| Forfatter |
|
Hifitor Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2016 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Er ny herinde. Jeg har talt en del med forskellige forhandlere, om hvordan en jordforbindelse, skulle kunne give bedre lyd, men har ingen jord i mine stikkontakter. Men tænkte, at det var der sgu nok igennem radiatorerne (fandt ud af at det er ulovligt).
Monterede en ledning fra en af skruerne på toppladen på min effektforstærker til ventilskruen på radiatoren. Det gav bedre lyd, synes jeg, men der står gnister fra krokodillenæbbet over på radiatoren når jeg sætter den på, ret så vildt endda! Det kan ikke være meningen (er ikke elektrikker og har ikke forstand på det) eller ...?
Jeg er bange for, at brænde min forstærker eller andet af, er der fare for det?
På forhånd tak
Torsten
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4902
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop hvad du har gang i, lige med det samme!!!! 
Du risikerer, at udsætte andres liv for fare, og i værste fald får du en dom for uagtsomt manddrab, hvis en genbo mister livet fordi, du sætter overgang på rørstammerne til andre lejligheder. Men det eneste du tænker på er, om du brænder dit anlæg af... er du fuldstændig blød i bolden??? 
Og undskyld mig, men når du nu har fået, at vide, at det er ulovligt, hvorfor fanden gør du det så alligevel??? Få fat i en elektrikker og få lavet din jordforbindelse korrekt!!!
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Fandt først ud af, at det var ulovligt lang tid efter jeg monterede det. Så vild spænding er der ikke, hvis jeg holder på næbbet og stikker fingeren på ventilskruen mærker jeg en lille snurren. Sååå jeg tror ikke det tager livet af nogen. Men det kan vel ikke være meningen at der står en spændning den vej eller hur ...? Det var en forhandler der gjorde mig opmærksom på at jord via radiatorerne var en mulighed. Njjaa blød i bolden, hmmm. Nok nemmere uvidende. Men tak for input da.
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Få det koblet fra med det samme! det er p***e farligt!!
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det blev afmonteret for lang tid siden. Men hvorfor er det farligt, og skal der stå spænding den vej? Pft.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
En jordforbindelse skal sikre at strømmen går i jorden, hvis der går overgang i dit udstyr. Overgang betyder, at strømmen bevæger sig den forkerte vej ud til apparatets kabinet, og dermed får du 230V på din jorforbindelse, videre ud i radiatoren og resten af ejendommens vandrør!!!
Derfor skal man ikke lave hovsa-løsninger med jord-forbindelser? Det skal være en separat ledning, som går direkte i jorden, uden om alt andet strømførende (deraf navnet).
En god tommelfinger-regel er, at hvis du ikke ved hvad, du laver, så lad være!
Og undskyld mit grove udfald tidligere, men i værste fald kan 230V stærkstrøm slå ihjel!!!
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak. Jamen han skal have et ordentligt møgfald så!!!!!!! Det er jo fuldstændigt vildt at give sådan et råd så. Er der så overgang i mit setup siden der
står spænding den vej?
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, der er ikke overgang i dit anlæg, men hvis du oplever snurren i dine fingre, når du rører ved det, så skal du måske få det checket på et værksted. Og en jordforbindelse kan også lede svag "fejlstrøm" væk, men så skal det være lavet korrekt!
Det kan også være en fejl på strømnettet i din lejlighed, eller et gammelt køleskab, som skubber til fasen, så der kommer DC på dit strømnet. Også det kan en elektrikker checke.
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal have elektrikker på besøg. Jeg fatter ikke, at en forhandler der har beskæftiget sig med Hifi hele sit liv, ikke ved bedre end jer. Og at give
et råd, der i yderste tilfælde kan tage livet af folk, er nærmest kriminelt! Sådan et f**khoved.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi-forhandler er ikke nødvendigvis et kvalitets-stempel. Det er ofte et erhverv drevet af en hobby! Og vedkommende, der har givet dig dette råd, som er ulovligt, burde kølhales på den lange led under et Mærsk Triple E skib!!! 
Men en ingeniør eller elektrikker/installatør ville vide bedre.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo også et andet problem og det er jo nede i fyrrummet og pumpen. Den sender jo en masse støj den modsatte vej op til dit anlæg. Så nogen god ide er det jo ikke.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
|
Hifi-forhandler er ikke nødvendigvis et kvalitets-stempel. Det er ofte et erhverv drevet af en hobby! Og vedkommende, der har givet dig dette råd, som er ulovligt, burde kølhales på den lange led under et Mærsk Triple E skib!!! 
Men en ingeniør eller elektrikker/installatør ville vide bedre.
|
|
|
Han får simpelthen sådan en røvfuld!!! Det er fuldstændig sindssygt.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Der er jo også et andet problem og det er jo nede i fyrrummet og pumpen. Den sender jo en masse støj den modsatte vej op til dit anlæg. Så nogen god ide er det jo ikke.  |
|
|
Sikke noget vrøvl... 
Fyret og pumpen sender ikke strøm ud på varme-rørledningerne... det ville jo være både ulovligt og livsfarligt!
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den må du enten definere bedre eller længere ud på landet med allano. Nede i fyrrummet genererer så vidt vides ingen støj. Pumpen er trukket af en motor. Hvis der er direkte forbindelse fra motoren til rørene, skal varmeinstallationen da vist checkes af en elektriker, måske fyrbøder  . Somme tider siger du altså noget værre sludder. Kan du forøvrigt høre støjen uden at forbinde din radiator til dit anlæg???  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så fik vi da den afklaret.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg gerne lige lukrere på jeres betragtelige viden. I stedet for at få en eletrikker på besøg, for at tjekke eventuelt uønsket DC sendt ind i mit
anlæg, og evt. skulle købe nyt køleskab, som alt i alt ville blive dyrt, kan et netstøjsfilter så gøre noget ved det?
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, et godt strømfilter med DC-filter kan måske løse dit problem, men du må prøve dig frem, hvilket til gengæld er helt lovligt! 
Det er faktisk påbudt fra EU, at alle nye apparater skal have et netsøjsfilter, om end kravene til dimensionering er sat lidt lavt...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Den må du enten definere bedre eller længere ud på landet med allano. Nede i fyrrummet genererer så vidt vides ingen støj. Pumpen er trukket af en motor. Hvis der er direkte forbindelse fra motoren til rørene, skal varmeinstallationen da vist checkes af en elektriker, måske fyrbøder . Somme tider siger du altså noget værre sludder. Kan du forøvrigt høre støjen uden at forbinde din radiator til dit anlæg???   |
|
|
Ok, det var motoren til pumpen, jeg havde i tankerne. Men det var jo en form for kontakt støj a la køleskabet, jeg tænkte på. Men der er åbenbart ikke noget om det så.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hifitor Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
|
Ja, et godt strømfilter med DC-filter kan måske løse dit problem, men du må prøve dig frem, hvilket til gengæld er helt lovligt! 
Det er faktisk påbudt fra EU, at alle nye apparater skal have et netsøjsfilter, om end kravene til dimensionering er sat lidt lavt...
|
|
|
Hehe. Det tror jeg, jeg vil prøve. Men som jeg fandt ud af er alt "prøven sig frem" ikke lovligt!
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 05 Marts 2016 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ok, det var motoren til pumpen, jeg havde i tankerne. Men det var jo en form for kontakt støj a la køleskabet, jeg tænkte på. Men der er åbenbart ikke noget om det så.  |
|
|
Da pumpens motor ikke fødes af radiatorrørene, ku´ jeg forestille mig, at evt. kontaktstøj mere ville være at finde i den elektriske installation end i radiatoren. Hvor trækker du strøm fra til dit anlæg?    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |