de nye DD og DTS formater.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

SACD nej tak!! DVD-A yes sir!!

Ingen tvivl om, at CD-ediet bliver svært at vælte! DVD-A er i mine øjne genialt, fordi formatet i princippet er det samme. Det er bare udvidet med ekstra bit og højere samplefrekvens, hvilket SPDIF standarden fra tarten har været klar til. SACD er et ganske anderledes format, der IKEK er kompatibel med almindelig PCM!

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Generelt er Hi resolution audio nok for en mindre kreds af forbrugere. Flertallet af de unge under 25 år har jo ikke engang en CD afspiller derhjemme. Lydkilden er en iPod. Hvis der endeligt høres CD forgår det i bilen.

Til Dolph skal det lige bemærkes at DVD-A er så godt som dødt. Så Hi resolution audio ER i øjeblikket lig med sacd.

Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Der findes endnu et high-res format, nemlig DAD - Digital Audio Disc. Er i princippet DVD-Video med 24/96 LPCM. Genialt format, da man kan få 24/96 igennem SPDIF, hvilket er umuligt med DVD-A og SACD. Endvidere kan skiverne relativt nemt rippes - begge mine skiver er uden kopibeskyttelse, men de kunne sagtens være kopibeskyttet som almindelig DVD-Video.

DAD findes også i en HDAD udgave - en dobbeltsidet DVD med 24/96 DAD på den ene side og DVD-A på den anden.

En begrænsning ved DAD er max to kanaler.

Jeg så gerne DAD formatet overtage, men desværre er formatet endnu mere dødt end DVD-A og SACD.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

de bliver begge drobbet...for jeg tror at HD og Blue Ray vil overtage da flere og flere medier kan afspille det...
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Det kan diskuteres om det er en begrænsning at DAD kun har to kanaler. Det er jo trods alt de færreste der er villige til at investere i 6 kanaler i high-end kvalitet. Største begrænsning er den lave samplefrekvens, som kun giver en frekvensgang op til max. 48 kHz. Hvis man vil forstå hvad det betyder i praksis, så kig graferne på http://www.digitalaudio.dk/ax24.htm Her ser man en sammenligning af pulse response, frekvensgang og støj for en række teknologier.  

48kHz svarer ca. til CD (som helt præcist er 44.1kHz), 96kHz svarer til DAD og de fleste DVD-A skiver på markedet, 192kHz svarer til de bedste DVD-A skiver (der findes desværre ikke ret mange med denne sample rate), DSD svarer til SACD og DSD128 (som i frekvensresponse diagrammet fejlagtigt hedder DSD) svarer til DSD2 (=DSD med dobbelt samplefrekvens; det findes ikke på nogen plade, men visse avancerede afspillere kan lave dette format ud fra DSD, som jo findes på alle SACD'er). Konklussionen må være at DSD2 er den bedste teknik lige nu.

Jeg tror at den vigtigste af de tre kurver er pulse response. For 48 kHz (som er en smule bedre end CD) kan man se at en transient udtværes relativt meget og ikke mindst kommer der lyd ud af afspilleren før (!) end pulsen overhovedet skulle være gengivet.  Til dem der stædigt holder fast i CD mediet vil jeg bare sige fortsat god fornøjelse med den mudrede gengivelse.

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
de bliver begge drobbet...for jeg tror at HD og Blue Ray vil overtage da flere og flere medier kan afspille det...

Det er en udbredt opfattelse du lufter der. Men jeg synes, at det er en ubegrundet påstand.

1) HD og Blue Ray vil blive for masserne (sådan en skal vi også ha' så vi kan se film derhjemme...). Indtil videre er det ikke gået særligt godt med at hente high-end lyd ud af DVD-filmafspillere - og det tror jeg også vil blive tilfældet med med de nye HD-maskiner. De vil henvende sig til filmfreaks, som ikke gider betale ekstra for high-end lydkvalitet.

2) SACD er for en snæver kreds, der stiller høje krav. Det samme gælder for LP-pladerne.

Jeg kan ikke se at der noget kommercielt overlap mellem de to områder. Desuden vil HD/Blue Ray afspillerne ikke kunne byde på bedre lyd end hvad masterbåndene p.t. kan præstere, og det vil sige DSD, som der er fint plads til på SACD. Det de nye formater kan tilbyde, er mere plads på disken - intet andet. Og hvad var det nu lige det skulle buges til? Nå ja, HD Video.

Jeg tror, at den største trussel mod SACD er, at for få tager formatet til sig pga. spekulationer som dine.

Og den største trussel mod CD er WMA og DRM, men det er en helt anden snak - selv om det er nært forestående...

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

ja okay jeg kan se at du har lidt mer styr over det en jeg på det punkt.
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2

98oktan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

jeg har selv en del sacd skiver og de lyder fantastisk , jeg er dog bange for at de bliver droppet på langt sigt..
Til top Vis 98oktan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 98oktan Besøg 98oktan's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

Tror nu HD og BR lider samme skæbne som SACD og DVD-A.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:
2) SACD er for en snæver kreds, der stiller høje krav. Det samme gælder for LP-pladerne.

Hvad skal man bruge SACD til, når det ikke lyder ligeså godt som LP'erne.

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

audiofreak skrev:

Hvad skal man bruge SACD til, når det ikke lyder ligeså godt som LP'erne.

Det afhænger i høj grad af hvad man afspiller på. Flertallet af multiafspillere lyder ikke videre godt, så lad være med at vurdere SACD via sådan en.

Jeg har også hørt afspillegrej til vinyl, der kunne få en til at mene at vinyl er helt og aldeles færdigt...

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

mathias 2 skrev:

Tror nu HD og BR lider samme skæbne som SACD og DVD-A.

Naturligvis. Du har fuldstændigt ret.

Alt media content (for dette forum er kun audio og video interessant) vil om føje tid kunne downloades (eller streames) og bruges det antal gange man har betalt for. Konsekvensen er at pladeforretningerne lukker.

Udviklingen af ovenstående vil afhænge af udviklingen af hastigheden på netværk og prisen på lagerkapacitet.

CD'erne er det første medie, der er under pres (kræver ikke så meget lagerplads). Dette er faktisk allerede i gang - kig selv rundt på nettet.

Dernæst vil det blive Hi resolution audio (SACD & DVD-A, som jo kræver noget mere lagerplads og som der er relativt få kunder til)

Og endeligt vil det ramme Video (DVD, BR og HD, som alle kræver rigtigt meget lagerplads)

Men hvor lang tid kommer der til at gå? Og hvorfor ikke deltage mens tingene sker? De tidligere generationer holdt jo ikke fast i 78-lakpladerne og sagde "Vi springer over LP'erne - der kommer jo alligevel snart CD'er".

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:
Alt media content (for dette forum er kun audio og video interessant) vil om føje tid kunne downloades (eller streames) og bruges det antal gange man har betalt for. Konsekvensen er at pladeforretningerne lukker.

Umiddelbart tror jeg, at der kommer til at gå rigtig lang tid før det sker.

1. Der er en stor befolkningsgruppe, som nægter at købe downloads. De opfatter musik som samleobjekter og vil have den fysiske vare. En hel masse af dem har samlet sig på http://www.stevehoffman.tv/forums/

2. Der er en stor befolkningsgruppe, som nægter at købe noget som helst med DRM. De vil hellere undvære.

3. Download fra nettet kræver at man aktivt søger efter musik. Supermarkeder skaber enorme summer i spontansalg. Disse penge vil musikbranchen ikke gå glip af.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Umiddelbart tror jeg, at der kommer til at gå rigtig lang tid før det sker.

1. Der er en stor befolkningsgruppe, som nægter at købe downloads. De opfatter musik som samleobjekter og vil have den fysiske vare. En hel masse af dem har samlet sig på http://www.stevehoffman.tv/forums/

2. Der er en stor befolkningsgruppe, som nægter at købe noget som helst med DRM. De vil hellere undvære.

3. Download fra nettet kræver at man aktivt søger efter musik. Supermarkeder skaber enorme summer i spontansalg. Disse penge vil musikbranchen ikke gå glip af.

Jeg tror også er der går en hel del tid. Men nye generationer har nye vaner - jeg kender allerede flere, der ikke kunne drømme om at fylde væggen med en musiksamling. En iPod eller et media center er nok for dem.

Det afgørende for denne tråd er dog spørgsmålet om SACD snart dør. Og min påstand er at det sker, hvis man kan få fat i Hi Resolution audio på anden måde. Der går nok mindst 15 år før vi ser de første tiltag, så mange af os risikerer at skulle downloade musikken til vores høreapparat. For at få lidt sjov nu og her har jeg derfor valgt at springe på SACD bølgen.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke stemt, da jeg ikke har en klar mening om, om kvalitet er en udslagsgivende faktor for hvad der vinder.

Men det kræves nok, at de nye HD-DVD/Blu-Ray afspillere, kan afspille formatet.
Folk gider nok ikke have så mange afspillere stående.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:
Og hvorfor ikke deltage mens tingene sker? De tidligere generationer holdt jo ikke fast i 78-lakpladerne og sagde "Vi springer over LP'erne - der kommer jo alligevel snart CD'er".

Jeg gider ikke være økonomiske forsøgskanin for pengedrengenes eksperimenter.

LP'en blev jo ikke sprunget over, der var ikke andet i sigte.

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Vedr. økonomi: Husk at sælge dine CD'er, mens du kan få penge for dem...

Når Windows Media Center bliver udbredt, ripper folk deres musik-samling over i den og marskandiserbutikkerne vil bugne af CD-plader (10 stk for en tier...)

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Juni 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Det er kommet kun SACD skiver ind til os i de sidste 12 maaneder. (ikke nogen LP`er eller CD`er). SACD skiver lyder bare godt.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes