Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Ris og ros
 HIFI4ALL Forum : Ris og ros
Emne Emne: Ingen mid-range tests! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Ville have skrevet den her paragraf til sidst, men det blev en ordenlig smøre, så nu står den først. Har været oppe i 28 timer nu, så jeg er lidt små-træt og ævler nok 'lidt'  

Jeg poster ikke det helt vilde her, men følger med i hvad der foregår og har gjort det i et stykke tid efterhånden.

En af grundene er, at folk her inde virkeligt brænder for deres hobby og altid, uden undtagelse, er klar på at hjælpe, skulle der være noget, også selv om man stiller "dumme" spørgsmål, og har ikke stødt på, at en ny bruger er blevet nedgjort på nogen måder .

En anden grund er chancen for at læse tests og reviews af produkter, men de fleste af de testede produkter koster, for mig (og sikkert også mange andre) ufatteligt meget, alt for meget, for at sige det mildt.

Når et kabel bliver testet og stemplet billigt til kun 1000kr for 60cm, ja, så føler jeg mig uden for, meget, og kan overhovedet ikke bruge testen til noget som helst overhovedet. Burde siges, at man kan da se på de mange indlæg om folks anlæg og spørgsmål mv. at det langt fra er normen at bruge sådanne summer på HT kabler.

Der _er_ også en del der bruger rigtigt mange penge på denne hobby, og alt power til jer. Vi vil jo nok alle sammen gerne have noget bedre, og mere vil jo have mere, men rart at prøve at være nogenlunde realistisk her.

Tag personen der har gået i måske flere år for at spare op til et anlæg i 10.000-20.000 kr klassen og så få at vide, at "vi i dag tester billige højtalere i prisklassen 20.000-30.000 kr stykket." Tror hurtigt, at en sådan person forsvinder igen.

Jeg ville fx gerne se tests af biwire kabler i prisklassen på ca 100-200kr pr meter og single-wire tests i 50-120kr klassen. Begge disse prisklasser synes at være de mest brugte i specielt surround forumet, hvor jeg bevæger mig mest. Jeg _er_ klar over, at mange har langt dyere kabler og udstyr generelt, men der mangler info til den gennemsnitlige bruger imo.

Tag fx. brugeren der har det meste viden om lyd og billede fra hifiklubberne. Ville være rart med tests til den gennemsnitlige bruger her.

Samme når vi snakker surround forstærkere. De fleste ser ud til at lægge sig på omkring 5000-10.000kr for en forstærker, og ikke langt over 20~30.000kr.

Personligt har jeg lige lavet en, for mig, enorm opgradering og fået Dali 8008, C1000 og snart 3003 til rears (passer til mit setup og bolig). Priserne på disse ting, fordre ikke kabler på en meter pris der er = ½ stk pris på mine rears, men svært at finde tests af kabler når alt under 500kr pr m (single-wire) syntes at blive katagoriseret som low-fi!

Skal på et tidspunkt have skiftet min amp og dvd ud og min ny-erhvervelse skal ligge i prisklasserne på henholdsvis 6-9.000 og 4.000 kr respektivt.

Efter hvad jeg har kunnet se i surround-forumet, ser denne prisklasse ud til, at være ca hvad den gennemsnitlige/normale bruger med helt anlæg eller på vej til et helt anlæg stiler efter... om ikke andet, så i første omgang... det er sådanne nogle produkter jeg savner tests af.. og helst ikke i guld, sølv eller champagne altid

Elleson Audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 03:10 | IP-adresse registreret  

Hørt 

Tests lavet af High-end folk skal jo ligge i den pris klasse....

Ellers er det jo bare et bilka kabel, forstærker, cd, dvd osv. osv

Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges

Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
Til top Vis Elleson Audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elleson Audio Besøg Elleson Audio's Websted

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

Halløwsa Morten.

Sjovt at du bevæger dig her i de let pauvre prislag, det gør jeg søreme også!

Der skulle ellers en del tilvænning til og selvfølgelig mellemfolkelig indgriben fra en helt usædvanligt vidende person som jeg har haft min gang hos lige siden..

Jeg var som så mange andre fanget i den miskonception at hvis bare jeg købte for lidt flere penge Hi-Fi hvert år,så ville jeg i den sidste ende stå ved et lydmæssigt Nirvana. Det er jo naturligvis noget vrøvl.

For og effektforstærkere måtte købes brugt for ikke at slå uoprettelige huller i budgettet. Højttalerenheder blev indkøbt alene på basis af HiFi-forhandlernes rosende omtaler af egne salgbare produkter. Der blev bygget, tunet og modificeret efter tidernes sidste nye småperverse strømninger helt på"branchens" vilkår og pengene fossede i lårtykke stråler ud af privatkassen, men min retning var forkert.

Jeg har lært at lidt hjemmegjort i 4k5-klassen kunne baske fabriksvarer i 50-kilosklassen, at det gjaldt om at finde fornuftigt men skjult potentiale at modificere på så det blev muligt lydmæssigt at overgå diverse latterligt prissatte standardvarer, kort sagt; jeg blev klogere og samtidigt lidt mindre fattig..

Jeg håber at Du ikke begår de samme fejl som jeg var ca.21år om at opdage..

Der er absolut intet"low-fi"over fx.Steen Duelunds kabler og det til trods for at de kun koster en brøkdel af det af Dig beskrevne. Glimrende plasticisolerede multicore-kabler fås til små penge(15-30 kr.meteren)hos Din lokale radiobiks.Jeg har ladet mig fortælle at Onkyo fremstiller meget brugbare surroundreceivere og at Du bør finde en Pioneer DVD-afspiller der passer med Din afstukne prisramme.

Jeg spiller selv de allerfleste formater med en temmelig voldsomt modificeret Pioneer DV656-A. Denne maskine har afløst en, ligeledes prisbillig, Cambridge DVD300 der nu længe har vist svaghedstegn ved drevet.

Håber at mit lille indlæg var til nogensomhelst hjælp.

Mvh. Jens/Modifix, - der mest gør det i ren stereo og har det festligt sådan..

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Vi er klar over at mange brugere nok savner anmeldelser af udstyr, der er til at komme i nærheden af for den almindelige musik-nyder.

Det er da også hensigten at gøre HIFI4ALL.dk til et sted, hvor alle kan få nået ud af det der bliver skrevet - uanset om man bare er lidt interesseret eller hardcore entusiast.

Af samme grund har vi netop fået to små Denon surround receivere og en DVD-afspiller til test, så vi er i fuld gang..

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige, at i forhold til i gamle dage ... da jeg startede, så får man ufatteligt meget god lyd for pengene idag.

Jeg må så sige, at ikke alle har evnerne eller tiden til at modificere eller bygge selv, i det omfang som Modifix kan. Men som gammel hjemmefusker kan jeg da bekræfte, at man kan nå rigtigt langt med hjemmebyg - her tænker jeg især på højttalere. Internettet er også guds gave til folket .... her kan du frit udveksle selvbygger ideer og projekter - og få eksperter som Duelund og USXX til at komme med gode råd - når de har tid. Den mulighed var der slet ikke i gamle dage.

Hvad angår elektronik - der vil jeg ikke råde nogen til at gå igang selv - uden de har en rigtig god indsigt. Så er jeg mere til køb brugt... du kan ofte finde selv nyere ting til ½ pris. 

SATMIT 

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes