| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er vigtigst ved køb af film på DVD? Er det meget vigtigt at lyden er god, eller er billedet vigtigere?
Der findes websites på nettet der sammenligner billedkvaliteten på de enkelte DVD-udgivelser.
Bruger du disse sammenligninger, eller spørger evt. venner/bekendte, om kvaliteten på den enkelte udgivelse?
Det er vældigt interessant her, syntes jeg, at mange nok hellere foretrækker lidt ekstra skarphed i billedet, men til gengæld accepterer at filmen er underlagt PAL-speedup, der kører filmen 4% hurtigere end biografversionen.
Selv er jeg i nogen grad begyndt at købe de amerikanske udgaver, for at få filmen i korrekt hastighed.
Ingen vil acceptere at deres pladespiller kører 4% for hurtigt, men skænker det ikke en tanke når film gør det.
Musikken i filmen får tillige et for højt pitch, samt eksplosioner mister lidt bund, med mindre der er korrigeret på lydsiden på den europæiske udgave.
Den ultimative løsning er en DVD-afspiller der formår at lave korrekt 3:2 pulldown på NTSC, så filmen vises i ægte tempo, med 24 frames pr. sek. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok kigger jeg kun på handlingen og lever med kvaliteten  men er det flere udgivelser af samme film, så tager jeg den med bedste lydside. desværre er der langt mellem de udgivelser der er på højt niveau hele vejen rundt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Sjovt nok kigger jeg kun på handlingen og lever med kvaliteten men er det flere udgivelser af samme film, så tager jeg den med bedste lydside. desværre er der langt mellem de udgivelser der er på højt niveau hele vejen rundt. |
|
|
Hvis du går efter den bedste lydside, så har du glemt at stemme. 
EDIT: Du har iøvrigt nogle af de sejeste subwoofere på planeten.  Jeg arbejder på et setup med et par gamle Coral 15" basser, som snart skulle være oppe at køre i hjemmebioen. Med lidt held kan de også bruges til musik. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Den ultimative løsning er en DVD-afspiller der formår at lave korrekt 3:2 pulldown på NTSC, så filmen vises i ægte tempo, med 24 frames pr. sek. |
|
|
Måske skulle man lige påpege at blot fordi afspilleren har 3:2 pulldown, betyder ikke at den afspiller filmen i 24 Hz. I det hele taget kender jeg ikke til nogen stand-alone afspiller der kan dette? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Spencer skrev:
Den ultimative løsning er en DVD-afspiller der formår at lave korrekt 3:2 pulldown på NTSC, så filmen vises i ægte tempo, med 24 frames pr. sek. |
|
|
Måske skulle man lige påpege at blot fordi afspilleren har 3:2 pulldown, betyder ikke at den afspiller filmen i 24 Hz. I det hele taget kender jeg ikke til nogen stand-alone afspiller der kan dette? |
|
|
Mon ikke nogle af de her altædende DVD-afspillere har noget HTPC-lignende output, hvis de dybest set er en PC, der er kamufleret som DVD-afspiller?
Men de fleste hardcore filmelskere, bruger en hjemmebygget, med et kraftigt grafikkort. Ved ikke lige hvilket grafikkort jeg ville vælge, men Radeon nævnes i den sammenhæng. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
kyhn skrev:
Sjovt nok kigger jeg kun på handlingen og lever med kvaliteten men er det flere udgivelser af samme film, så tager jeg den med bedste lydside. desværre er der langt mellem de udgivelser der er på højt niveau hele vejen rundt. |
|
|
Hvis du går efter den bedste lydside, så har du glemt at stemme. 
EDIT: Du har iøvrigt nogle af de sejeste subwoofere på planeten.  Jeg arbejder på et setup med et par gamle Coral 15" basser, som snart skulle være oppe at køre i hjemmebioen. Med lidt held kan de også bruges til musik. |
|
|
Næ jeg har da stemt
Fedt med de gamle Coral, de har da rimeligt potentiale! det kan være svært at få subs til at spille ordentligt i stereo. Men 2 stk hjælper lidt og min Meridian har rigtig mange justeringsmuligheder, så det er ved at være nogenlunde. nå det var nok lidt OT
Grafikkort, der brugte jeg et matrox som sparker popo i en HTPC. Desværre så er en HTPC al for bøvlet at bruge til at jeg gider idag. men til min gamle eletrohome var det et kæmpe spring op i kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Den ultimative løsning er en DVD-afspiller der formår at lave korrekt 3:2 pulldown på NTSC, så filmen vises i ægte tempo, med 24 frames pr. sek.
|
|
|
Hvorfor ikke bare køre 2:2 pulldown i 48 hz (47,95 hz)?
Der gør jeg (via DVDO VP30) og slipper dermed for judder ved 3:2 pulldown i 60 hz.
|
| Til top |
|
| |
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg køber DVD-Film går jeg efter filmen, om det er en film jeg vil se flere gange osv, ikke efter alt det tekniske.
__________________ M.v.H Cyber-Frog
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Spencer skrev:
|
Den ultimative løsning er en DVD-afspiller der formår at lave korrekt 3:2 pulldown på NTSC, så filmen vises i ægte tempo, med 24 frames pr. sek.
|
|
|
Hvorfor ikke bare køre 2:2 pulldown i 48 hz (47,95 hz)?
Der gør jeg (via DVDO VP30) og slipper dermed for judder ved 3:2 pulldown i 60 hz. |
|
|
Jeg har ikke haft så meget tid til at rode med de forskellige opdateringsfrekvenser på PC'en, da den har været koblet fra som HTPC igennem længere tid. Min gamle laserdiscsamling har nemlig fået en lille revival, og klarer det egentlig godt, trods det at det er et kompositsignal. Jeg skal dog have flere af titlerne igen, men håber at det bliver på et af de nye formater. Det bliver lidt sjovt, hvis jeg kan få lavet et setup med 720P som min Barco Data 701s skulle kunne vise. (Jeg håber at det er brugbart, men har ikke læst om erfaringerne med 720P på den projector  ) __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm - det er nu først og fremmest filmen det kommer an på - der er vel igen grund til at købe en film, med top billedkvalitet og lydkvalitet, hvis det ikke er en film man gider at se
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lidt overrasket over at høre om PAL-speedup. Jeg ser film på min PC med programmet WinDVD Platinum - og i det program kan jeg vælge hastighed på filmen. Der er også mulighed for "PAL truespeed".
I det hele taget er jeg meget tilfreds med filmkvaliteten fra PC - jeg ser film i opløsningen 1600x1200/85HZ, og det står knivskarpt - uden synelige Pixels. Kan en optimal PC ikke udkonkurrere den bedste separte DVD afspiller??
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
|
Er lidt overrasket over at høre om PAL-speedup. Jeg ser film på min PC med programmet WinDVD Platinum - og i det program kan jeg vælge hastighed på filmen. Der er også mulighed for "PAL truespeed".
I det hele taget er jeg meget tilfreds med filmkvaliteten fra PC - jeg ser film i opløsningen 1600x1200/85HZ, og det står knivskarpt - uden synelige Pixels. Kan en optimal PC ikke udkonkurrere den bedste separte DVD afspiller??
|
|
|
Men du kører da med framerate conversion!?
Mht. HTPC vs. bedste dvd-afspiller, så skal jeg ikke kunne sige hvad der er bedst (selvom jeg tvivler stærkt på, at en HTPC kan følge med en rigtig high-end afspiller)
Men snakker vi HTPC vs. scaler/video-processor så er der ikke megen tvivl 
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Go4it skrev:
|
|
|
|
Men du kører da med framerate conversion!?
Mht. HTPC vs. bedste dvd-afspiller, så skal jeg ikke kunne sige hvad der er bedst (selvom jeg tvivler stærkt på, at en HTPC kan følge med en rigtig high-end afspiller)
Men snakker vi HTPC vs. scaler/video-processor så er der ikke megen tvivl 
|
|
|
Jeg er ikke særlig teknisk minded, men når målet er at opnå det bedste billede - uanset hvad, så er jeg med på alt, om det så hedder "framerate conversion" osv!
Er en scaler/video-processor en seperat enhed? I såfald kunne man ikke forestille sig denne integreret i en pc?
|
| Til top |
|
| |