Forfatter |
|
Taurus Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
Sendt: 23 September 2015 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har indkøbt en Nuforce BTR-100 Bluetooth modtager med indbygget aptX. Den skal tilkobles en nyindkøbt dac der er på vej. Nu er jeg så kommet i tvivl om førstnævnte er det rigtige køb da den kun understøtter 16 bit, mens dac'en understøtter 24 bit/196 kHz.
Vil det betale at købe en Argon BT2 der netop understøtter 24 bit istedet, eller er det helt ligemeget nu Bluetooth overførslen alligevel er så tilpas komprimeret og lydkvaliteten max. kan blive CD-kvalitet med atpX?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 23 September 2015 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dac'en i BT2 har upsampling til 24 bit, den understøtter (selvfølgelig) ikke 24 bit overførsel, så det er ligegyldigt.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Taurus Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2015 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var upsampling jeg mente, men det giver i sig selv vel også giver en lydbedring i forhold til 16 bit, eller?
|
Til top |
|
|
Taurus Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2015 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke nogen der kan svare på om det burde gøre en forskel hvis jeg kører et optisk signal fra Bluetooth modtagere der henholdvis kører med
16 bit ELLER upsampler til 24 bit, og ind i en 24 bit/192 kHz dac?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 24 September 2015 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eneste oplevelse jeg har med upsampling, er på Behringer DAC´en. I min optik duer det ikke. Lyden bliver syntetisk og kold. Ved godt, at nogen sværger til så høj opsampling som muligt. Jeg forstår det bare ikke.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Taurus Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2015 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, Bluetoothmodtageren nægter åbenbart at koble op sammen med min Windows 7 notebook med en netop nyindkøbt Bluetooth aptX dongle,
mens der ingen problemer er med min iPhone 4S. Så er det jo lige fedt om det er den ene eller anden hvis det slet ikke spiller
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 25 September 2015 kl. 05:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Op sampling kan du sammenligne med at klippe puslespillet i mindre stykker, men det bliver slutresultatet ikke pænere af. Så simpelt er det. Men det ser godt ud på databladet.
Se bort fra at du skal være meget hurtige til at samle det, hvilket elektronikken også skal.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 25 September 2015 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
fin forklaring
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 25 September 2015 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flere bits opløsning kan give mening i visse tilfælde. Eksempelvis en digital volumenkontrol der arbejder ved meget høj opløsning 64 bit (Jriver). I
praksis betyder det, at du kan skrue ned for lyden, uden at du mister opløsning i det oprindelige materiale - Selvfølgelig vil der være et TAB, men
det er så lille at det i praksis ikke kan høres (Ved Jriver)
Når du justerer ned for lydstyrken, eks via iphone, vil du derfor også introducere et tab af det oprindelige materiale- Færre bit opløsning. Igen
kommer det an på, hvordan volumenkontrollen er programmeret. Om der er hørbar forskel, tjaa
|
Til top |
|
|
Taurus Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2015 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Op sampling kan du sammenligne med at klippe puslespillet i mindre stykker, men det bliver slutresultatet ikke pænere af. Så
simpelt er det. Men det ser godt ud på databladet.
Se bort fra at du skal være meget hurtige til at samle det, hvilket elektronikken også skal.
|
|
|
Lyder lidt som samme koncept visse ældre cd'er (f.eks Dire Straits) der blev genudgivet i 90'erne i en såkaldt "digital remastered" udgave. De lød
ganske enkelt ringe, tyndt, metallisk og klinisk, i sammenligning med de ellers gode originale udgivelser. Isåfald det er ligeså med 24 bit
upsampling, er det da absolut ikke et plus men noget der skal undgås i min optik
|
Til top |
|
|
Taurus Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2015 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der forresten nogen der har hørt den nye NuForce WDC200, der kører med tabsfri overførsel via WI-FI? Eller den billigere løsning med en Air Dac
fra samme producent, ikke tabsfrit men noget der kaldes SKAA som skulle give lyd i cd-kvalitet?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2015 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo komplet ligegyldigt da du alligevel bruger din egen dac og tager signalet digitalt fra din bluetooth modtager før den upscaler.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2015 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry, den upsampler (lidt unormalt) før den optiske lydudgang.
|
Til top |
|
|
Taurus Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2015 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, om det er en 16 bit eller "24 bit" gør selvfølgelig kun en forskel i selve analogbehandlingen på Bluetooth-delen, og ikke det digitale
udgangssignal. Det var nok det at Bluetooth i forevejen er komprimeret/manipuleret der gjorde det lidt usikkert helt at gennemskue
|
Til top |
|
|
Taurus Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2015 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det dog frustrerene at muligheden for at redigere sit indlæg helt er fjernet! For sikke noget sludder jeg skrev, upsamplingen ligger
selvfølgelig ikke i analogdelen, men måske lige inden selve konverteringen?? Jeg tror bare jeg opgiver at gennemskue hvad det er der er så
selvfølgeligt og helt ligegyldigt i den her sammenhæng
|
Til top |
|
|