Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Det svageste led (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Spørgsmålet: Hvilket led er det svageste i dit anlæg lige nu?
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
67 [63,81%]
10 [9,52%]
8 [7,62%]
9 [8,57%]
11 [10,48%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Hvilket led anser du for det svageste i dit anlæg lige nu ?

Har du planer om at ændre på det i nær fremtid ?
Hvis det er tilfældet, hvad har du så af planer, og hvorfor ?

Skriv evt. hvorfor du mener at den komponent (eller rummet) er det svageste led.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Rummet!

Jeg ved at mine spritnye og dyrtindkøbte højttalere kan spille godt, har hørt det flere gange andre steder, men i mit usymmetriske rum lyder det skingert og basfattigt. Når jeg så går ud i entreen som står i spilleaksen fra speakerne, der er bassen til overflod..

Det har været sådan ligegyldigt hvilken kombination af højttalere og setup jeg har haft gennem de sidste 10 år, så det er ikke i mit nuværende setup problemet findes. Der er ikke så meget at gøre ved det, andet end at gøre det jeg agter at gøre nu - flytte!

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Jeg har sat krys i, noget andet, da det er mine ladelytter i min forstærker der skal skiftes til bedre, vis jeg får råd og er heldig og finde nogle CeraFine skal det prøves men de er vist lidt dyre.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

Hej der !

Jeg har sat krys i, noget andet, da det er mine ladelytter i min forstærker der skal skiftes til bedre, vis jeg får råd og er heldig og finde nogle CeraFine skal det prøves men de er vist lidt dyre.

Ok - der ville jeg så nok have sat kryds ved forstærkeren, selvom den ikke skal skiftes, men kun repareres/modificeres.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
nhj4 skrev:

Hej der !

Ok - der ville jeg så nok have sat kryds ved forstærkeren, selvom den ikke skal skiftes, men kun repareres/modificeres.  Forstærkeren skal bare forbedres lidt, udskiftes kommer ikke på tale for den kan bare spille musik så man glæmmer tid og stæd

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Der lader til at være en overvejende del der har rumproblemer som det største problem i anlægget.
Måske der er overvejelser om at gøre noget ved det, eller har man besluttet at lade det være som det er ?  

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

For mit vedkommende tror jeg at det er "lidt af hvert". Havde jeg skulle have anlæg idag og ikke for 5 år siden, tror jeg nok at jeg ville have set nogle lidt andre steder hen, men da kendte jeg feks ikke denne side og man er vel blevet "klogere" med tiden. Dog vil jeg sige at jeg ikke er MEGET utilfreds og til pengene jeg gav dengang ved jeg såmæn ikke om jeg kunne have fået noget bedre.

Men som sagt, havde det været idag, så havde jeg nok brugt noget mere tid på at lede end jeg gjorde dengang.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Måske er der stemning for at diskutere akustikken, og løsningen af det problem ?

Denne tråd mener jeg er oplagt til formålet:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32298

En rigtig glimrende artikel, der også stiller spørgsmålstegn ved objektiviteten ved lytning på allerede kendt udstyr, og blindtest som metode.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Betonvægge, beton loft, beton gulv - dog beklædt med trægulv, og en stor radiator bag højttalerne.
Jeg har malerier på væggen, tæppe under sofabordet, dæmpepuder bag højttalerne, og forsøgt at skabe så meget plads som muligt omkring højttalerne.

Så rummet er svageste led i mit setup. og derefter kommer forstærkeren

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Der lader til at være en overvejende del der har rumproblemer som det største problem i anlægget.
Måske der er overvejelser om at gøre noget ved det, eller har man besluttet at lade det være som det er ?  

Min stue ligner en slagmark lige nu fordi jeg er ved at finde ud ad hvordan mine højttalere skal stå, for at spille bedst muligt. For et par måneder siden købte jeg et par Audiostatic DCM5 elektrostater, og de fortjener at blive anbragt nogenlunde optimalt. Når jeg har fået anbragt dem så godt som muligt, går jeg igang med at eksperimentere med absorbanter forskellige steder.

Iøvrigt mener jeg at lytterummet, og højttalernes placering i dette, er det absolut vigtigste når vi snakker hifi. Jeg undrer mig tit over at folk begynder at tale om indkøb af nye højttalerkabler til 10000 Kroner, når man kan se at deres højttalere står presset helt op af bagvæggen, og deres lytterum er næsten tomt, med nøgne hårde vægge og gulve. Pengene var helt sikkert givet bedre ud til gulv/væg tæpper. Arbejdet med at flytte højttalerne bare 50 cm ud fra væggen koster jo intet

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

Betonvægge, beton loft, beton gulv - dog beklædt med trægulv, og en stor radiator bag højttalerne.
Jeg har malerier på væggen, tæppe under sofabordet, dæmpepuder bag højttalerne, og forsøgt at skabe så meget plads som muligt omkring højttalerne.

Welcome to my world!

Det er også sådan jeg bor, præsis endda, så problemerne kan godt være store. Dog synes jeg ikke et er så slemt som jeg havde frygtet.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har også valgt rummet, men det er nok mere møbleringen der generer med en lidt skæv balance...jeg bruger blot balancekredsløbet til at rette lidt op på det....det virker ok.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

peterakastorm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

Hehe, sådan har jeg det også... desuden står den ene af højtalerne i et hjørne...

Til top Vis peterakastorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterakastorm

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har også svaret rummet. Der er trægulv, og højttalerne står ca. med dobbelt afstand i forhold til sweetspot. Men jeg mener GamuT'erne har en ret god spredning, og så er de vinklet lidt mod lyttepositionen, så det er da acceptabelt, at lytte til.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Rummet er det ærlige svar, men også det sværeste at gøre noget ved.

Jeg svarede andet fordi kablerne er det største af de problemer der kan gøres noget ved.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

peterakastorm skrev:
witzel skrev:

Hehe, sådan har jeg det også... desuden står den ene af højtalerne i et hjørne...

Jeg har også den ene højttaler stående i et hjørne, det er ikke optimalt med basport der peger bagud. Hvad er det for GamuT'er du har.

vh. Henrik

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

har ingen , kun min kone der vil se TV , men det løses snart da jeg har sat hende på e-bay
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej. Der er ingen tvivl om det må være lytterummet. Og set i det lys må en rumkorrektion a la Tact være et must i de fleste seriøse anlæg hvor lytterummet ikke er optimalt. Jeg vil vove den påstand at et anlæg til 50.000,- som står i en stue med "optimal" akustik kan være bedre end et til 200.000,- i et mindre vellykket lytterum. (bare min mening)
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

PS: tænk bare på alle de superanlæg man kan høre på diverse HiFi messer - det lyder som regel af h.... til. Årsag: små og dårlige lytterum (stående bølger mv)
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Det er da helt vildt så mange der mener rummet , hvorfor gør i ikke noget ved det ? .

det er jo vildt

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum