Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skin-effekt?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst en del om sølvkabler og deres evne til at eliminere skineffekt, eller ej. Nu er det bare sådan at jeg ikke helt har forstået betydningen af ordet SKIN-EFFEKT. Hvis du ved hvad det betyder, så ville jeg være glad for en forklaring.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Skin effekt kendes også som strømfortrængning.

Ved lave frekvenser og ren DC, vil strømmen løbe gennem hele kablets tværsnit. Men så snart frekvensen stiger, vil strømmen søge ud mod kablets yderside, og kun løbe på overfladen.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hej Langsom. Det du forklare, angående skin effekt. Er det noget der kan måles, eller på anden måde bevises??

Hvordan ville et "dårligt" sølv kabel typisk lyde, hvis det har meget skin effekt? og er det kun sølv kabler der kan lide af skin effekten?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:

Hej Langsom. Det du forklare, angående skin effekt. Er det noget der kan måles, eller på anden måde bevises??

Det er en faktor man regner med når man roder med Højfrekvent elektronik.

Så effekten er reel nok.

Spørgsmålet er så selvfølgelig hvor meget betydning den har i audiobrug, hvor frekvenserne ikke giver anledning til den store strømfortrængning(skineffekt).

Hvordan ville et "dårligt" sølv kabel typisk lyde, hvis det har meget skin effekt? og er det kun sølv kabler der kan lide af skin effekten?

Skineffekten er ens for to kabler med samme form på tværsnittet. Men man kan så fladvalse, lave hule kabler eller andet for at minimere faldet i ledeevne når frekvensen stiger.

Man kan så sige at skineffekten er relativ lille i forhold til invirkningen fra kapaciteter og induktanser i kablet. Så det er måske ikke skineffekten som er skyld i sølvlyden, måske er det diodevirkninger, eller andet...

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Langsom??? Øøhhh Einstein........

Det med Skin Effekt kan helt sikkert måles. Men ike med almindelige elektronikmåleredskaber. Men tag en snak med en fysikprofessor. Ha kan helt sikkert fortælle dig hvordan. Mit bedste bud er, at man måler feltstyrken i og omkring kablet, og derved kan måle hvor strømmen løber.

Og historien om, at visse kabler kan eliminere skin effekt hopper jeg ikke på. Men det er sikkert et af de sædvanlige "salgsargumenter", som kabelindustrien er så gode til at finde på. De elsker WooDoo! Og havde nogen af dem vitterligt fundet en løsnning på skin effekt problematikken, så ville de sikkert stå til nobelprisen i fysik.

Det der sker er ganske enkelt, at ved høje frekvenser fortrænges elektronerne fra kablets midte og ud mod ydersiden, således at der ikke løber elektroner i midten. Og så kan producenten lave sine kbler med nok så meget kærlighed og lækker indpakning. Skin effekten kommer man ikke udenom!

Eneste løsning for at minimere problemet er, at lave overfladen på kablerne så stor som mulig. Eks. ved at lave dem flad som Flatline gør. På en måde har elektronerne der trænger ud mod overfladen større areal at løbe på.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Mr. High Fy skrev:

Det er en faktor man regner med når man roder med Højfrekvent elektronik.

Så effekten er reel nok.

Spørgsmålet er så selvfølgelig hvor meget betydning den har i audiobrug, hvor frekvenserne ikke giver anledning til den store strømfortrængning(skineffekt).

Skineffekten er ens for to kabler med samme form på tværsnittet. Men man kan så fladvalse, lave hule kabler eller andet for at minimere faldet i ledeevne når frekvensen stiger.

Man kan så sige at skineffekten er relativ lille i forhold til invirkningen fra kapaciteter og induktanser i kablet. Så det er måske ikke skineffekten som er skyld i sølvlyden, måske er det diodevirkninger, eller andet...

Men du kan helt sikkert finde en kabelproducent, der påstår at have fundet de vise sten, og dermed fjernet skin effekten... det viser hvor latterlig kabelsnakken til tider er.

Og når der er en producent der påstår således, kan du være sikker på, at der også er hifi-hoveder der påstår at kunne høre forskellen. Til trods for at den ikke er der..... Men gad vide hvem der vil kunne høre den ikke eksisterende forskel i en blindtest??? Ingen, ligesom med så mange andre dyre kabler.... derfor tør folk ikke stille op til blindtest.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Men du kan helt sikkert finde en kabelproducent, der påstår at have fundet de vise sten, og dermed fjernet skin effekten... det viser hvor latterlig kabelsnakken til tider er.

Det kan godt være at der er nogen som påstår de har fjernet skineffekten, hvilket jo ville være et tåbeligt udsagn. Jeg har godt nok ikke set så store overdrivelser endnu.

Og når der er en producent der påstår således, kan du være sikker på, at der også er hifi-hoveder der påstår at kunne høre forskellen. Til trods for at den ikke er der..... Men gad vide hvem der vil kunne høre den ikke eksisterende forskel i en blindtest??? Ingen, ligesom med så mange andre dyre kabler.... derfor tør folk ikke stille op til blindtest.

Jeg går ikke specielt meget op i kabler, jeg mener at der er større forskelle at hente i et ordentligt elektrisk design.

Men jeg har da været til en kabel aften i Danmarks Hifi klub. Her synes jeg vitterligt at der var en rimelig stor forskel på lyden fra kablerne. Men dette var ikke en blindtest, så måske var det bare psyken som spillede ind.

Der var også en som hårdnakket ikke troede på at der var forskelle på kabler inden seancen. Men efter var han overbevist om at kabler lyder forskelligt.

Men jeg tror nu ikke at forskellen skyldes skineffekt, men hvem ved ??.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun give dig ret i, at man henter den gode lyd ved fornuftig elektrisk design. Ikke med diverse woodoo ting, som eks. kabler.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:

Strømfortrængning kan relativt nemt måles idet den ohmske modstand af kablet (og IKKE impedansen af kablet, da der heri også indgår induktive/kapacitive bidrag) vil stige med stigende frekvens. Lyden - den kan man INTET sige om!

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Kabler er, som de andre led i hele kæden, betydningsfuld for god lyd.......
Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Jeg kan kun give dig ret i, at man henter den gode lyd ved fornuftig elektrisk design. Ikke med diverse woodoo ting, som eks. kabler.

Det er jo så din mening, men undlad at forsøge at starte samme diskution i denne tråd også. Det kunne se ud som om det er det samme du fisker efter igen!

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Nej woodoo har vi rigligt af derhjemme i form af konen...  Jeg synes mit anlæg OG KABLER lyder bedst når hun står et stuehjørnet, til venstre for mig, når jeg sidder i min sweetspot. Allerbedst er det når hun har en meget ulden frakke på, til at opsuge alle mulige uønsket resonans... Mine kabler..... Det er sgu ikke woodoo. Det tror jeg helt sikker ikke det er, tror jeg....

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Skineffekten skyldes mig bekendt at når strømmen i kabel stiger, øges det velkendte magnetfelt omkring kablet, dette trækker så og sige elektroner væk fra kablets midte og ud mod overfladen.

Mine eksperimenter med diy signal sølvkabler siger mig at det begynder at være et problem med tykkelser over 0.45 mm hvis man ikke valser kablerne.

Lydmæssigt er det toppen og mellemtonen der bliver hård og krads der bliver for meget energi i ssss og tt og kkk lyde samt at mellemtonen bliver komprimeret, grynet og hård. Specielt horn bliver ulidelige at lytte til.

Hvis man holder sig under 0.40 er der ikke de store ben i det, under 0.25 bliver bassen dog for tynd og unuanceret. Jeg arbejder på at udvide min viden om hvad der sker når man valser det. Der opstår nogle for mig uforståelige problemer når kablet bliver rektangulært..

Det helt essientielle er dog at kablerne udglødes, det giver volsomt mere "hul igennem".

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Skineffekten skyldes mig bekendt at når strømmen i kabel stiger, øges det velkendte magnetfelt omkring kablet, dette trækker så og sige elektroner væk fra kablets midte og ud mod overfladen

For at være mere præcis. Der er også magnet felt midt i lederen. Og da styrken

på magnetfeltet aftager med kvadretet på afstanden, vil dette magnetfelt vær

kraftigst midt i lederen.Det er dette magnetfelt der for strømmen til at søge

ud i kanten af lederen.

MVH   

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hurtig, hurtigere, hurtigst!

Man må sige det er nogle meget bombastiske udmeldinger vedr. kabler (i denne tråd) og om andet i andre tråde.

Hvad spiller Hurtig så på derhjemme!? Kunne jo være det kunne kaste lys over, hvorfor dine meninger er som de er .

SATMIT

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Tak for æ swar oll sammell. Nå er æ blewn møj klogere.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Her finder i masser af info omkring data for kabler.

http://forums.audioreview.com/showthread.php?t=2526
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes